SEO is een interessant én heel breed vakgebied. Er zijn tig dingen die je kunt doen om de vindbaarheid van je website te verbeteren.
Dat maakt het des te belangrijker om prioriteiten te stellen.
Op de belangrijkste taken focussen = het snelste en beste resultaat 🤩.
In deze blog/podcast vertellen we je onze ultieme SEO-tips. Zo kun je gericht aan de slag en kom je het snelst hoger in Google. Laten we snel van start gaan!
SEO-focus: met welke strategie boek je het snelste resultaat?
Via Twitter kregen we een vraag binnen van online marketeer Remon Hendriksen van Internet Impact:
Als jullie beiden 1 SEO-tip zouden mogen geven, die direct impact maakt op de rankings van een gemiddelde MKB-website. Welke zou dit dan zijn?
💡 Heb jij ook een vraag? Stuur die dan naar @tekstmeester of @seozwolle of stuur mij of Rutger een mailtje. Misschien behandelen we hem dan op een volgende podcast!
Ultieme SEO-tip #1: focus op wat je al hebt
De meeste mensen zullen bij de vraag wat de meeste impact heeft, gelijk denken aan nieuwe dingen toevoegen. Bijvoorbeeld:
- Nieuw zoekwoordenonderzoek doen
- Nieuwe SEO-teksten schrijven
- Nieuwe links bouwen
Deze mindset is enorm verleidelijk. Maar je haalt er niet de snelste resultaten mee…
📌 TIP
Mijn ultieme tip voor de meeste directe impact is om te focussen op de content die je al hebt en die te verbeteren.
Als je website al een tijdje in de lucht is, dan heb je waarschijnlijk al een hoop pagina’s online staan en rank je in Google voor bepaalde zoekwoorden. Ga je die content analyseren en verbeteren, dan heeft dat het snelst de meeste impact.
Voordelen van deze strategie
✅ Je bestaande content verbeteren is een superefficiënte tactiek. Het kost je minder tijd en je haalt sneller resultaat dan wanneer je allemaal nieuwe content gaat toevoegen.
✅ Je kunt focussen op je bestaande content die zich al heeft bewezen met bezoekersverkeer en goede Google-rankings.
✅ Nieuw zoekwoordenonderzoek kost veel tijd, maar het in kaart brengen van je huidige rankings kost je maar een paar minuten.
✅ Je kunt direct focussen op ‘low hanging fruit’: content die je met relatief weinig moeite en aanpassing hoger kunt laten scoren.
Zo ga je te werk
Voor een website van een klant zaten we met de vraag: hoe kunnen we zo snel mogelijk beter gaan scoren in Google?
Het idee was eerst om nieuwe content toe te voegen. Maar al snel zag ik dat de site nu al goede rankings had.
Het was dus een beter idee om voort te bouwen op bestaande content en rankings en die te verbeteren/optimaliseren.
Dat kun je doen door de volgende stappen te volgen.
Stap #1: breng je huidige rankings in kaart
Met Google Search Console kun je je huidige rankings snel in kaart brengen.
👉 Ga hiervoor naar Prestaties > Zoekresultaten. Hier zie je een overzicht van alle zoekwoorden waar je voor rankt met gemiddelde posities.
👉 Het tijdvak kun je aanpassen. Het staat standaard op 3 maanden maar je kunt er ook een langere of kortere periode van maken.
👉 Klik ‘Gemiddelde CTR’ en ‘Gemiddelde positie’ aan.
👉 Check de zoekopdrachten waar je met je site op rankt in Google.
Stap # 2: focus op zoekwoorden tussen 5 en 20 in Google
Je boekt het snelst resultaat met zoekwoorden die het al goed doen, maar nog veel beter gaan presteren als ze nét wat hoger komen.
Hierbij kun je het best focussen op zoekwoorden tussen posities 5 en 20.
Kom je met die zoekwoorden net wat hoger, dan heeft dat al gelijk veel effect op je bezoekersverkeer.
💡 Focus op de zoekwoorden met een positie van zo tussen de 5 en 20 in Google. Dat zijn mooie zoekwoorden om te kijken of je die kunt gaan verbeteren.
Stap #3: analyseren
Zet de content op een rijtje waar je aan zou willen werken en analyseer waarom je niet in de top 5 rankt.
📌 TIP
Googel op de zoekwoorden en bestudeer de concurrenten. Waarom ranken ze hoger? Is de content beter/langer, hebben ze meer links?
Stap #4: verbeteren
In stap #4 is het tijd om je content te gaan verbeteren. Je weet wat de concurrenten beter doen, dus nu aan jou de taak om ook jouw content te optimaliseren.
Is de kwaliteit van de content van de concurrenten hoger? Focus dan op het updaten en verbeteren van je artikel.
Zijn de teksten van de artikelen die in de top 5 scoren langer? Breid dan je artikel uit met extra uitleg en nuttige informatie.
📌 TIP
Wil je het gelijk goed aanpakken en alle content op je website opfrissen, verbeteren en updaten? Lees dan dit artikel over de content audit met een compleet stappenplan om dit voor elkaar te boksen.
Ultieme SEO-tip #2: promoot je site
Links blijven nog steeds superbelangrijk voor SEO.
Linken er veel andere websites naar jouw website? Dan word je beloond met hogere Google-rankings.
Goede content is de basis. Ga vervolgens promoten/linkbuilden, zodat je content linkjes binnen gaat halen.
Als je goede content op je site hebt staan, komen die linkjes vaak al vanzelf. Vooral deep links (naar dieperliggende pagina’s in plaats van de homepage) zijn daarbij waardevol.
Maar je kunt ook actief zelf op zoek gaan naar mooie links voor je site. Bijvoorbeeld:
👉 Contact andere, gerelateerde websites en wijs ze op een nieuw, interessant artikel op jouw site: misschien levert het je een linkje op
👉 Maak een vermelding aan in online bedrijfsgidsen
👉 Vraag links aan op startpagina’s
Enz. enz. Er zijn volop mogelijkheden!
📌 TIP
Wil je meer weten over linkbuilding? Lees dan ook het artikel 5 belachelijk simpele linkbuilding-tips. Of check deze uitgebreide linkbuilding-gids op Backlinko.com.
Mensen die ongevraagd een link naar hun eigen website plaatsen in een blogcomment vliegen er bij mij direct uit. Reclame maken voor jezelf doe je niet onder een blog van iemand anders. Dat vind ik een kwestie van fatsoen.
Maar ik lees net in een ander blog van je (Over Starmageddon) dat links in comments standaard op nofollow staan. Geldt dat niet voor de links die een commenter IN een comment zet?
(Helaas zal ik je antwoord wel niet lezen want jouw website stuurt mij geen mailtje. Hoe lossen we dat nou weer op? 😉 )
Ik bedoelde hierboven het linkje in je naam bij een blogcomment, dus niet het plaatsen van een linkje in de comment zelf (dat zou ik inderdaad afraden, want dat kan nogal spammy zijn, tenzij het een goede inhoudelijke bronverwijzing is). Die zijn beide standaard nofollow (hoewel een webbeheerder natuurlijk zelf kan kiezen om die links allemaal follow te maken).
Google beweerde altijd dat nofollow 0,0 effect op rankings had, maar SEO-specialisten twijfelden al langer of dat het geval was. Een tijdje geleden gaf Google aan nofollow voortaan als “hint” te gaan beschouwen. Het telt in principe niet mee voor rankings, maar Google kan zelf bepalen dat ze het wél meetellen.
Ja, dat is lastig dat je hier geen notificatie van krijgt natuurlijk :). Ik zal eens gaan kijken of ik een nieuwe comment-plugin kan installeren.
Hoi!
Dank je wel voor deze tips! Erg bruikbaar.
groet Eveline
Dank voor je reactie Eveline! Leuk dat je de blogs en podcast volgt :).