9

7 Bullshit-beweringen over SEO

Er wordt van alles over SEO geroepen. En heel veel is niet waar. Of verouderd advies.

Hoe weet je nu wat waar en niet waar is 🤔?

Hier zijn 7 van de grootste BS-beweringen over SEO. Als je deze tegenkomt, lach dan in je vuistje: jij weet wel beter.

En als je betrouwbaar SEO-advies wilt, is het natuurlijk een goed idee om naar onze SEO Podcast luisteren 😉.

1. Social media heeft veel invloed op SEO

Social media-experts roepen nogal eens dat social media van grote invloed is op SEO. Meer volgers, likes en linkjes naar je website op social media? Dan ga je beter scoren in de zoekresultaten.

Helaas klopt daar weinig van.

In 2014 gaf Matt Cutts aan dat Google geen signalen van social media gebruikt voor rankings.

Oké, dat was 2014. Maar hoe zit het tegenwoordig?

Uit een studie blijkt dat social media wel degelijk effect kan hebben op je rankings.

Maar het gaat hier om correlatie en (hoogstwaarschijnlijk) niet om een causaal verband.

  • Content die veel gedeeld wordt op social media zal het vaak ook goed doen in Google. Het is immers kwaliteitscontent.
  • Dit komt vooral, omdat meer mensen via social media jouw content lezen. Waardoor je meer kans maakt dat andere mensen backlinks naar jouw website plaatsen vanaf hun eigen website. En backlinks zijn wél een belangrijk ingrediënt voor betere rankings!

Social media heeft geen directe invloed op SEO. Er is sprake van correlatie en niet van causatie. Het gaat hier dus om indirecte invloed.

Is social media dan helemaal niet de moeite waard? Nee, social media kan zeker veel goeds doen:

  • Het zorgt voor direct bezoekersverkeer. Links naar je site vergroten altijd je vindbaarheid. Mensen kunnen op die link klikken en naar je site gaan.
  • Indirect kan het een positief effect hebben op rankings. Iemand vindt jouw content, plaatst er zelf een link naar vanaf zijn website en uiteindelijk leidt dat tot → hogere rankings.
  • Verder kun je je autoriteit vergroten, kennis delen, je branding verbeteren etc.

Maar direct heeft social media geen invloed op SEO.

2. Keyword density is ontzettend belangrijk voor Google

We hebben het op de podcast al eens eerder gehad over keyword density. Het is een echt klassiek begrip in de SEO-wereld.

De term slaat op het aantal keer dat een exacte zoekterm in een tekst voorkomt.

Soms lees je wel eens dat je absoluut tussen x en x% moet zitten en anders is je artikel niet goed!

Dit soort strikte richtlijnen zijn onzin.

Je moet wel je zoekterm voldoende noemen natuurlijk. Heb je een artikel van 2.000 woorden en komt je hoofdzoekterm daar welgeteld 1 keer in voor, dan zal Google je tekst waarschijnlijk niet relevant vinden voor die term.

💡 De algemene richtlijn van Yoast SEO is een keyword density tussen 0,5% en 3%. Dit is een richtlijn, geen harde norm.

Zit je eronder, dan moet je nog eens kijken of je je zoekwoord inderdaad niet te weinig hebt genoemd. Zit je erboven, dan kan je eens kijken of je je zoekwoord niet te vaak hebt genoemd. Want ga je je tekst vol met zoekwoorden proppen (keyword stuffing), dan kom je in de problemen met Google.

In 9 van de 10 gevallen kun je gewoon lekker een blog schrijven en je niet te veel zorgen maken of je zoekwoord er wel vaak genoeg in staat.

Een lage of hoge keyword density hoeft geen probleem te zijn. Het is geen harde regel. Zo lang de tekst natuurlijk oogt, prettig is om te lezen en je onderwerp goed beschrijft, zit je goed.

Krampachtig een x aantal keer je zoekwoord in de tekst zetten, gaat je niet helpen. In plaats van zoekwoorden, kijkt Google ook steeds meer naar het bredere plaatje met semantiek.

3. De opmaakcode van je pagina’s moet foutloos zijn

Met deze tool van W3C kun je testen of er fouten/problemen zitten in je code.

Vul je website maar eens in. Grote kans dat je een trits aan fouten krijgt. Vul ik mijn eigen homepage bijvoorbeeld in, dan krijg ik maar liefst 28 fouten/waarschuwingen. Oei 😱.

Maar ik ben in goed gezelschap. Bol.com geeft 26 fouten en Nu.nl komt op 42 uit.

Er staan al gauw allerlei foutjes in je code. En dat is helemaal niet zo’n probleem.

❗ Schone opmaakcode is fijn voor browsers en zoekmachines.

Maar zolang je content goed zichtbaar is, snel laadt en je het niet te bont maakt met je code, is het geen probleem dat er wat codefouten in staan. 

4. Alles wat Google over SEO zegt is waar

De medewerkers van Google roepen regelmatig iets over SEO. In webinars, blogberichten en interviews.

Veel van wat ze zeggen klopt. Maar niet alles wat ze zeggen hoef je even letterlijk te nemen.

Twee beweringen van Google waar je wel wat kanttekeningen bij kunt plaatsen zijn bijvoorbeeld:

  • Het enige wat je moet doen is kwaliteitscontent maken. Dan gaat je website het vanzelf goed doen in Google.
  • Over-geoptimaliseerde footerlinks, doorwaypages, betalen voor dofollow links mag niet én wordt afgestraft.

💡 SEO-specialisten weten al lang dat kwaliteitscontent alleen niet genoeg is. Je moet ook zorgen dat je je content goed promoot en wat aan linkbuilding doet.

Google ziet natuurlijk liever niet dat je al te veel aan linkbuilding doet. Zij hebben het liefst dat links op internet zo veel mogelijk natuurlijk worden geplaatst, zonder dat iemand anders daarom gevraagd heeft.

Een leuke gedachte, maar in de praktijk heb je toch echt een dosis linkbuilding nodig.

En voor wat betreft penalties voor over-optimalisatie en links kopen… Regelmatig zie je partijen in de top 10 staan, die daar volgens Googles richtlijnen niet thuishoren. Het algoritme is nog steeds te manipuleren. En als je het niet zo nauw neemt met de regels, kan je nog steeds goed scoren.

De vraag is natuurlijk of je dat risico wilt nemen. Dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken. Maar een scheve schaats rijden wordt nog steeds beloond door Google (als je het goed doet en weet waar je mee bezig bent).

5. Hoe hoger het zoekvolume van een zoekterm, hoe belangrijker hij is

Het zoekvolume (hoeveel mensen er op een bepaalde zoekterm zoeken per maand) is belangrijk bij zoekwoordenonderzoek.

Lees je ergens dat je het beste kunt gaan voor zoekwoorden waar zo veel mogelijk op wordt gezocht? Neem dat maar met een flink korreltje zout.

📌 Zoekvolume is belangrijk, maar het is niet zo dat meer ook beter is. Sterker nog, vaak is het andersom. De zoekwoorden waar minder zoekvolume op zit zijn vaak aantrekkelijker (longtails).

Zoekwoorden waar minder op wordt gezocht zijn vaak specifieker en gerichter (waardoor je grotere kans maakt dat iemand klant van je wordt) en er zit meestal ook nog eens minder concurrentie op (waardoor je er makkelijker op kunt scoren).

Ga je een SEO-tekst schrijven? Hou dan in gedachten dat een zoekwoord met een hoog zoekvolume meestal niet de juiste keus is:

  • Veel zoekvolume betekent meestal hoge concurrentie. Er wordt veel op gezocht, dus is er veel vraag. En veel vraag = veel aanbod.
  • Vaak zijn deze zoekwoorden heel algemeen, waardoor je een kleine kans hebt dat iemand klant wordt. Denk aan algemene zoekwoorden als “fitness” of “vakantie”.

Tenzij je natuurlijk een website hebt met ontzettend veel autoriteit. Dan zijn zelfs algemene zoekwoorden met een hoog zoekvolume haalbaar (maar dan nog vaak wat minder interessant omdat ze heel algemeen zijn).

6. Van duplicate content krijg je een penalty

Dit is een beetje een flauwe. Maar van duplicate content zelf krijg je geen penalty.

Van duplicate content krijg je geen penalty.
Google-medewerker Gary Illyes: er is geen duplicate content penalty

Waar je wél een penalty voor kunt krijgen, is spam/manipulatie. Hierover zegt Google:

In de zeldzame gevallen waarin Google merkt dat dubbele content wordt weergegeven met de bedoeling de positie te manipuleren en onze gebruikers te misleiden, brengen we ook de juiste aanpassingen aan in de indexering en positie in zoekresultaten van de betreffende sites. Dit kan nadelig van invloed zijn op de positie van de site of de site kan worden verwijderd uit de index van Google en daardoor niet meer in zoekresultaten worden weergegeven.

Bron: https://support.google.com/webmasters/answer/66359?hl=nl

Is jouw strategie om de content op jouw site grotendeels te kopiëren van andere websites? Dan kan die duplicate content je flink in de problemen brengen.

Google kan je ervoor afstraffen. En de sites waarvan je content hebt gekopieerd zonder toestemming, kunnen ook nog eens op je stoep staan. Beter niet doen dus 😐.

7. Alle bolletjes in de Yoast-plugin moeten op groen staan

​“Staan alle bolletjes in Yoast op groen, dan is mijn tekst perfect geoptimaliseerd.”

Je hoort het vaak, maar het is toch echt niet waar.

💡 Je hoeft niet aan alle checks van een SEO-tool te voldoen. Of dat nu Yoast SEO is of bijvoorbeeld een site-audit-tool als Woorank.

Het is makkelijk om je te veel te laten leiden door het advies van SEO-tools. En je erop blind te staren om per se alleen maar groene checkmarks of bolletjes te krijgen.

  • Focus niet te veel of je echt aan alle punten voldoet.
  • Bijvoorbeeld, valt je zoekwoorddichtheid buiten de range van 0,5 en 3%, zoals Yoast aanraadt? Dat is slechts een richtlijn. Je kunt er best eens onder of boven zitten: gebruik je gezonde verstand.
  • Je krijgt alleen een groen bolletje als er minstens 1 followed externe link in je post zit. Linken naar andere websites is belangrijk. Maar je hoeft er echt niet per se een toe te voegen om een groen bolletje te krijgen in Yoast.
Yoast SEO geeft aan dat de zoekwoorddichtheid van deze post te hoog is.
Yoast geeft aan dat de zoekwoorddichtheid te hoog is. Maar in dit geval was de tekst prima.

SEO-tools zijn computers, geen mensen. Gebruik dus altijd je gezond verstand.

A fool with a tool is still a fool.

Dat is wel weer even genoeg bullshit

Nou, ik denk dat we onze portie bullshit wel weer gehad hebben voor vandaag 🙂.

Ken jij nog leuke bullshit-beweringen over SEO? Voeg ze toe in de comments!

Altijd op de hoogte van de laatste podcast?

Abonneer je via je favoriete podcast-app:

Click Here to Leave a Comment Below 9 comments
Kitty Kilian - 05/11/2019

‘De vraag is natuurlijk of je dat risico wilt nemen. Dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken. Maar een scheve schaats rijden wordt nog steeds beloond door Google (als je het goed doet en weet waar je mee bezig bent).’ >> Hoe interpreteer ik dat nou, zeg maar, juridisch? 😉

PS En hoe weet ik dat jij antwoordt op dit antwoord? Ik kom natuurlijk niet uit mezelf terug.

Reply
    Michiel Brand - 05/11/2019

    Dank voor je reactie Kitty! Juridisch gezien vallen de consequenties gelukkig mee. Geen gevangenisstraf, wel een mogelijke penalty van Google :). Ik hou me aan de richtlijnen van Google en adviseer iedereen ook om dat te doen, met de nuance dat je anders kunt beslissen in bepaalde omstandigheden en als je weet waar je mee bezig bent. Ik zie regelmatig websites die heel goed scoren en bepaalde regels overtreden, zoals aankopen van dofollow-linkjes of tritsen van geoptimaliseerde pagina’s met vrijwel dezelfde content maar gericht op andere zoekwoorden (bijvoorbeeld met verschillende plaatsnamen). Dat werkt soms bijzonder goed in Google en als je een concurrent van die sites bent, kun je soms haast niet anders dan daarin meegaan om het niet af te leggen. Maar op de langere termijn heb je wel het risico dat je een keer tegen de lamp loopt natuurlijk.

    PS: als het goed is, krijg je van WordPress een melding als er reacties zijn op je comment, dat kunnen we nu mooi testen of dat ook echt lukt :-D.

    Reply
Kitty Kilian - 05/11/2019

1. Nee, geen mail. De tab stond toevallig nog open. Ik voer overal en altijd campagne voor antwoordplugins, anders krijg je nooit discussies en die zijn juist leuk.
2. Mijn naam is ook niet onthouden hier
3. Het font in dit antwoordvakje,bij het intypen, is 11 px!

Sorry hoor, maar daar zeur ik altijd over. Ik kan het eigenlijk niet lezen.

>> Ik bedoelde meer: wat zeg jij daar nou precies? Ben je voor of tegen actieve linkbuilding en nog veel zwartere-hoed-technieken? 😉 Iedereen mag het voor zichzelf beslissen – da’s een tikje vrijblijvend.

Maar goed.

Reply
    Michiel - 05/11/2019

    1. Hmmm, goeie tip! Ik gebruik de native comments van WordPress, maar die zijn dus niet ideaal. Ik dacht dat er dan ook standaard een mail uitging bij reacties, maar dat is dus niet het geval. Daar zijn dus speciale plugins voor, weet je een goeie?
    2. Je kunt bij het reply-en een hokje aanvinken “save my name, email, and website in this browser for the next time I comment”. Dat zou moeten werken.
    3. Ja, nu je het zegt, dat is wel redelijk klein inderdaad :).

    Ik ben voor white hat-SEO en geloof dat dat de beste langetermijnstrategie is voor je site. Actieve linkbuilding is geen black-hat-techniek overigens, hoewel veel mensen dat nog steeds associëren met schimmige tactieken van nog schimmigere SEO-bureautjes. Je kunt het op de slechte manier doen (zoals links kopen, netwerken opzetten), maar ook op de goede manier.

    Actief linkbuilden doe je ook al snel: een link naar je site in blog-comments plaatsen, op social media, als je je inschrijft op een (lokale) bedrijvengids, als je een gastblogje schrijft voor een andere site. Dan ben je je website aan het promoten met een link daarbij. Veel mensen beschouwen dat niet direct als linkbuilding omdat dat soms niet het bewuste eerste doel is, maar het is nog steeds het bouwen van links.

    Over voor jezelf beslissen: voorheen gaf ik altijd het advies om altijd white hat te bedrijven en je altijd aan de regels van Google te houden. Maar dan waren er ondernemers die erop wezen dat hun concurrenten massaal de regels aan de laars lapten en veel beter scoorden in Google dan zij. Dan is het lastig om nog steeds te zeggen dat zij dat niet mogen doen. Dus nu is mijn lijn dat ik het advies geef om white hat SEO toe te passen én dat ik wijs op de risico’s als je besluit om dat niet te doen, maar voor de rest is het een afweging die de webbeheerder zelf moet maken. Kosten-baten-analyse. Ik snap dat sommige ondernemers een andere afweging maken als ze zien dat hun concurrenten de regels overtreden, maar juist daardoor veel beter scoren in Google dan zij. Ik kom met regelmaat sites tegen die het niet zo nauw nemen met de regels en heel goed scoren in Google. Helaas.

    Reply
Kitty Kilian - 05/11/2019

PS En goede teksten op je blog. Dat moet ik eigenlijk zeggen. Verstandig.

Reply
    Kitty Kilian - 05/11/2019

    Maar je antwoord hierop zie ik dus niet meer

    Reply
    Michiel - 05/11/2019

    Thanks Kitty !

    Reply
Kitty Kilian - 06/11/2019

1. Nee, mijn naam enz worden óók niet onthouden. Nog steeds niet.
2. Ja, ik heb weleens geschreven over commentaarplugins. Ik zet hier geen link neer, maar je kunt op mijn site zoeken naar ‘betere comments’. Ik gebruik alleen niet meer de commentaarplugin die ik daar aanraad, maar ik ben vergeten wat er mis mee was. Ik gebruik Replyme. Die is verwijderd uit de WP-plugin-sectie. Want hij wordt niet meer onderhouden. Maar het is hele simpele code en hij werkt nog voortreffelijk bij mij. Kan niks mee mis gaan, is mij verzekerd. Jammer dat hij weg is.

Reply
Michiel Brand - 06/11/2019

1. Hmmm, dat is gek, dat zou wel moeten.

2. Ik zal eens gaan kijken. Ik ben lid van Thrive en die heeft geloof ik ook een eigen comment-plugin. Wel tricky om een plugin te gebruiken die niet meer onderhouden wordt, dat zou toch een lek in je site kunnen vormen op een gegeven moment.

Reply

Leave a Reply: