9

7 Bullshit-beweringen over SEO

Er wordt van alles over SEO geroepen. En heel veel is niet waar. Of verouderd advies.

Hoe weet je nu wat waar en niet waar is 🤔?

Hier zijn 7 van de grootste BS-beweringen over SEO. Als je deze tegenkomt, lach dan in je vuistje: jij weet wel beter.

En als je betrouwbaar SEO-advies wilt, is het natuurlijk een goed idee om naar onze SEO Podcast luisteren 😉.

1. Social media heeft veel invloed op SEO

Social media-experts roepen nogal eens dat social media van grote invloed is op SEO. Meer volgers, likes en linkjes naar je website op social media? Dan ga je beter scoren in de zoekresultaten.

Helaas klopt daar weinig van.

In 2014 gaf Matt Cutts aan dat Google geen signalen van social media gebruikt voor rankings.

Oké, dat was 2014. Maar hoe zit het tegenwoordig?

Uit een studie blijkt dat social media wel degelijk effect kan hebben op je rankings.

Maar het gaat hier om correlatie en (hoogstwaarschijnlijk) niet om een causaal verband.

  • Content die veel gedeeld wordt op social media zal het vaak ook goed doen in Google. Het is immers kwaliteitscontent.
  • Dit komt vooral, omdat meer mensen via social media jouw content lezen. Waardoor je meer kans maakt dat andere mensen backlinks naar jouw website plaatsen vanaf hun eigen website. En backlinks zijn wél een belangrijk ingrediënt voor betere rankings!

Social media heeft geen directe invloed op SEO. Er is sprake van correlatie en niet van causatie. Het gaat hier dus om indirecte invloed.

Is social media dan helemaal niet de moeite waard? Nee, social media kan zeker veel goeds doen:

  • Het zorgt voor direct bezoekersverkeer. Links naar je site vergroten altijd je vindbaarheid. Mensen kunnen op die link klikken en naar je site gaan.
  • Indirect kan het een positief effect hebben op rankings. Iemand vindt jouw content, plaatst er zelf een link naar vanaf zijn website en uiteindelijk leidt dat tot → hogere rankings.
  • Verder kun je je autoriteit vergroten, kennis delen, je branding verbeteren etc.

Maar direct heeft social media geen invloed op SEO.

2. Keyword density is ontzettend belangrijk voor Google

We hebben het op de podcast al eens eerder gehad over keyword density. Het is een echt klassiek begrip in de SEO-wereld.

De term slaat op het aantal keer dat een exacte zoekterm in een tekst voorkomt.

Soms lees je wel eens dat je absoluut tussen x en x% moet zitten en anders is je artikel niet goed!

Dit soort strikte richtlijnen zijn onzin.

Je moet wel je zoekterm voldoende noemen natuurlijk. Heb je een artikel van 2.000 woorden en komt je hoofdzoekterm daar welgeteld 1 keer in voor, dan zal Google je tekst waarschijnlijk niet relevant vinden voor die term.

💡 De algemene richtlijn van Yoast SEO is een keyword density tussen 0,5% en 3%. Dit is een richtlijn, geen harde norm.

Zit je eronder, dan moet je nog eens kijken of je je zoekwoord inderdaad niet te weinig hebt genoemd. Zit je erboven, dan kan je eens kijken of je je zoekwoord niet te vaak hebt genoemd. Want ga je je tekst vol met zoekwoorden proppen (keyword stuffing), dan kom je in de problemen met Google.

In 9 van de 10 gevallen kun je gewoon lekker een blog schrijven en je niet te veel zorgen maken of je zoekwoord er wel vaak genoeg in staat.

Een lage of hoge keyword density hoeft geen probleem te zijn. Het is geen harde regel. Zo lang de tekst natuurlijk oogt, prettig is om te lezen en je onderwerp goed beschrijft, zit je goed.

Krampachtig een x aantal keer je zoekwoord in de tekst zetten, gaat je niet helpen. In plaats van zoekwoorden, kijkt Google ook steeds meer naar het bredere plaatje met semantiek.

3. De opmaakcode van je pagina’s moet foutloos zijn

Met deze tool van W3C kun je testen of er fouten/problemen zitten in je code.

Vul je website maar eens in. Grote kans dat je een trits aan fouten krijgt. Vul ik mijn eigen homepage bijvoorbeeld in, dan krijg ik maar liefst 28 fouten/waarschuwingen. Oei 😱.

Maar ik ben in goed gezelschap. Bol.com geeft 26 fouten en Nu.nl komt op 42 uit.

Er staan al gauw allerlei foutjes in je code. En dat is helemaal niet zo’n probleem.

❗ Schone opmaakcode is fijn voor browsers en zoekmachines.

Maar zolang je content goed zichtbaar is, snel laadt en je het niet te bont maakt met je code, is het geen probleem dat er wat codefouten in staan. 

4. Alles wat Google over SEO zegt is waar

De medewerkers van Google roepen regelmatig iets over SEO. In webinars, blogberichten en interviews.

Veel van wat ze zeggen klopt. Maar niet alles wat ze zeggen hoef je even letterlijk te nemen.

Twee beweringen van Google waar je wel wat kanttekeningen bij kunt plaatsen zijn bijvoorbeeld:

  • Het enige wat je moet doen is kwaliteitscontent maken. Dan gaat je website het vanzelf goed doen in Google.
  • Over-geoptimaliseerde footerlinks, doorwaypages, betalen voor dofollow links mag niet én wordt afgestraft.

💡 SEO-specialisten weten al lang dat kwaliteitscontent alleen niet genoeg is. Je moet ook zorgen dat je je content goed promoot en wat aan linkbuilding doet.

Google ziet natuurlijk liever niet dat je al te veel aan linkbuilding doet. Zij hebben het liefst dat links op internet zo veel mogelijk natuurlijk worden geplaatst, zonder dat iemand anders daarom gevraagd heeft.

Een leuke gedachte, maar in de praktijk heb je toch echt een dosis linkbuilding nodig.

En voor wat betreft penalties voor over-optimalisatie en links kopen… Regelmatig zie je partijen in de top 10 staan, die daar volgens Googles richtlijnen niet thuishoren. Het algoritme is nog steeds te manipuleren. En als je het niet zo nauw neemt met de regels, kan je nog steeds goed scoren.

De vraag is natuurlijk of je dat risico wilt nemen. Dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken. Maar een scheve schaats rijden wordt nog steeds beloond door Google (als je het goed doet en weet waar je mee bezig bent).

5. Hoe hoger het zoekvolume van een zoekterm, hoe belangrijker hij is

Het zoekvolume (hoeveel mensen er op een bepaalde zoekterm zoeken per maand) is belangrijk bij zoekwoordenonderzoek.

Lees je ergens dat je het beste kunt gaan voor zoekwoorden waar zo veel mogelijk op wordt gezocht? Neem dat maar met een flink korreltje zout.

📌 Zoekvolume is belangrijk, maar het is niet zo dat meer ook beter is. Sterker nog, vaak is het andersom. De zoekwoorden waar minder zoekvolume op zit zijn vaak aantrekkelijker (longtails).

Zoekwoorden waar minder op wordt gezocht zijn vaak specifieker en gerichter (waardoor je grotere kans maakt dat iemand klant van je wordt) en er zit meestal ook nog eens minder concurrentie op (waardoor je er makkelijker op kunt scoren).

Ga je een SEO-tekst schrijven? Hou dan in gedachten dat een zoekwoord met een hoog zoekvolume meestal niet de juiste keus is:

  • Veel zoekvolume betekent meestal hoge concurrentie. Er wordt veel op gezocht, dus is er veel vraag. En veel vraag = veel aanbod.
  • Vaak zijn deze zoekwoorden heel algemeen, waardoor je een kleine kans hebt dat iemand klant wordt. Denk aan algemene zoekwoorden als “fitness” of “vakantie”.

Tenzij je natuurlijk een website hebt met ontzettend veel autoriteit. Dan zijn zelfs algemene zoekwoorden met een hoog zoekvolume haalbaar (maar dan nog vaak wat minder interessant omdat ze heel algemeen zijn).

6. Van duplicate content krijg je een penalty

Dit is een beetje een flauwe. Maar van duplicate content zelf krijg je geen penalty.

Van duplicate content krijg je geen penalty.
Google-medewerker Gary Illyes: er is geen duplicate content penalty

Waar je wél een penalty voor kunt krijgen, is spam/manipulatie. Hierover zegt Google:

In de zeldzame gevallen waarin Google merkt dat dubbele content wordt weergegeven met de bedoeling de positie te manipuleren en onze gebruikers te misleiden, brengen we ook de juiste aanpassingen aan in de indexering en positie in zoekresultaten van de betreffende sites. Dit kan nadelig van invloed zijn op de positie van de site of de site kan worden verwijderd uit de index van Google en daardoor niet meer in zoekresultaten worden weergegeven.

Bron: https://support.google.com/webmasters/answer/66359?hl=nl

Is jouw strategie om de content op jouw site grotendeels te kopiëren van andere websites? Dan kan die duplicate content je flink in de problemen brengen.

Google kan je ervoor afstraffen. En de sites waarvan je content hebt gekopieerd zonder toestemming, kunnen ook nog eens op je stoep staan. Beter niet doen dus 😐.

7. Alle bolletjes in de Yoast-plugin moeten op groen staan

​“Staan alle bolletjes in Yoast op groen, dan is mijn tekst perfect geoptimaliseerd.”

Je hoort het vaak, maar het is toch echt niet waar.

💡 Je hoeft niet aan alle checks van een SEO-tool te voldoen. Of dat nu Yoast SEO is of bijvoorbeeld een site-audit-tool als Woorank.

Het is makkelijk om je te veel te laten leiden door het advies van SEO-tools. En je erop blind te staren om per se alleen maar groene checkmarks of bolletjes te krijgen.

  • Focus niet te veel of je echt aan alle punten voldoet.
  • Bijvoorbeeld, valt je zoekwoorddichtheid buiten de range van 0,5 en 3%, zoals Yoast aanraadt? Dat is slechts een richtlijn. Je kunt er best eens onder of boven zitten: gebruik je gezonde verstand.
  • Je krijgt alleen een groen bolletje als er minstens 1 followed externe link in je post zit. Linken naar andere websites is belangrijk. Maar je hoeft er echt niet per se een toe te voegen om een groen bolletje te krijgen in Yoast.
Yoast SEO geeft aan dat de zoekwoorddichtheid van deze post te hoog is.
Yoast geeft aan dat de zoekwoorddichtheid te hoog is. Maar in dit geval was de tekst prima.

SEO-tools zijn computers, geen mensen. Gebruik dus altijd je gezond verstand.

A fool with a tool is still a fool.

Dat is wel weer even genoeg bullshit

Nou, ik denk dat we onze portie bullshit wel weer gehad hebben voor vandaag 🙂.

Ken jij nog leuke bullshit-beweringen over SEO? Voeg ze toe in de comments!

Click Here to Leave a Comment Below 9 comments