Featured image blogartikel over Google Discover.

6 gouden tips voor meer succes met Google Discover

Ik ben best wel fan van Google Discover en gebruik het vrijwel dagelijks.

Het is een leuke manier om interessante content te ontdekken.

Maar hoe werkt het precies en hoe kun je met je eigen website succes behalen in Discover?

In dit blogartikel leer je:

  • Wat Google Discover is en hoe het werkt
  • De 6 gouden tips voor meer succes met Google Discover
  • Hoe je je prestaties in Discover kunt meten

Google Discover vs Google Zoeken

Google is groot geworden als zoekmachine.

Wil je iets weten, dan typ je in Google een zoekopdracht in. Bijvoorbeeld: ‘hoe verzorg je een geranium?’

Zoekopdracht in Google: hoe verzorg je een geranium.

Google Discover werkt op een andere manier.

In plaats van dat je zelf op Google naar informatie zoekt, krijg je content aangeboden waarvan Google denkt dat je daar interesse in hebt.

Dus, ben je net zoals ik geïnteresseerd in SEO, dan zou je in Google Discover een blogartikel kunnen zien over linkbuilding-services en -strategieën:

Voorbeeld van de feed van Google Discover.

Als je Discover opent, zie je een lijst met meerdere artikelen. Ze sluiten aan op je interesses en het kan dus behoorlijk divers zijn qua onderwerpen: sport, nieuws, artikelen over je hobby’s en je werk, enz.

Dit is een leuke manier om dingen te ontdekken, vandaar de naam Google Discover 🤓.

Discover biedt gepersonaliseerde content

Google weet een heleboel over je…

Aan de hand van al die data – zoals je zoekgeschiedenis, web- en app-gebruik, en je locatie(geschiedenis) – kunnen ze je content voorschotelen in Google Discover die goed op je interesses aansluit.

Discover houdt zelfs rekening met je expertiseniveau.

Ben je bijvoorbeeld een beginner in gitaarspelen, dan krijg je alleen content voor beginners te zien. Speel je al wat langer gitaar, dan krijg je content met moeilijkere gitaartechnieken en riffs te zien.

Je kunt de content die je ziet in Discover zelf nog verder aanpassen aan je eigen wensen.

Je kunt bijvoorbeeld zelf handmatig aangeven dat je geen interesse hebt in een bepaald onderwerp waarover je een artikel ziet. En je kunt ook specifieke sites uitsluiten.

Staat er bijvoorbeeld een artikel van de Telegraaf in je Google Discover en je vindt dat niet interessant, dan kun je aanklikken dat je voortaan geen content meer wilt zien van de Telegraaf.

Aanpassen welke content je in Google Discover te zien krijgt.

Waar vind je Google Discover

Je kunt Google Discover alleen gebruiken op je smartphone of tablet, namelijk:

  • In de Google-app op je smartphone
  • Als je een nieuw tabblad opent in Chrome

Hoe komt je content in aanmerking voor Discover?

Moet je iets speciaals doen om je content in Google Discover te krijgen, zoals tags of structured data?

Nee.

Content komt automatisch in aanmerking voor Discover als Google het indexeert en als je content voldoet aan het contentbeleid van Discover.

Bijvoorbeeld, je content mag niet gevaarlijk, misleidend, haatdragend, seksueel expliciet zijn enz.

Ook moet duidelijk zijn wie de content heeft geschreven en moeten contactgegevens vermeld worden. 

6 gouden tips voor meer succes met Google Discover

Wil je dat je content verschijnt in Google Discover? Dit zijn onze 6 beste tips.

1. Pas algemene SEO-beginselen toe

Ten eerste kun je algemene SEO-beginselen toepassen. Dingen die je helpen om in Google Zoeken te ranken, helpen je ook voor Discover.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • Sterke content die interessant, relevant en nuttig is
  • Een website die technisch goed in elkaar zit
  • Goede User Experience
  • Backlinks vanaf andere websites

2. Spring in op de actualiteit

Actuele items doen het goed in Discover, zoals nieuws en recente ontwikkelingen. Dit geeft je een streepje voor. Hou de actualiteit in je vakgebied dus in de gaten en publiceer hier content over.

💡Je content hoeft niet recent en over actuele onderwerpen te gaan. Ook evergreen content die je lang geleden hebt gepubliceerd, kan in Discover verschijnen. Het hangt maar net af van de interesses van de gebruiker.

Bijvoorbeeld, artikelen over hoe je kamerplanten moet verzorgen of gitaar kan leren spelen, zijn tijdloos. Vooral content die over interesses gaat en informatie geeft zie je veel in Discover, zoals blogartikelen.

3. Zorg voor een hoge EAT-score > Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness

Informatie die je kunt vertrouwen, geschreven door mensen met expertise en autoriteit, is belangrijker dan ooit.

Dit is een algemeen SEO-principe, maar is ook specifiek belangrijk voor Discover. Google wil voor verschillende onderwerpen de beste content laten zien.

En als je EAT-score hoog is, maak je de meeste kans.

Let op de volgende dingen:

  • Je content klopt feitelijk
  • Je content is up-to-date
  • Je website heeft kwalitatieve backlinks
  • Je bedrijf heeft reviews
  • Keurmerken
  • Contactgegevens duidelijk zichtbaar op je site

4. Schrijf sterke, nieuwsgierigmakende titels

Dit zorgt ervoor dat je zichtbaar bent in Discover én geeft je een betere CTR (Click Through Rate).

Wek nieuwsgierigheid op en geef niet alles weg in je paginatitel. Geef een hint, maar verklap niet alles.

Bijvoorbeeld:

  • 5 verrassende tips voor je belastingaangifte
  • Memphis Depay maakt op social media zijn transfer officieel bekend
  • Waarom je nooit meer Google Drive zou moeten gebruiken

⚠️ Pas wel op met clickbait! Een hyperige titel met waanzinnige claims zorgt misschien voor meer kliks. Maar als je het vervolgens niet waarmaakt in je artikel, krijg je alleen maar pissige lezers. Je reputatie is ook wat waard en die wil je niet zomaar verkwanselen.

5. Voeg mooie (liefst grote) afbeeldingen toe

Google Discover werkt met kaarten die je aan kunt klikken. Elke kaart heeft een afbeelding en een titel.

Een mooie afbeelding is belangrijk en zorgt ervoor dat je goed opvalt en meer klikken krijgt.

Een kaart kan een grote of een kleine afbeelding laten zien:

Een grote afbeelding heeft de voorkeur, die krijgen waarschijnlijk meer kliks.

  • Google raadt aan dat grote afbeeldingen ten minste 1200 pixels breed zijn
  • Ook moet je Google toestemming geven om een grote preview van de afbeelding te laten zien in Discover. Dat doe je met de meta tag max-image-preview:large. Gebruik je Yoast SEO, dan wordt deze meta tag automatisch toegevoegd aan elke webpagina. Gebruik je geen WordPress of geen Yoast, check dan even of deze meta tag al in de broncode van je webpagina’s staat.

📌 Let erop dat deze meta tag in je broncode staat: <meta name=”robots” content=”max-image-preview:large”>. Hij zorgt ervoor dat Google een grote afbeelding bij jouw content kan laten zien in Discover.

Normaal gesproken pakt Discover de eerste afbeelding in je artikel. Bijvoorbeeld, je featured image/uitgelichte afbeelding bovenaan je blog post (als je die gebruikt).

Ditzelfde geldt trouwens ook voor video’s. Die kunnen ook in Discover verschijnen, dus voeg een mooie thumbnail voor je video toe.

6. Maak je website mobielvriendelijk

Discover is alleen beschikbaar op mobiel/tablet, dus het is erg belangrijk dat je website goed toont op mobiele apparaten.

Gebruik bijvoorbeeld een responsive website-thema dat zich automatisch aanpast aan het device waarop de gebruiker je website bekijkt.

Zo check je of je webpagina er op mobiel goed uitziet:

  • Google mobile friendly test
  • Via rechtermuisknop > inspecteren in Chrome kun je checken hoe je webpagina eruit ziet op verschillende mobiele apparaten:

Je prestaties in Google Discover meten

In Google Search Console heb je een apart rapport voor je prestaties in Google Discover.

Hier zie je:

  • aantal klikken
  • aantal vertoningen
  • gemiddelde CTR
Je prestaties in Discover meten in Google Search Console.

⚠️ Let op: je ziet het prestatierapport voor Discover alleen als je een bepaald minimum aantal vertoningen in Discover hebt gehad in de laatste 16 maanden.

Meer lezen over Google Discover

Oké, dit waren onze 6 gouden tips over Google Discover!

Wil je nog meer lezen over deze toffe applicatie van Google, dan vind je deze artikelen vast ook interessant:

Michiel Brand
Updated 16/07/2022

Gerelateerde artikelen

Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}