Lokale SEO

Lokale SEO: in 4 stappen beter vindbaar in de lokale zoekresultaten

Lokale SEO wordt steeds belangrijker.

Inmiddels heeft maar liefst 46% van de zoekopdrachten die mensen intypen in Google een lokale zoekintentie.

Tweet Nick Wilsdon: 46% van de zoekopdrachten in Google hebben een lokale zoekintentie.

Doe jij nog weinig met lokale SEO? Dan laat je kansen liggen.

Hoog tijd dus om ermee aan de slag te gaan!

Wat je leert in dit artikel

  • Wat is lokale SEO?
  • Is lokale SEO ook voor mij de moeite waard?
  • De 4 stappen om lokale SEO toe te passen

More...

De opkomst van lokale SEO

Lokale SEO is de laatste jaren aan een opmars bezig.

Hoe komt het dat tegenwoordig bijna de helft van de zoekopdrachten in Google een lokale zoekintentie heeft?

Daar zijn een paar redenen voor:

1. Traditionele manieren van lokaal zoeken worden steeds minder gebruikt

Was je vroeger op zoek naar dingen bij jou in de buurt – zoals een kapper, loodgieter, een goed restaurant of een fietsenmaker – dan keek je in de Gouden Gids. Of het telefoonboek. Of het lokale krantje.

Tegenwoordig zijn al die lokale ondernemingen ook op internet goed te vinden. En dat is natuurlijk veel handiger. Als je moet kiezen tussen een lokaal krantje doorspitten of een zoekopdracht in Google, waarbij je direct tientallen zoekresultaten krijgt die je met elkaar kunt vergelijken, dan is de keus snel gemaakt.

2. Internet is steeds mobieler geworden

Haast iedereen heeft wel een smartphone. Ben je in een stad die je niet kent, dan pak je gewoon even je mobieltje en zoek je in Google naar leuke restaurantjes in de buurt. Het aantal lokale zoekopdrachten is daardoor explosief gestegen.

Screenshot zoekopdracht in Google: "leuk restaurant in de buurt".

3. Google kan steeds beter omgaan met lokale SEO

En ten slotte kan Google ook steeds beter omgaan met lokale SEO. Google-updates als Venice en Pigeon hebben ervoor gezorgd dat lokale zoekresultaten steeds beter worden weergegeven.

Zoekresultaten worden mooi afgestemd op je locatie. Gebruik je bijvoorbeeld je mobieltje voor een zoekopdracht, dan ziet Google waar je je precies bevindt. En ook met je laptop of PC kan Google aan de hand van je IP-adres zien vanaf waar je zoekt. Google gebruikt deze locatiegegevens om jou zo relevant mogelijke, lokale zoekresultaten te laten zien.

Google is ook nog eens zo slim dat hij weet wélke zoekopdrachten een lokale zoekintentie hebben. Zoek in Google maar eens op fietsenmaker. Dan krijg je zoekresultaten terug van fietsenmakers bij jou in de buurt.

Je hoeft nog niet eens je plaatsnaam toe te voegen aan de zoekopdracht. Google weet dat iemand met de zoekopdracht fietsenmaker op zoek is naar een fietsenmaker in de buurt. En dus krijg je zoekresultaten te zien die tegemoetkomen aan je lokale zoekintentie.

Screenshot van zoekresultaten voor de zoekopdracht "fietsenmaker".

De zoekresultaten voor "fietsenmaker": 3 fietsenmakers op een paar honderd meter afstand

Lokale SEO: moet ik daarmee aan de slag gaan?

Lokale SEO is zeker niet alleen van belang voor ondernemers met een fysieke bedrijfslocatie.

Sterker nog, lokale SEO is zo veelomvattend dat de meeste websites er baat bij hebben.

Lokale SEO is nuttig voor:

1. Ondernemingen die klanten ontvangen op een fysieke bedrijfslocatie

Bijvoorbeeld een kapper, tandarts, notaris of een fietsenmaker.

2. Ondernemingen met een fysieke bedrijfslocatie die diensten/producten leveren bij de klant

Bijvoorbeeld een schilder, loodgieter of schoonmaakbedrijf.

3. Landelijk werkzame ondernemingen met een lokale component

Denk bijvoorbeeld aan een webdesigner of tekstschrijver. Ook al werken deze ondernemers online en hebben ze vaak klanten door heel Nederland, toch geven klanten vaak de voorkeur aan een lokale ondernemer. Iemand die in Amsterdam woont, zal toch vaak een voorkeur hebben voor een webdesigner die ook in Amsterdam zit, zodat je daar makkelijk een keer op de koffie kan gaan.

Lokale SEO is voor de meeste ondernemers dus wel van belang.

Alleen als je echt geen lokale component hebt – bijvoorbeeld een landelijk actieve webshop zonder fysieke winkel zoals Bol.com – is lokale SEO niet relevant.

Lokale zoekresultaten

De lokale zoekresultaten bestaan uit 2 componenten:

  1. Local Pack
  2. Gelokaliseerde zoekresultaten
Lokale zoekresultaten voor de zoekopdracht "fysiotherapeut".

Lokale zoekresultaten voor de zoekopdracht 'fysiotherapeut'

De Local Pack bestaat uit enkele uitgelichte zoekresultaten met een Google Maps-afbeelding.

Daaronder staan de gelokaliseerde zoekopdrachten: normale zoekresultaten, maar dan van lokale ondernemingen.

Het doel van lokale SEO is dat je met jouw website goed zichtbaar bent in de Local Pack en de gelokaliseerde zoekresultaten.

Hoe kun je nu beter gaan scoren in de lokale zoekresultaten?

Je krijgt het voor elkaar met deze 4 stappen:

  1. Een Google Bedrijfsprofiel aanmaken
  2. Vermeldingen aanmaken
  3. On-page en off-page optimalisatie
  4. Reviews

1

Google Bedrijfsprofiel aanmaken

De eerste stap voor lokale SEO is om een gratis Google Bedrijfsprofiel aan te maken. Hiermee krijg je een vermelding van je bedrijfsgegevens op Google.

Aanmelden is eenvoudig en je wordt vanzelf door alle stappen heen geleid. Vul zo veel mogelijk informatie in over je bedrijf. Uiteraard je bedrijfsgegevens, zoals naam, adres en telefoonnummer, maar ook zaken als bedrijfscategorie en openingstijden. Daarna moet je je profiel nog laten verifiëren.

Is je Google Bedrijfsprofiel eenmaal aangemaakt en geverifieerd, dan ben je al gelijk beter zichtbaar in de lokale zoekresultaten.

Google weet nu van je bedrijf waar je gevestigd bent, wat je precies doet en wat je openingstijden zijn. Dat helpt enorm met je lokale SEO. Google kan je bedrijfsgegevens nu gebruiken om informatie over jouw bedrijf weer te geven als mensen via Google Zoeken of Google Maps zoeken naar jouw bedrijf of vergelijkbare bedrijven.

Ook komt je bedrijfsinformatie nu prominent naar voren als mensen in Google zoeken op jouw bedrijfsnaam. Dan krijg je aan de rechterkant van de zoekresultaten het zogenaamde ‘kennisvenster’ te zien met bedrijfsinformatie.

Kennisvenster van TekstMeester, zichtbaar aan de rechterkant van de zoekresultaten in Google.

Kennisvenster aan de rechterkant van de zoekresultaten in Google

Een kennisvenster is een groot pluspunt voor lokale SEO. Mensen zien gelijk alle informatie over jouw bedrijf, zoals openingstijden en reviews.

Let op: Google garandeert niet dat voor elk bedrijf een kennisvenster wordt getoond.


Ook moet je soms een wat specifiekere zoekopdracht invoeren in Google om jouw kennisvenster te zien. Bij veel bedrijven wordt het kennisvenster weergegeven als je zoekt op de bedrijfsnaam, maar soms moet je zoeken op bedrijfsnaam + plaatsnaam om het kennisvenster op te roepen.

Google Bedrijfsprofiel is een essentiële eerste stap voor lokale SEO. Je geeft Google alle relevante informatie over je bedrijf en dat wordt in combinatie met andere bronnen gebruikt om een compleet profiel van je bedrijf te kunnen weergeven.

Google gebruikt hiervoor de volgende bronnen:

  1. De informatie die je zelf opgeeft via Google Bedrijfsprofiel
  2. Je website
  3. Gebruikers
  4. Externe bronnen

2

Vermeldingen aanmaken voor lokale SEO

Vermeldingen zijn online vermeldingen van je bedrijfsnaam, adres, telefoonnummer en website. Die vermeldingen zijn vooral te vinden op bedrijvengidsen, zoals Hotfrog.

Hoe vaker je bedrijf wordt genoemd op internet met de juiste gegevens, hoe krachtiger het signaal voor Google is dat je een sterke lokale aanwezigheid hebt in de plaats waar je gevestigd bent. Het helpt je met lokale SEO en ook levert het je meer klanten op. Veel mensen zoeken namelijk in bedrijfsgidsen naar lokale ondernemingen.

Ga aan de slag met je vermeldingen en zorg dat:

  1. Je huidige online vermeldingen correct zijn
  2. Je nieuwe vermeldingen aanmaakt

Stap 1 is vooral belangrijk als er ooit iets is veranderd in je bedrijfsgegevens. Bijvoorbeeld als je verhuisd bent of een nieuw telefoonnummer hebt.

Het is belangrijk dat je dan checkt of je online vermeldingen nog wel up-to-date zijn. Hiervoor kun je de volgende zoekopdrachten in Google gebruiken:

  • “Bedrijfsnaam” “oud telefoonnummer”
  • “Adres” “oude bedrijfsnaam”
  • “Bedrijfsnaam” “oude adres”

Kom je in de zoekresultaten vermeldingen tegen met de verkeerde bedrijfsgegevens? Neem dan contact op met de webbeheerder om je vermelding aan te laten passen. Of pas zelf je gegevens aan als je een account hebt bij de betreffende website.

