4

De ultieme SEO-tips voor je website

SEO is een interessant én heel breed vakgebied. Er zijn tig dingen die je kunt doen om de vindbaarheid van je website te verbeteren.

Dat maakt het des te belangrijker om prioriteiten te stellen. Als je je focust op je belangrijkste taken, boek je het snelst resultaat.

In deze blog/podcast vertellen we je onze ultieme SEO-tip. Zo kun je gericht aan de slag gaan het snelst hoger komen in de zoekresultaten. Laten we snel van start gaan!

SEO-focus: met welke strategie boek je het snelste resultaat?

Via Twitter kregen we een vraag binnen van online marketeer Remon Hendriksen van Internet Impact:

Als jullie beiden 1 SEO-tip zouden mogen geven, die direct impact maakt op de rankings van een gemiddelde MKB-website. Welke zou dit dan zijn?

❓ Heb jij ook een vraag, stuur die dan naar @tekstmeester of @seozwolle of stuur mij of Rutger een mailtje. Misschien behandelen we hem dan op een volgende podcast!

Ultieme SEO-tip #1: focus op wat je al hebt

De meeste mensen zullen bij de vraag wat de meeste impact heeft, gelijk denken aan nieuwe dingen toevoegen. Bijvoorbeeld:

Het is enorm verleidelijk om in de mindset van creatie te zitten en de focus te leggen op nieuwe dingen toevoegen.

TIP. Mijn ultieme tip voor de meeste directe impact is om te focussen op de content die je al hebt en die te verbeteren.

Als je website al een tijdje in de lucht is, dan heb je waarschijnlijk al een hoop pagina’s online staan en rank je in Google voor bepaalde zoekwoorden. Ga je die analyseren en verbeteren, dan heeft dat het snelst de meeste impact.

Voordelen van deze strategie

  • Wat je al hebt verbeteren is een veel snellere en efficiëntere tactiek. Voortbouwen op bestaande content gaat veel sneller dan allemaal nieuwe content toevoegen.
  • Vaak heeft je bestaande content zich ook al bewezen: het heeft al bezoekersverkeer aangetrokken en het rankt misschien ook al in Google.
  • Nieuw zoekwoordenonderzoek kost veel tijd, maar het in kaart brengen van je huidige rankings kost je maar een paar minuten.
  • Je kunt direct focussen op ‘low hanging fruit’: content die je met relatief weinig moeite en aanpassing hoger kunt laten scoren.

Zo ga je te werk

Voor een website van een klant zaten we met de vraag: hoe kunnen we zo snel mogelijk beter gaan scoren in Google?

Het idee was eerst om nieuwe content toe te voegen. Maar al snel zag ik dat de site nu al goede rankings had.

Het was dus een beter idee om voort te bouwen op bestaande content en rankings en die te verbeteren/optimaliseren.

Dat kun je doen door de volgende stappen te volgen.

Stap #1: breng je huidige rankings in kaart

Met Google Search Console kun je je huidige rankings snel in kaart brengen.

Ga hiervoor naar Prestaties. Hier zie je een overzicht van alle zoekwoorden waar je voor rankt met gemiddelde posities.

Het tijdvak kun je aanpassen. Het staat standaard op 3 maanden maar je kunt er ook een langere of kortere periode van maken.

Klik ‘Gemiddelde CTR’ en ‘Gemiddelde positie’ aan.

Rankings in Google Search Console bekijken.

Stap # 2: focus op zoekwoorden tussen 5 en 20 in Google

Je boekt het snelst resultaat met zoekwoorden die het al goed doen, maar nog veel beter gaan presteren als ze nét wat hoger komen.

Hierbij kun je het best focussen op zoekwoorden tussen posities 5 en 20.

Kom je met die zoekwoorden net wat hoger, dan heeft dat al gelijk veel effect op je bezoekersverkeer.

Focus nu op de zoekwoorden met een positie van zo tussen de 5 en 20 in Google. Dat zijn mooie zoekwoorden om te kijken of je die kunt gaan verbeteren!

Stap #3: analyseren

Zet deze content op een rijtje waar je aan zou kunnen werken en analyseer waarom je niet in de top 5 rankt.

TIP. Googel op de zoekwoorden en bestudeer de concurrenten. Waarom ranken ze hoger? Is de content beter/langer, hebben ze meer links?

Stap #4: verbeteren

In stap #4 is het tijd om je content te gaan verbeteren. Je weet wat de concurrenten beter doen, dus nu aan jou de taak om ook jouw content te optimaliseren.

Is de kwaliteit van de content van de concurrenten hoger? Focus dan op het updaten en verbeteren van je artikel.

Zijn de teksten van de artikelen die in de top 5 scoren langer? Breid dan je artikel uit met extra uitleg en nuttige informatie.

Ultieme SEO-tip #2: promoot je site

Links blijven nog steeds superbelangrijk voor SEO.

Linken er veel andere websites naar jouw website? Dan word je beloond met hogere Google-rankings.

Goede content is de basis en ga dan promoten/linkbuilden, zodat je content linkjes binnen gaat halen.

Linkbuilden is het bouwen van links naar je website. Als je goede content op je site hebt staan, komen linkjes vaak al vanzelf.

Maar je kunt er ook actief naar op zoek gaan. Bijvoorbeeld door anderen te benaderen om te wijzen op een nieuw artikel op je site, vermeldingen op bedrijfsgidsen en startpagina’s aanmaken, een linkje naar je site vermelden in forums en blog-comments. De mogelijkheden zijn legio!

TIP. Wil je meer weten over linkbuilding? Check dan deze uitgebreide gids op Backlinko.com! Hier vind je meer dan genoeg inspiratie om meer links naar je website te krijgen.

Altijd op de hoogte van de laatste podcast?

Abonneer je via je favoriete podcast-app:

Click Here to Leave a Comment Below 4 comments
Eveline Koole - 18/09/2019

Hoi!
Dank je wel voor deze tips! Erg bruikbaar.
groet Eveline

Reply
    Michiel Brand - 18/09/2019

    Dank voor je reactie Eveline! Leuk dat je de blogs en podcast volgt :).

    Reply
Kitty Kilian - 06/11/2019

Mensen die ongevraagd een link naar hun eigen website plaatsen in een blogcomment vliegen er bij mij direct uit. Reclame maken voor jezelf doe je niet onder een blog van iemand anders. Dat vind ik een kwestie van fatsoen.

Maar ik lees net in een ander blog van je (Over Starmageddon) dat links in comments standaard op nofollow staan. Geldt dat niet voor de links die een commenter IN een comment zet?

(Helaas zal ik je antwoord wel niet lezen want jouw website stuurt mij geen mailtje. Hoe lossen we dat nou weer op? 😉 )

Reply
    Michiel Brand - 06/11/2019

    Ik bedoelde hierboven het linkje in je naam bij een blogcomment, dus niet het plaatsen van een linkje in de comment zelf (dat zou ik inderdaad afraden, want dat kan nogal spammy zijn, tenzij het een goede inhoudelijke bronverwijzing is). Die zijn beide standaard nofollow (hoewel een webbeheerder natuurlijk zelf kan kiezen om die links allemaal follow te maken).

    Google beweerde altijd dat nofollow 0,0 effect op rankings had, maar SEO-specialisten twijfelden al langer of dat het geval was. Een tijdje geleden gaf Google aan nofollow voortaan als “hint” te gaan beschouwen. Het telt in principe niet mee voor rankings, maar Google kan zelf bepalen dat ze het wél meetellen.

    Ja, dat is lastig dat je hier geen notificatie van krijgt natuurlijk :). Ik zal eens gaan kijken of ik een nieuwe comment-plugin kan installeren.

    Reply

Leave a Reply: