AI copywriting tools.

AI copywriting tools: het ultieme SEO-wapen?

Met één druk op de knop je SEO-teksten perfect optimaliseren of zelfs compleet laten schrijven, zodat je met twee vingers in de neus Google verovert?

Het kan met AI copywriting tools.

Is dit dan het ultieme SEO-wapen?

In deze blog/podcast ontdek je:

  • Wat AI is en waar het voor wordt gebruikt
  • Wat AI copywriting tools zijn
  • Wat je met deze tools kunt en of jij ook zo’n tool zou moeten gebruiken
  • Wat AI copywriting tools betekenen voor SEO en copywriting – nu en in de toekomst

Wat is AI?

AI staat voor Artificial Intelligence, in het Nederlands kunstmatige intelligentie.

Simpel gezegd bootst AI menselijke intelligentie na. Het wordt bijvoorbeeld gebruikt in software en robots om taken op een slimme manier uit te voeren.

👉 Een cruciaal aspect van AI is het zelflerend vermogen. Systemen op basis van AI kunnen zichzelf verbeteren op basis van verzamelde informatie en ervaringen, net als mensen dat kunnen. 

👉 Dat is dus een cruciaal verschil met computers en robots zonder AI. Die draaien op menselijke input en draaien gewoon zoals ze geprogrammeerd zijn. Ze kunnen zichzelf niet verbeteren, terwijl AI dat wel kan.

Waar wordt AI voor gebruikt?

AI is al volop aanwezig in ons dagelijkse leven. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Vertaalsoftware > automatische vertalingen worden steeds beter dankzij AI.
  • Slimme apparaten > denk aan een slimme thermostaat die de verwarming automatisch afstemt op jouw leefritme. Hij kijkt wanneer je gaat slapen, wanneer je van huis gaat etc. en stemt de temperatuur daarop af. 
  • Zelfrijdende voertuigen > bijvoorbeeld een Tesla die automatisch remt als hij aanvoelt dat er voor je een botsing gaat plaatsvinden.

En – voor ons interessant – ook zoekmachines gebruiken tegenwoordig AI…

Google en AI

Google zet vol in op AI voor al zijn producten. Dus niet alleen voor de zoekmachine, maar ook voor YouTube, Gmail, Google Maps enz.

Voor de zoekmachine is BERT een belangrijk AI-element:

👉 BERT is gebaseerd op AI, Natural Language Processing en machine learning.

👉 Het stelt de zoekmachine van Google in staat zoekopdrachten veel beter te begrijpen.

👉 In plaats van een machine, lijkt Google dankzij AI steeds meer een mens die begrijpt waar je naar op zoek bent als je iets intypt of inspreekt als zoekopdracht. 

AI voor taal: GPT-3

In juli 2020 publiceerde het bedrijf OpenAI een taalmodel, genaamd GPT-3.

Dit is een AI-programma dat in staat is om zelf te schrijven en praten zoals een mens dat zou doen.

GPT-3 is nu beschikbaar via een API. Dat betekent dat andere bedrijven hun eigen software kunnen bouwen op basis van GTP-3.

En dat hebben we geweten…

AI copywriting tools

Er komen aan de lopende band AI copywriting tools op de markt.

Enkele voorbeelden:

Interesse in zo’n tool? Hou dan zeker AppSumo in de gaten. Met enige regelmaat komen daar lifetime deals voorbij voor dit soort tools.

Wat kan zo’n copywriting tool voor je schrijven?

Je kunt een copywriting tool korte stukjes tekst voor je laten schrijven. Zoals:  

✅ Een inleiding of conclusie voor een blogpost

✅ Een meta description

✅ Een SEO-titel

✅ Een social media post

✅ Een tekst voor een Google-advertentie

Copywriting tools kunnen zelfs een volledige blogpost voor je schrijven 😱!

En de kwaliteit?

Best behoorlijk!

Sterker nog, Authority Hacker.com deed een case study tussen de AI copywriting tool Jarvis en tekstschrijvers van Textbroker. En geloof het of niet, maar de AI tool kwam als de beste uit de bus!

Let wel: het ging om het laagste kwaliteitsniveau content op Textbroker. Maar toch, het is best indrukwekkend wat een AI tool voor elkaar bokst.

Verschillende talen

De AI copywriting tools die nu op de markt zijn, kunnen al met heel wat talen overweg.

Engels natuurlijk, maar ook Nederlands!

Of wat te denken van Chinees, Tsjechisch, Duits, Frans, Italiaans, Japans…

Dit zijn bijvoorbeeld de talen die Jarvis beheerst:

Beschikbare talen in Jarvis.ai.

Waar gebruik je deze tools voor

Met één druk op de knop een complete, supergoeie blogpost laten schrijven waar je helemaal niks meer aan hoeft te doen?

Uhm, nee. Zo ver zijn we nog niet. 

AI copywriting tools zijn wel erg handig voor:

✅ Als je even vast zit en niet weet wat je moet schrijven

✅ Als je even wat inspiratie nodig hebt

✅ Het laten schrijven van verschillende teksten, zoals titels, een intro voor je blogpost etc.

✅ Sneller + meer content schrijven

Zelf gebruik ik de tool Frase. Laten we eens kijken wat dat oplevert met een testje.

Ik liet Frase een inleiding schrijven voor een blogpost. Het enige wat ik zelf in de tool invoerde was de titel: “Wat is kunstmatige intelligentie?”

Hier kwam Frase mee aanzetten:

Een tekst gemaakt met de AI copywriting tool Frase.

Best aardig, nietwaar?

Oké, het is nog niet perfect, maar dit is een mooi startpunt om snel een inleiding te schrijven voor je blogpost.

En ben je niet helemaal tevreden, dan kan je de tool een andere versie laten schrijven.

Met één druk op de knop staat je inleiding in de steigers. Je hoeft nu alleen nog maar wat bij te schaven voor een mooie tekst.

Wat je nog meer met copywriting tools kunt

AI copywriting is slechts één aspect van een copywriting tool. Je kunt er nog veel meer leuke dingen mee doen.

Ik gebruik Frase bijvoorbeeld voor:

  • Research
  • Een outline maken
  • Inzicht in het gemiddelde aantal woorden van hoog rankende artikelen
  • Een overzicht van links, vragen en statistieken over je onderwerp
  • Een overzicht van alle kopjes in de top 20 artikelen die in Google ranken voor jouw zoekwoord

Als je dit allemaal handmatig moet doen, kost het je zeeën van tijd. Je moet eerst je zoekwoord in Google intypen en dan doorklikken naar alle artikelen in de top 10. Research doen, kijken waar zij over schrijven, leuke statistieken opduikelen enz.

Frase geeft je al die informatie binnen een seconde, in een handig overzicht.

💡 Research doen, een outline maken, en schrijven. Het gaat allemaal 100x sneller en beter met een copywriting tool als Frase.

Maar dat is nog niet alles…

Betere on-page SEO

Bij klassieke on-page SEO zorg je ervoor dat je zoekwoord op de juiste plaatsen staat. In je SEO-titel, meta description, kopjes enz.

Vervolgens kun je checken of je dat een beetje goed hebt gedaan met een tool als Yoast SEO.

Yoast SEO analyse SEO-tekst

Maar een AI copywriting tool gaat nog een stapje verder.

De tool checkt de artikelen die in de top 20 in Google ranken op jouw zoekwoord. Vervolgens laat de tool precies zien over welke topics die artikelen schrijven.

Jouw eigen artikel krijgt dan een totale score, met daaronder de topics die jouw artikel wel of niet behandelt in vergelijking met de top 20.

Dit is een ideale manier om de on-page SEO van je artikel te verbeteren. Je ziet in één oogopslag of er onderwerpen in je artikel zijn die je hebt gemist. Of die je juist te veel noemt.

On page SEO verbeteren met de copywriting tool Frase.

Je kunt op deze manier de kwaliteit van je content verbeteren door te schrijven over de onderwerpen die Google graag wil zien.

De toekomst

AI copywriting tools zijn een uitstekend hulpmiddel om sneller en beter te schrijven, research te doen enz.

Wat er in de toekomst mogelijk is?

Wie weet, straks produceer je met één druk op de knop een compleet blogartikel waar je vrijwel niks meer aan hoeft te doen. Of zelfs de content voor een complete website.

Het zal nog wel even duren voor het zover is, maar het zou me niet verbazen als we echt die kant opgaan.

De vraag is natuurlijk wel of dat wenselijk is.

Zitten we er wel op te wachten dat straks alle content op het internet geschreven is door een robot? En als iedereen dit gaat doen, steekt Google er dan een stokje voor?

De tijd zal het leren.

Michiel Brand
Updated 10/11/2021

Gerelateerde artikelen

Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    1. Ja, Frase ondersteunt nu ook Nederlands. Het staat nog niet op hun support pages zie ik, maar Nederlands is beschikbaar in de tool.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}