WordPress is een fantastisch systeem.
Maar er zijn ook genoeg manieren waarop je compleet de mist in kunt gaan.
Maak jij deze fouten ook? Lees snel verder en ontdek de 5 grootste WordPress-blunders.
WordPress is een gigant
WordPress is razend populair. Het is zelfs een beetje schrikken als je de cijfers erbij pakt.
Maar liefst 64,8% van alle websites die een CMS (Content Management Systeem) gebruiken, draait op WordPress. En van alle websites op het hele internet, gebruikt 41,2% WordPress.
WordPress-blunders
WordPress is een geweldig systeem en je kunt er veel mee. Maar er worden ook tig blunders mee gemaakt.
Hieronder vind je de 5 grootste WordPress-blunders. Die jij natuurlijk niet maakt. Of toch wel…
#1 Je hebt lak aan updates
WordPress = superpopulair. Dat heeft tegelijk ook een groot nadeel. WordPress is namelijk ook heel populair bij hackers.
Helaas zijn er nog heel wat websitebeheerders die lak hebben aan updates. Als ik inlog op websites van klanten kom ik het nog wel eens tegen. De website is in tijden niet bijgewerkt en er staan tig updates klaar die nog geïnstalleerd moeten worden.
Update je je website niet regelmatig, dan is ie op een gegeven moment zo lek als een mandje 😞.
Oplossing
💡 Zorg ervoor dat WordPress altijd up-to-date is. Dit betekent: de laatste versie van WordPress + de laatste versie van je plugins.
👉 Kleine releases/beveiligingsreleases installeert WordPress automatisch. Grotere releases niet: dit moet je zelf doen! Hoewel sommige WordPress-hosts dit wel automatisch voor je kunnen doen.
👉 Log regelmatig in op je website om te kijken of er updates beschikbaar zijn. Thema’s en plugins krijgen namelijk niet vanzelf automatische updates. Log je niet vaak in op je site, dan kun je dus al snel hopeloos achterlopen.
👉 Sinds WordPress 5.5 kun je automatische updates aanzetten voor je plugins en thema’s. Ga naar plugins en vink aan welke je automatisch wilt updaten.
👉 Let op: je plugins automatisch updaten heeft ook een groot nadeel: je site kan breken! Als je niet vaak inlogt/naar je site kijkt, kan je site uit de lucht gaan door een update van een plugin die de boel in de soep gooit.
👉 Denk dus goed na of je gebruik wilt maken van automatische updates voor plugins/thema’s. Je kunt bijvoorbeeld ook alleen bepaalde plugins die je vertrouwt aanvinken voor automatische updates.
#2 Je site is slecht beveiligd
Wil je hackers weren van je website? Dan moet je actief met je beveiliging aan de slag.
Te veel WordPress-websites zijn nog slecht beveiligd. Dat kan echt niet!
Oplossing
👉 Zorg ervoor dat hackers niet gemakkelijk kunnen inloggen op je site.
De inlogpagina van je WordPress-website is voor iedereen te bereiken, meestal via jewebsite.nl/wp-admin. Hackers weten dat natuurlijk ook. Ze kunnen een brute force attack op je inlogpagina doen.
De hacker gebruikt dan software die heel veel verschillende gebruikersnamen en wachtwoorden probeert. Totdat ze uiteindelijk de juiste combinatie hebben gevonden en kunnen inloggen.
Oplossing
👉 Gebruik een gebruikersnaam en wachtwoord die niet makkelijk te raden zijn! Bijvoorbeeld: gebruik een lange wachtwoordzin die je eenvoudig kunt onthouden. Of stop er speciale tekens in.
😭 Gebruik jij nog altijd een simpele gebruikersnaam zoals admin? Dan maak je het hackers wel erg gemakkelijk. Ook simpele wachtwoorden komen helaas nog ontzettend vaak voor.
De vaakst gebruikte én gehackte wachtwoorden zijn bijvoorbeeld 123456, password en qwerty. Hoe lang denk jij dat een hacker nodig heeft om zo’n wachtwoord te raden? Toch gebruiken miljoenen (!) mensen dit soort wachtwoorden.
👉 Gebruik Two Factor Authentication (tweestapsverificatie). Op die manier voeg je een extra beveiligingslaag toe. Je kunt dan alleen inloggen op je website als je nog een extra toegangscode invoert die je ontvangt via mail of telefoon. Er zijn verschillende WordPress-plugins waarmee je deze tweestapsverificatie kunt toevoegen.
👉 Je kunt ook denken aan specifieke beveiligingsplugins. Bijvoorbeeld een plugin die het aantal login-pogingen beperkt. Probeert iemand te vaak verschillende wachtwoorden om op jouw website in te loggen, dan wordt hij automatisch geblokkeerd. De ideale verdediging tegen brute force attacks.
#3 Je gebruikt te veel plugins en/of verouderde plugins
Voor WordPress zijn er gigantisch veel plugins die je kunt installeren en de een is nog leuker dan de ander.
Maar heb je ze echt nodig?
- Iedere plug-in die je installeert maakt je site wat trager.
- Daarnaast vergroot het de kans op beveiligingslekken: je moet zelf zorgen dat je plugins up-to-date houdt.
- Plugins worden door derde partijen ontwikkeld. Als jij een plugin van Pietje hebt gedownload voor je WP-site en Pietje houdt er na een jaar mee op en ontwikkelt zijn plugin niet meer, zit je ineens met een groot probleem en kan je site zo lek zijn als een mandje.
Oplossing
👉 Kijk eens kritisch naar al je huidige plugins. Heb je ze allemaal nodig? Gebruik je ze allemaal nog wel? Verwijder de plugins die je niet nodig hebt.
👉 Kijk ook kritisch naar elke nieuwe plug-in die je installeert. Heb je ‘m echt nodig?
👉 Check voordat je een nieuwe plugin installeert ook wanneer hij voor het laatst is bijgewerkt. Als dat tig jaar geleden is, denk dan 3 x na voor je ‘m installeert.
💡 WordPress zonder plug-ins is supersnel en SEO-vriendelijk. Neem dit als basis en bepaal welke functionaliteit verder onmisbaar is. Voeg alleen die toe en houd je site zo snel en doelgericht. Dan werkt WordPress op zijn best.
#4 Je maakt een rommeltje van categorieën en tags
WordPress heeft handige manier om informatie logisch te ontsluiten: categorieën en tags.
Categorieën werken hiërarchisch en tags zijn categorie-overstijgend. Bijvoorbeeld:
- Categorie = SEO
- Tags = WordPress SEO, blunders, CMS, websites maken
Je maakt zo een informatiestructuur, waarmee je gebruikers de weg wijst op je site. Categorieën en tags staan vaak bij je blogbericht: mensen kunnen erop klikken en naar alle berichten gaan die dezelfde categorie of tag hebben.
Een bekende WordPress-blunder is om veel te veel categorieën en tags maken. Zo ontstaan er categorieën/tags met soms maar 1 of 2 artikelen: dit heeft geen meerwaarde voor bezoekers/zoekmachines.
👉 Onthoud dat elke nieuwe categorie en tag betekent dat er een nieuwe pagina wordt aangemaakt in WordPress.
👉 En al die pagina’s laten, normaal gesproken, niets anders zien dan een overzicht van artikelen die op je site staan.
👉 Dat is een heleboel duplicate content die voor een zoekmachine niets toevoegt!
Oplossing
- Maak het bezoekers en zoekmachines makkelijk en structureer je site.
- Bedenk duidelijke categorieën en beslis of tags echt nodig zijn. Zo niet, laat ze dan achterwege.
- Staat er al veel content op je site, kijk dan eens kritisch naar je categorieën. Misschien kun je grote categorieën splitsen en kleine samenvoegen? Daar doe je bezoekers en zoekmachines een plezier mee. Ze vinden je content sneller.
📌 TIP
Verwijder je een categorie en zit de categorienaam in de URL? Stel dan redirects in. Zo voorkom je 404’s en komen bezoekers en zoekmachines op de juiste pagina terecht.
#5 De standaard permalinks gebruiken
Permalinks is WordPress-praat voor je URL-structuur.
Standaard staat dat nogal matig ingesteld. En maakt WordPress URL’s als mijnwebsite.nl/?p=123.
Daar maakt een zoekmachine en een gebruiker geen chocola van!
Oplossing
- Gebruik zoekmachinevriendelijke URL’s: kort en duidelijk met je zoektermen erin. Dan snappen gebruikers en zoekmachines beter waar een pagina over gaat.
- Een zoekmachinevriendelijke URL is bijvoorbeeld: mijnwebsite.nl/wordpress-blunders.
👉 Permalinks stel je in WordPress in onder Instellingen. Je kunt kiezen voor verschillende mogelijkheden. Voor mijn site heb ik gekozen voor ‘berichtnaam’. Dat geeft een duidelijke, korte URL.
📌 TIP
Pas op als je de URL-structuur van je site aanpast: al je URL’s veranderen dan! Dat kan grote gevolgen hebben voor je SEO. Als je de URL’s toch wilt aanpassen, zorg er dan voor dat je 301-redirects toepast.
Blunders, blunders, blunders
Dit waren de 5 grootste WordPress-blunders. Maar er zijn er natuurlijk nog veel meer.
Heb jij nog een echt grote blunder die je ook in dit lijstje zou zetten? Zet ‘m in de comments hieronder!
Als Bloggergebruiker over #4:
Bij Blogger zijn er alleen tags. Daar kun je niet fout doen wat ik veel WordPressers zie doen; hetzelfde woord gebruiken voor een categorie en een tag. Daarbij ontstaat een dubbele overzichtspagina.
Als Bloggergebruiker over #5:
Sinds jaar en dag is de standaard-URL van een post: mijnwebsite.nl/jaar/maand/titelvandepost
Dat laatste stukje kun je tegenwoordig zelf aanpassen als permanentURL.
Dat WordPress jaar/maand er niet als verplichting inzet begrijp ik niet. Daarmee maak je immers het chronologische archief. Een map op jaar opgesplitst in maanden…
Inderdaad zijn dubbele overzichtspagina’s niet handig. En er zijn ook genoeg mensen die 26 tags aan een blogbericht toevoegen (ook elke keer weer andere), waardoor je tig overzichtspagina’s krijgt met duplicate content.
Jaar/maand/dag toevoegen aan de URL kan zeker handig zijn voor nieuwswebsites. Of websites die dagelijks content produceren. Maar voor veel websites is dat niet nodig. Een URL met alleen de berichtnaam heeft weer als voordeel dat het duidelijker/korter is, makkelijker te delen/over te typen/te noemen in een advertentie of podcast, en meer nadruk biedt aan zoekwoorden. Als je een artikel wilt updaten, is het ook niet handig als het jaartal in de URL zit. Pas je de URL aan bij het updaten van de content, dan moet je ook weer redirects gaan plaatsen. WordPress biedt flexibiliteit, zodat je de URL-structuur kunt kiezen die je mooiste vindt of het beste bij je website past!