7 tips voor killer webteksten

Wil je een website die veel bezoekers aantrekt, klanten oplevert en je onderneming laat groeien?

Dan heb je ijzersterke webteksten nodig.

Met de onderstaande 7 tips voor killer webteksten:

  • Slurpen je lezers je content op als overheerlijke soep
  • Haal je meer klanten binnen dan je aankan
  • Verander je saaie droge teksten in content die het verschil maakt

Deze Podcast namen we op met Bart van Klikproces.

Liever lezen? Hieronder vind je onze 7 tips voor killer webteksten.

Wat is een webtekst?

Een webtekst is een tekst die speciaal is geschreven voor een website. Dit kan bijvoorbeeld een productpagina zijn, een informatief blogartikel of een dienstenpagina. Ten opzichte van teksten op papier, bieden online teksten meer mogelijkheden en moeten ze aan andere eisen voldoen.

Online is de aandacht van mensen vrij vluchtig. Je moet de aandacht snel zien te pakken, anders zijn ze weer weg.

Ook lees je content van websites meestal niet van A tot Z zoals een boek.

Op websites lees je vaak losse blokjes tekst die op zichzelf staan, maar die samen wel één geheel vormen.

Qua content heb je ook veel meer mogelijkheden. Er is ruimte voor:

  • Audio en video
  • Afbeeldingen
  • Hyperlinks
  • Speciale opmaak zoals content-boxes met een andere achtergrondkleur
  • Tekst in dropdowns, content in tabjes, etc.

📌 Wil je goed zichtbaar zijn in Google met je website? Schrijf dan SEO-teksten. Dat zijn webteksten die geoptimaliseerd zijn voor de juiste zoekwoorden.

Op mijn site vind je een compleet stappenplan om sterke SEO-teksten te schrijven.

Tip # 1: Je belangrijkste info eerst

Een bekende uitdrukking is: save the best for last. Maar bij webteksten is het precies andersom. Je begint juist met het belangrijkste.

Goede webteksten bouw je als een omgekeerde piramide.

  • Je grijpt meteen de volle aandacht van de lezer door het belangrijkste te vertellen
  • Je stimuleert om verder te lezen
  • Je vergroot de kans dat mensen je artikel delen op social media [vaak delen mensen een artikel na alleen de titel of de eerste paar alinea’s te hebben gelezen]
  • De omgekeerde piramide kan je meer klanten opleveren: zet je de belangrijkste info aan het begin, dan kan je daar gelijk een mooie call to action bij zetten

Tip #2: Zorg voor een sterke opbouw

Heb je daar ook zo’n hekel aan? Naar een verhaal luisteren van iemand die van de hak op de tak springt?

Er is geen touw aan vast te knopen en in no time ben je de draad kwijt.

Bij teksten zie je dat ook regelmatig.

Dingen worden een paar keer herhaald, er zit geen logische volgorde in het artikel, het gaat van de hak op de tak…

Het is heel simpel om dit te voorkomen: altijd schrijven met een duidelijke opbouw en structuur.

  • Begin met uit te leggen wat en waarom. Wat heb je eraan als je dit artikel gaat lezen en waarom is het belangrijk?
  • Denk weer aan de omgekeerde piramide: begin met het belangrijkste.
  • Bedenk voordat je gaat schrijven alle vragen die een lezer over dit onderwerp zou kunnen hebben. Dit helpt je om een goed artikel te schrijven met een logische structuur die alle vragen van mensen beantwoordt. TIP: op de website Answer The Public kun je aan de hand van een zoekwoord allerlei vragen genereren rond dat onderwerp.
  • Sluit af met een goede conclusie.
  • Zet er zo mogelijk een call to action in: bijvoorbeeld om een ander artikel te lezen, in te schrijven voor je nieuwsbrief etc.

📌 Zet de structuur van je artikel van tevoren op papier. Dan schrijf je snel en gestructureerd. Dat kan door gewoon een bullet-lijstje te maken. Of gebruik een Mindmap-programma zoals Xmind.

Tip #3: What’s in it for me? Voordelen vs eigenschappen

Een fout die veel websites maken, is om te veel te focussen op eigenschappen.

Stel dat je op zoek bent naar een nieuw kussen. En je leest dit op de website:

Onze unieke kussens zijn gevuld met zijdezacht dons van Zuid-Chinese pekingeenden. Deze eenden lopen heel het jaar vrij in de wei en worden uitstekend verzorgd op ecologisch verantwoorde bio-boerderijen. De buitenkant van onze kussens is gemaakt van gepatenteerd superdoorlaatbaar polysynthetisch fluweel.

Oké, dat is leuk, denk je. Maar…. what’s in it for me?

Uit deze tekst is helemaal niet duidelijk wat jij aan dit kussen hebt. Denk in plaats van eigenschappen als eerste aan de voordelen.

Dankzij dit kussen slaap je beter dan ooit tevoren. Het kussen vormt zich naar de contouren van je hoofd en zorgt op die manier voor zijdezacht slaapcomfort. Je nek en schouders worden optimaal ondersteund. Zo word je elke morgen zo fris als een hoentje wakker.

Zie je het verschil?

In plaats van een opsomming van alle eigenschappen, ziet de lezer gelijk wat hij eraan heeft als hij het product koopt.

De eigenschappen zijn ook belangrijk en kun je er zeker bij zetten. Het is tenslotte toch best bijzonder dat jouw kussens gemaakt worden van zijdezacht dons van Zuid-Chinese pekingeenden…

Maar beperk je niet tot die eigenschappen en focus vooral op de voordelen.

What’s in it for me: dat is wat de lezer interesseert.

Tip #4: De ideale lengte van je tekst

Een belangrijke vraag is: hoe lang moet je webtekst eigenlijk zijn?

