AI copywriting tools.

AI copywriting tools: het ultieme SEO-wapen?

Met één druk op de knop je SEO-teksten perfect optimaliseren of zelfs compleet laten schrijven, zodat je met twee vingers in de neus Google verovert?

Het kan met AI copywriting tools.

Is dit dan het ultieme SEO-wapen?

In deze blog/podcast ontdek je:

  • Wat AI is en waar het voor wordt gebruikt
  • Wat AI copywriting tools zijn
  • Wat je met deze tools kunt en of jij ook zo’n AI tekstschrijver zou moeten gebruiken
  • Wat AI copywriting tools betekenen voor SEO en copywriting – nu en in de toekomst

Wat is AI?

AI staat voor Artificial Intelligence, in het Nederlands kunstmatige intelligentie.

Simpel gezegd bootst AI menselijke intelligentie na. Het wordt bijvoorbeeld gebruikt in software en robots om taken op een slimme manier uit te voeren.

👉 Een cruciaal aspect van AI is het zelflerend vermogen. Systemen op basis van AI kunnen zichzelf verbeteren op basis van verzamelde informatie en ervaringen, net als mensen dat kunnen. 

👉 Dat is dus een cruciaal verschil met computers en robots zonder AI. Die werken 100% op menselijke input en draaien gewoon zoals ze geprogrammeerd zijn. Ze kunnen zichzelf niet verbeteren, terwijl AI dat wel kan.

Waar wordt AI voor gebruikt?

AI is al volop aanwezig in ons dagelijkse leven. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Vertaalsoftware > automatische vertalingen worden steeds beter dankzij AI.
  • Slimme apparaten > bijvoorbeeld een slimme thermostaat die de verwarming automatisch afstemt op jouw leefritme. Hij kijkt wanneer je gaat slapen, wanneer je van huis gaat etc. en stemt de temperatuur daarop af. 
  • Zelfrijdende voertuigen > bijvoorbeeld een Tesla die automatisch remt als hij ziet dat er voor je een botsing gaat plaatsvinden.

En – voor ons interessant – ook zoekmachines gebruiken tegenwoordig AI…

Google en AI

Google zet vol in op AI voor al zijn producten. Dus niet alleen voor de zoekmachine, maar ook voor YouTube, Gmail, Google Maps enz.

Voor de zoekmachine is BERT een belangrijk AI-element:

👉 BERT is gebaseerd op AI, Natural Language Processing en machine learning.

👉 Het stelt de zoekmachine van Google in staat zoekopdrachten veel beter te begrijpen.

👉 In plaats van een machine, lijkt Google dankzij AI steeds meer een mens die begrijpt waar je naar op zoek bent als je iets intypt of inspreekt als zoekopdracht.

Ook is Google bezig met AI-zoekresultaten: Google SGE (Search Generative Experience). Google SGE is momenteel in de testfase en het zal nog wel een tijdje duren voordat het uitgerold wordt in Nederland. Hier zie je alvast een leuk voorproefje van hoe het er mogelijk uit komt te zien.

📌 AI gaat SEO compleet op zijn kop zetten. Wat betekent dit voor jou en wat moet je hiermee doen? Je leest het in het artikel Blijf AI een stap voor: zo maak je jouw SEO-strategie futureproof.

AI voor taal: GPT

In juli 2020 publiceerde het bedrijf OpenAI een taalmodel, genaamd GPT-3.

Dit is een AI-programma dat in staat is om zelf te schrijven en praten zoals een mens dat zou doen.

GPT is nu beschikbaar via een API. Dat betekent dat andere bedrijven hun eigen software kunnen bouwen op basis van het taalmodel.

En dat hebben we geweten…

AI copywriting tools

Er komen aan de lopende band AI copywriting tools op de markt.

Enkele voorbeelden:

Interesse in zo’n AI tekstschrijver? Hou dan zeker AppSumo in de gaten. Met enige regelmaat komen daar lifetime deals voorbij voor dit soort tools.

💡 Een toffe AI copywriting tool die je op het moment gratis kunt gebruiken, is ChatGPT van OpenAI. Deze tool kan gratis AI-tekst tekst voor je schrijven. Maar je kunt ’m ook allerlei vragen stellen. Of een stukje code laten schrijven. Hij kan zelfs zoekwoordenonderzoek voor je doen! ChatGPT heeft de SEO- en copywriting wereld compleet op z’n kop gezet. Lees er meer over in mijn blogartikelen ChatGPT voor SEO en ChatGPT voor copywriting.

Wat kan zo’n AI copywriting tool voor je schrijven?

Met een AI copywriting tool kun je AI-tekst schrijven. Zoals:  

✅ Een inleiding of conclusie voor een blogpost

✅ Een meta-omschrijving

✅ Een SEO-titel

✅ Een social media post

✅ Een tekst voor een Google-advertentie

AI-tekstschrijvers kunnen zelfs een volledige blogpost voor je schrijven 😱!

En de kwaliteit?

Best behoorlijk!

Sterker nog, Authority Hacker.com deed een case study tussen de AI copywriting tool Jarvis (tegenwoordig Jasper geheten) en tekstschrijvers van Textbroker. En geloof het of niet, maar de AI tool kwam als de beste uit de bus!

Let wel: het ging om het laagste kwaliteitsniveau content op Textbroker. Maar toch, het is best indrukwekkend wat een AI tool voor elkaar bokst.

Verschillende talen

De AI tekstschrijvers die nu op de markt zijn, kunnen al met heel wat talen overweg.

Engels natuurlijk, maar ook Nederlands!

Of wat te denken van Frans, Spaans, Duits, Deens, Portugees, Italiaans…

Dit zijn bijvoorbeeld de talen die Frase (aff.) beheerst:

Talen die Frase.io beheerst.

Waar gebruik je AI copywriting tools voor

Met één druk op de knop een complete, supergoeie blogpost laten schrijven waar je helemaal niks meer aan hoeft te doen?

Uhm, nee. Zo ver zijn we nog niet. 

AI copywriting tools zijn wel erg handig voor:

✅ Als je even vast zit en niet weet wat je moet schrijven

✅ Als je even wat inspiratie nodig hebt

✅ Het laten schrijven van verschillende teksten, zoals titels, een intro voor je blogpost etc.

✅ Sneller + meer content schrijven

Zelf gebruik ik de tool Frase (aff.). Laten we eens kijken wat dat oplevert met een testje.

Ik liet Frase een inleiding schrijven voor een blogpost. Het enige wat ik zelf in de tool invoerde was de titel: “Wat is kunstmatige intelligentie?”

Hier kwam Frase mee aanzetten:

Een tekst gemaakt met de AI copywriting tool Frase.

Best aardig, nietwaar?

Oké, het is nog niet perfect, maar dit is een mooi startpunt om snel een inleiding te schrijven voor je blogpost.

En ben je niet helemaal tevreden, dan kan je de tool een andere versie laten schrijven.

Met één druk op de knop staat je inleiding in de steigers. Je hoeft nu alleen nog maar wat bij te schaven voor een mooie tekst.

Wat je nog meer met deze tools kunt

AI copywriting is slechts één aspect van een copywriting tool. Je kunt er nog veel meer leuke dingen mee doen.

Ik gebruik Frase bijvoorbeeld voor:

  • Research
  • Een outline maken
  • Inzicht in het gemiddelde aantal woorden van hoog rankende artikelen
  • Een overzicht van links, vragen en statistieken over je onderwerp
  • Een overzicht van alle kopjes in de top 20 artikelen die in Google ranken voor jouw zoekwoord

Als je dit allemaal handmatig moet doen, kost het je zeeën van tijd. Je moet eerst je zoekwoord in Google intypen en dan doorklikken naar alle artikelen in de top 10. Research doen, kijken waar zij over schrijven, leuke statistieken opduikelen enz.

Frase geeft je al die informatie binnen een seconde, in een handig overzicht.

💡 Research doen, een outline maken, en schrijven. Het gaat allemaal 100x sneller en beter met een copywriting tool als Frase (aff.).

Maar dat is nog niet alles…

Betere on-page SEO

Bij klassieke on-page SEO zorg je ervoor dat je zoekwoord op de juiste plaatsen staat. In je SEO-titel, meta description, kopjes enz.

Vervolgens kun je checken of je dat een beetje goed hebt gedaan met een tool als Yoast SEO.

Yoast SEO analyse SEO-tekst

Maar een AI copywriting tool gaat nog een stapje verder.

De tool checkt de artikelen die in de top 20 in Google ranken op jouw zoekwoord. Vervolgens laat de tool precies zien over welke topics die artikelen schrijven.

Jouw eigen artikel krijgt dan een totale score, met daaronder de topics die jouw artikel wel of niet behandelt in vergelijking met de top 20.

Dit is een ideale manier om de on-page SEO van je artikel te verbeteren. Je ziet in één oogopslag of er onderwerpen in je artikel zijn die je hebt gemist. Of die je juist te veel noemt.

On page SEO verbeteren met de copywriting tool Frase.

Je kunt op deze manier de kwaliteit van je content verbeteren door te schrijven over de onderwerpen die Google graag wil zien.

Wat vindt Google van AI content?

Google moet helemaal niks hebben van content van lage kwaliteit. Dat is al zo sinds 2011 toen Google met de Panda-update kwam.

Met de Helpful Content Update in augustus 2022 werd dat nog maar weer eens verder onderstreept.

Wat vindt Google dan van content die door AI copywriting tools wordt gemaakt? Levert dit je een penalty op?

Niet per se. Maar je kunt wel in de problemen komen als je:

  • slechte AI content produceert die geen waarde toevoegt
  • en dit 1-op-1 op je website plaatst zonder het handmatig te checken en te herschrijven

In dat geval is het namelijk “auto-generated content”, wat niet mag volgens de richtlijnen van Google. In april 2022 bevestigde John Mueller van Google nog eens dat zoiets gezien kan worden als spam.

