Met enige regelmaat brengt Google nieuwe Core Updates uit. Dit zijn updates aan het algoritme, waardoor Google webpagina’s op een nieuwe manier beoordeelt.
Zo’n update kan grote gevolgen hebben voor je rankings en je bezoekersverkeer vanuit Google.
Lees/luister snel verder en ontdek:
✅ Welke verschillende soorten updates er zijn
✅ Wat de gevolgen van updates kunnen zijn
✅ Wat je kunt doen als je door een update getroffen wordt met lagere rankings en minder bezoekersverkeer
Wat zijn updates?
Het algoritme van Google bepaalt hoe de zoekresultaten gerangschikt worden. Dus welke webpagina op plek 1, 2, 3 enz. komt voor een bepaalde zoekterm.
Dit algoritme wordt constant geüpdatet met kleine aanpassingen.
Maar soms komt er in één zwik een grotere aanpassing. Dat noemen we een Core Update.
Een Core Update focust niet specifiek op bepaalde zaken, maar bestaat uit meer algemene tweaks onder de motorkap van het kernalgoritme.
Meldingen over Core Updates
Soms kondigt Google Core Updates aan.
Dit kunnen ze doen als de update grotere gevolgen heeft. Of als ze denken dat site-eigenaren misschien actie willen ondernemen naar aanleiding van de update.
Zie bijvoorbeeld deze aankondiging van een Core Update via Twitter:
Gevolgen van updates: je kunt de pineut zijn
Zo’n update kan neutraal zijn voor je website (je rankings en traffic blijven hetzelfde) of positief (je gaat beter presteren in de zoekresultaten en krijgt meer bezoekers uit Google).
Maar de update kan natuurlijk ook negatief uitpakken met een verlies aan rankings en traffic.
Sommige sites werden bijvoorbeeld zwaar geraakt door de 2019 June Core Update. Crypto-nieuwssite CCN was zelfs zo geraakt dat ze aankondigden ermee te stoppen.
Wat kan je doen als je geraakt wordt door een update?
Soms hebben updates een specifieke focus. Zoals een speed-update waarbij websites die snel laden beter gaan presteren in de zoekresultaten ten koste van websites die trager laden.
Dan weet je gelijk wat je te doen staat.
Maar het wordt lastiger als de update algemeen is, zoals bijvoorbeeld het geval was bij de 2019 June Core Update.
John Mueller van Google zei dan ook dat er eigenlijk “niks te fiksen valt“:
“I think it’s a bit tricky because we’re not focusing on something very specific where we’d say like for example when we rolled out the speed update.
With a lot of the relevance updates, a lot of the kind of quality updates, the core updates that we make, there is no specific thing where we’d be able to say you did this and you should have done that and therefore we’re showing things differently.”
John Mueller, Google
Maar wat zou je dan toch kunnen doen?
Core Updates zijn algemene updates. Focus dan ook op algemene goede SEO. John Mueller noemt bijvoorbeeld als negatieve signalen:
👉 Ziet de site er verouderd uit?
👉 Kunnen bezoekers niet zien wie de mensen achter de website zijn?
👉 Zijn de auteurfoto’s neppe stock-foto’s?
Verder verwijst hij naar een artikel van Amit Singhal over hoe je content van hoge kwaliteit maakt.
Handige tips
Ben je geraakt door een update? Dan kun je hiermee aan de slag:
- Bekijk de content op je site kritisch. Lees de guidelines voor quality raters om te zien wat Google belangrijk vindt bij het beoordelen van een website.
- Vraag feedback van anderen over je website, bijvoorbeeld in web communities.
- Voldoet je website aan E-A-T (Expertise, Authority, Trustworthiness)?
- Zijn er specifieke oorzaken voor het verlies in rankings (bijvoorbeeld spam-links naar je website)?
- Laat een SEO-specialist je site checken om te achterhalen wat de problemen zijn.
Niet op één paard wedden
Ten slotte kun je natuurlijk ook je afhankelijkheid van Google verminderen door ook bezoekers uit andere bronnen aan te trekken. Dan ben je minder zwaar de pineut als je rankings een keertje dalen. Met andere woorden: niet op één paard wedden.
Dat is alleen wel lastig.
Veel sites krijgen vooral traffic uit Google en het kan lastig zijn om dat te veranderen. Maar je kunt erover denken om ook meer bezoekers te gaan halen uit bijvoorbeeld direct verkeer, social media en advertenties.