LinkedIn en SEO

LinkedIn-artikelen: slim voor SEO of juist niet?

Op LinkedIn kun je artikelen schrijven. En die verschijnen ook in de zoekresultaten van Google.

Maar hoe zit dat dan precies met SEO:

  • Is het slim om artikelen te schrijven op LinkedIn voor SEO?
  • Kan het beter zijn om je helemaal op LinkedIn te richten in plaats van je eigen website?
  • Als je artikelen op zowel je eigen website als op LinkedIn plaatst, is dat dan niet slecht voor SEO vanwege duplicate content?

Lees/luister de blog/podcast en ontdek precies hoe het zit met LinkedIn-artikelen en SEO!

Bij de SEO Podcast krijgen we wekelijks postzakken vol. Daar zitten – naast alle fanmail en liefdesverklaringen – vaak interessante vragen tussen over SEO.

Dit keer behandelen we een vraag van Elja Daae:

  • Hoe zit het met LinkedIn articles? Worden die inderdaad zo goed geïndexeerd als ik denk? Wat is de relatie tussen LinkedIn en Google en hoe benut je die optimaal?

Een leuke en interessante vraag. Lees snel verder hoe wij hierover denken!

1 – Wat zijn LinkedIn-artikelen?

Als je een profiel hebt op LinkedIn – gratis of betaald – kun je artikelen schrijven. Dit is zo’n beetje hetzelfde als een blogartikel op je eigen website, maar dan op het platform van LinkedIn.

LinkedIn-artikelen schrijven.

2 – LinkedIn-artikelen en Google

LinkedIn-artikelen worden geïndexeerd door Google en zijn ook zichtbaar in de zoekresultaten.

Als je geen eigen website hebt, zou je kunnen overwegen je volledig te richten op LinkedIn en met je artikelen op LinkedIn te ranken in Google. Persoonlijk zou ik dat niet snel doen, omdat het op de lange termijn beter is om een eigen website te hebben. Maar als je om wat voor reden dan ook geen eigen website wilt bouwen, dan zou het een optie kunnen zijn.

Als je wel een eigen website hebt… hoe zit het dan: is het verstandig om blogposts alleen op LinkedIn te zetten, alleen op je website, of op allebei? 

3 – Voor- en nadelen LinkedIn-artikelen

Voordelen:

👍 Meer autoriteit opbouwen op social media/LinkedIn

👍 Mogelijk meer lezers door een groter bereik: LinkedIn is een groot platform

👍 Je bereikt mensen op een platform waar ze al zijn: als ze op LinkedIn zitten kan je artikel voorbij komen.

Nadelen:

👎 Geen SEO-voordeel voor je eigen website

👎 Minder opmaakmogelijkheden dan je misschien op je eigen website hebt

👎 Minder conversie: op je website heb je opt-in forms, producten die je verkoopt, contactpagina enz.

Persoonlijk zou ik zeggen dat de nadelen redelijk zwaar wegen en dat het voor de lange termijn beter is om je aandacht op het opbouwen van je eigen website te richten, dan op LinkedIn.

Aan de andere kant ligt het weer aan je niche en je bedrijfsstrategie. Als je je volledig op social media wilt richten zou het kunnen. Er zijn bijvoorbeeld ook ondernemers die hun hele bedrijf opbouwen op Instagram of YouTube.

4 – Kan LinkedIn beter scoren dan je eigen website?

De vraag is of je artikelen beter op LinkedIn kunt plaatsen, omdat je dan beter scoort in Google…

Dat is moeilijk te beantwoorden, dat zou je moeten testen.

Maar zelfs al zou dat zo zijn, dan zijn de voordelen van een eigen site zo groot, dat het denk ik beter is om daar je aandacht vooral op te richten.

5 – Hoe zet je LinkedIn-artikelen in?

Exclusief op LinkedIn posten zou ik zelf niet snel doen: op de lange termijn is een eigen website een betere oplossing, omdat je een eigen platform opbouwt.

Hoe gebruik je LinkedIn-artikelen dan wel, heeft het zin?

Een simpele oplossing is om artikelen zowel op je eigen website als op LinkedIn te zetten. Dan heb je de voordelen van beide platformen!

💡 Dit heet met een chic woord content syndication. Het herpubliceren van je content op andere websites/platformen om een breder publiek te bereiken.

Een breder publiek kan zeker een voordeel zijn, maar daarbij moet je wel oppassen. Dit is duplicate content en het probleem daarvan is dat Google over het algemeen maar 1 versie van je artikel zal laten zien in de zoekresultaten. Dan wil je natuurlijk dat Google jouw voorkeursversie laat zien! Dat doe je zo…

6 – Duplicate content oplossen

Er is maar 1 versie zichtbaar in de zoekresultaten: normaal gesproken wil je dat het artikel op je eigen website dat is.

Dit moet je doen om te zorgen dat het artikel op je website getoond wordt in Google:

  • Publiceer het artikel eerst op je eigen website
  • Publiceer het dan op LinkedIn en zet in het artikel een link terug naar het artikel op je eigen website
  • Wil je echt zeker zijn: wacht 1 of enkele dagen tot Google het artikel op je website heeft geïndexeerd, dit kan je eventueel versnellen door indexering aan te vragen in Google Search Console

7 – Andere mogelijkheden

Maar er zijn ook andere mogelijkheden:

  • Schrijf unieke content voor je website en ook unieke content voor LinkedIn. Zo kun je unieke artikelen voor beide platformen en doelgroepen maken. Of het nuttig is om unieke content te schrijven voor LinkedIn hangt af van je bedrijfsstrategie.
  • Herschrijf je complete artikel en plaats het dan op LinkedIn, zodat er geen duplicate content is.
  • Schrijf een artikel op je website en schrijf dan een nieuw uniek artikel op LinkedIn vanuit het tegenovergestelde perspectief. Bijvoorbeeld: “de 5 beste manieren om je blogpost te promoten” vs “de 5 slechtste manieren om je blogpost te promoten”.

8 – Mijn eigen ervaringen

LinkedIn heb ik zelf nog niet gebruikt voor het plaatsen van artikelen.

Wel heb ik blogposts na publicatie op mijn eigen site ook op Medium gezet.

Medium lost het probleem van duplicate content op door automatisch een canonical te plaatsen. Zo wordt altijd het oorspronkelijke artikel op je eigen website getoond in Google.

Maar leverde het me ook wat op? Uh, niet echt 😀. De blogposts die ik doorplaatste op Medium kregen nauwelijks views.

💡 Maar je zou het zelf natuurlijk eens kunnen proberen. Plaats een artikel op je eigen blog en zet het vervolgens ook op LinkedIn en/of Medium. En kijk wat er gebeurt! Testen is nog altijd de beste oplossing.

9 – Conclusie

👉 Syndicaten van blogposts (plaatsen op je eigen site en op andere sites, zoals LinkedIn) heeft het voordeel dat je een groter publiek bereikt.

👉 Zorg bij doorplaatsen wel dat jouw voorkeursversie in de zoekresultaten van Google komt, door het eerst op je website te publiceren en dan in LinkedIn met een link terug naar het oorspronkelijke artikel. Wil je zeker zijn, wacht dan tot het artikel op je site door Google is geïndexeerd of vraag indexatie aan in Search Console.

👉 Bepaalde artikelen exclusief op LinkedIn publiceren kan natuurlijk ook: dit kan nuttig zijn als je daar exclusieve content voor je volgers wilt aanbieden.

10 – Meer lezen

Meer lezen over LinkedIn en SEO? Check dan deze interessante artikelen:

Michiel Brand

Updated 10/07/2020

Gerelateerde artikelen
Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}