Keyword stuffing: wat is het en hoe voorkom je het?

Keyword stuffing is een prima manier om Google heel boos te krijgen.

En dat willen we niet!

In deze blogpost/podcast leer je:

✔ Wat keyword stuffing is
✔ Wat de gevolgen van keyword stuffing zijn
✔ Hoe je het voorkomt

De ellende die keyword stuffing heet

We kregen weer een vraag van een luisteraar binnen. Dit keer van Elodie Kint van elodit.nl:

Podcastvraag

Een van de dingen die ik me blijf afvragen is: hoe weet je zeker dat je Google precies genoeg ‘aait’ met je keywords, zonder de grens die als spam wordt gezien te overschrijden? Is er een tool waarmee je dat kunt meten? Of doe je dat op gevoel?

Google aaien is altijd een goed idee. Je wilt het monster in ieder geval niet boos maken!

En dat kan goed gebeuren als je met zoekwoorden bezig bent. Google houdt namelijk helemáál niet van keyword stuffing.

Wat is keyword stuffing?

Keyword stuffing is het heel vaak noemen van je keyword in een SEO-tekst. In het Nederlands betekent keyword stuffing letterlijk ‘zoekwoorden proppen’. Gebruikers vinden dat niet prettig en zoekmachines al helemaal niet.

Dit is een voorbeeld van een tekst met te veel keywords erin gepropt:

Voorbeeld van keyword stuffing.

Het is je denk ik wel duidelijk dat deze tekst over, uhm, het zoekwoord ‘makelaar in Dordrecht’ gaat 😃…

Maar echt lekker leest het niet bepaald!

Toen zoekmachines nog niet zo slim waren, kwamen dit soort teksten veel voor op internet. Maar waarom eigenlijk?

De redenen achter keyword stuffing

Vroeger kon je zoekmachines makkelijk foppen.

👉 Zoekmachines keken eigenlijk alleen naar de tekst van een webpagina om te bepalen of die pagina relevant was voor een bepaalde zoekvraag.

En als je het zoekwoord heel vaak noemde in de tekst, maakte je een stuk meer kans om hoog te komen in de zoekresultaten!

Daar begonnen websites flink misbruik van te maken. Keyword stuffing was geboren. Met slecht leesbare teksten tot gevolg!

Veel websites wisten ook wel dat het de kwaliteit van de teksten niet beter maakte. Dus gingen ze tekst met keyword stuffing verbergen voor gebruikers.

Bijvoorbeeld door de tekst wit te maken tegen een witte achtergrond (echt waar, ik kwam dit onlangs weer eens tegen op een website 😫). Gebruikers kunnen dat niet lezen, maar zoekmachines wel!

Een andere methode was om de ‘meta keywords’ vol te proppen met zoekwoorden (Google gebruikt die inmiddels niet meer voor ranking).

Gelukkig werken deze trucjes allemaal niet meer en zijn zoekmachines zo slim dat ze hier doorheen prikken.

Wat zijn de gevolgen?

Keyword stuffing is in strijd met de kwaliteitsrichtlijnen van Google:

Het overmatig gebruik van zoekwoorden verwijst naar de praktijk waarbij een groot aantal zoekwoorden of cijfers aan een webpagina wordt toegevoegd om te proberen de positie van de site in de zoekresultaten van Google te manipuleren.

Deze zoekwoorden worden vaak verzameld in een lijst of groep of staan buiten de context (niet als normale tekst). Als u pagina’s vult met zoekwoorden of cijfers, leidt dit tot een negatieve gebruikerservaring en kan dit nadelig zijn voor de positie van uw site. Streef ernaar om nuttige inhoud met veel informatie te maken waarin zoekwoorden op de juiste manier en in de context worden gebruikt.

Bron: kwaliteitsrichtlijnen Google

Er is geen enkele reden meer om keywords te gaan stuffen:

  • Je gaat er niet beter door ranken.
  • Het kan tegen je werken. Zoals Google aangeeft in de kwaliteitsrichtlijnen kan het nadelig zijn voor de positie van je site in de zoekresultaten.

Hoe voorkom je het?

Oké, keyword stuffing is dus niet zo’n goed idee. Maar hoe voorkom je het?

❗ De basisregel bij het schrijven van teksten is om altijd op een natuurlijke manier te schrijven. Schrijf teksten voor je bezoeker, niet voor de zoekmachine. Dan voorkom je vanzelf keyword stuffing!

Een goede manier om dit nog eens te checken, is om je tekst hardop voor te lezen. Klinkt dat natuurlijk en heeft je tekst een goede flow? Dan zit je goed.

Gebruik tools voor een extra check

Het is altijd handig om met SEO-tools te checken of je tekst in orde is.

Een goede plugin voor WordPress is bijvoorbeeld Yoast SEO.

Die checkt of je tekst qua SEO goed in elkaar zit. Zo meet Yoast ook de zoekwoorddichtheid/keyword density van je tekst.

Wat is keyword density?

💡 Keyword density (in het Nederlands: zoekwoorddichtheid) is een percentage dat aangeeft hoe vaak een zoekwoord voorkomt in de tekst. Je kunt de keyword density berekenen door het aantal keer dat het zoekwoord voorkomt in je tekst te delen door het totaal aantal woorden van je tekst.

Noem je je zoekwoord 10 keer in de tekst en heeft de tekst in totaal 1.000 woorden, dan is je keyword density dus 10/1.000 = 1%.

Yoast SEO berekent dit automatisch voor je en geeft aan wanneer je te hoog of te laag zit.

Yoast geeft aan dat dit artikel de juiste ‘keyphrase dichtheid’ heeft.

Je zit in de groene zone als de zoekwoorddichtheid van je tekst tussen de 0,5 en 3% ligt.

Staar je niet blind op dit soort percentages.

Het gaat er uiteindelijk gewoon om dat je tekst prettig en natuurlijk leest. Zit je er net iets onder of boven, dan hoeft dat dus geen probleem te zijn.

Geeft Yoast aan dat je er onder of boven zit? Lees dan je tekst nog eens goed door en check of je tekst natuurlijk oogt en of je het zoekwoord inderdaad wat te veel of te weinig hebt gebruikt.

Zo hou je Google te vriend

✅ Google te vriend houden is altijd een goed idee. Dus hou je aan de regels en ga niet allerlei keywords in je teksten lopen stuffen.

Wil je weten wat voor regels er nog meer zijn?

Lees dan eens de kwaliteitsrichtlijnen van Google. Daar lees je precies wat wel en niet mag.

Het is natuurlijk aan jou of je je aan al die regels wilt houden. Maar als je Google te vriend wilt houden, is dat meestal toch wel verstandig 🙂.

Altijd op de hoogte van de laatste podcast?

Abonneer je via je favoriete podcast-app:

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: