Je kent het vast wel: je bent veel voor klanten aan het werk, je hebt van alles te doen, en je website + SEO hobbelt er maar een beetje achteraan.
Ben jij ook te druk en kun je nauwelijks tijd vrij maken voor SEO?
In deze blog/podcastaflevering geven we je 3 SEO quick wins.
Dit zijn SEO-stappen die je nu kunt uitvoeren die:
- Weinig tijd kosten
- Het snelste en beste resultaat opleveren
Dat klinkt goed toch? Laten we snel van start gaan!
3 SEO quick wins
Oké, je bent druk met allerlei werkzaamheden voor je bedrijf en je hebt maar beperkt tijd voor SEO.
Dus denk je: wat biedt het beste en snelste resultaat in de kortste tijd?
Deze 3 SEO quick wins kosten je weinig tijd en leveren maximaal resultaat.
Quick win 1: de belangrijkste SEO-fouten opsporen en fiksen
Je website moet technisch goed in orde zijn, zodat zoekmachines hem goed kunnen crawlen en gebruikers de beste gebruikservaring hebben. Techniek is samen met content en links een van de drie belangrijke SEO-pijlers.
❗ Let op, we hebben weinig tijd, dus we focussen op de belangrijkste dingen.
Verlies je dus niet in allerlei kleine dingetjes die niet zo heel veel opleveren, zoals ontbrekende alt-teksten invullen voor honderden afbeeldingen.
Deze gratis tools kunnen ons hierbij helpen:
Met deze tools gaan we kijken naar de volgende belangrijkste mogelijke fouten. Staan deze misschien op je website?
- 404’s
- Duplicate content
- Gebroken links
- Ontbrekende/te lange SEO-titels en meta descriptions
404’s
In Google Search Console kun je checken op allerlei fouten, waaronder 404’s:
Duplicate content
Met Screaming Frog (gratis te gebruiken tot 500 URL’s) kun je checken op duplicate content. Ga naar de tabjes URL, Page Titles en Meta Description en zet het filter op Duplicate.
Gebroken links
Niks zo irritant als gebroken links. Frustrerend voor een bezoeker, maar ook voor Googlebot!
Met brokenlinkcheck.com check je gemakkelijk of er gebroken links op je website staan.
Ontbrekende/te lange SEO-titels en meta descriptions
Met Screaming Frog kun je checken of er URL’s op je site zijn die
- geen SEO-titel of meta description hebben
- een te lange SEO-titel of meta description hebben (zodat Google ze afbreekt in de zoekresultaten)
Quick win 2: optimaliseren van content die nu al rankt
Nieuw zoekwoordenonderzoek –> nieuwe content maken… Dat werkt goed, maar is ook erg tijdrovend!
🚀 Dit is een snellere methode.
Vind de content op je site die nu al rankt in Google en optimaliseer/verbeter die. Dit is veel sneller om uit te voeren + je krijgt beter en sneller resultaat.
Dat doe je met deze stappen:
- Ga naar Search Console
- Klik op Prestaties > Zoekresultaten
- Vink alle rapporten/tabjes aan (klikken, vertoningen, CTR en positie)
- Ga naar pagina’s
- Rangschik op aantal vertoningen > dit zijn de pagina’s die meeste impressies hebben gekregen in Google
- Klik op de meest succesvolle pagina
- Ga naar ‘zoekopdrachten’ om te kijken op welke zoekwoorden de pagina rankt
- Exporteer naar Excel
- Kijk naar zoekwoorden van positie 2 tot 10, eventueel top 20.
- Ga de pagina verder optimaliseren voor betere rankings
Zo kun je succesvolle pagina’s nog verder optimaliseren voor betere rankings:
- Je SEO-tekst verbeteren/updaten/uitbreiden
- Titel/metadescription aanpassen
- Zoekwoorden boosten door ze vaker te noemen in de tekst/extra paragraaf over schrijven
- Meer interne links aanleggen naar de pagina
- Linkbuilden: meer externe deep links naar de pagina
📌 Het verbeteren van content die nu al rankt in de zoekmachines, is een supersterke quick win.
Met deze methode maak je gebruik van de huidige kracht van je website voor snellere en betere resultaten in Google!
Quick win 3: snelle linkbuilding
Een hele linkbuildingcampagne opzetten kost veel tijd.
Heb je weinig tijd, dan kunnen deze simpele stappen je helpen.
Link outreach
Heb je een tof nieuw blogartikel geschreven dat veel waarde biedt?
Stuur dan een mail naar mogelijke geïnteresseerden en wijs ze op je content. Misschien linken ze naar je.
Laagdrempelige links
Een link aanmaken hoeft niet veel tijd te kosten. Ga voor de simpele, laagdrempelige links.
Denk hierbij aan blog comments, reacties op forums, en links op startpagina’s en bedrijvengidsen.
Spiek bij je concurrenten
Check welke links je concurrenten hebben en kijk of je die ook kunt krijgen.
Daar kun je bijvoorbeeld de Moz Link Explorer voor gebruiken: een gratis tool om backlinks van je concurrenten in te zien.
📌 Meer weten over linkbuilding? Lees dan het artikel 5 belachelijk simpele linkbuilding-tips en luister de podcast Linkbuilding zonder hoofdpijn: praktische tips van een expert.
SEO voor als je weinig tijd hebt
Ook als je weinig tijd hebt, kun je flinke stappen maken met je SEO.
Snelle quick wins voor een SEO-boost met maximaal resultaat in zo kort mogelijke tijd.
Dit zijn 3 quick wins waar je vandaag nog mee aan de slag kunt gaan:
- De belangrijkste SEO-fouten opsporen en fiksen
- Optimaliseren van content die nu al rankt (checken met Google Search Console)
- Snelle linkbuilding
Hallo Michiel,
Prima artikel, waar ik m.n de broken link meteen heb gevonden (eentje dus 🙂 ) Handige tool!
Wel lastig om screaming frog goed te interpreteren. Zie veel, maar weet niet wat ik zie.De drie schermpjes die openen geven tekst, staafdiagram met kleurtjes en bv titels van pagina’s met lengtes. Maar is een groene staaf OK en is het niet OK als hij rood is? Is een lengte van 60 OK en is groter minder goed?
Ook Google Console geeft bij dekking wat vragen mbt kleurtjes van de 4 elementen. Betekent bv. ‘122 uitgesloten’ dat het slecht is?
Groet en blijf gezond,
Ies
PS. Ga je (vernieuwde) cursus nogmaals bekijken! Hoop dat het daar ook in staat. -:)
Dag Ies,
Wat goed dat je gelijk aan de slag bent gegaan en een gebroken link hebt gevonden . Screaming Frog is in het begin eventjes wennen, maar dat gaat snel. Een titel boven de 60 kan nog wel, richting de 70 breekt Google hem meestal af. Dat kun je ook checken door in Google te zoeken op site:mijnwebsite.nl, dan krijg je een overzicht van geïndexeerde pagina’s en kun je snel zien of er titels/meta descriptions worden afgebroken.
Uitgesloten pagina’s zijn niet altijd slecht. Het kunnen ook pagina’s zijn die je bewust op noindex hebt gezet of 404’s die Google nog ergens tegenkomt door interne of externe links te volgen. Dat kan je nalopen om te kijken of er geen gekke dingen tussen zitten.
Tof dat je de vernieuwde cursus weer eens gaat bekijken en veel succes met je site!