Webdesigners zetten vaak een link op de website van hun klant naar hun eigen website. Dan zie je in de footer iets staan als: ‘deze website is ontworpen door webbouwer X’.
Levert dat eigenlijk wel wat op? Is het goed voor PR? En wat zijn de gevolgen voor SEO?
Vooral voor webbouwers is dit van belang, maar ook als je een andere onderneming hebt, kun je natuurlijk zo’n footerlink krijgen op een andere website.
Je hoort en leest er alles over in deze blog/podcast:
- Wat is de dubbele waarde van links
- Wat is de waarde van footerlinks
- De mogelijke gevaren van footerlinks: kun je er problemen mee krijgen?
De dubbele waarde van links
Links vanaf andere websites naar jouw website hebben een dubbele waarde:
- Ze zijn goed voor SEO: je gaat er beter door ranken in de zoekresultaten
- Elke link is een toegangspoort naar je website en kan dus direct bezoekersverkeer opleveren: links zijn dus ook uitstekend voor je PR, zeker als de link op een gerelateerde website staat
In het geval van een link van een webdesigner is het een prima reclamemiddel. Als iemand op de website komt, het design mooi vindt en graag wil weten wie de site ontworpen heeft… een linkje in de footer kan je zomaar weer nieuwe klanten opleveren 🥳.
De waarde van een footerlink
💡 Een footerlink is een zogenaamde site-wide link. Dat betekent dat ie op elke pagina van de site staat. Zo heb je niet 1 linkje te pakken, maar tegelijk 100 linkjes (als de website 100 pagina’s heeft).
Zo’n site-wide link kan dus behoorlijk wat waard staan. Daar staat wel weer tegenover dat een link in de footer weer wat minder krachtig is dan een link in de header of sidebar.
De footer is immers helemaal onderaan en daardoor wat minder in het zicht. Dat betekent dat Google er wat minder gewicht aan toekent, omdat het linkje ook wat meer verstopt is.
Kan een footerlink ook negatieve effecten hebben?
Een footerlink staat gelijk voor heel wat linkjes, omdat ie op elke pagina van de site staat.
💡 Dat betekent dat als je veel zoekwoorden in je link gaat stoppen, dat je in de problemen kunt komen. Geef de link dus niet een tekst mee als “beste webdesigner Amsterdam”. Als je dit toepast op alle sites van je klanten, heb je ineens honderden tot duizenden van dit soort links te pakken. Dat ziet er behoorlijk spammy uit en kan je in de problemen brengen met Google.
Gebruik dus gewoon je bedrijfsnaam en ga geen zoekwoorden in je footerlinks stoppen.
Onnatuurlijke links
Site-wide externe footerlinks (en sidebarlinks) naar andere websites worden nog wel eens gebruikt voor manipulatie. Het is een makkelijke manier om veel links te scoren.
Editorial links zijn goede, natuurlijke links die een websitebeheerder bewust heeft geplaatst.
Maar footerlinks zijn dat vaak niet. Je zet immers niet snel een externe link in je footer naar een andere website. Google noemt dit type links specifiek als een mogelijke ‘onnatuurlijke’ link die je in de problemen kan brengen:
Any links that are intended to manipulate rankings in Google Search results may be considered link spam. This includes any behavior that manipulates links to your site or outgoing links from your site. The following are examples of link spam:
Google Search Central
* Widely distributed links in the footers or templates of various sites
Er staat duidelijk “widely distributed”. Dus als je incidenteel dit soort links hebt, is het niet zo’n ramp.
Maar heb je tig van dit soort links, dan wordt het een ander verhaal.
Gelukkig kun je dit wel oplossen met nofollow.
Nofollow-links
Met een nofollow geef je aan dat de link geen waarde doorgeeft voor SEO. Hij telt dus niet (of bijna niet) mee voor de zoekresultaten.
Volgens de richtlijnen van Google moet je bijvoorbeeld een nofollow toevoegen als je voor de link betaald hebt. Het is namelijk niet de bedoeling dat je hoger in de zoekresultaten kunt komen door te betalen voor links.
Voor footerlinks die webdesigners plaatsen geldt hetzelfde. Het is eigenlijk een soort van reclamelink en geen editorial link die de eigenaar van de site zelf bewust heeft geplaatst.
John Mueller van Google zegt het volgende over footerlinks die webdesigners plaatsen op de websites van hun klanten:
And from our point of view, these kind of links, by default, are things where the webmaster doesn’t really place the link explicitly on their own. So this is something where I’d recommend, if you want to put your footer link there, make sure it has a nofollow link there, so that this is something that people could click on if they’re interested, but it’s seen as something that is not an editorial link by the webmaster.
https://www.seroundtable.com/google-nofollow-web-design-by-links-19943.html
Wil je dus braaf de regels volgen, dan zou je een nofollow op dit soort links moeten zetten.
Nu is het natuurlijk de vraag of je zo braaf wilt zijn 🙂. Als je die nofollow weglaat, kan het je voordeel opleveren voor je SEO. Maar als je veel van dit soort links hebt, is het waarschijnlijk beter om het zekere voor het onzekere te nemen en er een nofollow op te zetten.
Communiceer altijd goed naar de klant
Let ook altijd op: plaats niet zomaar links in de footer als je een webdesigner bent. Vraag altijd aan de klant of je daar een link mag zetten: het is immers zijn/haar website!
⚠️ Wat je in ieder geval zeker niet moet doen, is links verbergen in de template van de site (niet zichtbaar op de site, alleen in de code). Dit is niet eerlijk richting de klant en een echte no-no.
Wees altijd eerlijk richting de klant en vraag of je daar een link mag plaatsen. Je maakt immers reclame op zijn/haar website.
Tips voor footerlinks
Hier alle tips nog eens op een rijtje:
- Gebruik geen zoekwoorden in de footerlinks: dat komt spammy over
- Vraag het altijd aan de klant of het mag en verberg nooit links in het template
- Heb je heel veel van dit soort links? Dan is er een risico dat Google ze als gekochte/gemanipuleerde links beschouwt. Als je de regels wilt volgen, zet dan in ieder geval een nofollow op de link
Heel eerlijk: het werkt nog steeds als een tierelier. Google kan roepen wat ze willen, ik zie partijen scoren op bepaalde zoektermen omdat ze geoptimaliseerde footerlinks gebruiken bij de websites die ze bouwen.
Alle goede bedoelingen en "waarschuwingen" ten spijt loont het dus absoluut nog. Is het eerlijk? Niet echt, wie veel websites bouwt kan dus vrij snel veel backlinks pakken. En als je geen websites bouwt heb je dus het nakijken.
Dat is ook de reden waarom ik pleit voor een colofon op iedere website. Zo kan iedereen die wil weten wie de website gemaakt heeft omdat ze ook zo'n website willen de websitebouwer gewoon vinden. Terwijl aan de andere kant de websitebouwer geen oneerlijk voordeel meer heeft en ook de anderen die hebben meegewerkt aan die website vermeld worden en een link krijgen.
Je kunt in zo'n colofon ook nog eens vastleggen bij wie de auteursrechten berusten. Zo krijgt iedereen de credits die zij of hij verdient.
Dank voor deze toevoeging Nathan! Inderdaad, ik heb ook het idee dat het nog steeds als een tierelier werkt :). Als webdesigner zou ik er ook niet zo om malen. Misschien als je heel veel van dit soort links hebt, dat het op een gegeven moment tegen je gaat werken. Maar ik heb het idee dat dat meestal wel losloopt. Sommige webdesigners voegen de links ongevraagd toe aan het template, wat niet netjes is richting de klant. Ik heb ook wel sites gezien waarbij een link naar de ontwikkelaar verborgen was: wel zichtbaar in de broncode, niet op de front-end. Dat is wel heel sneaky en oneerlijk richting je klant.
Dat is wel een goeie, zo’n colofon! Inderdaad, dan krijgt iedereen die aan de website gewerkt heeft de credits. Zou mooi zijn als websites dat idee gaan toepassen.
Ik loop nogal achter met het beluisteren, deze net ontdekt.
Footerlink: Als een bezoeker een site bezoek en ook wel zo'n soort site wil. Dan is het best handig dat er dan een link naar de webbouwer staat toch?
Ik ga snel verder luisteren dank voor de fijne afleiding tijdens mijn cardio trainingen.
Dank voor je reactie René. Een link in de footer is zeker wel handig voor de webbouwer en voor bezoekers. Prima om te doen dus. Zolang je maar geen zoekwoorden propt in de footerlinks, altijd eerst toestemming vraagt aan de klant en als je er heel veel hebt is een nofollow erop ook wel een goed idee. Veel plezier met de podcasts en veel succes met je cardiotrainingen :)!