7 actiepunten voor SEO-succes in 2019

Een nieuw jaar, tijd voor een nieuw project!

Dit is de allereerste aflevering van de SEO-podcast. Een knisperverse, nieuwe podcast over SEO.

In deze podcast krijg je nuchtere, no-nonsens tips om zelf met de SEO van je website aan de slag te gaan. Hiermee scoor je hoger in de zoekmachines, trek je meer bezoekers naar je website en verhoog je de omzet van je onderneming.

In deze eerste aflevering geven we je 7 nuttige actiepunten voor SEO-succes in 2019. Luister hieronder naar de show!

Show notes

Hieronder vind je de show notes en links naar nuttige achtergrondinfo.

1 – Kwaliteit

Google wordt slimmer en slimmer.

Spammen op je website werkt steeds slechter en een zoekmachine kun je niet zomaar meer foppen. Wil je witte tekst tegen een witte achtergrond plaatsen en daar heel veel zoekwoorden in stoppen die alleen de zoekmachine kan lezen en bezoekers niet? Daar trapt Google niet meer in.

Spam werkt niet meer en het draait allemaal om kwaliteit. De beste kwaliteit content bieden die de zoekvraag van je bezoeker zo goed mogelijk beantwoordt.

Google houdt van lange content (long reads). Dus wil je goed scoren in de zoekmachines in 2019? Maak dan lange, ijzersterke kwaliteitsteksten.

2 – Usability

User Experience moet altijd voorop staan voor je website. Dat was altijd al het geval, maar het wordt steeds belangrijker.

Gebruik een duidelijke menustructuur en informatie-indeling. Gebruikers moeten in no time zien waar ze moeten zijn en waar ze naartoe moeten klikken.

Tip: gebruik een mindmap-tool om je sitestructuur te ontwerpen.

3 – Maak content-clusters

Gebruikers en zoekmachines moeten begrijpen hoe je website in elkaar zit. Maak dan ook een mooie, logische categorie-indeling. En knoop de content binnen die categorie aan elkaar met interne links.

Je kunt denken aan een kennisbank. Of aan ‘cornerstone content’.

Cornerstone content zijn lange, informatieve artikelen die een bepaald onderwerp volledig uitdiepen. Vervolgens zorg je ervoor dat blogartikelen die over soortgelijke onderwerpen gaan, allemaal teruglinken naar je cornerstone artikel.

Zo ziet Google een structuur ontstaan en is duidelijk dat je cornerstone artikel aan de top van het content-cluster staat.

Je kunt ook een zogenaamde hub page maken. Een centrale pagina waarop je doorlinkt naar allerlei relevante informatie over dat onderwerp.

Bijvoorbeeld, een hub page over golf clubs die doorlinkt naar pagina’s waar allerlei verschillende soorten clubs worden besproken en gereviewd.

4 – Ga voor bredere zoekwoord-groepen

Moest je voorheen allerlei losse pagina’s maken voor zoekwoorden die aan elkaar gerelateerd waren, tegenwoordig hoeft dat niet meer.

Dankzij Rankbrain en Hummingbird begrijpt Google steeds beter de verbanden tussen bepaalde zoekwoorden en entiteiten.

Tegenwoordig zie je dat pagina’s kunnen ranken voor tientallen en soms wel honderden zoekwoorden.

Had je vroeger aparte pagina’s nodig voor allerlei varianten van een zoekwoord (enkelvoud, meervoud, gerelateerde zoekwoorden), tegenwoordig hoeft dat niet meer.

Google gebruikt Rank Brain, Kunstmatige Intelligentie, om zoekopdrachten te interpreteren/begrijpen. Google begrijpt dat ‘workout-schema’ ‘fitness-schema’ en ‘trainingsschema’ allemaal naar hetzelfde verwijzen, dus kun je 1 pagina hebben die voor alles rankt in plaats van allemaal losse pagina’s voor die zoekwoorden.

Google begrijpt het grotere plaatje steeds beter, je hoeft minder te focussen op 1 pagina, 1 zoekwoord.

Gebruik 1 a 2 hoofdzoekwoorden per pagina en probeer daar andere, sterk gerelateerde zoekwoorden aan vast te koppelen en te verwerken op de pagina.

Heb je een sterke website met veel autoriteit? Dan kun je vaak met 1 webpagina al ranken op veel verschillende zoekwoorden. Heeft je website wat minder autoriteit, doe het dan wat voorzichtiger aan en richt je webpagina op wat minder zoekwoorden tegelijk.

5 – Voice search

Voice search is de toekomst. Maar wat betekent het nu eigenlijk?

Digitale Assistenten zoals Siri, Google Assistant en Cortana worden steeds vaker gebruikt.

Ook worden spraak-zoekopdrachten via smartphone of desktop/laptop steeds populairder.

Voor SEO zijn de zoekopdrachten van belang. Die worden langer/specifieker met voice search.

Is een tekst-zoekopdracht nog kort: “weer Amsterdam”, met voice search wordt dat eerder iets als: “wat wordt het weer vandaag in Amsterdam?” of “gaat het vandaag regenen in Amsterdam?”

  • Speel hierop in door je SEO-teksten te optimaliseren voor wat langere zoekvragen. Focus je zoekwoordenonderzoek op vragen, bijvoorbeeld met de tool Answer the Public. Schrijf een blogpost die antwoord geeft op zo’n zoekvraag. Of maak een FAQ-pagina.
  • Zorg ook voor een goede mobiele website (voice search wordt vaak gebruikt door mensen onderweg op hun mobiel)
  • Optimaliseer voor lokale SEO. Veel mensen gebruiken voice search onderweg en zijn op zoek naar bedrijven in de buurt, zoals de dichtstbijzijnde pizzeria of garage. Als je lokale SEO op orde is, ben je beter vindbaar.

6 – Maak je website mobiel-vriendelijk

Traffic wordt steeds mobieler: tegenwoordig wordt de meerderheid van zoekopdrachten in Google via mobiele apparaten gedaan.

Google springt hierop in:

Zorg dat de content op je mobiele site hetzelfde is als op de desktopsite. Bij voorkeur gebruik je een responsive website.

Zorg ook dat je mobiele website goed laadt en dat elementen zoals kopteksten en afbeeldingen mooi weergegeven worden. Kijk uit met opt-in pop-ups die het gehele scherm vullen op mobiel en moeilijk weg te klikken zijn.

Gebruik deze tool van Google om te checken of je website mobielvriendelijk is.

7 – Links

En tot slot een gouwe ouwe: links!

Het element waarmee de zoekmachine van Google zo groot is geworden.

Je rankt hoger in de zoekresultaten als je website populair is. Google meet dit door te kijken naar de links vanaf andere websites naar jouw website.

Linken veel websites met autoriteit en in hetzelfde vakgebied naar jou? Dan ben je populair en plaatst Google je hoger.

Ga hierbij niet de boel manipuleren en links kopen, op grote schaal links ruilen, of plaatsen op Private Blog Networks (PBN’s). Hiermee loop je een groot risico. Als Google erachter komt, ben je de pineut.

Hoe het dan wel moet?

  • Maak van linkbuilding een mindset: houd het altijd in je achterhoofd en vraag om een link als dat kan
  • Zet een link naar je website in een handtekening die je gebruikt op forumberichten
  • Plaats een link naar je website in blogreacties
  • Ga gastbloggen
  • Maak vermeldingen op bedrijvensites aan

Er zijn natuurlijk nog veel meer linkbuilding-tactieken, maar hiermee ben je alvast op weg.

Altijd op de hoogte van de laatste podcast?

Abonneer je dan op de Soundcloud-pagina van de SEO-podcast.

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: