SEO verandert razendsnel. Google timmert hard aan de weg en sleutelt doorlopend aan zijn algoritmes.
Hoe moet je je aanpassen aan al die veranderingen? En wat zijn slimme dingen om te doen, zodat je website goed blijft scoren in Google?
In deze post lees je 7 actiepunten voor SEO-succes.
1 – Kwaliteit 👌
Google wordt slimmer en slimmer.
SEO-trucjes werken steeds slechter en een zoekmachine kun je niet zomaar meer foppen.
Witte tekst tegen een witte achtergrond en daar heel veel zoekwoorden in stoppen die alleen de zoekmachine kan lezen en bezoekers niet? Werkte vroeger prima. Maar tegenwoordig trapt Google daar echt niet meer in.
Het draait nu allemaal om kwaliteit. De beste kwaliteit content bieden die de zoekvraag van je bezoeker zo goed mogelijk beantwoordt.
Google houdt van lange content (long reads). Dus wil je goed scoren in de zoekresultaten? Maak dan lange, ijzersterke kwaliteitsteksten.
2 – User experience 👩
User Experience is prioriteit numero uno voor je website. Dat was altijd al het geval, maar het wordt steeds belangrijker.
Gebruik een duidelijke menustructuur en informatie-indeling. Gebruikers moeten in no time kunnen zien waar ze moeten zijn op je site.
📌 Tip: gebruik een mindmap-tool om je sitestructuur te ontwerpen.
3 – Maak content-clusters 🕸️
Gebruikers en zoekmachines moeten begrijpen hoe je website in elkaar zit. Maak dus een mooie, logische categorie-indeling. En knoop de content binnen die categorie aan elkaar met interne links.
Je kunt denken aan een kennisbank. Of aan ‘cornerstone content’.
Cornerstone content zijn lange, informatieve artikelen die een bepaald onderwerp volledig uitdiepen. Vervolgens zorg je ervoor dat blogartikelen die over soortgelijke onderwerpen gaan, allemaal teruglinken naar je cornerstone artikel.
Zo ziet Google een structuur ontstaan en is duidelijk dat je cornerstone artikel aan de top van het content-cluster staat.
Je kunt ook een zogenaamde hub page maken. Een centrale pagina waarop je doorlinkt naar allerlei relevante informatie over dat onderwerp.
Bijvoorbeeld, een hub page over golf clubs die doorlinkt naar pagina’s waar allerlei verschillende soorten clubs worden besproken en gereviewd.
4 – Ga voor bredere zoekwoord-groepen 🔎
Vroeger kon je het beste voor elke variant van een zoekwoord een aparte pagina maken. Dus voor enkelvoud, meervoud, gerelateerde zoekwoorden, synoniemen… allemaal een aparte pagina. Tegenwoordig hoeft dat gelukkig niet meer.
Dankzij Rankbrain en Hummingbird begrijpt Google steeds beter de verbanden tussen bepaalde zoekwoorden en entiteiten.
Tegenwoordig zie je dan ook dat pagina’s kunnen ranken voor tientallen en soms wel honderden zoekwoorden.
Google gebruikt Rank Brain, Kunstmatige Intelligentie, om zoekopdrachten te interpreteren/begrijpen. Google begrijpt dat ‘workout-schema’, ‘fitness-schema’ en ‘trainingsschema’ allemaal naar hetzelfde verwijzen. Dus kun je 1 pagina hebben die voor alles rankt in plaats van allemaal losse pagina’s voor die zoekwoorden.
Gebruik 1 à 2 hoofdzoekwoorden per pagina. Vul ze eventueel aan met enkele andere, sterk gerelateerde zoekwoorden.
💡 Heb je een sterke website met veel autoriteit? Dan kun je vaak met 1 webpagina al ranken op veel verschillende zoekwoorden. Heeft je website wat minder autoriteit, doe het dan wat voorzichtiger aan en richt je webpagina op wat minder zoekwoorden tegelijk.
5 – Voice search 🗣️
Voice search is de toekomst. Maar wat betekent het nu eigenlijk?
Digitale Assistenten zoals Siri, Google Assistant en Cortana worden steeds vaker gebruikt.
Ook worden spraak-zoekopdrachten via smartphone of desktop/laptop steeds populairder.
Voor SEO zijn de zoekopdrachten van belang. Die worden langer/specifieker met voice search.
Een tekst-zoekopdracht is meestal kort, zoals “weer Amsterdam”. Met voice search wordt dat eerder iets als: “wat wordt het weer vandaag in Amsterdam?” of “gaat het vandaag regenen in Amsterdam?”
- Speel hierop in door je SEO-teksten te optimaliseren voor wat langere zoekvragen. Focus je zoekwoordenonderzoek op vragen, bijvoorbeeld met de tool Answer the Public. Schrijf een blogpost die antwoord geeft op zo’n zoekvraag. Of maak een FAQ-pagina.
- Zorg ook voor een goede mobiele website (voice search wordt vaak gebruikt door mensen onderweg op hun mobiel).
- Optimaliseer voor lokale SEO. Veel mensen gebruiken voice search onderweg en zijn op zoek naar bedrijven in de buurt, zoals de dichtstbijzijnde pizzeria of garage. Als je lokale SEO op orde is, ben je beter vindbaar.
6 – Maak je website mobielvriendelijk 📱
Steeds meer mensen gebruiken een smartphone om te zoeken in Google – tegenwoordig geldt dit voor bijna 60% van alle zoekopdrachten.
Google is al jaren geleden meegegaan in deze trend:
- Mobile Friendly Update 21 april 2015 (mobielvriendelijke pagina’s hebben een streepje voor in de rankings)
- Mobile First Indexing vanaf maart 2018 (mobiele versie van een website is leidend bij de indexering door Google)
Zorg dus dat de content op je mobiele site hetzelfde is als op de desktopsite. Bij voorkeur gebruik je een responsive website.
Ook belangrijk: je mobiele website moet goed en snel laden. Kijk uit met opt-in pop-ups die het gehele scherm vullen op mobiel en moeilijk weg te klikken zijn: dat zorgt voor een slechte gebruikerservaring.
📌 Gebruik deze tool van Google om te checken of je website mobielvriendelijk is.
7 – Links ⛓️
En tot slot een gouwe ouwe: links!
Als je website populair is, ga je hoger ranken in de zoekresultaten. Google meet dit door te kijken naar je backlinks: dat zijn links vanaf andere websites naar jouw website.
Linken veel websites met autoriteit en in hetzelfde vakgebied naar jou? Dan ben je populair en plaatst Google je hoger 🥳.
Ga hierbij niet de boel manipuleren en links kopen, op grote schaal links ruilen, of links plaatsen op Private Blog Networks (PBN’s). Hiermee loop je een groot risico. Als Google erachter komt, ben je de pineut 😐.
Hoe het dan wel moet?
- Maak van linkbuilding een mindset: houd het altijd in je achterhoofd en vraag om een link waar dat kan
- Zet een link naar je website in een handtekening die je gebruikt op forumberichten
- Plaats een link naar je website in blogreacties
- Ga gastbloggen
- Maak vermeldingen op bedrijvensites aan
Er zijn natuurlijk nog veel meer linkbuildingtactieken (check bijvoorbeeld deze post met linkbuilding-tips en deze podcast met expert-advies), maar hiermee ben je alvast een eindje op weg.
goede tips! bredere zoekwoord groep is zeker een must om overoptimalisatie te voorkomen.