Keyword stuffing: wat is het en hoe voorkom je het?

Keyword stuffing: wat is het en hoe voorkom je het?

Keyword stuffing is een prima manier om Google heel boos te krijgen.

En dat willen we natuurlijk niet.

In deze blogpost/podcast leer je:

✅ Wat keyword stuffing is
✅ Wat de gevolgen van keyword stuffing zijn
✅ Hoe je het voorkomt

De ellende die keyword stuffing heet

Voor de SEO Podcast kregen we een vraag binnen van Elodie Kint van elodit.nl:

Een van de dingen die ik me blijf afvragen is: hoe weet je zeker dat je Google precies genoeg ‘aait’ met je keywords, zonder de grens die als spam wordt gezien te overschrijden? Is er een tool waarmee je dat kunt meten? Of doe je dat op gevoel?

Google (p)aaien is altijd een goed idee.

Je wilt de Big G in ieder geval niet boos maken door uit de bocht te schieten met je zoekwoorden. Want Google houdt helemáál niet van keyword stuffing.

Wat is keyword stuffing?

Keyword stuffing is het heel vaak noemen van je keyword in een SEO-tekst. In het Nederlands betekent keyword stuffing letterlijk ‘zoekwoorden proppen’. Gebruikers vinden dat niet prettig en zoekmachines al helemaal niet.

Dit is een voorbeeld van een tekst met te veel keywords erin gepropt:

Voorbeeld van keyword stuffing.

Ik denk dat je wel doorhebt dat deze tekst over, uhm, het zoekwoord ‘makelaar in Dordrecht’ gaat 😃…

Maar echt lekker leest dit natuurlijk niet.

Toen zoekmachines nog niet zo slim waren, kwamen dit soort teksten veel voor op internet. Maar waarom eigenlijk?

De redenen achter keyword stuffing

Vroeger kon je zoekmachines makkelijk foppen.

Zoekmachines keken eigenlijk alleen naar de tekst van een webpagina om te bepalen of die pagina relevant was voor een bepaalde zoekvraag. En als je het zoekwoord heel vaak noemde in de tekst, maakte je een stuk meer kans om hoog te komen in de zoekresultaten…

Daar begonnen websites flink misbruik van te maken. Keyword stuffing was geboren. Met ontzettend slecht leesbare teksten tot gevolg.

Veel websites wisten ook wel dat deze teksten prut waren. Dus gingen ze tekst met keyword stuffing verbergen voor gebruikers.

Bijvoorbeeld door de tekst wit te maken tegen een witte achtergrond (echt waar, ik kwam dit onlangs weer eens tegen op een website 😫). Gebruikers kunnen dat niet lezen, maar zoekmachines wel. Deze truc is tegen de richtlijnen van Google en kan je een penalty opleveren.

Een andere methode was om de meta keywords-tag vol te proppen met zoekwoorden. In een grijs verleden werkte dat nog prima. Maar inmiddels gebruikt Google de meta keywords-tag al lang niet meer voor ranking.

📌 Bij keyword stuffing wordt hetzelfde zoekwoord heel vaak gebruikt op één pagina. Het grote (en net zo ongewenste) broertje van keyword stuffing heet zoekwoord-kannibalisatie: dezelfde zoekwoorden gebruiken op meerdere pagina’s. In dit artikel kun je meer lezen over zoekwoord-kannibalisatie.

Wat zijn de gevolgen van keyword stuffing?

Keyword stuffing is in strijd met de spam-richtlijnen van Google:

Keyword stuffing refers to the practice of filling a web page with keywords or numbers in an attempt to manipulate rankings in Google Search results. Often these keywords appear in a list or group, unnaturally, or out of context.

Bron: Google Search Central

Er is geen enkele reden meer om keywords te stuffen, want:

👉 Google doorziet dit trucje gemakkelijk. En je gaat er niet beter door ranken.

👉 Het kan tegen je werken. Google ziet het namelijk als spam en dit kan je een penalty opleveren.

Hoe voorkom je het?

Oké, keyword stuffing is dus niet zo’n goed idee. Maar hoe voorkom je het?

📌 De basisregel bij het schrijven van teksten is om altijd op een natuurlijke manier te schrijven. Schrijf teksten voor je bezoeker, niet voor de zoekmachine. Dan voorkom je vanzelf keyword stuffing.

Een goede manier om dit nog eens te checken, is om je tekst hardop voor te lezen. Klinkt dat natuurlijk en heeft je tekst een goede flow? Dan zit je goed.

Gebruik tools voor een extra check

Het is altijd handig om met SEO-tools te checken of je tekst in orde is.

Een goede plugin voor WordPress is bijvoorbeeld Yoast SEO.

Die checkt of je tekst qua SEO goed in elkaar zit. Zo meet Yoast ook de zoekwoorddichtheid/keyword density van je tekst.

Wat is keyword density?

💡 Keyword density (in het Nederlands: zoekwoorddichtheid) geeft met een percentage aan hoe vaak een zoekwoord voorkomt in de tekst. Je kunt de keyword density berekenen door het aantal keer dat het zoekwoord voorkomt in je tekst te delen door het totaal aantal woorden van je tekst.

Bijvoorbeeld: staat je zoekwoord 10 keer in een tekst van 1.000 woorden, dan is je keyword density 10/1.000 = 1%.

Yoast SEO berekent dit automatisch voor je en waarschuwt als je te hoog of te laag zit.

Screenshot van Yoast SEO met de 'keyphrase dichtheid' oftewel de 'zoekwoorddichtheid'.
Yoast geeft aan dat dit artikel de juiste ‘keyphrase dichtheid’ heeft.

Je zit in de groene zone als de zoekwoorddichtheid van je tekst tussen de 0,5 en 3% ligt.

Maar staar je niet blind op dit soort percentages.

Het gaat er uiteindelijk gewoon om dat je tekst prettig en natuurlijk leest. Zit je er net iets onder of boven, dan hoeft dat dus geen probleem te zijn.

Geeft Yoast aan dat je er onder of boven zit? Lees dan je tekst nog eens (hardop) goed door en check of je tekst natuurlijk klinkt.

Zo hou je Google te vriend

📌 Google te vriend houden is altijd een goed idee. Dus hou je aan de regels en ga niet allerlei keywords in je teksten lopen stuffen.

Wil je weten wat voor regels en richtlijnen er nog meer zijn?

Neem dan eens een kijkje bij de Google Search Essentials. Daar staat precies wat je allemaal moet doen om goed te scoren in Google. Veel succes!

Michiel Brand
Updated 07/03/2023

Gerelateerde artikelen

Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  1. Beste tekstmeester, interessante blog, maar iets is mij nog niet helemaal duidelijk: Stel ik focus mij op: Geld verdienen met forex en 4,5% van mijn tekst bestaat 'natuurlijk' uit het woord forex. Krijg ik dan nog steeds een penality? Ondanks dat dit niet mijn focuszoekterm is? Of word ik alleen niet weergeven op de zoektermen die ik tevaak laat voorkomen?

    1. Dank voor je vraag Emiel. Het belangrijkste is dat je tekst natuurlijk overkomt. Zolang het echt voor gebruikers is geschreven, hoef je je nergens druk om te maken. Soms is het gewoon nodig om een bepaald zoekwoord vaker te noemen. En 4,5% is ook weer niet superveel. Het draait allemaal om de kwaliteit van de content zelf: als die goed is, zit je oké. Een penalty krijg je niet snel van Google, dan moet je het wel heel erg bont maken en echt spammen op je website.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}