Deep links.

Hoger in Google? Gebruik de kracht van deep links

Een website die goed vindbaar is, levert je meer klanten en omzet op. Wil je hoger in Google komen? Maak dan slim gebruik van deep links.

In deze blog/podcast ontdek je:

  • Wat deep links zijn
  • Wat de voordelen van deep links zijn
  • Simpele tactieken om meer deep links te krijgen

We kregen de volgende vraag van een luisteraar binnen:

Als ik klanten vraag een linkje naar mijn website te leggen, wat is dan het best? Naar mijn hoofddomein of naar een webpagina?

Christine Bonheur – via LinkedIn

Deep links

We hebben het hier over deep links.

Een beetje een dure term, maar de betekenis is heel eenvoudig:

💡 Een deep link is een link naar een andere website die niet naar de homepage van die website wijst. Met andere woorden: een externe link naar een dieperliggende pagina op een andere website.

Linkverzoek? De gebruiker staat altijd voorop.

Voordat we in het deep linken duiken, nog eerst even dit.

Doe je een linkverzoek, hou dan het volgende altijd in gedachten:

📌 Het nut van de link voor een gebruiker staat voorop. Vergeet even wat het beste is voor jouw website/SEO. Het belangrijkste is dat de link die je vraagt om te plaatsen nut heeft voor de lezer van de andere website.

Vraag dus niet specifiek om een link naar de homepage of een dieper liggende pagina alleen maar omdat jij denkt dat dat jou het meeste voordeel oplevert. De link zelf moet logisch zijn en meerwaarde bieden.

Hoeveel deep links heeft jouw website?

Dit kun je checken met Google Search Console.

Ga naar Links > Externe Links > Meest gelinkte pagina’s. Hier zie je links per pagina.

Search Console overzicht van externe links.

Voor de meeste websites geldt: de meeste links gaan naar je homepage.

💡 Heb je vrijwel geen deep links naar dieper liggende pagina’s? Dan zul je eraan moeten werken om die te krijgen.

De gebruikersvoordelen van een deep link

Een link naar een homepage is erg algemeen.

Een link naar een dieper liggende pagina daarentegen is superspecifiek.

Dat is gelijk de kracht van een deep link:

  • Deep links zijn over het algemeen relevanter
  • Dus ook gebruiksvriendelijker
  • Dit betekent meestal een lager bouncepercentage > de link gaat specifiek naar een stuk content waar de lezer in is geïnteresseerd 

Oké, dit zijn de voordelen vanuit gebruikersperspectief.

Maar wat zijn nu jouw voordelen van een deep link die naar je website wijst?

De SEO-voordelen van deep links

😀 Deep links zijn yummy! Je hebt er veel voordeel van en je gaat er hoger door scoren in de zoekmachines.

Dit zijn de SEO-voordelen van deep links:

👍 Je vergroot de autoriteit van je gehele website.

Als alle links alleen naar je homepage gaan, zou die pagina erg krachtig zijn en dieper liggende pagina’s veel minder autoriteit hebben.

👍 Je gaat beter ranken op zoekwoorden.

Je kunt natuurlijk niet alle zoekwoorden voor je website verwerken op je homepage – dat zou niet slim zijn. Daar heb je dieper liggende pagina’s voor. Links naar die pagina’s (met anchor text waar zoekwoorden in verwerkt zijn) zorgen dat je hoger gaat scoren met die pagina’s voor de zoekwoorden die je met die pagina’s target.

Domain Authority vs Page Authority

Om te begrijpen hoe dit werkt, maken we even een uitstapje naar Domain Authority (DA) en Page Authority (PA).

Dit zijn waardes die Moz aan elk domein en elke webpagina geeft. Je kunt ze checken met de gratis Chrome-extensie MozBar.

  • DA geeft de autoriteit van het gehele domein weer
  • PA: geeft de autoriteit van een specifieke pagina weer

Hoe hoger de DA, hoe beter het domein kan ranken in Google. Hoe hoger de PA, hoe beter de webpagina kan ranken in Google.

MozBar: DA en PA.
De MozBar toont DA en PA

Moz gebruikt meerdere factoren om de DA en PA te berekenen.

Links zijn daarbij een belangrijke factor. Hoe meer (kwalitatieve en relevante) inkomende links een domein of pagina heeft, hoe hoger de DA en PA.

Google rankt pagina’s, geen websites

Een zoekresultatenpagina van Google laat afzonderlijke webpagina’s zien. Google rankt dus pagina’s, geen websites.

De Domain Authority is wel belangrijk: hoe hoger de DA, hoe hoger de kans dat je goed kan ranken in Google. Maar de PA weegt vaak nog zwaarder.

Dit betekent dat je websites met een hogere DA kunt verslaan, als je webpagina een hoge PA hebt. Bijvoorbeeld door veel inkomende links.

💡 Met een hoge DA maak je meer kans om goed te scoren in Google. Maar de PA is meestal nog belangrijker. Heb je veel deep links naar een bepaalde webpagina? Dan heb je een hoge PA en kun je websites met een hogere DA verslaan in de zoekresultaten.

6 simpele tactieken voor meer deep links

Oké, deep links zijn dus belangrijk voor je SEO. Maar hoe krijg je die nu?

Hier zijn wat simpele tactieken om meer deep links te krijgen.

👉 1 – Zet deep links in je e-mailhandtekening

De meeste mensen zetten een link naar de homepage in hun e-mailhandtekening. Prima natuurlijk. Maar je kunt er ook een deep link in zetten. Bijvoorbeeld naar je belangrijkste product of dienst. Of je gratis weggever.

Uiteraard zijn je e-mails niet openbaar en neemt Google de links in je e-mails niet mee. Maar… als mensen doorklikken op een deep link naar je site, je webpagina interessant vinden, en vervolgens besluiten om een link naar jouw pagina te plaatsen… dan telt die link wel.

Zo kun je indirect weer hoger gaan scoren door meer mensen via deep links in je e-mail te wijzen op interessante content op je website.

👉 2 – Zet deep links in je gastblogs

Gastblogs – blogartikelen die je schrijft voor andere websites – hebben meestal wat auteursinfo aan het einde van het artikel. Normaal gesproken staat daar een link naar je homepage in.

Maar je kunt zeker ook een deep link in je auteurs-bio zetten. Bijvoorbeeld naar je gratis weggever. Interessant voor lezers en je hebt er weer een mooie deep link bij.

💡 Uiteraard kun je ook een deep link in de tekst van je artikel zetten. Dat is nog beter! Dan moet de link wel relevant zijn natuurlijk. Ga geen links toevoegen alleen maar voor de link. De informatie waarnaar je verwijst moet wel relevant zijn en waarde toevoegen.

👉 3 – Deep links in blogcomments

Laat je af en toe een reactie achter bij een blogartikel? Zet er dan een deep link in als die relevant is. Dat kan als link onder je naam of als een link in je blogreactie zelf.

📌 Let op: als je linkjes plaatst in blogreacties, kan dit gezien worden als zelfpromotie/spam. Plaats alleen een (deep) link in je blogreactie als dit relevant is. Geef je vaker nuttige blogreacties op een website, dan kent de websitebeheerder je als iemand die waarde toevoegt.

👉 4 – Posts in forums

Ook in berichten in forums kun je deep links plaatsen. Daar geldt weer hetzelfde als bij blogreacties. Geen spam/zelfpromotie, maar alleen waarde toevoegen.

👉 5 – Profielen op social media

Ook hier kunnen deep links weer erg nuttig zijn. Verwijs mensen niet allemaal naar je homepage, maar naar een specifieke dieperliggende pagina die relevant is.

👉 6 – Linkbuilding naar interessante content

Dit is de beste en meest effectieve tactiek. Bouw links naar je interessante content!

Heb je een supergoed, uitgebreid blogartikel geschreven waarin je belangrijke zoekwoorden target? Benader dan andere websites die hier mogelijk interesse in hebben en wijs ze op je artikel. Misschien plaatsen ze een link naar je.

💡 De andere website maakt zijn gebruikers blij met een link naar interessante content. En jij krijgt mooie deep links naar je blogartikel waardoor je hoger gaat scoren in Google. Win-win! Wil je meer weten over linkbuilding, lees dan ook het artikel 5 belachelijk simpele linkbuilding-tips.

Heb je vrijwel geen deep links? Dat komt waarschijnlijk hierdoor.

Wijzen vrijwel al je inkomende backlinks naar je homepage? Dan heb je waarschijnlijk geen goede dieper liggende content die de moeite waard is om naar te linken.

Zo los je dat op:

  1. Ga aan de slag met SEO: doe een zoekwoordenonderzoek en schrijf goede artikelen over die zoekwoorden.
  2. Promoot je artikelen via social media en/of advertenties.
  3. Benader andere sites die ook over dit onderwerp schrijven of ze naar jouw artikel willen linken.

📌 Niet-commerciële content trekt over het algemeen meer links aan. Dat is het hele idee achter contentmarketing. Wil je meer links binnenhalen, richt je dan vooral op sterke, informatieve (blog)artikelen.

Hoog scoren in Google met deep links

Ben jij al bezig met deep linking? Het kan je grote SEO-voordelen opleveren.

  • Deep links vergroten de autoriteit van je volledige website
  • Dieper liggende pagina’s gaan er beter door ranken
  • Check Search Console voor het aantal deep links: dan weet je hoe je ervoor staat
  • Heb je weinig deep links? Doe dan je best om er meer te krijgen met de tactieken hierboven!

Michiel Brand

Updated 08/09/2020

Gerelateerde artikelen
Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}