Nieuwe vermeldingen aanmaken kun je doen op bedrijvengidsen of andere relevante websites, zoals branche-specifieke sites of sites van lokale ondernemersverenigingen.

3

On-page en off-page optimalisatie

On-page optimalisatie heeft te maken met je eigen website. Off-page optimalisatie richt zich op andere websites (linkbuilding).

Voor on-page optimalisatie, kun je het volgende doen:

Ook off-page optimalisatie is belangrijk. Dit zijn de links vanaf andere websites naar jouw website. Als andere websites naar jou linken, is dat een signaal voor Google dat je populair bent en kom je hoger in de zoekresultaten.

Voor lokale SEO zijn natuurlijk vooral links van lokale websites van belang. Hierbij kun je denken aan:

  • Websites van lokale kranten: vraag of ze een artikel over je willen schrijven als je bijvoorbeeld een bedrijfsopening hebt of een evenement organiseert
  • Websites van lokale ondernemersverenigingen
  • Lokale websites met toeristische informatie
  • Recensie-websites die bedrijven in de omgeving reviewen

4

Reviews

Reviews zijn belangrijk om nieuwe klanten binnen te halen. Positieve reviews leveren een stukje ‘social proof’ op en zorgen ervoor dat mensen eerder geneigd zijn om ook klant bij jou te worden.

Ook spring je er veel duidelijker uit in de zoekresultaten als je reviews hebt. Google laat reviews namelijk zien bij je bedrijfsinformatie in de Local Pack, Google Maps en het kennisvenster. Staan er positieve recensies bij je bedrijfsvermelding, dan levert dat direct meer klikken naar je website en meer klanten op.

En als klap op de vuurpijl kom je ook nog eens hoger te staan in de lokale zoekresultaten als je positieve recensies hebt. Dit is een sterk signaal naar Google dat je populair bent en dat gebruikers jouw bedrijf waarderen. Google beloont dit met hogere rankings in de lokale zoekresultaten.

“Positieve, goed geschreven reviews van klanten kunnen de zichtbaarheid van uw bedrijf verbeteren en de kans vergroten dat een koper uw locatie bezoekt.”


Bron: Google Helpcentrum

Nu is natuurlijk de vraag: waar kun je het beste reviews proberen te krijgen en hoe kom je aan nieuwe reviews?

Hier zijn wat nuttige tips:

TIPS

Lokale SEO: aan de slag voor betere lokale vindbaarheid

Lokale SEO wordt steeds belangrijker: tegenwoordig heeft bijna de helft van de zoekopdrachten in Google een lokale component. Hoog tijd dus om met lokale SEO aan de slag te gaan.

Volg de 4 stappen van lokale SEO om beter te scoren in de lokale zoekresultaten:

  1. Google Bedrijfsprofiel aanmaken
  2. Werken aan je online vermeldingen
  3. On-page en off-page optimalisatie
  4. Reviews
Michiel Brand
Updated 29/10/2023

Gerelateerde artikelen

Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  1. Een mooi overzicht Michiel !

    Als je on-page optimalisatie wilt doen om lokaal gevonden te worden, moet je dan extra pagina's aanmaken voor plaatsnamen in de regio? Bvb een pagina optimaliseren voor 'webdesigner Tilburg', voor 'webdesigner Breda', 'webdesigner Eindhoven' enz.?

    1. Goeie vraag, Olivier! Dat is inderdaad iets wat je wel eens ziet: websites die heel veel pagina’s aanmaken voor verschillende locatiegerelateerde zoekwoorden. Als het bedrijf daar ook echt vestigingen heeft en de pagina’s specifieke informatie daarover bevatten, is dat sowieso oké. Maar als het bedrijf helemaal niet in die andere plaatsen gevestigd is en die pagina’s alleen gemaakt heeft om op die zoektermen te ranken, wordt het al een grijs gebied. Vaak is het duplicate content (allemaal dezelfde teksten, met alleen een andere plaatsnaam). Daarnaast beschouwt Google dit soort pagina’s als ‘doorway pages’, pagina’s die alleen bedoeld zijn om te ranken op bepaalde zoektermen en voor een bezoeker weinig toegevoegde waarde hebben.

      Dat gezegd hebbende… Google ziet dit niet altijd goed en ik kom wel eens websites tegen die ranken met dit soort pagina’s. Uiteindelijk vraag ik me dan wel af hoeveel klanten dat oplevert. Iemand die googelt op ‘webdesigner Breda’ en uitkomt bij een webpagina van een webdesigner die helemaal niet in Breda blijkt te zitten, maar in Eindhoven: gaat die persoon dan klant worden? Zelf zou ik dan ook in dat geval niet kiezen voor meerdere locatiepagina’s, maar gewoon focussen op lokale zoektermen waar jij gevestigd bent en – indien toepasselijk – aangeven in welke andere plaatsen/regio’s je werkzaam bent.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}