Google Bedrijfsprofiel.

Google Bedrijfsprofiel: ook als je landelijk werkt?

Heeft het zin om een Google Bedrijfsprofiel (voorheen Google Mijn Bedrijf) te maken als je landelijk werkt of is het alleen voor lokale bedrijven bedoeld? Wat zijn de voor- en nadelen?

In deze blog/podcast ontdek je:

  • Voor wie GB nu eigenlijk bedoeld is
  • Hoe je je adres kunt verbergen in je vermelding en je servicegebied kunt aangeven
  • Of GB in je voor- of nadeel werkt als je landelijk actief bent

Voor wie is Google Bedrijfsprofiel bedoeld?

Google Bedrijfsprofiel is niet voor elke onderneming bedoeld.

Google zelf zegt hier het volgende over:

Als uw bedrijf een fysieke locatie heeft die klanten kunnen bezoeken of als u naar klanten op locatie gaat, kunt u een bedrijfsprofiel op Google maken. (…) Merken, organisaties, artiesten en andere bedrijven die alleen online zakendoen, zijn niet geschikt voor een bedrijfsprofiel.

Supportpagina Google

Google Bedrijfsprofiel is dus zeker niet voor iedereen!

Er moet een link met een locatie zijn. Ofwel komen klanten naar jouw bedrijfslocatie toe, ofwel verricht je diensten bij de klanten op locatie.

💡 Werk je landelijk/internationaal of zelfs vrijwel geheel online (zoals ikzelf), dan kan je zeker nog een Google Bedrijfsprofiel aanmaken. Maar heb je geen enkele link met een locatie (denk aan een webshop als Bol.com), dan is GB niet voor jou bedoeld.

Adres en servicegebied

Ben je een ZZP’er die vanuit huis werkt? Je kunt gewoon je adres verbergen in GB als je liever niet hebt dat iedereen dat kan zien.

  1. Zoek op je bedrijfsnaam in Google
  2. Ga naar je bedrijfsprofiel aan de rechterkant van de zoekresultaten
  3. Klik op ‘je bedrijfsinformatie bewerken’
  4. Selecteer bovenaan Locatie
  5. Klik op het potloodje naast Bedrijfslocatie
  6. Zet ‘Bedrijfsadres aan klanten tonen’ uit
Bedrijfsadres verbergen in Google Bedrijfsprofiel.

Ook kun je een servicegebied aangeven.

Hiermee geef je aan waar je precies werkzaam bent. Dat kan alleen in je eigen plaats/regio zijn, of landelijk/internationaal.

Servicegebied opgeven in Google Bedrijfsprofiel.

Hebben landelijke ondernemingen ook baat bij GB?

We hebben het eerder al eens gehad over alle voordelen van een Google Bedrijfsprofiel. Dat zijn er best wat!

  • Je bent vindbaar in Google Maps en Local Pack (overzicht van lokale bedrijven in de zoekresultaten)
  • Je krijgt een kennisvenster/knowledge panel aan de rechterkant van de zoekresultaten als mensen op je bedrijfsnaam zoeken
  • Mensen kunnen een review voor je schrijven op Google: daar haal je meer klanten mee binnen door social proof en met reviews scoor je ook weer hoger in de lokale zoekresultaten

💡 De grootste voordelen zijn dus dat je met een Google Bedrijfsprofiel beter vindbaar bent en meer klanten binnenhaalt door meer betrouwbaarheid uit te stralen met een bedrijfsvermelding en reviews.

Google vindt E-A-T belangrijk, wat staat voor Expertise, Authority en Trustworthiness.

Je kunt op veel manieren werken aan je EAT-score, ook met een Google Bedrijfsprofiel. Daarmee straal je meer Trust uit. Je komt een stuk betrouwbaarder over als je een bedrijfsvermelding hebt (liefst met reviews).

Kom je dus in aanmerking voor een Google Bedrijfsprofiel, dan is het zeker de moeite waard!

Check je zoekwoorden

Zeker weten of een Google Bedrijfsprofiel iets voor jou is? Check dan of je zoekwoorden een lokale focus hebben.

Dit doe je door te googelen op je belangrijkste zoekwoorden en te kijken of de zoekresultaten voornamelijk van bedrijven in jouw directe omgeving zijn. Zo ja, dan beschouwt Google het zoekwoord als een lokaal gericht zoekwoord. En met een Google Bedrijfsprofiel versterk je je lokale SEO!

De moeite waard dus?

GB biedt veel voordelen. Komt jouw bedrijf ervoor in aanmerking (je hebt een fysieke locatie waar mensen naartoe komen of je gaat bij klanten op bezoek), dan is het zeker de moeite waard.

Je kunt je servicegebied aangeven en ook je adres verbergen als je dat liever hebt.

Michiel Brand
Updated 30/08/2022

Gerelateerde artikelen

Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}