De 200 rankingfactoren van Google.

Google’s 200 rankingfactoren: de complete lijst

Google gebruikt ongeveer 200 rankingfactoren in zijn algoritme…

Maar welke factoren zijn dat nu precies?

Hieronder vind je de complete lijst.

Sommige zijn bewezen.

Sommige zijn controversieel.

Andere zijn speculatie van SEO-nerds.

Maar ze zijn er allemaal.

Domeinfactoren

1. Domeinleeftijd

Veel SEO-specialisten geloven dat oudere domeinen een streepje voor hebben in Google. Maar Google-medewerker John Mueller heeft aangegeven dat domeinleeftijd geen invloed heeft.

2. Zoekwoord staat in het Top Level Domain

Dit heeft niet meer hetzelfde effect als vroeger. Maar als jouw domeinnaam je primaire zoekwoord bevat, geeft dit nog steeds een relevantie-signaal aan Google.

3. Lengte van de domeinregistratie

Een patent van Google zegt het volgende:

“Valuable (legitimate) domains are often paid for several years in advance, while doorway (illegitimate) domains rarely are used for more than a year. Therefore, the date when a domain expires in the future can be used as a factor in predicting the legitimacy of a domain”.

4. Zoekwoord in subdomein

Het expert-panel van Moz is het erover eens dat een zoekwoord in het subdomein een voordeel op kan leveren voor rankings.

Keyword subdomain

5. Domeingeschiedenis

Een site die al veel verschillende eigenaren heeft gehad of die meerdere keren naar beneden gevallen is in de rankings, kan Google ertoe bewegen om de geschiedenis van de site te “resetten”. Hierbij worden de links die naar het domein wijzen voortaan genegeerd.

6. Exact Match Domain

Een Exact Match Domain (waarbij de domeinnaam exact hetzelfde is als het belangrijkste zoekwoord waar je op wilt ranken) heeft weinig tot geen direct SEO-voordeel. Maar als de EMD-website van lage kwaliteit is, is hij kwetsbaar voor Google’s EMD-update:

EMD-update

7. Openbare vs. afgeschermde WhoIs

Afgeschermde WhoIs-informatie kan een teken zijn dat de site-eigenaar “iets te verbergen heeft”. Matt Cutts heeft daar tijdens Pubcon 2006 het volgende over gezegd:

“…When I checked the whois on them, they all had “whois privacy protection service” on them. That’s relatively unusual. …Having whois privacy turned on isn’t automatically bad, but once you get several of these factors all together, you’re often talking about a very different type of webmaster than the fellow who just has a single site or so.”

8. Bestrafte WhoIs-eigenaar

Als Google een bepaald persoon als een spammer heeft geïdentificeerd, ligt het voor de hand dat ook andere sites in eigendom van diezelfde persoon aan een nader onderzoek worden onderworpen.

9. Land-specifieke TLD-extensie

Een landspecifieke extensie voor het Top Level Domain (zoals .nl of .be) helpt de site om te ranken in dat specifieke land… maar het kan tegelijk de mogelijkheden van de site beperken om wereldwijd te ranken.

Paginafactoren

10. Zoekwoord in de titel

De titel oftewel de “title tag” is een sterk signaal voor on-page SEO. Zet hier dus zeker je zoekwoord in.

11. De titel begint met het zoekwoord

Volgens data van Moz, doen titels met het zoekwoord aan het begin het beter dan titels die het zoekwoord aan het eind hebben staan:

Title tag

12. Zoekwoord in de meta-description

Google gebruikt de meta-description niet als een direct rankingsignaal. Maar indirect kan het wel invloed hebben op rankings, omdat een goede meta-description de Click Through Rate kan verhogen (wat op zijn beurt weer invloed kan hebben op de rankings).

13. Zoekwoord in de H1-tag

Google gebruikt H1-tags als een relevantiesignaal. Zet hier dus ook je zoekwoord in. De H1-tag kwam naar voren als relevant in de resultaten van een correlatiestudie:

H1 ranking studie

14. TF-IDF

TF-IDF is een indicator die aangeeft hoe vaak een bepaald woord voorkomt in een document. Hoe vaker een woord voorkomt op een pagina, hoe waarschijnlijker het is dat die pagina over dat woord gaat. Google gebruikt naar alle waarschijnlijkheid een sophisticated versie van TF-IDF.

15. Lengte van de tekst

Een langere tekst is breder en diepgaander en doet het naar alle waarschijnlijkheid beter in Google dan kortere, oppervlakkige artikelen. SERPIQ concludeerde dat de lengte van een tekst correleert met de positie in de zoekresultaten:

Content-lengte

16. Inhoudsopgave

Een inhoudsopgave kan Google helpen om de content van je pagina beter te begrijpen. Het kan je ook sitelinks opleveren in de zoekresultaten:

Voorbeeld van sitelinks in de zoekresultaten.

17. Latent Semantic Indexing-zoekwoorden in de tekst (LSI)

LSI-zoekwoorden helpen zoekmachines om de betekenis te begrijpen van woorden met meer dan één betekenis (Apple het computermerk in plaats van het fruit). De aanwezigheid/afwezigheid van LSI fungeert waarschijnlijk ook als een kwaliteitssignaal voor de content.

18. LSI-zoekwoorden in de titel en meta-description

Net als in het geval van de tekst, helpen LSI-zoekwoorden in de metatags van de pagina Google om onderscheid te maken tussen woorden die verschillende betekenissen kunnen hebben. Dit kan ook als een relevantie-signaal werken.

19. Pagina behandelt onderwerp uitvoerig

Er is een duidelijke correlatie tussen hoe uitvoerig een onderwerp behandeld wordt en Google-rankings. Pagina’s die een onderwerp uitvoerig en compleet behandelen hebben een voordeel ten opzichte van pagina’s die een onderwerp slechts oppervlakkig behandelen.

20. Laadsnelheid aan de hand van HTML

Zowel Google als Bing gebruikt de laadsnelheid van een pagina als rankingfactor. Google gebruikt data van Chrome-gebruikers om laadsnelheid te bepalen.

21. AMP

Ook al is het geen directe rankingfactor, kan AMP nodig zijn om te ranken in de mobiele versie van de Google News Carousel.

22. Entity Match

Matcht de content van een pagina met de “entity” waar een gebruiker op zoekt? Dan kan de pagina een ranking boost krijgen voor dat zoekwoord.

23. Google Hummingbird: 

Hummingbird helpt Google om verder te kijken dan zoekwoorden. Dankzij Hummingbird kan Google het onderwerp van een webpagina beter begrijpen.

24. Dubbele inhoud (duplicate content)

Dubbele, of vrijwel dubbele inhoud (duplicate content) op dezelfde site kan een negatieve invloed hebben op de rankings.

25. Rel=Canonical

Als je de canonical tag op de juiste manier gebruikt, kan voorkomen worden dat Google pagina’s als duplicate content aanmerkt.

26. Optimalisatie van afbeeldingen

Afbeeldingen op een pagina geven zoekmachines belangrijke relevantiesignalen aan de hand van hun bestandsnaam, alt-tekst, titel en beschrijving.

27. Hoe recent is de content

De Google Caffeine-update geeft de voorkeur aan recent geüpdatete content, vooral voor tijd-sensitieve zoekopdrachten. Om het belang van deze factor te onderstrepen, laat Google soms de datum van de laatste update van een pagina zien:

Datum in Google-resultaten

28. Omvang van content-updates

De omvang van wijzigingen van de content is ook een factor in het beoordelen van hoe up-to-date het artikel is. Als hele secties zijn toegevoegd of verwijderd is dat een significantere update dan wanneer slechts de volgorde van enkele woorden is aangepast.

29. Geschiedenis van updates van de pagina

Hoe vaak is de pagina al geüpdatet? Is dit dagelijks gebeurd, wekelijks of eens in de 5 jaar? De frequentie van pagina-updates speelt een rol bij de beoordeling hoe up-to-date de pagina is.

30. Hoe prominent is een zoekwoord

Als een zoekwoord genoemd wordt in de eerste 100 woorden van een artikel, is dat een significant relevantiesignaal.

31. Zoekwoord in H2-, H3-tags

Als het zoekwoord voorkomt in de subkopjes H2 en H3, is dit weer een (zwak) relevantiesignaal. Het panel van Moz onderschrijft dit:

H2 tag

32. De kwaliteit van externe links

Veel SEO-specialisten denken dat het linken naar autoriteitswebsites helpt om meer betrouwbaarheid te krijgen in de ogen van Google.

33. Het onderwerp van de pagina’s waarnaar je extern linkt:

Volgens Moz gebruiken zoekmachines de inhoud van de pagina’s waarnaar je linkt als een relevantiesignaal. Bijvoorbeeld, als je een Engelstalige website hebt over auto’s (“cars”) en je linkt naar andere webpagina’s die over films gaan, dan kan dat een signaal zijn aan Google dat je pagina over de animatiefilm Cars gaat, en niet over auto’s.

34. Grammatica en spelling 

Correcte grammatica en spelling zijn een kwaliteitssignaal.

Google zegt weliswaar dat het geen directe invloed heeft op rankings, maar indirect kan het wel invloed hebben door negatieve gebruikerssignalen.

Zoekmachine Bing geeft overigens wél aan dat slechte grammatica en spelling een negatieve invloed kunnen hebben op je rankings in Bing.

35. Contentsyndicatie

Is de content op de pagina uniek? Als de content gescrapet of gekopieerd is van een andere webpagina die al in de index van Google staat, dan zal de pagina niet zo goed ranken als het origineel of helemaal niet geïndexeerd worden.

36. Mobielvriendelijke update

Deze update wordt vaak aangeduid als Mobilegeddon en beloont pagina’s die goed geoptimaliseerd zijn voor mobiele apparaten.

Je kunt hier testen of jouw webpagina geschikt is voor mobiele apparaten.

Screenshot van de tool Google Mobile Friendly test.

37. Mobiele gebruiksvriendelijkheid

Websites die gebruiksvriendelijk zijn voor mobiele apparaten hebben een streepje voor in Googles “Mobile-first Index”.

38. Verborgen content op mobiel

Content die verborgen wordt op mobiele apparaten kan mogelijk niet geïndexeerd worden of niet hetzelfde gewicht krijgen als volledig zichtbare content. Aan de andere kant heeft Google ook aangegeven dat verborgen content oké is. In dezelfde video wordt daarentegen ook weer gezegd “…if it’s critical content it should be visible…”.

39. Nuttige aanvullende content

Volgens de kwaliteitsrichtlijnen van Google is nuttige aanvullende content een indicator van de kwaliteit van een pagina (wat dus zal leiden tot betere rankings). Voorbeelden zijn valutaconversietools, calculators om rentes te berekenen en interactieve recepten.

40. Content verborgen achter tabs 

Moeten gebruikers op een tab klikken om content te kunnen zien? Google heeft aangegeven dat deze content mogelijk niet geïndexeerd wordt.

41. Aantal externe links

Te veel dofollow externe links kunnen PageRank “lekken”, wat de rankings van een webpagina negatief kan beïnvloeden.

42. Multimedia

Afbeeldingen, video’s en andere multimedia-elementen fungeren waarschijnlijk als een kwaliteitssignaal voor de content.

43. Aantal interne links die naar de pagina wijzen

Het aantal interne links naar een pagina is een indicatie van het belang van die pagina in verhouding tot andere pagina’s op de site (meer interne links = belangrijker).

44. Kwaliteit van interne links die naar de pagina wijzen

Interne links vanaf pagina’s met een hoge autoriteit hebben een sterker effect dan links vanaf pagina’s met een lage of geen PageRank.

45. Gebroken links

Te veel gebroken links op een pagina is een teken van een verwaarloosde of niet meer bijgehouden site. De kwaliteitsrichtlijnen van Google gebruiken gebroken links als een factor om de kwaliteit van een homepage te beoordelen.

46. Leesniveau

Het lijdt geen twijfel dat Google het leesniveau van webpagina’s inschat. Google gaf voorheen ook statistieken over het leesniveau:

Google reading level

Wat ze doen met die informatie is niet helemaal duidelijk. Sommigen zeggen dat een basic leesniveau helpt om beter te ranken, omdat het leesbaar is voor een grotere groep mensen. Maar anderen associëren een basic leesniveau weer met contentfabrieken van lage kwaliteit, zoals Ezine Articles.

47. Affiliate-links

Affiliate-links op zichzelf hebben waarschijnlijk geen negatief effect op je rankings. Maar als je er te veel hebt, is het aannemelijk dat het algoritme van Google sterker gaat letten op andere kwaliteitssignalen om te kijken of je geen affiliate-site bent van lage kwaliteit.

48. HTML-fouten/W3C-validatie

Veel HTML-fouten of slordige code kan een teken zijn van een site van lage kwaliteit. Hoewel dit niet onomstreden is, denken veel SEO-specialisten dat WC3-validatie een kwaliteitssignaal is.

49. Domeinautoriteit

Een pagina op een domein met hoge autoriteit zal hoger ranken in Google dan een pagina op een domein met minder autoriteit.

Je kunt de domeinautoriteit checken met de gratis tool MozBar.

Check de Domain Authority van een website met de tool MozBar.

50. PageRank van een pagina

Hier is geen perfecte correlatie. Maar in het algemeen zullen pagina’s met een hogere PageRank hoger ranken dan pagina’s met een lagere PR.

💡 PageRank is vergelijkbaar met Page Authority, die je kunt checken met de MozBar.

51. Lengte van de URL

Excessief lange URL’s kunnen de rankings van een pagina in de zoekresultaten negatief beïnvloeden. Verschillende studies hebben uitgewezen dat korte URL’s een klein voordeel hebben in de zoekresultaten.

Verhouding tussen URL-lengte en positie in de zoekresultaten.

52. URL-pad

Als een pagina dichter bij de homepage staat qua URL-pad, dan kan dit een kleine autoriteits-boost geven.

53. Kwaliteitsbeoordelaars

Hoewel Google dit nooit heeft bevestigd, is wel duidelijk dat ze een patent aangevraagd hebben voor een systeem waarbij kwaliteitsbeoordelaars de rankings kunnen beïnvloeden.

54. Categorie van een pagina

De categorie waar een pagina onder valt, is een relevantiesignaal. Een pagina die valt onder een sterk gerelateerde categorie zou een relevantie-boost moeten krijgen ten opzichte van een pagina die onder een ongerelateerde of minder gerelateerde categorie valt.

55. Zoekwoord in de URL

Dit is weer een relevantiesignaal. Volgens Google telt het mee, maar het is slechts een “very small ranking factor“.

56. URL-string

De categorieën in de URL-string worden door Google gelezen en kunnen mogelijk een signaal geven aan Google waar de pagina over gaat:

URL string

57. Bronvermeldingen

Verwijzingen naar bronnen, zoals onderzoeksrapporten dat doen, is waarschijnlijk ook een kwaliteitssignaal. De kwaliteitsrichtlijnen van Google geven aan dat beoordelaars moeten letten op bronverwijzingen als ze bepaalde pagina’s bekijken:

“This is a topic where expertise and/or authoritative sources are important…”

Aan de andere kant heeft Google wel ontkend dat je een voordeel kunt behalen met het linken naar externe bronnen.

58. Bullets en genummerde lijsten

Bullets en genummerde lijsten helpen om je content overzichtelijk te houden voor lezers, waardoor je content gebruiksvriendelijker is. Google is het hier naar alle waarschijnlijkheid mee eens en geeft mogelijk de voorkeur aan content die bullets en genummerde lijsten bevat.

59. Prioriteit van de pagina in de Sitemap

De prioriteit die aan een pagina wordt gegeven in het sitemap.xml-bestand kan mogelijk de rankings beïnvloeden.

60. Te veel externe links

Een citaat uit de eerder genoemde kwaliteitsrichtlijnen:

“Some pages have way, way too many links, obscuring the page and distracting from the Main Content.”

61. Aantal andere zoekwoorden waar de pagina op rankt

Als de pagina ook rankt op meerdere andere zoekwoorden, kan dit een signaal voor Google zijn dat de pagina belangrijk is.

62. Leeftijd van de pagina

Hoewel Google de voorkeur geeft aan recente content, kan een oudere pagina die regelmatig geüpdatet wordt mogelijk beter ranken dan een nieuwere pagina.

63. Gebruiksvriendelijke layout

Weer een citaat uit de kwaliteitsrichtlijnen:

“The page layout on highest quality pages makes the Main Content immediately visible.”

64. Geparkeerde domeinen

Een Google-update in december 2011 verlaagde de rankings van geparkeerde domeinen.

65. Nuttige content

Google maakt mogelijk onderscheid tussen “kwaliteitscontent” en “nuttige content”.

Websitefactoren

66. Content is waardevol en geeft unieke inzichten

Google heeft aangegeven dat sites die niks nieuws of nuttigs bevatten lager worden geplaatst in de zoekresultaten. Het gaat vooral om affiliate-sites met matige content.

67. Contactpagina

De kwaliteitsrichtlijnen geven aan dat Google de voorkeur geeft aan sites die duidelijke contactinformatie geven. Waarschijnlijk is het een bonus als je contactinformatie matcht met je WhoIs-info.

68. Betrouwbaarheid van een domein/TrustRank

De betrouwbaarheid van een domein – gemeten door hoeveel links je site verwijderd is van gereputeerde websites – is een gigantisch belangrijke betrouwbaarheidsfactor. Je kunt hier meer lezen over TrustRank.

69. Architectuur van de site

Een goede site-architectuur (bijvoorbeeld het gebruik van zogenaamde silo’s) helpt Google om je content te organiseren aan de hand van het thema. Het kan Googlebot ook helpen om al je websitepagina’s te vinden en indexeren.

70. Updates van de site

Veel SEO-specialisten zijn van mening dat regelmatige updates en het plaatsen van nieuwe content positief kan werken voor je rankings. Daartegenover staat dat Google zelf heeft ontkend dat de frequentie van het plaatsen van nieuwe berichten een rol speelt voor rankings.

71. Aanwezigheid van een sitemap

Een sitemap helpt zoekmachines om je pagina’s makkelijker en beter te indexeren, wat de zichtbaarheid in zoekmachines ten goede komt. Google heeft wel aangegeven dat HTML-sitemaps niet nuttig zijn voor SEO.

72. Uptime van de site

Als je site regelmatig niet bereikbaar is door onderhoud of problemen met de server, kan dit een negatief effect op rankings hebben (het kan er zelfs toe leiden dat de site uit de index van Google wordt gegooid als deze problemen niet worden opgelost).

73. Locatie van de server

De locatie van de server is mogelijk van invloed op de rankings van je site in verschillende geografische locaties. Dit is vooral belangrijk voor locatie-specifieke zoekopdrachten.

74. SSL-certificaat

Google heeft bevestigd dat ze HTTPS gebruiken als rankingsignaal.

75. E-A-T

E-A-T staat voor “Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness”. Scoor je hoog op E-A-T, dan kan dit je rankings positief beïnvloeden.

76. Dubbele meta-informatie op de site

Dubbele meta-informatie op je site kan mogelijk een negatief effect hebben op de rankings in Google.

77. Broodkruimelpad

Dit is een gebruiksvriendelijk hulpmiddel waardoor gebruikers (en zoekmachines) weten waar ze precies zijn op de site:

broodkruimelpad

Zowel SearchEngineJournal.com als Ethical SEO Consulting claimen dat een broodkruimelpad een rankingfactor is.

78. Geoptimaliseerd voor mobiel

Nu meer dan de helft van alle zoekopdrachten wordt gedaan met mobiele apparaten, ziet Google graag dat je site geoptimaliseerd is voor mobiele gebruikers. Is je website niet mobielvriendelijk, dan kost je dat punten.

79. YouTube

Het lijdt geen twijfel dat YouTube-video’s een voorkeursbehandeling krijgen in de zoekresultaten (waarschijnlijk omdat Google de eigenaar is van YouTube):

YouTube-resultaten

Search Engine Land ontdekte dat bezoekersverkeer vanuit YouTube fors toenam na Google Panda.

80. Gebruiksvriendelijkheid

Een website die moeilijk te gebruiken of te navigeren is, kan rankings indirect negatief beïnvloeden door een lagere time on site, page views en een slechtere bounce rate.

81. Gebruik van Google Analytics en Google Webmaster Tools

Sommigen geloven dat het gebruik van deze twee tools op je site de indexering kan verbeteren. Ze kunnen mogelijk ook indirect van invloed zijn op rankings door Google meer data te geven waar ze mee kunnen werken (zoals bijvoorbeeld een accuratere bounce rate, of je wel of geen verwijzingsverkeer krijgt van je backlinks etc.). Google heeft dit overigens zelf ontkend.

82. Gebruikersrecensies/reputatie van een site

De gebruikersrecensies van een site op recensiesites als Yelp.com spelen waarschijnlijk een belangrijke rol in het algoritme. Google postte zelfs een overzicht van hun benadering van gebruikersreviews nadat bleek dat een optiekwebsite klanten afzette in een poging om meer media-aandacht en backlinks te krijgen.

83. Core Web Vitals

Google heeft bevestigd dat Core Web Vitals belangrijk zijn als rankingfactor.

Backlinkfactoren

84. Leeftijd van domeinen die naar je linken

Backlinks vanaf oudere domeinen zijn mogelijk krachtiger dan backlinks vanaf nieuwere domeinen.

85. Aantal domeinen dat naar je linkt

Het aantal domeinen dat naar je linkt is een van de belangrijkste rankingfactoren in het algoritme van Google, zoals je kunt zien aan deze grafiek van Moz (de horizontale as is de positie in de zoekresultaten):

aantal linkende root domains

86. Aantal links vanaf afzonderlijke C-class IP’s

Links vanaf afzonderlijke C-class IP-adressen suggereert een grotere veelzijdigheid aan sites die naar je linken, wat kan helpen voor je rankings.

87. Aantal linkende pagina’s

Het aantal pagina’s dat naar je linkt – zelfs als die zich op hetzelfde domein bevinden – is een rankingfactor.

88. Anchor text

Zoals aangegeven in deze beschrijving van Googles oorspronkelijke algoritme:

“First, anchors often provide more accurate descriptions of web pages than the pages themselves.”

Anchor text is minder belangrijk dan voorheen (en als de anchor texten overgeoptimaliseerd zijn, werkt het juist als spam-signaal). Maar anchor text met zoekwoorden erin werkt nog steeds als een sterk relevantiesignaal.

89. Alt-tekst (voor afbeeldingen)

De alt-tekst is een soort van ankertekst voor afbeeldingen.

90. Links vanaf onderwijs- of overheidswebsites

Matt Cutts heeft aangegeven dat het Top Level Domain niet van invloed is op het belang van een website. Desondanks denken SEO-specialisten dat links vanaf onderwijs- of overheidswebsites (in de VS aangeduid met de extensie .edu en .gov) een speciale plaats hebben in het algoritme van Google.

91. Autoriteit van de pagina die naar je linkt

De autoriteit (PageRank) van de verwijzende pagina is een zeer belangrijke rankingfactor.

92. Autoriteit van het domein dat naar je linkt

De autoriteit van het verwijzende domein kan mogelijk een onafhankelijke rol spelen in de waarde van een link.

93. Links van concurrenten

Links vanaf andere concurrerende pagina’s die op hetzelfde zoekwoord ranken, kunnen mogelijk de ranking van de pagina voor dat zoekwoord verbeteren.

94. Links vanaf autoriteitswebsites

Dit is speculatie, maar sommige SEO-specialisten geloven dat Google je website meer autoriteit zal geven als je links hebt vanaf enkele bekende autoriteitswebsites in jouw niche/vakgebied.

95. Links vanaf dubieuze sites

Als dubieuze websites naar je linken, kan dat een negatief effect op je rankings hebben.

96. Gastblogs

Links in gastblogs zijn nog steeds waardevol, hoewel waarschijnlijk niet zo waardevol als echte editorial links. Grootschalige gastblogcampagnes kunnen overigens je site in de problemen brengen.

97. Links in advertenties

Volgens Google moeten links in advertenties nofollowed zijn of het attribuut rel=sponsored gebruiken. Google is waarschijnlijk wel in staat om followed links in advertenties te herkennen en eruit te filteren.

98. Links naar de homepage

Links naar de homepage van een verwijzende pagina zouden een speciale rol kunnen spelen in de beoordeling van het gewicht van een site en een link.

99. Nofollow-links

Een van de meest controversiële onderwerpen in SEO. Google’s officiële standpunt in deze zaak is:

“In general, we don’t follow them.”

Hetgeen suggereert dat ze dit wel doen… althans in sommige gevallen. Als je een bepaald percentage aan nofollow-links hebt, kan dit ook een indicatie zijn van een natuurlijk linkprofiel.

100. Diversiteit aan linktypes

Als je een onnatuurlijk hoog percentage links van 1 type hebt (bijvoorbeeld forumprofielen of blogreacties) kan dit een teken zijn van webspam. Daarentegen zijn verschillende typen links van verschillende bronnen een teken van een natuurlijk linkprofiel.

101. Gesponsorde links of UGC tags

Links met de tags “rel=sponsored” of “rel=UGC” worden anders behandeld dan normale follow- of nofollow-links.

102. Contextuele links

Links die in de content van een pagina zelf staan, zijn krachtiger dan links op een lege pagina of elders op de pagina.

Contextuele backlinks

103. Excessieve 301-redirects naar een pagina

Links die via een 301-redirect lopen, verliezen een klein beetje PageRank, volgens een video van Webmaster Help.

104. Ankertekst van interne links

De ankertekst van interne links is ook weer een relevantiesignaal, ook al wordt er waarschijnlijk minder gewicht aan toegekend dan aan de ankertekst van backlinks op externe websites.

105. De linktitel

De linktitel (de tekst die verschijnt wanneer je met de muis over een link hovert) wordt mogelijk ook in beperkte mate gebruikt als een relevantiesignaal.

106. De landextensie van het verwijzende domein

Als je links krijgt van land-specifieke TLD-extensies (zoals .de, .be, .nl) kan dit mogelijk helpen om beter te ranken in dat land.

107. Locatie van de link in de content

Links aan het begin van de content hebben iets meer gewicht dan links die aan het einde van de content staan.

108. De locatie van de link op de pagina

Waar de link op de pagina staat, is ook belangrijk. In het algemeen geldt dat links die in de content van de pagina staan, krachtiger zijn dan links in de footer of de sidebar.

109. Relevantie van het verwijzende domein

Een link van een site die over hetzelfde onderwerp gaat is vele malen krachtiger dan een link vanaf een website die helemaal niet gerelateerd is aan die van jou.

110. Relevantie van de pagina

Het Hilltop-Algoritme geeft aan dat een link vanaf een pagina die qua onderwerp sterk gerelateerd is, krachtiger is dan een link vanaf een niet-gerelateerde pagina.

111. Zoekwoord in de titel

Google geeft wat extra gewicht aan links vanaf pagina’s die het zoekwoord van jouw pagina in de titel hebben staan (“Experts die naar experts linken”).

112. Positieve linksnelheid

Een site met positieve linksnelheid (de snelheid waarmee het aantal links naar een site groeit) krijgt over het algemeen een boost in de rankings.

113. Negatieve linksnelheid

Negatieve linksnelheid heeft een negatief effect op rankings, aangezien het een signaal is van verminderende populariteit.

114. Links vanaf “hub”-pagina’s

Aaron Wall claimt dat links vanaf belangrijke resource-pagina’s (hubs) meer gewicht hebben.

115. Links vanaf autoriteits-sites

Een link vanaf een website die gezien wordt als “autoriteits-site” heeft een groter effect dan een link vanaf een kleine, minder belangrijke website.

116. Een link vanaf Wikipedia

Ook al zijn de links nofollow, velen denken dat een link vanaf Wikipedia je meer betrouwbaarheid en autoriteit geeft in de ogen van zoekmachines. Google heeft dit overigens ontkend.

117. Woorden rond je backlinks

Woorden die rond je backlinks staan, helpen Google bij het vaststellen van het onderwerp van de pagina waarnaar wordt gelinkt.

118. Leeftijd van de backlink

Volgens een patent van Google zijn oude links krachtiger dan nieuw aangelegde backlinks.

119. Links vanaf echte websites

Vanwege de toename van blog-netwerken, geeft Google waarschijnlijk meer gewicht aan links die van “echte sites” komen dan vanaf fake blogs. Ze gebruiken waarschijnlijk merk-signalen en de mate van gebruikersinteractie om een onderscheid te maken tussen de twee.

120. Natuurlijk linkprofiel

Een site met een “natuurlijk” linkprofiel zal hoger ranken en Google-updates beter kunnen doorstaan.

121. Linkuitwisselingen

Google’s hulppagina over linkuitwisselingsprogramma’s geeft aan dat “overmatige linkuitwisselingen” de positie van een site in de zoekresultaten negatief kan beïnvloeden.

122. Links die door gebruikers worden gemaakt

Google is in staat om een onderscheid te maken tussen links die door gebruikers worden geplaatst en links die door de website-eigenaar worden geplaatst. Bijvoorbeeld, ze weten dat een link vanaf het officiële WordPress.com-blog totaal verschillend is van een link vanaf besttoasterreviews.wordpress.com.

123. Links via een 301

Links die lopen via een 301-redirect verliezen mogelijk wat kracht in vergelijking met een directe link. Matt Cutts daarentegen geeft aan dat een 301-link vergelijkbaar is met een directe link.

124. Schema.org

Pagina’s die Schema gebruiken ranken mogelijk hoger. Dit zou een directe boost kunnen zijn of het ligt mogelijk aan het feit dat pagina’s met Schema een hogere click-through-rate hebben:

microformats

125. De TrustRank van de verwijzende site

De betrouwbaarheid van de verwijzende site bepaalt hoeveel “TrustRank” er aan jouw site wordt doorgegeven.

126. Aantal externe links op een pagina

PageRank heeft een limiet. Een link op een pagina met honderden externe links geeft minder PR door dan een pagina met slechts enkele externe links.

127. Links vanaf forums

Vanwege spam, devalueert Google mogelijk links vanaf forums.

128. Aantal woorden van de verwijzende pagina

Een link vanaf een pagina met 1.000 woorden is normaal gesproken waardevoller dan een link in een stukje tekst van 25 woorden.

129. Kwaliteit van de verwijzende pagina

Links vanaf slecht geschreven pagina’s geven minder waarde door dan links vanaf goed geschreven pagina’s met sterke inhoud.

130. Links op siteniveau

Matt Cutts heeft bevestigd dat links op siteniveau worden “gecomprimeerd” en slechts als 1 link tellen.

Gebruikersinteractie

131. RankBrain

RankBrain is Googles AI-algoritme. Veel SEO-specialisten geloven dat het belangrijkste doel van RankBrain is om de interactie te meten die gebruikers met de zoekresultaten hebben (wat vervolgens weer doorwerkt in de rankings).

132. Organische CTR voor een zoekwoord

Pagina’s die vaker worden aangeklikt in de zoekresultaten (en dus een hogere CTR hebben), kunnen mogelijk een rankingboost krijgen voor dat specifieke zoekwoord.

133. Organische CTR voor alle zoekwoorden

De organische CTR van een pagina (of website) voor alle zoekwoorden waar die pagina (of website) op rankt, kan mogelijk een signaal zijn voor gebruikersinteractie (met andere woorden, een kwaliteitsscore voor de organische zoekresultaten).

134. Bounce rate

Niet iedereen in de SEO-wereld is het erover eens dat bounce rate van belang is, maar het kan mogelijk een manier zijn van Google om zijn gebruikers in te zetten als kwaliteitstesters (pagina’s waar mensen snel weer weg-bouncen zijn waarschijnlijk niet het beste zoekresultaat voor de gebruikte zoekopdracht).

Een studie van SEMRush vond een correlatie tussen bounce rate en Google-rankings.

Bounce rate en Google-rankings.

135. Direct bezoekersverkeer

Het is bevestigd dat Google data gebruikt van Google Chrome om te bepalen of mensen een site bezoeken (en hoe vaak). Sites met veel direct bezoekersverkeer zijn waarschijnlijk van hogere kwaliteit dan sites die slechts weinig direct bezoekersverkeer hebben. De hierboven genoemde studie van SEMRush vond een significante correlatie tussen direct bezoekersverkeer en Google-rankings.

136. Terugkerende bezoekers

Google kijkt mogelijk ook of gebruikers weer teruggaan naar een pagina of site na een eerder bezoek. Sites met terugkerende bezoekers krijgen mogelijk een rankingboost van Google.

137. Pogosticking

Pogosticking” is een speciaal soort bounce. In dit geval klikt de gebruiker op een zoekresultaat om vervolgens snel weer terug te keren naar de Google-zoekresultatenpagina om op andere zoekresultaten te klikken. Kennelijk vond de gebruiker niet wat hij/zij zocht.

Illustratie van pogosticken in de Google-zoekresultaten.

Zoekresultaten waar mensen regelmatig op pogosticken kunnen lager geplaatst worden in de rankings.

138. Geblokkeerde sites

Google gebruikt deze feature niet meer in Chrome. Maar Panda gebruikte dit wel als kwaliteitssignaal en Google gebruikt het mogelijk nog steeds.

139. Chrome-bladwijzers

We weten dat Google gebruikersgegevens verzamelt van Chrome. Pagina’s die gebookmarkt worden in Chrome, krijgen mogelijk een rankingboost.

140. Aantal reacties

Pagina’s met veel reacties kunnen een signaal zijn van gebruikersinteractie en kwaliteit. Een Google-medewerker gaf aan dat reacties een grote positieve invloed kunnen hebben op rankings.

Het aantal reacties kan invloed hebben op je rankings.

141. Dwell time

Google let sterk op “dwell time”: hoe lang mensen op jouw pagina blijven als ze daar aankomen vanuit een zoekopdracht in Google. Dit wordt soms ook aangeduid als “long clicks vs short clicks”. Als mensen veel tijd spenderen op je site, wordt dit mogelijk gebruikt als kwaliteitssignaal.

Speciale algoritmeregels

142. Query Deserves Freshness

Google geeft nieuwere pagina’s een boost voor bepaalde zoekopdrachten.

143. Query Deserves Diversity

Google geeft mogelijk meer diversiteit aan zoekresultaten voor onduidelijke zoekwoorden, zoals “Ted”, “WWF” of “ruby”.

144. Browsegeschiedenis van een gebruiker

Sites die je vaak bezoekt krijgen een boost in de rankings voor de zoekopdrachten die je hebt gebruikt.

145. Zoekgeschiedenis van een gebruiker

Zoekopdrachten beïnvloeden zoekresultaten voor opvolgende zoekopdrachten. Bijvoorbeeld, als je eerst zoekt op “recensies” en daarna op “broodroosters”, is de kans groot dat sites met recensies van broodroosters hoger worden getoond in de zoekresultaten.

146. Featured snippets

Volgens een studie van SEMRush, kiest Google content voor featured snippets aan de hand van een combinatie van contentlengte, opmaak, pagina-autoriteit en gebruik van HTTPs.

147. Locatie

Google geeft de voorkeur aan sites met een lokale server-IP en een land-specifieke domeinextensie. Een site met een .nl-domeinnaam zal dus hoger ranken in Google NL dan een site met een andere land-extensie, zoals .be.

148. Safe search

Zoekresultaten met scheldwoorden of pornografische content zullen niet getoond worden voor mensen die Safe Search hebben ingeschakeld in Google.

149. “YMYL” keywords

Google heeft hogere kwaliteitsstandaarden voor “Your Money or Your Life” keywords.

150. DMCA-klachten

Google plaatst pagina’s die DMCA-klachten hebben ontvangen lager in de zoekresultaten.

151. Domein-diversiteit

De zogenaamde Bigfoot-update heeft er waarschijnlijk voor gezorgd dat Google meer verschillende domeinen laat zien op elke zoekresultatenpagina.

152. Koopgerelateerde zoekopdrachten

Google laat soms andere resultaten zien voor koopgerelateerde zoekopdrachten, zoals zoekopdrachten naar vliegtickets.

153. Lokale zoekopdrachten

Voor lokale zoekopdrachten plaatst Google lokale zoekresultaten vaak boven de “normale” organische zoekresultaten.

lokale zoekresultaten

154. Top Stories Box

Sommige zoekwoorden triggeren een Top Stories box:

Top Stories box in de Google-zoekresultaten.

155. Voorkeur voor grote merken

Na de Vince-update begon Google grote merken een boost te geven voor bepaalde generieke zoekopdrachten.

156. Shopping-resultaten

Google laat soms Google Shopping-resultaten zien in organische zoekresultaten:

google shopping

157. Afbeeldingen

Google laat soms afbeeldingen zien in de normale, organische zoekresultaten.

158. Easter Egg-resultaten

Google laat soms “Easter Egg“-resultaten zien: verborgen features, boodschappen en grapjes.

159. Siteresultaten voor merken

Domein- of merk-gerelateerde zoekopdrachten geven meerdere zoekresultaten van dezelfde site.

160. Payday Loans Update

Dit is een update die er speciaal op is gericht om “zeer spammy zoekopdrachten“ op te schonen.

Merksignalen

161. Merknaam als ankertekst

Als de merknaam als ankertekst wordt gebruikt is dat een simpel, maar sterk, merksignaal.

162. Zoekopdrachten op merk

Mensen zoeken regelmatig op merken. Als mensen naar jouw merknaam zoeken in Google, dan neemt Google dit naar alle waarschijnlijkheid mee bij het beoordelen van jouw merk.

163. Zoekopdrachten op merk + zoekwoord

Zoeken mensen naar een specifiek zoekwoord in combinatie met jouw merknaam (bijvoorbeeld: “TekstMeester Google rankingfactoren” of “TekstMeester SEO”)? Dan kan Google mogelijk jouw site een rankingsboost geven als mensen op dat zoekwoord zoeken zonder daarbij ook jouw merknaam in te typen.

164. Site heeft een Facebookpagina en likes

Merken hebben over het algemeen Facebookpagina’s met veel likes.

165. Site heeft Twitterprofiel met volgers

Twitterprofielen met veel volgers zijn een indicatie van een populair merk.

166. Officiële LinkedIn-bedrijfspagina

De meeste grote bedrijven hebben LinkedIn-bedrijfspagina’s.

167. Bekende auteur

In februari 2013 zei Google CEO Eric Schmidt:

“Within search results, information tied to verified online profiles will be ranked higher than content without such verification, which will result in most users naturally clicking on the top (verified) results.”

168. Legitimiteit van social media-accounts

Een social media-account met 10.000 volgers en 2 posts wordt waarschijnlijk anders beoordeeld dan een ander account met 10.000 volgers, maar met heel veel gebruikersinteractie.

169. Vermeldingen van het merk op Top Stories

Grote merken worden regelmatig op belangrijke nieuwssites genoemd. Sommige merken hebben zelfs een eigen Google Nieuws-feed op de eerste pagina:

google nieuws voor merken

170. Co-citaties

Merken worden vaak genoemd zonder dat er naar ze wordt gelinkt. Google beschouwt niet-gehyperlinkte vermeldingen van merken waarschijnlijk als een merksignaal.

171. Kantoorlocaties

Grote bedrijven hebben meerdere kantoren. Het is mogelijk dat Google kijkt naar locatiegegevens om te bepalen of een site een groot merk is of niet.

On-site webspam-factoren

172. Panda-penalty

Sites met content van lage kwaliteit (voornamelijk zogenaamde “content farms“) zijn minder zichtbaar geworden in Google nadat ze een Panda-penalty kregen.

173. Links naar dubieuze sites

Als je linkt naar dubieuze sites – zoals porno- of goksites – kan dit je rankings aantasten.

174. Redirects

Redirects die een zoekmachine voor de gek proberen te houden, zijn niet toegestaan. Als je gepakt wordt, kan je site niet alleen een penalty krijgen, maar zelfs geheel uit de index worden gegooid.

175. Pop-ups of afleidende advertenties

Het officiële Google Rater Guidelines Document geeft aan dat pop-ups en afleidende advertenties een teken zijn van een site van lage kwaliteit.

176. Interstitial pop-ups

Google kan websites bestraffen die “interstitial” pop-ups tonen aan mobiele gebruikers die de gehele pagina vullen.

Interstitial pop-ups die het volledige mobiele scherm vullen.

177. Overoptimalisatie van de site

Google bestraft sites voor overoptimalisatie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan keyword stuffing.

178. Onzincontent

Een Google-patent laat zien hoe Google onzincontent kan identificeren. Dit kan gebruikt worden om bepaalde content uit de index te filteren, zoals gespinde of auto-gegenereerde content.

179. Doorway pages

Als jouw pagina gebruikers redirect naar een andere pagina is dat een “doorway page”. Google wil niet dat websites doorway pages gebruiken.

180. Advertenties boven de vouw

Het “Page Layout Algorithm” bestraft websites met advertenties (en weinig content) boven de vouw (dit betekent: bovenaan de pagina voordat je begint met scrollen).

181. Affiliatelinks verbergen

Als je te ver gaat met het verbergen van affiliatelinks (vooral door middel van cloaking) kan je een penalty krijgen.

182. Fred

Een bijnaam voor een serie van Google-updates die begon in 2017. Volgens Search Engine Land, target Fred “low-value content sites that put revenue above helping their users.”

183. Affiliatesites

Het is geen geheim dat Google geen fan is van affiliatesites. Velen denken dat sites die een verdienmodel hebben met affiliatelinks extra onder de loep worden genomen.

184. Automatisch gegenereerde content

Google is geen fan van automatisch gegenereerde content. Als ze vermoeden dat je site computer-gegenereerde content produceert, kan het resulteren in een penalty of de-indexering.

185. Overmatige pogingen om PageRank te manipuleren

Als je te ver gaat met “PageRank sculpting” – door alle externe links een nofollow te geven – kan dit een teken zijn dat je Google om de tuin probeert te leiden.

186. IP-adres aangemerkt als spam

Als het IP-adres van je server is aangemerkt als spam, kan dit een negatief effect hebben voor alle sites die op die server staan.

187. Spammen met metatags

Overmatig gebruik van zoekwoorden kan ook plaatsvinden in de metatags. Als Google denkt dat je zoekwoorden aan de metatags toevoegt om het algoritme voor de gek te houden, kunnen ze je site een penalty geven.

metatags

Off-site webspam-factoren

188. Gehackte site

Als je site gehackt wordt, kan hij uit de zoekresultaten verwijderd worden. Search Engine Land werd bijvoorbeeld compleet uit de index verwijderd toen Google dacht dat de site gehackt was.

189. Onnatuurlijk aanwas van links

Een plotselinge (en onnatuurlijke) aanwas van links is een duidelijk signaal van manipulatie.

190. Pinguïn-penalty

Sites die geraakt zijn door Google Pinguïn zijn een stuk minder zichtbaar in de zoekresultaten. Tegenwoordig focust Pinguïn vooral op het eruit filteren van slechte links in plaats van het bestraffen van complete websites.

191. Linkprofiel met een hoog percentage links van lage kwaliteit

Veel links vanaf sites die vaak gebruikt worden in de wereld van black hat-SEO (zoals blogreacties en forumprofielen) kan een signaal zijn van spam.

192. Links vanaf niet gerelateerde websites

Een hoog percentage backlinks van niet gerelateerde sites kan de kans op een handmatige penalty verhogen.

193. Waarschuwing voor onnatuurlijke links

Google heeft via Google Webmaster Tools duizenden waarschuwingen verstuurd dat er onnatuurlijke links waren gedetecteerd. Dit gaat meestal vooraf aan een verlies in rankings, hoewel dit niet in alle gevallen zo is.

194. Directorylinks van lage kwaliteit

Volgens Google kunnen backlinks van directory’s van lage kwaliteit tot een penalty leiden.

195. Widgetlinks

Google is niet blij met links die automatisch gegenereerd worden bij het embedden van een widget op je site.

196. Links vanaf dezelfde C-class IP

Als je een onnatuurlijk aantal links krijgt vanaf sites met dezelfde server-IP, kan dit een teken zijn van linkbuilding via een blognetwerk (en dit is niet toegestaan).

197. “Vergiftigde” ankertekst

Als er links met “vergiftigde” ankerteksten naar je site wijzen (vooral op het gebied van pillen/medicijnen), kan dit een teken zijn van spam of een gehackte site. In ieder geval kan het een negatief effect hebben op je rankings.

198. Onnatuurlijke linkaanwas

Een Google-patent uit 2013 beschrijft hoe Google kan identificeren of nieuwe links naar een pagina legitiem zijn of niet. Onnatuurlijke links kunnen eruit gefilterd worden.

199. Links van artikeldirectory’s en persberichten

Artikeldirectory’s en persberichten zijn veelvuldig misbruikt en Google beschouwt deze vormen van linkbuilding vaak als een ongeoorloofde “link scheme”.

200. Handmatige penalty’s

Hier zijn er verschillende van, maar de meeste hebben betrekking op black hat-linkbuilding.

201. Links verkopen

Links verkopen kan je rankings negatief beïnvloeden.

202. Google Sandbox

Nieuwe sites die een plotseling aanwas van links krijgen, worden soms in de Google Sandbox geplaatst, hetgeen tijdelijk de zichtbaarheid van de site in Google beperkt.

203. Google Dance

De Google Dance kan tijdelijk de rankings veranderen. Volgens een Google-patent, zou dit een manier kunnen zijn om te bepalen of een site al dan niet probeert Google voor de gek te houden.

204. Disavow tool

Het gebruik van de Disavow tool kan een handmatige of algoritmische penalty opheffen voor sites die het slachtoffer zijn geworden van negatieve SEO.

205. Herzieningsverzoek

Een succesvol herzieningsverzoek kan een penalty ongedaan maken.

206. Tijdelijke linkmanipulatie

Google heeft mensen betrapt bij het creëren – en snel weer verwijderen – van spamlinks. Dit staat ook wel bekend als tijdelijke linkmanipulatie.

Hoe kan ik deze informatie voor mijn website gebruiken?

Ik heb een gratis checklist gemaakt die je kunt gebruiken om snel de belangrijkste informatie uit dit artikel toe te passen voor je site.

De checklist bevat de 10 belangrijkste rankingfactoren van deze lijst….

….en superpraktische strategieën die je kunt gebruiken om hogere rankings en meer bezoekersverkeer te krijgen.

Klik op de button voor je gratis checklist:

Dit artikel is met toestemming vertaald en gepubliceerd. Het oorspronkelijke, Engelstalige artikel verscheen op de website van Brian Dean van Backlinko.

Michiel Brand
Updated 04/05/2022

Gerelateerde artikelen

Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  1. Wat een supercompleet overzicht in dit lijvige artikel! En voor degenen die door de bomen het bos niet meer zien; een hele handige checklist met de 10 belangrijkste factoren waarmee je zelf direct aan de slag kunt.
    groeten, Femke

    1. Dank voor je reactie, Nathan! Ja, ik had jouw artikel al eerder eens gelezen. Het is zeker waar dat er heel wat haken en ogen aan zo’n lijst van 200 zitten. Aan de andere kant is het een manier om nuttige informatie te verpakken onder een algemene noemer die veel mensen wel eens gehoord hebben en daar is wat mij betreft niets mis mee. Het belangrijkste is dat een lezer met de genoemde factoren aan de slag kan. Het zou een ander verhaal zijn als iemand zou claimen te weten dat het A) een lijst van 200 factoren is en B) ook nog eens te weten wat al die factoren dan precies zijn. Maar dat zal iemand niet snel kunnen beweren en dat doet Brian ook niet. Aan het begin van zijn artikel zegt hij al “Some are proven. Some are controversial. Others are SEO nerd speculation.” Hij geeft aan dat er veel controverse en speculatie in die lijst zit en hoe kan dat ook anders in de wereld van SEO. Google houdt het grootste deel van zijn kaarten tegen de borst en een belangrijk deel van de SEO-kennis berust op aannames en speculatie. Dat maakt het tegelijk ook zo’n interessant vakgebied 🙂

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}