Een goede regel daarbij is: zo kort mogelijk, maar niet korter.

De tijd en aandacht van je lezers is beperkt en kostbaar. Zorg dus dat alles wat je schrijft ook echt nut heeft. Vertel alles wat je moet vertellen en doe dat zo kort en bondig als mogelijk.

De lengte van je tekst hangt natuurlijk ook sterk van het onderwerp af.

Als iemand wil weten hoe groot de Eiffeltoren is en wanneer hij gebouwd is, heb je genoeg aan een kort stukje tekst. Wil iemand daarentegen weten hoe de relativiteitstheorie van Einstein in elkaar steekt, dan heb je wat meer tekst nodig 🙂.

💡 Heb je geen idee hoe lang je tekst moet zijn en wil je graag goed ranken in Google? Zoek dan eens in Google op het hoofdzoekwoord van je SEO-tekst, bekijk de top 10 en check hoeveel woorden die artikelen hebben. Dat is een goede richtlijn om op te mikken.

Tip #5: De kracht van titels en kopteksten

Titels en kopteksten zijn enorm belangrijk.

De titel is het eerste dat mensen zien. Aan de hand van de titel besluiten ze of ze het artikel willen lezen.

Weet je hier de juiste snaar te raken en mensen te triggeren? Dan is er een goede kans dat ze beginnen te lezen.

Maak ten eerste een goede SEO-titel. Dat is de titel die Google (meestal) overneemt in de zoekresultaten. Spring je ertussen uit, dan klikken mensen vanuit Google door naar je site.

SEO-titel in de zoekresultaten

De SEO-titel is niet direct zichtbaar op je webpagina. De titel die bovenaan je artikel staat, de H1-kop, is wél zichtbaar. Vaak is die gelijk aan de SEO-titel, maar je kunt de H1-kop ook wat anders maken als je wil.

Schrijf sterke titels die de lading van je artikel dekken, nieuwsgierig maken en uitnodigen om door te klikken.

🥊 Powerwoorden zijn nuttig om te gebruiken in je titels. Hiermee springen je titels er extra uit. Een leuk overzicht van powerwoorden vind je hier.

Besteed ook veel aandacht aan de kopjes in je artikel.

Een scannende lezer ziet zo in één oogopslag wat je allemaal in je artikel vertelt en of het de moeite waard is om te lezen.

Tip #6: Een cliché? Die kan door de plee

“Kwaliteit en klantvriendelijkheid staat bij ons hoog in het vaandel.”

“Voor lekkere taarten en cakes bent u bij ons aan het juiste adres.”

“Janssen Tweewielers is dé fietsenwinkel van Tilburg.”

“Bij ons is de klant koning.”

Wil je je lezer in slaap sussen met nietszeggende teksten? Gebruik dan clichés op je website.

📌 Clichés kom je overal tegen. Het is ruis en mensen pikken het niet meer op. Je sust je lezer letterlijk in slaap door dingen te zeggen die ze op tig andere websites ook al hebben zien staan.

Met clichés word je een grijze muis. De lezer kan jou slecht onderscheiden van andere aanbieders in dezelfde branche. Vermoord dus alle clichés op je website en ga voor unieke, onderscheidende en sprankelende teksten!

Elk jaar wordt er een verkiezing gehouden voor de slechtste slogan.

Dat levert tenenkrommende winnaars op, zoals “Onze vis smaakt als de tongzoen van een zeemeermin” (slogan van visbar De Zilte Zeemeermin).

Maar aan de andere kant: ze zijn wel uniek en origineel! Je springt er gelijk uit en het is geen cliché. Dus doe je best, verzin een goede tekst, en misschien win jij volgend jaar de titel van slechtste slogan 😉.

Tip #7: De opmaak maakt het verschil

De inhoud van je teksten is belangrijk. Maar vergeet de opmaak ook niet: die maakt het verschil!

Online lezers zijn ongeduldig en vluchtig. Ze scannen online artikelen en vliegen over het scherm heen om eerst te kijken of je artikel de moeite waard is.

Dat betekent overigens niet dat mensen niet meer lezen, dat is een bekende misvatting over online content. Mensen scannen eerst of het artikel de moeite waard is en beginnen dan met lezen.

Zo stem je de opmaak af op de scannende lezer:

  • Opsommingen met bullets (zoals deze). Zo pikt een scannende lezer gelijk belangrijke punten uit je tekst.
  • Korte zinnen, korte alinea’s en veel witruimte.
  • Een groot en duidelijk lettertype.
  • Duidelijke kopteksten: zo ziet een lezer gelijk de structuur van het artikel en welke stukjes voor hem/haar interessant zijn.
  • Zet het belangrijkste vooraan.
  • Schrijf in makkelijke en begrijpelijke taal.
  • Kies een template voor je site dat niet te breed is. Als de tekstbreedte te ver doorloopt van links naar rechts, krijgt je lezer een stijve nek (lezen is geen tenniswedstrijd).

💡 Een goed voorbeeld van een mooie opmaak vind je op de site van Kitty Kilian van de Blogacademie. Veel witruimte, korte zinnen en alinea’s, een groot en duidelijk lettertype, veel kopjes en een smalle tekstbreedte.

Gebruik bij de opmaak van je webteksten ook de mogelijkheden die webcontent je biedt:

  • Audio en video
  • Infographics
  • Hyperlinks
  • Afbeeldingen/gifjes
  • Tekstvakken met andere kleur
  • Kolommen
  • Tabellen
  • Enz.

Tijd voor actie

Met deze 7 tips heb je alles in huis om geweldige webteksten te maken.

Hoog tijd voor actie dus!

Plof in die bureaustoel, laat je vingers dansen over het toetsenbord en maak van je webteksten sprankelende verhalen waar je lezers van smullen.

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments