5 SEO-trends voor 2017

SEO beweegt razendsnel.

Ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op en om de zoveel tijd komt Google weer met een nieuwe update aan het algoritme.

In dit artikel kijken we naar de trends voor SEO in 2017. Wat staat er te gebeuren en waar moet je met je website op inspelen?

More...

De trends staan mooi verwerkt in een infographic. Klik hier om meteen naar de infographic te gaan.

1

Voice Search: de toekomst?

Als je een smartphone hebt, heb je vast wel eens gewerkt met spraakopdrachten.

Op de iPhone kun je met je eigen stem allerlei opdrachten geven aan persoonlijke assistent Siri. En op Windows-devices kun je de hulp inroepen van Cortana.

Ook Google is hierop ingesprongen met “voice search”. In plaats van je zoekopdracht in te typen, spreek je hem gewoon in! Dit kan met je smartphone, maar ook op desktop en laptop kun je zoekopdrachten inspreken (klik hiervoor op het microfoontje in de zoekbox van Google).

Op het moment worden ongeveer 1 op de 5 zoekopdrachten gedaan met voice search. De verwachting is dat dit alleen maar toe zal nemen. Het scheelt weer typ-tijd en software wordt ook steeds beter, zodat spraakopdrachten beter en sneller worden verwerkt.

Dit heeft ook gevolgen voor de zoekopdrachten die worden ingevoerd. Zoekopdrachten worden langer en beginnen vaker met woorden als wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe.

Zeker iets om in de gaten te houden en op in te spelen bij je zoekwoordenonderzoek!

2

Epische content

Dit is een trend die al wat langer gaande is en in 2017 wel verder zal doorzetten.

“Gewone” content is niet goed genoeg meer, de lat ligt steeds wat hoger. Om goed te kunnen ranken in zoekmachines, is het belangrijk dat je “epische content” publiceert.

Dit zijn lange, zeer informatieve artikelen die uitvoerig en volledig antwoord geven op de zoekvraag van de gebruiker.Google is er vooral om waarde te geven aan hun gebruikers. Epische content die volledig tegemoet komt aan waar de gebruiker naar op zoek is, heeft een streepje voor.

De tekst is belangrijk, maar vergeet ook de vormgeving niet. Afbeeldingen, video’s en infographics maken je content net weer wat epischer!

3

Google wordt slimmer en slimmer

Google zet volledig in op RankBrain.

Dat is een systeem van kunstmatige intelligentie dat Google moet helpen om steeds betere en relevantere zoekresultaten weer te geven.

Google krijgt veel te maken met zoekopdrachten die voor het eerst worden gebruikt. Maar liefst 15% van de dagelijkse zoekopdrachten ziet Google voor de eerste keer.

RankBrain helpt Google om gebruikers betere antwoorden te geven op dit soort nieuwe zoekopdrachten. Het systeem gebruikt kunstmatige intelligentie om zichzelf steeds weer te verbeteren. Machine learning dus!

Zelfs als de zoekwoorden niet in de tekst voorkomen, kan een pagina toch op die zoekwoorden ranken als RankBrain denkt dat de pagina relevant is. Dat is nog eens slim!

4

Mobiel, mobiel, mobiel

Mobiele apparaten worden steeds vaker gebruikt om op internet te surfen. En die trend zal voorlopig nog wel even doorgaan.

Dat betekent tegelijk dat het steeds belangrijker wordt om je website goed in te richten voor gebruik op mobiele apparaten. Google let hier streng op en als je website niet mobielvriendelijk is, kost je dat punten. Er is zelfs een nieuwe technologie ontwikkeld om mobiele websites een stuk sneller te laden: AMP (Accelerated Mobile Pages).

Toont je website niet goed op mobiel, dan is er werk aan de winkel!

5

Mobiele apps in de zoekresultaten

Met het gebruik van smartphones is ook het gebruik van apps toegenomen.

Google speelt hierop in en laat vaker apps in de zoekresultaten zien.

Deze trend zal zich in 2017 wel doorzetten. Voor bedrijven worden apps dus steeds belangrijker om in te zetten!

Infographic SEO-trends 2017

Bekijk onderstaande infographic voor een mooi overzicht van alle SEO-trends.

Heb jij nog toevoegingen over nieuwe trends? Laat dan hieronder een reactie achter!

Bron: Infographic van Ompro.nl

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: