Google updates: hoe ga je daarmee om?

Begin juni 2019 rolde Google zijn nieuwe Core update uit. Dit is een update van het algoritme, waardoor de zoekmachine webpagina’s op een nieuwe manier beoordeelt.

Zo’n update kan grote gevolgen hebben voor je rankings en je bezoekersverkeer vanuit Google.

In aflevering 11 van de SEO Podcast leer je:

  • Welke verschillende soorten updates er zijn
  • Wat de gevolgen van updates kunnen zijn
  • Wat je kunt doen als je door een update getroffen wordt met lagere rankings en minder bezoekersverkeer

Wat zijn updates?

Het algoritme van Google bepaalt hoe de zoekresultaten gerangschikt worden. Dus welke webpagina op 1, 2, 3 enz. voor een bepaalde zoekterm komt.

Dit algoritme wordt constant geüpdatet met kleine aanpassingen.

Maar soms komt er in 1 zwik een grote aanpassing, zoals in dit geval de Core Update van juni 2019.

Een core update focust niet specifiek op bepaalde zaken, maar bestaat uit meer algemene tweaks onder de motorkap van het kernalgoritme.

Bijzonder: Google kondigt de update aan

Normaal doet Google dit niet, maar dit keer kondigden ze de update aan via Twitter.

Google kondigt de update aan via Twitter.

Gevolgen van updates: je kunt de pineut zijn

Zo’n update kan neutraal zijn voor je website (je rankings en traffic blijven hetzelfde) of positief (je gaat beter presteren in de zoekresultaten en krijgt meer bezoekers uit Google).

Maar je kunt natuurlijk ook de pineut zijn met een verlies aan rankings en traffic.

Sommige sites werden zwaar geraakt door de June Core Update. Crypto-nieuwssite CCN was zelfs zo geraakt dat ze aankondigden ermee te stoppen.

De Daily Mail, een grote Engelse nieuwssite werd ook hard geraakt.

Wat kan je doen als je geraakt wordt door een update?

Soms hebben updates een specifieke focus. Zoals een speed-update waarbij websites die snel laden beter gaan presteren in de zoekresultaten ten koste van websites die trager laden.

Dan weet je gelijk wat je te doen staat als je geraakt wordt door de update.

Maar het wordt lastiger als de update algemeen is, zoals bij deze update in juni het geval was.

John Mueller van Google zei dan ook dat er eigenlijk “niks te fiksen valt“:

“I think it’s a bit tricky because we’re not focusing on something very specific where we’d say like for example when we rolled out the speed update.

With a lot of the relevance updates, a lot of the kind of quality updates, the core updates that we make, there is no specific thing where we’d be able to say you did this and you should have done that and therefore we’re showing things differently.”

John Mueller, Google

Maar wat zou je dan toch kunnen doen?

Het is een algemene update, focus dus op algemene goede SEO. John Mueller noemt bijvoorbeeld als negatieve signalen:

  • Ziet de site er verouderd uit?
  • Kunnen bezoekers niet zien wie de mensen achter de website zijn?
  • Zijn de auteurfoto’s niet echt, maar stock-foto’s?

Verder verwijst hij naar een artikel van Amit Singhal over hoe je content van hoge kwaliteit maakt.

Handige tips

Ben je geraakt door een update? Dan kun je hiermee aan de slag:

  1. Bekijk de content op je site kritisch. Lees de guidelines voor quality raters om te zien wat Google belangrijk vindt bij het beoordelen van een website.
  2. Vraag feedback van anderen over je website, bijvoorbeeld in web communities.
  3. Voldoet je website aan E-A-T (Expertise, Authority, Trustworthiness)?
  4. Zijn er specifieke oorzaken voor het verlies in rankings (bijvoorbeeld spam-links naar je website)?
  5. Laat een SEO-specialist je site checken om te achterhalen wat de problemen zijn.

Niet op 1 paard wedden

Ten slotte kun je natuurlijk ook je afhankelijkheid van Google verminderen door ook bezoekers uit andere bronnen aan te trekken. Dan ben je minder zwaar de pineut als je rankings een keertje dalen.

Met andere woorden: niet op 1 paard wedden.

Dat is alleen wel lastig! De meeste sites krijgen hun meeste traffic uit Google en het is lastig dat op te vangen. Maar je kunt erover denken om ook meer bezoekers te gaan halen uit bijvoorbeeld direct verkeer, social media en advertenties.

Meer lezen over Google Updates

Altijd op de hoogte van de laatste podcast?

Abonneer je via je favoriete podcast-app:

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: