2

Linkruil: een slimme strategie of een echte SEO-blunder?

Linkruil lijkt een makkelijke manier om linkjes te krijgen.

"Ik link naar jou, als jij naar mij linkt. Dan profiteren we allebei en komen we hoger in Google". 

Maar is dat eigenlijk wel zo?

In deze blog/podcast ontdek je:

  • Wat SEO-specialisten van linkruil denken
  • Wat de valkuilen zijn van linkruil
  • Een handig stappenplan om te beoordelen of je links moet ruilen

More...

Linkruil komt veel voor op internet

Er worden heel wat links geruild op internet.

Zelf krijg ik ook met enige regelmaat mailtjes van mensen die links willen ruilen.

Werkt het dan echt zo goed en moet je actief aan de slag gaan om links te ruilen? SEO-specialisten zijn het er niet altijd over eens...

De meningen over linkruil zijn verdeeld

Er zijn SEO-specialisten die zeggen dat je nooit aan linkruil moet beginnen.

In hun ogen heeft het alleen maar nadelen. En doe je er verstandig aan alle verzoeken om links te ruilen linea recta in de digitale prullenbak te smijten.

“Vraag je jezelf weleens af of zo’n linkuitwisseling interessant is? Ons advies: DOE HET NIET. Serieus, doe het niet. Nooit. Jamais.”

Dat lijkt me een duidelijke nee :).

Ook Nathan Veenstra van Letterzaken is geen fan van linkruil en raadt het af

Maar er zijn ook SEO'ers die zeggen dat linkruil (onder bepaalde voorwaarden) best voordeel op kan leveren:

“Links ruilen met andere websites mag, indien dit ook voor de bezoeker relevant is. Denk aan een linkruil met een vergelijkbaar bedrijf in een aangrenzende regio of een leverancier van gerelateerde producten.”

Ook Saleswizard en Internet Marketing Unie zien onder bepaalde voorwaarden wel mogelijkheden:

Oké, wat nu?

Wat moet je nu met die tegengestelde adviezen? Dat maakt het er niet makkelijker op!

Persoonlijk zit ik in het tweede kamp. Ik denk dat linkruil best voordeel kan opleveren. Maar dan alleen als aan bepaalde voorwaarden is voldaan.

Voor verreweg de meeste linkruilverzoeken die ik krijg, geldt dat er niet aan die voorwaarden wordt voldaan. Dus gaan ze gelijk de prullenbak in.

Maar een tijdje terug heb ik wel een linkruil gedaan die voor beide partijen gunstig was. Het kan dus zeker wel!

Hieronder lees je meer over links, linkruil en krijg je een handig stappenplan om te bepalen of je een link zou moeten ruilen.

Het voordeel van links

Links zijn nog steeds ontzettend belangrijk voor SEO.

Linken er veel andere websites naar jouw website? Dan ziet Google dat je website populair is. Je wordt dan beloond met hogere posities in de zoekresultaten.

Aantal referring domains en invloed op rankings

Het effect van links: webpagina's die hoog scoren in Google hebben meer links vanaf andere domeinen. Bron: Backlinko

Een ander belangrijk voordeel dat je haast nog zou vergeten, is dat elke link natuurlijk weer een toegangspoort is voor je site. Links op andere sites kunnen je rechtstreeks bezoekers opleveren.

De voordelen van links

Links zijn erg belangrijk. Je hebt er een direct SEO-voordeel van, omdat je hoger gaat ranken in de zoekresultaten. Maar links vanaf andere websites leveren je ook meer direct bezoekersverkeer op. Elke link is een nieuwe toegangspoort naar je website.

Maar links krijgen is zo makkelijk nog niet!

Links ruilen lijkt dan een goede oplossing. Als beide websites voordeel hebben van het plaatsen van een link, wordt het bouwen van links ineens wel heel makkelijk.

Maar, wat vindt Google daar eigenlijk van?

Zo denkt Google over linkruil

Linkruil kan gevaarlijk zijn.

Google geeft op de eigen helppagina’s aan dat linkuitwisselingsprogramma’s in strijd zijn met de richtlijnen en dat dit je rankings negatief kan beïnvloeden.

Google noemt als voorbeeld:

"Overmatige linkuitwisselingen ('Link naar mij en ik link naar jou') of partnerpagina's met crosslinks als enige doel."

Bron: Google supportpagina's

Let op dat er overmatig staat. Links uitwisselen op zichzelf is niet zo'n probleem.

Alleen als het overmatig/excessief is, kom je in de problemen.

En dat is ook niet zo gek, want...

Het internet staat vol met wederkerige links 

Wederkerige links komen heel veel voor. Dat gaat 9 van de 10 keer geheel vanzelf, zonder dat de ene website de andere website daarom vraagt.

Wederkerige links

Ahrefs deed een studie naar 140.000 domeinen met meer dan 10.000 bezoekers/maand vanuit Google.

Hieruit bleek dat 26,4% van de domeinen geen wederkerige (reciprocal) links had en 73,6% van de domeinen wel.

Wederkerige links komen veel voor.

Wederkerige links komen veel voor. Bron: Ahrefs.

Wat we hieruit kunnen concluderen, is dat:

  • Wederkerige links heel vaak voorkomen op internet
  • Domeinen die wederkerige links hebben goed ranken in Google: je wordt er dus niet voor afgestraft

Google kan natuurlijk niet detecteren of een wederkerige link "natuurlijk" is (dus vanzelf geplaatst) of "onnatuurlijk" (door een afspraak om te ruilen).

Dit betekent dat de zoekmachine alleen actie onderneemt als er sprake is van overmatige linkruil.

Linkruil levert je niet gelijk een straf van Google op. Alleen als linkruil overmatig/excessief is, kom je in de problemen. Heb je 100 links naar je website en zitten daar 99 wederkerige links tussen? Dan ziet Google ook wel dat die links waarschijnlijk allemaal geruild zijn en kan het je een straf opleveren.

AB(CD) linkruil

Valt Google te foppen?

Om de zoekmachine om de tuin te leiden, wordt de ABC of de ABCD-linkruil vaak toegepast. 

Een traditionele AB-linkruil (website A linkt naar B en B linkt naar A) valt natuurlijk erg op. Maar als 1 van de 2 partijen meerdere websites in beheer heeft, kan hij een link terugplaatsen vanaf een andere website. Dat valt minder op voor Google.

ABC-linkruil

Een ABC-linkruil

Voor je nu denkt: hee geweldig, nu kan ik onbeperkt links gaan ruilen...

Ja, dit valt minder op, maar Google kan er nog steeds wel achter komen en dan zijn de poppen aan het dansen.

Zorg er dus voor dat je niet excessief met linkruil bezig bent. Af en toe een link ruilen kan best, maar doe het niet te vaak.

Niet zeker of je in moet gaan op een linkruilverzoek of wanneer je zelf kunt vragen om links te ruilen? Gebruik dan het onderstaande handige stappenplan!

Stappenplan linkruil

Met het onderstaande stappenplan kun je bepalen of een linkruil de moeite waard is.

1

Ruil links met mate

Google treedt op tegen overmatig/excessief ruilen van links. Ben je aan de lopende band links aan het ruilen? Doe dat zeker niet, het kan je een hoop ellende opleveren met Google.

2

Heeft je bezoeker iets aan de link die je plaatst?

Zo nee, dan is linkruil geen goed idee. In dat geval plaats je de link alleen voor de zoekmachines.

Als je links plaatst op je website, moeten jouw bezoekers daar wel iets aan hebben. Het is geen doorslaggevende reden misschien, maar persoonlijk haak ik af als de link geen toegevoegde waarde is voor mijn site.

3

Is de site gerelateerd aan jouw site?

Google waardeert links van gerelateerde sites.

Gaat de site over een compleet ander onderwerp, dan is link al minder waard. Zie ook weer punt 2: in de meeste gevallen is een link naar een website die totaal niet gerelateerd is ook niet interessant voor je bezoekers.

4

Wat is de waarde van de link die je krijgt?

Niet elke link heeft even veel waarde. Aan de hand van de volgende factoren kun je beoordelen hoeveel waarde een link op een andere site voor jou heeft.

  • Gerelateerde site > dit heeft wat meer SEO-waarde + mensen zullen eerder klikken op de link, wat je weer directe bezoekers oplevert
  • Domain Authority van de linkende site > hoe hoger de DA van de site die naar je linkt, hoe meer de link waard is (DA kun je checken met de Mozbar)
  • Check de spamscore van het domein > heeft de site een hoge spamscore, dan kun je maar beter afzien van de linkruil (spamscore kun je checken met de Mozbar)
  • Hoeveel links staan er op de pagina (hoe meer links op de pagina, hoe minder de SEO-waarde per link die doorvloeit)
  • Follow of nofollow-link > een follow-link levert meer op dan een nofollow-link

To linkruil or not to linkruil

Links ruilen kan zeker werken. Maar pas op dat je het niet te veel doet.

Krijg je een verzoek tot linkruil, wees dan kritisch en kijk of je er iets aan hebt. De meeste verzoeken zijn niet de moeite waard.

Volg het stappenplan om te bepalen of je zou moeten link ruilen:

  1. Je bent niet excessief met linkruil bezig
  2. Je bezoeker heeft iets aan de link die jij plaatst (geen irrelevante link op een weggestopte pagina)
  3. Een link op een gerelateerde website levert je relevant bezoekersverkeer op en heeft meer SEO-waarde
  4. De SEO-waarde van de link is goed

Hoe denk jij over linkruil en heb je dat wel eens gedaan? Deel het in de comments hieronder!

Altijd op de hoogte van de laatste podcast?

Mis nooit meer een aflevering! Abonneer je op de SEO Podcast via je favoriete app.

Click Here to Leave a Comment Below 2 comments
Nathan Veenstra - 30/05/2019

Wat op zich wel goed is om als nuance van mijn kant toe te voegen, is dat ik vooral geen heil zie in de letterlijke linkruil: ik zet een linkje naar jou op een (vaak speciaal daarvoor opgezette links- of partner-)pagina en jij geeft mij ongeveer tegelijkertijd en link terug.

De wederkerigheid (reciprocical links) ontstaan over het algemeen op een natuurlijkere manier en zie ik daarom ook niet als linkruil.

Reply
Michiel - 03/06/2019

Dank voor je toevoeging Nathan! De meeste linkruilverzoeken kunnen inderdaad zo de prullenbak in, dat ben ik met je eens. Alleen als een linkruil aan de hierboven genoemde voorwaarden voldoet en een toegevoegde waarde is voor zowel websitebezoekers als de websitebeheerders, is het de moeite waard.

Wederkerige links komen veelvuldig voor op internet en ontstaan meestal natuurlijk (zonder erom te vragen) maar ook onnatuurlijk (door linkruil). Google kan meestal niet zien of de link natuurlijk/onnatuurlijk is (net als bij betaalde links vaak het geval is), maar bij overmatige linkruil zijn de patronen natuurlijk wel snel zichtbaar. Als linkbuildingtactiek zou ik het niet snel gebruiken, aangezien zelden aan alle voorwaarden is voldaan. Maar incidenteel kan het zeker waardevol zijn, vooral in situaties waar een natuurlijke reciprocal link nog niet van beide zijden geplaatst is maar waar die wel voor de hand zou liggen door een bepaalde onderlinge relatie of samenwerking. Dan is een verzoek hiertoe zeker geen gek idee.

Reply

Leave a Reply: