6

5 belachelijk simpele linkbuilding-tips

Links zijn enorm belangrijk voor je prestaties in Google. Plaatsen andere websites links naar jouw website, dan ga je hoger scoren in de zoekresultaten.

Maar linkbuilding is tegelijk iets waar veel mensen tegen opzien. Want: waar begin je in hemelsnaam?

😃 Geen stress: er zijn ook veel manieren om op een laagdrempelige manier links te krijgen naar je site.

In deze blog/podcast geven we je 5 belachelijk simpele tips voor linkbuilding.

Tips die iedereen kan uitvoeren, niet al te veel moeite kosten en toch mooi resultaat opleveren. Dat klinkt toch goed.

Meer weten? Lees/luister dan snel verder!

Podcast

In deze aflevering verwelkomen we onze eerste gast: Bart van der Meer van Klik Proces! Bart heeft heel wat ervaring met linkbuilding en deelt allerlei nuttige tips en tricks.

Tip #1: Maak laagdrempelige basislinks

Linkbuilding hoeft niet zo moeilijk te zijn.

Met simpele basislinks die je gemakkelijk aan kunt leggen, ben je zo op weg.

💡 Voorbeelden van basislinks

* Maak een vermelding aan in bedrijvengidsen (ook goed voor lokale SEO!) > bijvoorbeeld Allebedrijvenin.

* Blogcomments > Geef een reactie op een blogartikel (bijvoorbeeld onder dit artikel) en vermeld bij je naam ook je website. Geef altijd een inhoudelijke reactie en draag bij aan de discussie: ga niet spammen!

* Zet een link naar je website in je profiel op forums en in forum-posts als dat relevant is.

* Startpagina’s > meld je website aan voor relevante startpagina’s (zijn die niet antiek inmiddels? Ja, een beetje wel, maar het werkt nog steeds goed 🙂)

* Linkruil > Doe een linkruil met een andere website. Let op: doe dit niet te vaak, alleen op relevante sites, en alleen als je websitebezoeker iets aan die link heeft. Bijvoorbeeld: de verkoper van een product kan linken naar de leverancier en andersom.

Tip #2: Kinderen die vragen worden overgeslagen… of toch niet?

Deze tip ligt natuurlijk enorm voor de hand, maar toch doen veel mensen het niet. Vraag gewoon eens om een link!

Of wijs anderen op jouw website/product/dienst (als om een link vragen te direct is). Dan is er altijd een kans dat ze alsnog naar je linken.

💡 Vragen om een link

* Heb je een product dat een bepaald probleem oplost? Contact mensen/sites die dat interessant zouden vinden.

* Pas een nieuwe onderneming, besta je een x aantal jaar of heb je een speciale actie? Laat het de lokale nieuwswebsite/huis-aan-huiskrant weten.

* Nieuwe website? Laat collega’s, vrienden en partners dat weten. Misschien linken ze naar je.

* Blogartikel geschreven en noem je/link je naar iemand? Laat het die persoon weten, misschien linkt hij/zij terug.

* Blogartikel geschreven dat interessant kan zijn voor bepaalde sites? Zoek in Google naar sites die over dat onderwerp schrijven → contact ze en wijs ze op je nieuwe artikel.

Tip #3: Content hergebruiken

Mooi stuk content gemaakt en gepubliceerd? Denk er dan eens aan om je content te hergebruiken in andere formats!

💡 Goeie blogpost geschreven? Doe er dan wat meer mee. Bijvoorbeeld:

* Maak er een video van voor YouTube (en link naar je artikel in de beschrijving)

* Maak er een presentatie van en upload die naar Slideshare

* Maak er een infographic van en bied die aan op infographic-sites

Tip #4: Content syndicaten

Syndicaten is het publiceren van je content op andere sites/platformen om zo je zichtbaarheid te vergroten en meer links te bouwen.

Bijvoorbeeld, heb je een toffe blogpost geschreven, dan kan je die ook op aan ander platform plaatsen zoals Medium.

💡 Syndicate je content:

* Publiceer je blogartikel ook op Medium, LinkedIn of Facebook

* Bied je artikel aan bij andere websites om het daar te plaatsen

Let wel op duplicate content! Je wilt waarschijnlijk dat het artikel op jouw website in de zoekresultaten van Google verschijnt, en niet het artikel op de andere websites/platformen.

Google zegt hier het volgende over:

Bied je site zorgvuldig aan: Als je je content aanbiedt op andere sites, toont Google altijd de versie die volgens ons het meest geschikt is voor gebruikers voor een bepaalde zoekopdracht, maar dat is mogelijk niet de versie waaraan jij de voorkeur geeft. Zorg er daarom voor dat elke site waarop je content wordt aangeboden, een link terug naar het oorspronkelijke artikel bevat. Je kunt degenen die je syndicatiemateriaal gebruiken ook vragen de noindex-metatag te gebruiken om te voorkomen dat zoekmachines hun versie van de content indexeren.

Bron: Google Support

Op Medium hoef je je sowieso geen zorgen te maken over duplicate content.

Daar wordt automatisch een canonical link toegevoegd als je een artikel doorplaatst. Aan de hand van een canonical link kunnen zoekmachines zien wat het origineel van het artikel is dat getoond moet worden in de zoekresultaten.

📌 Voor andere platformen/sites, is het handig om te wachten tot het artikel op jouw site door Google is geïndexeerd. Daarna kun je het elders aanbieden.

Zorg dan ook dat er een link terug wordt geplaatst naar het originele artikel op jouw site. Of gebruik een canonical/vraag de andere site een noindex op het artikel te zetten.

Tip #5: drop je link waar je kan

Vermeld je site op elke plek waar dat kan. Promotie/linkbuilding moet altijd in je gedachten zitten! 

Vaak zijn deze links nofollow, wat betekent dat ze in principe geen SEO-waarde doorgeven. Maar nofollow-links zorgen wel voor een natuurlijk linkprofiel + ze geven je indirecte SEO-winst. Meer mensen zien namelijk je site en die kunnen weer naar je gaan linken!

💡 Drop links waar je kan

* Linkbuilding moet altijd in je gedachten zitten: noem je site waar je kan

* Plaats een link in je social media-profiel en deel je blogartikelen op social media

* Je e-mailhandtekening

* Profielen op andere sites

Bonustip: campagne opzetten

Bart heeft ervaring met het opzetten van linkbuildingcampagnes voor klanten. Hier ga je echt gericht te werk en verzin je van tevoren een campagne die je links op gaat leveren.

Denk bijvoorbeeld aan het creëren van goeie content voor een bepaald specifiek onderwerp en die vervolgens gericht promoten.

In de onderstaande video geeft Bart een inkijkje in hoe je links kunt bouwen met een campagne:

Altijd op de hoogte van de laatste podcast?

Abonneer je via je favoriete podcast-app:

Click Here to Leave a Comment Below 6 comments
Caro - 20/11/2019

Interessant artikel. Ik dacht alleen dat blogcomments op nofollow staan. Dan heeft dat toch weinig zin?

Reply
    Michiel Brand - 20/11/2019

    Dank voor je reactie Caro. Blogcomments staan meestal op nofollow inderdaad. Maar nofollow-links zijn wel degelijk waardevol:

    1. Ze dragen bij aan een natuurlijk linkprofiel.
    2. Elke link kan bezoekersverkeer opleveren, omdat mensen doorklikken naar je site.
    3. De mensen die doorklikken kunnen besluiten om zelf een link naar je site te plaatsen, waardoor je indirect SEO-voordeel kunt hebben van een nofollow-link.
    4. SEO’ers vermoedden altijd al dat nofollow wel degelijk enig effect voor rankings kan hebben. Google heeft dit eigenlijk bevestigd door onlangs te besluiten nofollow voortaan als hint te zien (https://www.tekstmeester.nl/nofollow-gate-en-starmaggedon/). Dit betekent dat een nofollow link normaal gesproken genegeerd wordt maar dit is slechts een hint, dus Google kan zelf besluiten om nofollow-links te crawlen, indexeren en te gebruiken voor de rankings.

    Reply
Tatjana van der Krabben - 21/11/2019

Het fixeren op dofollow links verkrijgen heeft datzelfde geforceerde als geen linkjuice weg willen geven. Alles wat je probeert te forceren met SEO blijkt vroeg of laat niet (meer) te werken of afgestraft te kunnen worden.
En bedankt voor het expliciet noemen van Allebedrijvenin. Blijkt dat ik daar vergeten was mijn nieuwe adres door te geven. 🙂

Reply
    Michiel Brand - 21/11/2019

    Dat is zeker waar Tatjana! Nofollow-links hebben ook hun waarde. En inderdaad heeft het weinig zin om bijvoorbeeld geen/weinig externe links te plaatsen uit angst om linkjuice weg te geven. Google beloont het juist als je links plaatst naar goede externe bronnen. De lezer vindt dit ook prettig en je onderbouwt je verhaal beter.

    Ah, dus je bent ondertussen verhuisd: dan is het inderdaad verstandig om bedrijfsvermeldingen aan te passen waar je oude adres nog staat . Een handige methode is om in Google even te zoeken op je oude adres en kijken wat er naar boven komt. Daarna de sites benaderen waar je oude adres nog staat met het verzoek om het aan te passen. Tegelijk goed voor lokale SEO als je adresgegevens consistent op internet worden vermeld!

    Reply
Patrick Bakker - 28/11/2019

Hi Michiel,

Dank voor het helder artikel!
Het platform Medium lijkt me Engelstalig. Ken jij ook nog Nederlandstalige platforms waarop je blogs kan doorposten?

Met vriendelijke groet,
Patrick Bakker
bureauopmerkzaam.nl

Reply
    Michiel Brand - 28/11/2019

    Dank voor je reactie Patrick! Medium is inderdaad Engelstalig. Maar je kunt er gewoon Nederlandstalige artikelen door-posten. Of het platform in Nederland ook echt veel gelezen/gebruikt wordt, weet ik eigenlijk niet. Wellicht dat het ook per niche verschilt. Ik ken geen Nederlandstalige platforms die alleen focussen op het plaatsen/doorplaatsen van artikelen. Wel zijn er per niche vaak wel websites te vinden die graag goede content doorplaatsen. Beste groeten, Michiel

    Reply

Leave a Reply: