Fris je website op met een content audit.

De content audit: een snelle SEO-boost [compleet stappenplan]

Als je thuis een tijdje niet opruimt en schoonmaakt, dan wordt het een rommeltje.

Voor je website geldt precies hetzelfde.

In de loop der tijd komt er steeds meer content bij op je website. Zeker als je regelmatig blogt, dijt je website steeds verder uit. En voor je het weet, wordt het een onoverzichtelijk rommeltje. Dan heb je content op je site staan die niet relevant meer is, totaal verouderd, of die te veel overlapt met elkaar.

Daar zijn gebruikers én zoekmachines niet blij mee 👎.

De oplossing? Een keer een goede schoonmaak houden.

Dat kun je het beste doen met een content audit.

Wat is een content audit

Een content audit is een complete inventarisatie en evaluatie van alle content op je website.

Je loopt al je content helemaal na om te kijken of er dingen weg kunnen, of alle content nog wel up-to-date en relevant is enz.

Een content audit geeft je dus een compleet plan om de content op je website eens lekker op te frissen.

Voordelen content audit

Met een content audit kun je heel gericht de content van je website in kaart brengen en verbeteren.

Dat heeft een hele trits voordelen:

  • Ten eerste krijgt je SEO een enorme boost. Sterke, up-to-date content die goed geoptimaliseerd is voor de juiste zoekwoorden betekent: hogere Google-rankings, meer traffic, en meer links naar je website.
  • Ten tweede bied je een veel betere gebruikerservaring. Is jouw content in tiptop shape, dan zijn je gebruikers helemaal happy. Dit levert je meer leads, meer klanten en meer omzet op.
  • Ten derde haal je veel snellere en betere resultaten als je je huidige content gaat verbeteren dan als je alleen maar nieuwe content maakt. Veel websites focussen alleen maar op nieuwe content maken, maar dat kost gewoon meer tijd en werk, en het duurt ook langer voordat je resultaten ziet.
  • Ten vierde levert het superwaardevolle inzichten op. Met een content audit achterhaal je welke content het goed doet in Google en bij je gebruikers. Zo kun je je contentstrategie verbeteren door sterker te gaan focussen op het soort content dat resultaten haalt.

Stappenplan content audit

Hoe pak je zo’n content audit nu goed aan? Hieronder vind je een compleet stappenplan.

In 5 stappen heb je het voor elkaar.

Stap 1: bepaal de toetsingscriteria van je content audit

Je moet eerst duidelijk voor ogen hebben waar je je content aan gaat toetsen.

Er zijn twee algemene opties.

#1 – de kwaliteit van je content

Hier bekijk je of je content nog relevant en up-to-date is. Misschien heb je een pagina op je site staan over een evenement van vorig jaar dat niet meer relevant is, dan kan het weg. Of je hebt een artikel van 3 jaar geleden dat flink verouderd is en wel een update kan gebruiken.

Wat mij betreft zou je de kwaliteit van je content altijd moeten toetsen in een audit, dit is gewoon erg belangrijk. Eventueel kun je dit aanvullen met toetsingscriterum 2.

#2 – de prestaties van je content

Nu toets je wat uitgebreider en kijk je ook naar de prestaties van een pagina.

Je kunt bijvoorbeeld in kaart brengen hoeveel bezoekersverkeer een pagina krijgt, hoe de zoekwoordrankings ervoor staan en hoeveel backlinks de pagina heeft.

Blijkt uit je audit dat een pagina nauwelijks bezoekers krijgt en slecht scoort in Google? Dan kun je besluiten hem te verwijderen of te verbeteren.

Stap 2: maak een spreadsheet voor je content audit

Zo kun je overzichtelijk en gestructureerd werken.

Ik heb een Google-spreadsheet voor je gemaakt dat je kunt gebruiken als template voor je content audit. Dat scheelt je weer wat werk 🤓.

Stap 3: zet alle URL’s in je spreadsheet

Zo heb je een mooie lijst van alle content die je meeneemt in je audit.

Een complete lijst van URL’s kun je vinden in je sitemap. Heb je bijvoorbeeld een sitemap gemaakt met Yoast SEO voor WordPress, dan ga je in je browser naar mijnwebsite.nl/sitemap.xml en daar zie je een mooi overzicht van alle URL’s op je site.

De datum waarop je het artikel voor het laatst hebt aangepast, staat er ook bij. Superhandig, zo kun je beginnen met de oudere artikelen: die zijn het belangrijkst om naar te kijken.

Copy/paste alle URL’s van je sitemap naar je spreadsheet.

XML-sitemap in Yoast SEO.
Een XML-sitemap, gemaakt met Yoast SEO

Stap 4: vul je spreadsheet verder in met data

Als je alleen kijkt naar de kwaliteit van je content, dan kun je deze stap overslaan. Maar toets je ook de prestaties, dan kun je nu voor elke URL de relevante data invullen, zoals het totale bezoekersverkeer,  zoekwoordposities enz.

Deze data kun je halen uit Google Search Console en Google Analytics.

Stap 5: content audit uitvoeren

In de laatste stap voer je de content audit uit.

Open elke URL en lees de pagina vluchtig door. Toets op kwaliteit en beoordeel de pagina. Kijk ook naar de prestaties van de content als je daarop wilt toetsen.

📌 TIP

SEO-data is eigenlijk alleen belangrijk voor content die minstens 6 maanden oud is. Als je artikel net een week online staat, heeft het weinig zin om naar bezoekersverkeer uit Google te kijken. De SEO-prestaties kun je dan nog niet goed beoordelen.

Toets alle URL’s en geef in je spreadsheet aan wat je met de URL gaat doen.

Dat kan zijn:

  • Niks
  • Updaten
  • Herschrijven
  • Verwijderen
  • Samenvoegen met een ander artikel

Meestal gaat het vooral om de tekst op een pagina. Maar je kunt natuurlijk ook kijken naar dingen als video’s en afbeeldingen. Bijvoorbeeld, misschien is de video die je ooit in je artikel hebt geëmbed niet zo relevant meer en moet je hem updaten. Of kun je mooi nog wat passende extra screenshots toevoegen.

En als de prestaties van je SEO-tekst tegenvallen, kun je misschien de SEO-titel en de meta description herschrijven. Of je tekst wat beter optimaliseren voor je hoofdzoekwoord… 

Zet dit allemaal duidelijk in je spreadsheet, zodat je weet wat je moet doen.

Voilà, je hebt nu een complete audit gedaan en je hebt een overzichtelijk plan in handen. Nu kun je aan de slag om je content op te schonen en te verbeteren.

💡 Hou ook in je spreadsheet bij wanneer je een pagina hebt aangepakt, zodat je weet welke je al gedaan hebt en welke je nog moet doen. 

Let op bij deleten van een URL

Verwijder je een pagina, bijvoorbeeld omdat ie niet relevant meer is? Let dan hierop:

👉 Mogelijk staan er op je website nog interne links naar de pagina die je verwijdert. Die links moet je ook weghalen, anders geven ze een 404-code.

👉 Redirect eventueel de URL die je verwijdert naar een andere relevante URL op je website. Dit is vooral belangrijk als de URL die je gaat verwijderen backlinks heeft vanaf andere websites. Delete je de URL zomaar, dan werken die backlinks niet meer en ook ben je dan de SEO-waarde van die links in één klap kwijt. Met een redirect voorkom je dat.

Kan zo’n audit niet sneller/makkelijker?

Heb je veel content op je site staan, dan kan het een hoop werk zijn om alles handmatig te doen. Vooral als je ook toetst op prestaties, kost het nogal wat tijd om alle data uit Google Analytics en Search Console te halen.

Maar het kan ook sneller met een plugin.

Voor WordPress is er bijvoorbeeld de plugin Ahrefs SEO. Hiermee kun je een volledige content audit doen. Je krijgt dan per URL gelijk alle revante data erbij, die automatisch opgehaald wordt uit Google Analytics en Search Console.

Ook geeft de plugin per URL een advies wat je het beste kunt doen. Superhandig, dit bespaart je een hoop tijd.

Dus draait je website op WordPress, dan is deze plugin een mooie optie.

Een content audit uitvoeren in WordPress met de plugin Ahrefs SEO.
Een content audit in WordPress met de plugin Ahrefs SEO.

📌 Wel nog een tip: een tool blijft een tool. Niet alle adviezen kloppen, dus je moet zeker ook nog even handmatig toetsen. Uiteindelijk kun je toch altijd zelf het beste beoordelen wat er met een pagina moet gebeuren.

Tot slot

Met een content audit blijft je website fris en is je content up-to-date en van goede kwaliteit.

Doe om de zoveel tijd een nieuwe audit en zet dit in je agenda of je takenlijst. Bijvoorbeeld elk kwartaal, half jaar, of jaar.

Hoe vaak je dit het beste kunt doen, verschilt per situatie. Het hangt af van:

  • hoeveel content je op je website hebt staan
  • hoe vaak je nieuwe content toevoegt, en
  • hoe snel je vakgebied verandert

Oké nu is het aan jou. Aan de slag met dat spreadsheet en gaan met die banaan 🍌. Veel succes met de content audit en het opfrissen van je website!

Michiel Brand
Updated 24/10/2022

Gerelateerde artikelen

Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}