Zo maak je een contentstructuur voor je website

Voor zoekmachines en gebruikers is het belangrijk dat je website een goede contentstructuur heeft.

Is je content logisch en mooi ingedeeld? Dan hou je bezoekers langer vast en kom je hoger in Google.

Maar hoe doe je dat precies?

Je ontdekt het in deze nieuwe aflevering van de SEO Podcast.

Show notes

Deze derde aflevering van de SEO Podcast borduurt voort op aflevering 1 en aflevering 2.

In het kort gingen die hierover:

  • Google wordt steeds slimmer: geen strings, maar things. De zoekmachine begrijpt nu wat dingen precies zijn en ziet ook de relaties met andere begrippen. ‘Boom’ is niet langer een woord van 4 letters voor Google, maar de zoekmachine begrijpt wat een boom is, dat er een relatie is met blaadjes, hout, zuurstof, takken, etc.
  • 1 zoekwoord = 1 pagina hoeft niet meer.
  • Je kunt nu meerdere zoekwoorden op 1 pagina kwijt.
  • Het is belangrijk om je zoekwoorden te clusteren. Deel ze in aan de hand van zoekintentie en de customer journey.

Een contentstructuur maken

Een mooie indeling in je lijst met zoekwoorden is een leuk begin.

Maar nu moet je dat nog zien te vertalen naar een logische structuur voor je website.

De reden waarom je zo gestructureerd wilt zijn, is om gebruikers EN zoekmachines tevreden te stellen:

  • Duidelijke hiërarchie en contentstructuur: informatie is logisch ingedeeld
  • Zorg ook voor een goede ontsluiting van informatie [goede menustructuur]

Tips voor een sterke contentstructuur

Supergoeie contentstructuur voor je site maken? Hier zijn een paar handige tips.

1 – Alles netjes clusteren in groepjes

In de vorige aflevering van de podcast hebben we al gezien hoe je zoekwoorden netjes kunt indelen.

Dit doe je aan de hand van:

  • Onderwerp
  • Zoekintentie (zoekt een gebruiker commercieel of informatief?)
  • Customer journey (zit de zoeker in de oriëntatiefase, vergelijkingsfase of koopfase?)

Kijk zorgvuldig naar je onderwerpen/zoekwoorden en maak hier een contentstructuur voor je site van. Begin met hoofdonderwerpen, daaronder subonderwerpen, sub-subonderwerpen enz.

Heb je een website over golf en verkoop je golfkleding, dan zou de bovenste onderverdeling in hoofdonderwerpen bijvoorbeeld kunnen zijn:

  • Mannen
  • Vrouwen

Vervolgens zou je daaronder bijvoorbeeld broeken en shirts kunnen hangen. En de shirts kun je dan weer onderverdelen in shirts met lange mouwen en met korte mouwen.

Zo ontstaat er vanzelf een soort boomstructuur, waarbij het hoofdonderwerp bovenaan staat en alle subonderwerpen daaronder.

2 – Gebruik een mindmap om alles uit te schetsen

Het is makkelijk om het overzicht kwijt te raken als je veel verschillende onderwerpen hebt.

Word en Excel hebben zo hun beperkingen. Vooral als je een grote website hebt, werkt het niet zo prettig om bullet-lists in Excel te maken van je contentstructuur.

Een mindmap werkt dan veel handiger. Dan zie je in 1 oogopslag de big picture. En je kunt mooie boomstructuren ontwerpen in een handomdraai.

Een handig mindmap-programma is bijvoorbeeld Xmind.

Dan zou je bijvoorbeeld de volgende mindmap kunnen maken:

3 – Spiek bij de concurrenten

Het wiel opnieuw uitvinden? Niet doen! Dat kost je een hele hoop tijd.

Je kunt gerust eens bij de concurrent kijken hoe zij hun content hebben ingedeeld. Een paar kliks door de site en je ziet gelijk hoe het allemaal in elkaar zit.

Vooral grote retailers kunnen veel inspiratie bieden als je producten verkoopt. Kijk eens bij Bol en Amazon hoe zij hun site hebben ingedeeld.

4 – Pagina’s vs. berichten

In WordPress heb je een onderscheid tussen statische pagina’s en blogberichten. En in andere CMS’en werkt het vaak precies zo.

Het voordeel van blogberichten is dat ze meteen ingebed zijn in je site. Elk nieuw bericht is toegankelijk vanaf de blog-indexpagina. En als je een related posts-plugin gebruikt, zijn er gelijk wat links vanaf andere blogberichten naar je nieuwe post.

Pagina’s hebben dat niet direct: die moet je ergens in een menu opnemen om ze makkelijk toegankelijk te maken.

Daar staat weer tegenover dat blogberichten een platte structuur hebben. Hiërarchisch gezien zitten ze allemaal op hetzelfde niveau.

Pagina’s kun je wel hiërarchisch indelen. Je kunt bijvoorbeeld 1 hoofdpagina maken en daar pagina’s onder hangen. Dat is ook zichtbaar in de URL-structuur.

Zou je bijvoorbeeld een hoofdpagina ‘golfkleding’ maken en daar een subpagina ‘mannen’ onder hangen, dan zou de URL mijnsite.nl/golfkleding/mannen worden.

Dat maakt het handig voor gebruikers en zoekmachines om gelijk te zien hoe de indeling in elkaar zit.

5 – Bewaar het overzicht met een plugin

Heb je een grote site, dan kan het al gauw een rommeltje worden als je veel verschillende pagina’s en subpagina’s hebt.

Met de handige plugin Nested Pages kun je dit slimmer aanpakken.

Je kunt je pagina’s onder elkaar hangen, zodat het allemaal een stuk overzichtelijker wordt.

6 – Maak gebruik van cornerstone content

Yoast gebruikt vaak het begrip cornerstone content.

Dit is de belangrijkste content van je site. Je kunt dit prima gebruiken voor je hoofdonderwerp/hoofdzoekwoorden.

Schrijf je bijvoorbeeld over boekhoudsoftware, dan zou je cornerstone content (een pagina of een blogbericht) kunnen gaan over het hoofdzoekwoord “boekhoudsoftware”.

Vervolgens kun je allerlei artikelen daaromheen schrijven die deelonderwerpen behandelen. Bijvoorbeeld

  • Vergelijking van de beste boekhoudsoftware
  • Boekhoudsoftware voor ZZP’ers
  • Boekhoudsoftware voor MKB
  • etc.

Alle artikelen over deelonderwerpen laat je vervolgens weer teruglinken naar je cornerstone content! Zo is duidelijk welke pagina/post helemaal boven in de boom staat. En daaronder zitten dan weer de ondersteunende deelonderwerpen.

7 – Knoop alles aan elkaar met links

Links zijn superbelangrijk als je hoog in de zoekmachines wilt komen met je SEO-teksten.

Het gaat daarbij vooral om externe links vanaf andere websites.

Maar interne links tellen ook mee!

Hoe meer interne links er naar een bepaalde pagina op je website wijzen, hoe sterker die pagina wordt. Elke link geeft namelijk een beetje SEO-waarde door aan die pagina.

En dat is ook niet zo gek als je erover nadenkt. Een pagina die veel interne links krijgt, is kennelijk belangrijk in je site! En daarmee is de pagina ook gelijk belangrijk in de ogen van zoekmachines.

Zorg er dus voor dat alle subpagina’s terugverwijzen naar je hoofdpagina (je cornerstone content). En link alle onderwerpen die met elkaar te maken hebben aan elkaar.

Met links laat je gebruikers en zoekmachines zien wat bij wat hoort. Je knoopt alles netjes aan elkaar. En tegelijk stuur je de meeste SEO-waarde naar de belangrijkste pagina’s!

Tot slot: vergeet ook dit niet

Het maken van een contentstructuur is belangrijk. Je houdt alles netjes overzichtelijk, zodat bezoekers en zoekmachines makkelijk hun weg kunnen vinden.

Zorg dat je dit allemaal goed uittekent en bedenkt voordat je je content gaat plaatsen.

Kom je later tot de ontdekking dat je indeling toch niet echt geweldig is en wil je dingen gaan verplaatsen/aanpassen, dan is dat een hoop gedoe. Het kan je ook lelijk opbreken met SEO.

Als je namelijk pagina’s gaat verplaatsen, URL’s gaat wijzigen en andere indelingen gaat maken, kun je gebroken links krijgen. En zul je aan de slag moeten om niet meer werkende URL’s met een 301-redirect door te sturen. Als je de hele indeling van je site overhoop moet gooien, is dat veel werk en het kan je ook rankings kosten in de zoekmachines.

Denk dus altijd goed na over je sitestructuur voordat je content gaat plaatsen. Staat de basis goed, dan kun je aan de slag!

Altijd op de hoogte van de laatste podcast?

Volg ons dan op Soundcloud of abonneer je via iTunes.

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: