Afbeeldingen en SEO

De afbeeldingen op je website zijn belangrijk.

Ze fleuren je website op en maken je artikelen leuker om te lezen. En ze zijn daarnaast ook nog eens belangrijk voor SEO!

Hoe dat precies zit, ontdek je in deze nieuwe aflevering van de SEO Podcast. Je leert:

  • Hoe afbeeldingen de vindbaarheid van je webteksten kunnen verbeteren
  • Hoe je ook rechtstreeks met je afbeeldingen kunt ranken in de zoekresultaten
  • Wat de beste manieren zijn om je afbeeldingen te optimaliseren, zodat je maximaal SEO-resultaat haalt

Lees en luister snel verder om meer te weten te komen over afbeeldingen en SEO.

Show notes

Afbeeldingen kunnen je op 2 manieren helpen met je SEO:

  1. Beter vindbare webteksten
  2. Rechtstreeks ranken in de zoekmachines met je afbeeldingen

1 – Beter vindbare webteksten

Wil je beter scoren met een blogartikel op bijvoorbeeld de zoekterm “waarom zijn bananen krom”?

Dan kunnen afbeeldingen in dat blogartikel helpen om beter op die zoekterm te scoren. Je moet je zoektermen namelijk niet alleen verwerken in je tekst, maar afbeeldingen kun je daar ook bij gebruiken!

Dus voeg je afbeeldingen van bananen toe en optimaliseer je die afbeeldingen voor je zoekwoord (daar komen we straks op hoe dat moet), dan kan je beter gaan ranken met je blogartikel op de zoekterm “waarom zijn bananen krom”!

Waarom zijn bananen krom?

2 – Ranken met je afbeeldingen

Naast dat je beter kunt gaan ranken met je webteksten, kun je ook rechtstreeks met je afbeeldingen in de zoekresultaten komen.

Google weet wat gebruikers willen zien. Meestal krijg je artikelen te zien als je in Google zoekt, maar als de zoekintentie meer visueel is, krijg je ook afbeeldingen te zien in de zoekresultaten.

Dit gebeurt er bijvoorbeeld als je zoekt op zonsondergang: bovenaan staan gelijk wat afbeeldingen.

Plaatje van Google zoekresultaten met afbeeldingen van zonsondergang.
Afbeeldingen in de universele zoekresultaten

Hierboven zie je de universele zoekresultaten. Dat zijn de zoekresultaten die verschijnen als je gelijk een zoekopdracht in de zoekbalk invoert. Vaak zijn het artikelen, maar andere vormen van media kunnen er ook in verschijnen.

Maar, je kunt ook specifiek op bepaalde dingen zoeken in Google, zoals video’s, shopresultaten én afbeeldingen. Daarvoor klik je op de links onder de zoekbalk.

Optimaliseer je je afbeeldingen met zoekwoorden, dan kunnen ze rechtstreeks verschijnen in de zoekresultaten.

Zoeken in Google op afbeeldingen van bananen.
Zoeken in Google op afbeeldingen van bananen

Wat heb je hier aan?

Punt 1 is duidelijk: vindbaarheid van je webteksten is de basis van SEO en daar zal je sowieso al veel mee bezig zijn. Dus om je teksten beter te laten scoren, kun je daar ook geoptimaliseerde afbeeldingen aan toevoegen.

Maar ook rechtstreeks met je afbeeldingen ranken kan nut hebben:

  • Zoeken mensen op afbeeldingen, dan kunnen ze doorklikken naar je website. Naast de afbeelding zelf zijn ze wellicht ook geïnteresseerd in de overige content van je website.
  • Net als bij tekst het geval is, kunnen ze je afbeelding overnemen en/of ernaar linken. Dat levert je dan weer nieuwe linkjes op, waardoor je website beter gaat scoren.
  • Rechtstreeks ranken op afbeeldingen is natuurlijk ook erg nuttig als je bedrijf sterk op afbeeldingen is gericht. Bijvoorbeeld, als je fotograaf bent!

Tips voor afbeeldingen op je site?

Om zo goed mogelijk gebruik te maken van afbeeldingen op je site, hier wat handige tips!

1. Gebruik relevante afbeeldingen

Afbeeldingen hebben een duidelijke functie: ze verfraaien je website en maken je artikelen leuker om te lezen.

Maar dat betekent niet dat je zomaar om het even wat voor afbeelding in je blogartikel moet gooien. Het moet wel relevant zijn voor je tekst en je verhaal aanvullen!

Zorg dus altijd dat je relevante afbeeldingen gebruikt die je website visueel aantrekkelijker maken en die ook een functie hebben en een goede aanvulling vormen op je teksten.

2. Zorg dat je de juiste rechten hebt

Er zijn allerlei verschillende rechten voor afbeeldingen. Sommige mag je alleen gebruik voor niet-commerciële doeleinden. En andere mag je weer alleen gebruiken als je een link opneemt naar de maker/bron.

Zomaar plaatjes overnemen die je op internet ziet? Niet doen!

Het kan je een hoop ellende opleveren. Als de rechthebbende ontdekt dat je zonder toestemming zijn of haar foto’s gebruikt, kan je dat een fikse schadeclaim opleveren.

Gelukkig zijn er ook genoeg websites waar je gratis afbeeldingen uit het publieke domein kunt downloaden. Je hoeft hier geen bron bij te vermelden en je mag ze gewoon gebruiken.

Twee van die sites zijn:

Op foto-sites staat meestal vermeld of en hoe je de foto mag gebruiken. Kijk eerst goed naar de rechten voordat je een foto overneemt.

Je kunt natuurlijk ook zelf foto’s maken of foto’s kopen van stock-sites als Getty Images.

3. Optimaliseer je afbeeldingen

Ook is het belangrijk dat je je afbeeldingen optimaliseert voor zoekwoorden, SEO dus! Op die manier zijn ze zo goed mogelijk vindbaar en helpen ze ook je webteksten beter vindbaar te maken.

Optimaliseren doe je als volgt.

1 – Bestandsnaam

Geef je foto een goede bestandsnaam.

DSC03823902.jpg? Zo’n naam zegt een zoekmachine helemaal niets!

Maak er een mooie beschrijvende naam van. En stop natuurlijk je zoekwoorden erin!

Bijvoorbeeld kromme-bananen.jpg.

Scheid woorden van elkaar met een -, dat is het handigste en mooiste.

2 – Alt-tekst

De alt-tekst is een beschrijvende tekst voor een afbeelding. Voeg die altijd toe!

Je ziet de alt-tekst niet op de webpagina staan, maar hij komt wel in de broncode van de webpagina terecht. Een zoekmachine leest hem en als je je zoekwoorden in de alt-tekst verwerkt, maak je je tekst/afbeelding weer wat relevanter voor die zoekwoorden. En ga je hopelijk beter scoren in de zoekmachines op die zoekwoorden!

Het is niet alleen belangrijk voor SEO, ook blinden en slechtzienden hebben hier veel aan.

Spraakbrowsers spreken namelijk de alt-teksten uit. Zo kan iemand die je tekst niet kan lezen, toch weten wat er op de afbeelding staat.

Alt-tekst invullen in WordPress
Als je een afbeelding uploadt in WordPress, kun je een alt-tekst opgeven

3 – Titel?

In het plaatje hierboven zie je ook Titel staan.

Die kun je ook invullen, alleen heeft het (waarschijnlijk) geen effect voor SEO. De titel wordt weergegeven als tooltip als je met je muis op de afbeelding gaat staan.

Dat kan soms nuttig zijn. Maar voor SEO heeft het dus geen effect en persoonlijk voeg ik zelden een titel toe aan de afbeelding.

4- Juiste schaal

Snelheid is belangrijk voor SEO. En afbeeldingen kunnen de boel behoorlijk vertragen!

Zorg dus altijd dat je afbeeldingen zo klein mogelijk zijn qua bestandsgrootte.

Dit kun je ten eerste bereiken door de juiste schaal te gebruiken.

Heb je een grote afbeelding en verklein je die met je tekst-editor in WordPress? Dan moet de browser nog steeds die hele afbeelding inladen! Dat kun je dus beter niet doen.

Gebruik zoveel mogelijk de schaal/dimensies voor een afbeelding, zoals de afbeelding op het scherm wordt weergegeven.

Het is handig om te kijken hoe breed je website-template is. Is de breedte van je template van je blogartikel bijvoorbeeld 750 pixels? Snij je afbeeldingen dan bij naar maximaal die breedte.

5 – Compressie

Je kunt een afbeelding ook kleiner maken door compressie toe te passen. Dit maakt de bestandsgrootte kleiner.

Je kunt hiervoor een tool gebruiken als Kraken.io.

Gratis afbeeldingen comprimeren met Kraken.
Met Kraken kun je gratis afbeeldingen comprimeren

6 – Captions en tekst

De tekst om je afbeelding heen is natuurlijk ook relevant. En de caption!

De caption is het onderschrift bij je afbeelding. Die worden veel gelezen en ook zoekmachines hechten hier veel waarde aan.

Sluit de tekst en de caption aan op de afbeelding (en de alt-tekst van de afbeelding)? Dan versterkt dit de relevantie. Zoekwoorden verwerk je dus liefst in de tekst, de afbeeldingen (bestandsnaam en alt-tekst) en de captions.

7 – Structured data

Je kunt ook structured data toevoegen aan je images. Daarmee geef je Google nog meer informatie over waar de afbeelding precies over gaat.

8 – Open Graph Tags

Als iemand een van jouw blogartikelen deelt op social media, wordt daar ook vaak een afbeelding bij weergegeven.

Vaak is dat automatisch de grootste (header) image van je blogartikel.

Maar je kunt ook zelf bepalen welke afbeelding wordt getoond als iemand je artikel deelt op social media. Dat doe je met open graph tags.

Gelukkig hoef je niet met code aan de slag als je WordPress gebruikt. De afbeeldingen voor Twitter en Facebook kun je eenvoudig zelf opgeven met de plugin Yoast SEO.

Afbeelding toevoegen voor Facebook met Yoast SEO.
Afbeelding toevoegen voor Facebook in Yoast SEO

Beter vindbaar met afbeeldingen

Zo, nu heb je de nodige tips in handen om met je afbeeldingen aan de slag te gaan.

Afbeeldingen maken je website mooier en leuker voor gebruikers. En je gaat er nog beter door scoren in de zoekmachines ook!

Zelf een SEO-vraag?

Heb je zelf een SEO-vraag die je graag op de Podcast beantwoord zou zien? Stel hem dan hieronder in de comments of mail hem naar me!

Altijd op de hoogte van de laatste podcast?

Volg ons dan op Soundcloud of abonneer je via iTunes.

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: