In de vakantieperiodes is het vaak een stuk rustiger. Een ideale tijd om eens lekker aan je site te werken.
Wat zijn de dingen die je het meeste resultaat geven?
In deze nieuwe blog/podcast 7 simpele acties om je website SEO-proof te maken!
1 – Gebroken links aanpakken
Gebroken links zijn een gruwel voor elke websitebezoeker. Klik je op een link, doet ie het niet 😭.
Ook zoekmachines hebben er een broertje dood aan. Door dode links kunnen ze je website minder goed crawlen.
Snel opruimen dus die gebroken links!
Met deze handige tools is dat een makkie:
Screaming Frog is een SEO-tool die je kunt downloaden. Broken Link Check is een online tool waarmee je gebroken links kunt opsporen.
2 – Interne links verbeteren
Links geven SEO-waarde door. Om goed te scoren in Google heb je externe links vanaf andere websites nodig. Maar ook interne links zijn belangrijk!
Heb je een belangrijke pagina op je site die je graag hoger in Google wilt hebben? Leg dan interne links aan vanaf andere pagina’s op je site.
Check in Google Search Console hoeveel interne links je pagina’s hebben.
- Log in op Google Search Console
- Klik in het menu op Links
- Klik onder Interne links op MEER
- Klik op de kolom Interne links om te sorteren van laag naar hoog
Zijn er pagina’s die weinig links krijgen maar die toch belangrijk zijn (voor SEO/gebruikers)? Maak dan meer interne links daarnaartoe.
Pagina’s met 0 interne links moet je sowieso aanpakken: dat zijn orphan pages.
Voeg een link naar de betreffende pagina toe aan een navigatiemenu of plaats interne links in de tekst van andere pagina’s op je website.
📌 TIP
Om gerelateerde artikelen/pagina’s op je website te vinden, zoek je in Google op [site:mijnsite.nl “onderwerp van de pagina”]. Nu krijg je gerelateerde pagina’s op je website te zien waar je mogelijk nieuwe interne links kunt toevoegen.
Interne links zijn belangrijk voor SEO. Check deze case study over interne links maar eens. Goede interne links kunnen een flinke boost geven aan je rankings in Google!
3 – Verwijder concepten
Je kent het misschien wel. Je begint een artikel, maar je komt er niet aan toe om hem af te maken en te publiceren.
Voor je het weet staat je backend vol met conceptartikelen.
Verwijder de concepten die je toch niet meer gaat publiceren en krijg het overzicht terug.
Als je ze uiteindelijk toch nog ooit eens wilt publiceren, kun je ze ook verwijderen en opslaan in Google Docs. Mocht je site ooit gehackt worden, dan heb je meteen een back-up.
4 – Verwijder afbeeldingen die je niet gebruikt
Net als bij conceptartikelen, kan ook je mediabibliotheek vol komen te zitten met allerlei afbeeldingen die je niet (meer) gebruikt.
Dit is allemaal verspilde ruimte op je server en maakt je website zwaarder.
Een handige plugin om te checken welke afbeeldingen in je mediabibliotheek niet gebruikt worden op je website, is Media Cleaner. Dat scheelt je weer een hoop uitzoekwerk.
5 – Ruim oude plugins en thema’s op
Veel plugins en thema’s op je site? Dat maakt je site een stuk trager en vergroot de kans op hacks.
Hoog tijd om de plugins en thema’s die je niet gebruikt van je site af te knikkeren. Doei 👋!
6 – Kijk kritisch naar je content
Dit is een wat meer tijdrovende tip, maar als je tijd hebt, is het de moeite waard.
Kijk regelmatig kritisch naar de kwaliteit van content. Stel je daarbij deze vragen:
- Is de informatie compleet?
- Is het nog actueel?
- Werken de links in het artikel nog?
- Zijn er andere pagina’s die vrijwel dezelfde informatie hebben?
- Gebruik je de belangrijkste zoekterm voor deze pagina ook op andere pagina’s?
Aan de hand van je antwoorden op deze vragen, kun je besluiten wat je met de pagina gaat doen.
- Is hij nog relevant en actueel? Laat hem dan staan.
- Is de pagina verouderd en kun je hem aanpassen? Ga hiermee aan de slag en zet eventueel boven het artikel: ‘Laatste update: … ’.
- Is het artikel hopeloos verouderd? Herschrijf hem dan helemaal en geef er een nieuwe publicatiedatum aan.
- Heb je meerdere pagina’s over hetzelfde onderwerp/zoekwoord? Je kunt ze dan misschien samenvoegen tot een goede, uitgebreide pagina. Maak een 301-redirect aan voor de oude URL’s naar de nieuwe URL.
- Heeft de pagina geen waarde meer voor je site? Delete hem dan. Maak een redirect naar een soortgelijke pagina om de SEO-waarde door te geven.
💡 Een compleet stappenplan om je content te updaten en op te schonen, lees je in dit artikel over de content audit.
7 – Nieuwe blogartikelen schrijven
Als je wat meer tijd hebt in de vakantieperiode, kun je lekker aan de slag om nieuwe content te schrijven.
- Doe zoekwoordenonderzoek om te kijken waar mensen op zoeken.
- Schrijf leuke blogartikelen over deze zoekwoorden.
- Maak een voorraadje artikelen om later te publiceren of plan ze alvast in voor publicatie.
📌 Ook leuk: spring in op de tijd van het jaar. Verzin bijvoorbeeld een speciale seizoensactie of schrijf een artikel dat aanhaakt op het seizoen.
Met deze 7 tips hoef je je nooit meer te vervelen in de rustige periodes 🙂. Er valt altijd wat te doen om je website SEO-proof te maken. Veel succes!
Het is inderdaad belangrijk om steeds nieuwe blogartikelen te schrijven en te plaatsen. Het is een goed manier om je website steeds actief te houden en de nodige links te kunnen promoten. Daarnaast is het checken van gebroken links een must en de Screaming Frog en Broken Link Check zijn echte lifesavers geweest. Het kost je veel minder werk.