AI op zichzelf is dus niet het probleem. Google kijkt vooral naar de kwaliteit van de content zelf. Als die matig is en geen waarde toevoegt, ben je mogelijk de sigaar. Of die content nu door mensen geschreven is of door een AI tekstschrijver, zal Google dan verder worst zijn.

Dat wordt bevestigd door Danny Sullivan van Google:

Google bevestigde dit later nog eens officieel op de website van Google Search Central. Je mag AI gebruiken, zolang het maar niet bedoeld is om de rankings te manipuleren:

Appropriate use of AI or automation is not against our guidelines. This means that it is not used to generate content primarily to manipulate search rankings, which is against our spam policies.

Bron: Google Search Central

Conclusie

Je kunt AI-tekstschrijvers prima gebruiken voor inspiratie en als basis voor je tekst.

Maar AI-tekst schrijven en 1-op-1 op je website zetten, is zeker niet verstandig. AI copywriting tools zijn verre van perfect. Een handmatige check is dus nog altijd nodig.

📌 Check AI content nauwkeurig op (spel)fouten en feitelijke onjuistheden. En herschrijf de tekst in jouw eigen stijl. Is je uiteindelijke tekst nuttig, betrouwbaar, en geschreven voor mensen in plaats van zoekmachines? Dan kun je met een gerust hart op die publiceer-knop klikken.

Vind je AI-copywriting interessant, maar wil je niet zelf aan de slag met een tool? Misschien is de AI-powered copywriting service van CopyRobin dan iets voor jou. Voor de SEO Podcast interviewden we oprichter Eric van Hall en vroegen hem hoe dat precies werkt. Ook krijg je in de aflevering tips voor als je zelf met een AI-tool aan de slag wilt gaan 👇:

De toekomst

AI copywriting tools zijn een uitstekend hulpmiddel om sneller en beter te schrijven, research te doen enz.

Wat er in de toekomst mogelijk is?

Wie weet, straks produceer je met één druk op de knop een compleet blogartikel waar je vrijwel niks meer aan hoeft te doen. Of zelfs de content voor een complete website.

Het zal nog wel even duren voor het zover is, maar het zou me niet verbazen als we uiteindelijk echt die kant opgaan. De ontwikkeling van kunstmatige intelligentie gaat razendsnel.

De vraag is natuurlijk of dat wenselijk is 🤔.

Zitten we er wel op te wachten dat het internet straks vol staat met content die door een robot is geschreven? En als iedereen teksten gaat schrijven met AI, steekt Google er dan alsnog een stokje voor?

De tijd zal het leren.

💡 P.S. Maak je naast tekst ook andere content, zoals presentaties, afbeeldingen en video’s? Lees dan het artikel De beste AI-tools voor contentmakers: werk sneller én slimmer.

Michiel Brand
Updated 21/02/2024

Gerelateerde artikelen

Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  1. Ha, ChatGpt is zeker een meerwaarde voor copywriters. Maar zoals de andere opmerkten, is het vooral handig als klankbord of om snel wat leuke ideeën te bedenken. Nooit voor de volledige tekst. Vermoedelijk is er wel nog een groot verschil tussen de Engelstalige output en het Nederlands. De testpopulatie zal veel veel groter zijn in het Engels.

    Toch blijft het wel straf. Al mag je het wel niet gebruiken, of alleen met een heel kritische blik, om informatie over een bepaald onderwerp op te roepen. Het blijft een taalmodel en geen encyclopedie.

    1. Zeker waar Timon! AI-tools zijn supernuttig, maar ze hebben ook hun beperkingen. Die beperkingen moet je goed in gedachten houden, zodat je weet hoe je dit soort tools het beste kunt gebruiken. De kwaliteit van de output zal nog veel beter worden in de toekomst, de ontwikkelingen in AI gaan echt razendsnel. En zoals je zegt, je moet zeker ook een kritische blik hebben, want soms verzint een AI-tool van alles aan elkaar :).

  2. Ik gebruik AI inderdaad vooral om inspiratie op te doen. De teksten die AI voor me genereert zijn vooral héél algemeen en zelfs een beetje saai. Dan ben ik nog drie uur bezig om alles wat op te fleuren.
    Op dit ogenblik kan ik beter van nul beginnen. Dan duurt het me even lang om een goede tekst op poten te zetten.
    Frase is wel een welgekomen hulp, vooral bij het optimaliseren van de blogs.

    1. Ja, dat is inderdaad zo Christine. AI is vooral goed als ondersteuning (research/ideeën opdoen/brainstormen/outline maken/optimaliseren/teksten in de basis neerzetten), maar je hebt zeker nog wel menselijke input nodig voor een goede tekst. Uiteindelijk wil je ook natuurlijk je eigen stijl en draai eraan geven, dat maakt je copy juist authentiek en echt van jezelf.

    1. Ja, Frase ondersteunt nu ook Nederlands. Het staat nog niet op hun support pages zie ik, maar Nederlands is beschikbaar in de tool.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}