Canonical tags: alles wat je moet weten over canonicals..

Canonical tags: alles wat je moet weten over canonicals

Canonical tags zijn superbelangrijk voor SEO.

Ze helpen je om duplicate content-problemen op je website te voorkomen. Zo scoor je hoger in Google. En zeg eens eerlijk: wie wil dat nou niet 🤩!

In dit artikel leer je alles wat je moet weten over canonical tags, zoals:

  • Wat zijn canonicals
  • Waarom zijn ze zo belangrijk voor SEO
  • Hoe stel je ze in
  • Veelgemaakte fouten met canonicals

Laten we snel van start gaan!

Wat is een canonical tag?

Een canonical tag vertelt een zoekmachine wat de canonical URL oftewel de voorkeurs-URL is van een bepaalde webpagina.

Dat is handig als je meerdere URL’s hebt met dezelfde of sterk vergelijkbare content.

Met canonical tags voorkom je duplicate content-problemen op je website en kom je hoger in Google.

Hoe ziet een canonical tag eruit?

Een canonical tag is een stukje HTML in de broncode van een webpagina.

De tag ziet er zo uit:

<link rel=”canonical” href=”https://www.mijnwebsite.nl/voorbeeldpagina/” />

Maar ik heb helemaal geen duplicate content!

Misschien denk je dat canonical tags voor jou niet belangrijk zijn, want jouw site heeft toch helemaal geen duplicate content? Je bent natuurlijk niet zo dom om bijvoorbeeld dezelfde blogpost meerdere keren apart te publiceren… 

💡 Maar zelfs als je niet bewust content kopieert, kan je wel degelijk last hebben van dubbele content zonder dat je het zelf weet. 

Dit komt omdat zoekmachines kijken naar URL’s en niet naar webpagina’s. En het kan al snel voorkomen dat dezelfde webpagina te bereiken is via verschillende URL’s.

Stel dat je een blogpost hebt geschreven en die koppel je aan drie verschillende categorieën. Dan is die blogpost ineens bereikbaar via 3 verschillende URL’s:

  • /categorie-1/blogpost
  • /categorie-2/blogpost
  • /categorie-3/blogpost

URL-parameters zijn ook een bekende oorzaak van duplicate content.

Vooral webshops hebben daar al snel last van. Gebruikers kunnen vaak filteren op producten, bijvoorbeeld naar maat en kleur, en die filters genereren allemaal unieke URL’s met vrijwel dezelfde content:

  • mijnwebshop.nl/trui?kleur=zwart
  • mijnwebshop.nl/trui?maat=medium

Parameters worden ook vaak gebruikt om campagnes te meten.

Als je bijvoorbeeld een nieuwsbrief verstuurt met daarin een link naar jouw website, dan wordt er een parameter aan die link toegevoegd. Zo kun je later in Google Analytics zien hoeveel mensen er op die link hebben geklikt. Een handige manier om het resultaat van je campagne te meten.

Voorbeeld: https://www.mijnwebsite.nl/blogartikel?utm_source=nieuwsbrief

Maar er zijn nog heel wat andere situaties die duplicate content geven, zoals:

  • Een printversie van al je blogartikelen op aparte URL’s
  • A/B-testen, waarbij je bijvoorbeeld de conversie van verschillende versies van een sales page test

Kortom, je kunt al snel last krijgen van duplicate content, soms zonder dat je het zelf doorhebt!

Waarom zijn canonical tags zo belangrijk voor SEO?

Duplicate content kan negatieve SEO-effecten hebben:

  1. Heb je meerdere URL’s met dezelfde of sterk vergelijkbare content, dan laat Google in principe maar één van die URL’s zien in de zoekresultaten. Maar welke moet Google kiezen? Misschien kiest hij nu net de URL die jij liever niet in de zoekresultaten ziet.
  2. Mogelijk lagere rankings. Andere websites kunnen linken naar de verschillende URL’s van je duplicate content. Hierdoor wordt de SEO-waarde van die links verspreid en ga je mogelijk lager ranken met je content.

Canonicals lossen deze problemen voor je op:

Duplicate pagina's met een canonical doorverwijzen naar de canonieke pagina.

Met een canonical laat je Google weten welke URL ze moeten indexeren en ranken. Ook wordt alle SEO-waarde van externe links doorgestuurd van de duplicate URL’s naar jouw canonieke voorkeurs-URL. Het is de ideale oplossing voor duplicate content-problemen!

Gebruik je geen canonicals, dan probeert Google het allemaal zelf uit te vogelen. Dat kan goed gaan, maar het is geen garantie.

💡 Let op: Google volgt normaal gesproken de canonical tags die jij opgeeft, maar niet altijd. Google kan een andere canonical URL kiezen als hij die beter vindt.

Wanneer gebruik je canonicals?

Het antwoord is simpel: altijd!

Het is namelijk slim om een canonical tag te zetten op elke pagina van je website. Dus ook als er maar één versie van die pagina is. In dat geval gebruik je een zelfverwijzende canonical. Dat is een canonical die verwijst naar zichzelf. 

Dat lijkt gek: waarom zou je dat doen?

Dat komt, omdat – zoals we net zagen – je website vanzelf nieuwe URL’s kan maken, bijvoorbeeld door het gebruik van parameters. Die nieuwe URL’s verwijzen dan gelijk in de broncode met een canonical naar de oorspronkelijke voorkeurs-URL.

💡 Een zelfverwijzende canonical op elke pagina is niet verplicht, maar wel aan te raden. 

Dat is ook het advies van John Mueller van Google:

“I recommend [using a] self-referential canonical because it really makes it clear to us which page you want to have indexed, or what the URL should be when it is indexed.

Even if you have one page, sometimes there are different variations of the URL that can pull that page up. For example, with parameters in the end, perhaps with upper lower case or www and non-www. All of these things can be kind of cleaned up with a rel canonical tag.”

Hoe stel je canonicals in?

Je kunt eenvoudig een canonical tag aanmaken door de juiste HTML-code toe te voegen aan de <head>-sectie van een pagina.

Stel dat je een webshop hebt waar je schoenen verkoopt. En je hebt een pagina die toegankelijk is via 2 URL’s:

  1. https://www.mijnwinkel.nl/schoenen/zwarte-schoenen/
  2. https://www.mijnwinkel.nl/aanbiedingen/zwarte-schoenen/

Je wilt de eerste URL als canonical URL instellen.

Dus plaats je op de tweede URL een canonical tag die verwijst naar de eerste URL als jouw canonieke voorkeurs-URL:

<link rel=”canonical” href=”https://www.mijnwinkel.nl/schoenen/zwarte-schoenen/” />

Canonicals instellen in WordPress

In WordPress stel je eenvoudig canonicals in met een SEO-plugin, zoals Yoast SEO.

Yoast voegt automatisch een zelfverwijzende canonical tag toe aan elke pagina op je website. Je hoeft er dus niet meer aan te denken, het wordt automatisch geregeld.

Maak je zelf bewust een kopie van een pagina die je met een canonical wilt terugverwijzen naar de originele URL? Je kunt met Yoast ook handmatig een specifieke canonical instellen voor een bepaalde pagina. Daarvoor gebruik je de geavanceerde opties van Yoast. Dan weet een zoekmachine precies waar de originele content staat.

Een canonical instellen met Yoast SEO.

Hoe weet je of je canonicals gebruikt op je site?

Heel simpel: rechtermuisknop > paginabron weergeven.

Zoek vervolgens met ctrl+F naar ‘canonical’ en check of je de code in de HTML ziet staan.

Een rel=canonical tag in de broncode van een webpagina.

Je kunt ook met de gratis Chrome-exensie MozBar checken of je pagina een canonical tag bevat.

Een canonical tag checken met de gratis Chrome-extensie MozBar.

5 veelgemaakte fouten met canonical tags

Gaat het ook wel eens mis? Jazeker!

Dit zijn 5 veelgemaakte fouten met canonical tags.

#1 Meerdere canonical tags op één URL

Dit kan gebeuren doordat canonicals via meerdere manieren worden toegevoegd, bijvoorbeeld door je CMS en een of meerdere plugins.

Staan er meerdere canonicals op één pagina, dan zal Google ze normaal gesproken negeren.

#2 Relatieve in plaats van absolute URL’s gebruiken

Het kan in principe allebei, maar het is aan te raden om absolute URL’s te gebruiken. Dan ben je er zeker van dat Google ze juist oppakt.

Een tweet van John Mueller, waarin hij antwoordt op de vraag of canonicals het beste absolute of relatieve URL's kunnen gebruiken.

#3 Canonical tag in de <body>

De canonical tag moet in de <head>-sectie van de broncode staan. Staat hij in de <body>-sectie, dan negeert Google de canonical.

#4 Een canonical naar de eerste pagina van gepagineerde content

Heb je een artikel uitgesplitst over meerdere pagina’s/URL’s?

Maak dan niet de fout om elke URL een canonical te geven naar de eerste pagina. Het zijn namelijk pagina’s met unieke inhoud, dus geen duplicates.

Maak je deze fout, dan wordt de content op pagina 2 en verder niet geïndexeerd.

#5 Dezelfde canonical tag gebruiken op elke pagina

In dit artikel beschrijft een webmaster hoe hij een absolute SEO-blunder beging.

Hij voegde op vrijwel alle pagina’s van zijn site een canonical tag toe naar de homepage. Google luisterde braaf en knikkerde zowat de volledige website uit de Google-index.

Ouch 😭!

Kortom

Canonicals zijn belangrijk voor SEO. Het is dus verstandig om ze te gebruiken op je website.

Onthoud in ieder geval dit:

👉 Een canonical tag is een stukje HTML-code dat een zoekmachine vertelt wat de canonical URL (voorkeurs-URL) van een pagina is

👉 Canonical tags helpen om duplicate content op je website te voorkomen

👉 Het is slim om ze op elke pagina van je site te zetten – is er maar één versie van een pagina, dan gebruik je een zelfverwijzende canonical

👉 Je kunt canonicals plaatsen met HTML in de broncode of gebruik een plugin

👉 Canonical tags zijn handig, maar pas wel op voor fouten: anders kan het wel eens behoorlijk mis gaan

Michiel Brand
Updated 07/03/2023

Gerelateerde artikelen

Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}