Google Mijn Bedrijf optimaliseren: 8 handige tips

Google Mijn Bedrijf is een essentiële tool voor elke online onderneming.

Wat zijn de voordelen van Google Mijn Bedrijf en helpt het je ook met SEO?

In deze blog/podcast ontdek je:

  • Wat Google Mijn Bedrijf is en hoe je je aan kan melden
  • Wat de voordelen zijn voor lokale SEO
  • 8 nuttige tips om het maximale uit Google Mijn Bedrijf te halen

More...

Wat is Google Mijn Bedrijf?

Google Mijn Bedrijf is een soort van bedrijvengids op Google.

Het is een gratis tool waarmee je je bedrijfsgegevens kunt opgeven en beheren op websites van Google, waaronder Google Zoeken en Google Maps.

Zo kun je alle belangrijke gegevens over je bedrijf makkelijk communiceren aan bestaande én mogelijke nieuwe klanten.

Aanmelden voor Google Mijn Bedrijf

Je kunt je hier aanmelden voor Google Mijn Bedrijf. Je wordt vervolgens door het hele aanmeldproces geleid, dat wijst zich vanzelf.

Let daarbij in ieder geval hierop:

  • Vul al je bedrijfsgegevens in. Gebruik altijd je gewone bedrijfsnaam. Stop dus zeker geen zoekwoorden in de naam die je opgeeft met het idee dat je dan hoger gaat scoren in de zoekresultaten. Als Google dat ziet, kunnen ze je vermelding verwijderen.
  • Vergeet natuurlijk niet om de URL van je website op te geven en de bedrijfscategorie waarin je werkzaam bent.
  • Voeg foto's en bedrijfslogo's toe en vul je openingstijden in.
  • Verifieer je vermelding: dat kan via telefoon, e-mail of per post.

Wat zijn de voordelen van een Google Mijn Bedrijf-vermelding?

Een Google Mijn Bedrijf-vermelding zorgt er ten eerste voor dat je beter vindbaar wordt in Google. Het is met name nuttig voor lokale SEOzo komt je website beter naar voren in de lokale zoekresultaten.

Google gebruikt de informatie uit Google Mijn Bedrijf bijvoorbeeld voor je vermelding in Google Maps en in de Local Pack.

De Local Pack is een overzicht van lokale bedrijven in de zoekresultaten. Je ziet dan enkele lokale bedrijven staan met contactgegevens en de afstand tot je eigen locatie.

Zo ziet bijvoorbeeld de Local Pack eruit als ik in Google zoek op 'tekstschrijver Tilburg':

Overzicht van de Local Pack.

Met een Google Mijn Bedrijf-profiel zien mensen ook direct jouw bedrijfsgegevens staan in Google als ze zoeken op je bedrijfsnaam. Google plaatst dit aan de rechterkant in de zoekresultaten, in het zogenaamde kennisvenster of knowledge panel.

Als ik bijvoorbeeld in Google zoek op 'TekstMeester', krijg ik rechts het kennisvenster te zien:

Kennisvenster TekstMeester.

Verder is het ook een groot voordeel dat mensen een review voor je kunnen schrijven als je op Google Mijn Bedrijf staat. En reviews zijn belangrijk om nieuwe klanten binnen te halen. Ze zorgen voor een stukje 'social proof'.

GMB

Zoals je ziet, zijn er meer dan genoeg voordelen aan een Google Mijn Bedrijf-profiel. Heb je die nog niet, snel even aanmaken dus!

8 handige tips voor Google Mijn Bedrijf

Oké, je bent nu (hopelijk) overtuigd van het nut van een Google Mijn Bedrijf-vermelding.

Maar hoe haal je nu het maximale uit GMB? Hieronder geef ik je 8 handige tips!

1

Maak gebruik van posts

Met Google Mijn Bedrijf kun je posts toevoegen.

In de posts kun je bepaalde dingen uitlichten. Zoals nieuws, evenementen, een speciale aanbieding, een product of een vacature.

De post is dan direct zichtbaar in het Kennisvenster in Google als mensen op jouw bedrijfsnaam zoeken. Een handige manier om bepaalde dingen onder de aandacht te brengen!

Een post aanmaken in Google Mijn Bedrijf.

Een post aanmaken in Google Mijn Bedrijf

2

Vraag reviews

Als je zelf iets gaat kopen, kijk je waarschijnlijk eerst wat andere mensen van het product of de dienst vinden. Reviews zijn ontzettend belangrijk om klanten binnen te halen!

Via je Google Mijn Bedrijf-profiel kunnen mensen reviews achterlaten. Die zijn dan direct zichtbaar voor iedereen die in Google zoekt op jouw bedrijfsnaam.

Reviews kennisvenster Google Mijn Bedrijf

Maak het je klanten makkelijk

Geef je klanten een directe link waarmee ze rechtstreeks een review achter kunnen laten op Google.

Dat doe je zo:

  1. Zoek in Google op je bedrijfsnaam (+ plaatsnaam)
  2. Ga naar je bedrijfsvermelding en klik op 'een review schrijven'
  3. Kopieer en plak de URL in de adresbalk

Lukt het niet? Gebruik dan de PlaceID Lookup Tool.

3

Vragen beantwoorden van klanten

Een handige feature van GMB is dat mensen direct vragen kunnen stellen in je bedrijfsvermelding.

Krijg je vragen, beantwoord ze dan zo snel mogelijk. Je neemt onduidelijkheden weg en mensen zien aan je profiel dat je klanten actief helpt.

Komen dezelfde vragen vaak terug? Beantwoord ze dan op je website, bijvoorbeeld op een FAQ-pagina.

Vragen stellen in GMB.


4

Openingstijden actueel houden

Mensen kijken in Google vaak naar de openingstijden van een bedrijf. Zeker als je een fysieke vestiging hebt waar klanten kunnen langskomen, is het van belang dat je openingstijden altijd kloppen!

Heb je afwijkende openingstijden voor de feestdagen? Of ben je op vakantie? Pas dan je openingstijden aan in Google Mijn Bedrijf!

  1. Klik in je Google Mijn Bedrijf-dashboard op 'Informatie'
  2. Onder de reguliere openingstijden vind je speciale openingstijden die je kunt invullen voor bijvoorbeeld de feestdagen
  3. Vul je afwijkende openingstijden in en GMB laat ze zien op de juiste dagen
Afwijkende openingstijden invullen.

5

Foto's toevoegen

Foto's fleuren je GMB-profiel op. Ze zijn vooral handig voor bedrijven die klanten op locatie ontvangen. Zo krijgen mensen gelijk al een goeie indruk van je bedrijf!

Je kunt zelfs 360 graden-foto’s toevoegen. Op die manier kunnen mensen alvast een virtueel kijkje in je bedrijf nemen. Ideaal als het belangrijk is om de sfeer van je bedrijf goed weer te geven. Bijvoorbeeld voor een Bed & Breakfast, restaurant of winkel.

6

Download de app

Met de GMB-app kun je direct je bedrijfsinformatie aanpassen en posts maken op je smartphone. De app is gratis beschikbaar voor Android en iOS.

Installeer je de app, dan krijgen mensen ook de mogelijkheid om je rechtstreeks een bericht te sturen via je GMB-vermelding in het kennisvenster. 

Een ideale manier om snel met je klanten in contact te komen. Je kunt ook een welkomstbericht instellen met een automatische begroeting.

7

Gebruik het dashboard in Google Zoeken

Ben je ingelogd in je Google-account en zoek je op je bedrijfsnaam? Dan zie je je eigen dashboard staan (alleen jij kunt dat zien).

Google Mijn Bedrijf dashboard in Google Zoeken.

Hier kun je meteen het aantal weergaven zien van je GMB-vermelding en ook zie je aanbevelingen van Google om je GMB-profiel aan te vullen. Bijvoorbeeld om foto’s toe te voegen, een post te maken of openingstijden aan te passen.

Een handige functie waarbij je snel even je GMB-vermelding kunt checken en aanpassen vanuit Google Zoeken.

8

De automatische website-builder

Deze functie van Google Mijn Bedrijf is wat minder bekend. Maar je kunt met GMB zelfs gratis een eigen website bouwen!

De mogelijkheden van zo'n website zijn wel nogal beperkt. Het is dus eigenlijk alleen interessant als je nog geen eigen website hebt.

Volg de volgende stappen om een website aan te maken:

  1. Klik in je Google Mijn Bedrijf-dashboard op de knop 'website' in het menu
  2. Kies het thema van je site
  3. Vul je site met content en foto's
  4. Klik op 'publiceren' en je website staat live

Google Mijn Bedrijf: een must voor je onderneming

Hopelijk ben je inmiddels wel overtuigd dat Google Mijn Bedrijf belangrijk is.

Mensen kunnen gelijk al je bedrijfsinformatie opvragen, je reviews zijn goed zichtbaar en je gaat ook nog eens beter scoren met lokale SEO. Kortom: Google Mijn Bedrijf is een must voor je onderneming!

Altijd op de hoogte van de laatste podcast?

Abonneer je via je favoriete podcast-app:

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: