Lokale SEO: in 4 stappen beter vindbaar in de lokale zoekresultaten

Lokale SEO wordt steeds belangrijker.

Inmiddels heeft maar liefst 46% van de zoekopdrachten die mensen intypen in Google een lokale zoekintentie.

Tweet Nick Wilsdon

Doe jij nog weinig met lokale SEO? Dan laat je kansen liggen.

Hoog tijd dus om ermee aan de slag te gaan!

Wat je leert in dit artikel

  • Wat is lokale SEO?
  • Is lokale SEO ook voor mij de moeite waard?
  • De 4 stappen om lokale SEO toe te passen

More...

De opkomst van lokale SEO

Lokale SEO is de laatste jaren echt aan een opmars bezig.

Hoe komt het nu dat tegenwoordig bijna de helft van de zoekopdrachten in Google een lokale zoekintentie heeft?

Daar zijn een paar redenen voor:

1. Traditionele manieren van lokaal zoeken worden steeds minder gebruikt

Was je vroeger op zoek naar dingen bij jou in de buurt – zoals een kapper, loodgieter, een goed restaurant of een fietsenmaker – dan keek je in de Gouden Gids. Of het telefoonboek. Of het lokale krantje.

Tegenwoordig zijn al die lokale ondernemingen ook op internet goed te vinden. En dat is natuurlijk veel handiger. Als je moet kiezen tussen een lokaal krantje doorspitten of een zoekopdracht in Google waarbij je direct tientallen zoekresultaten krijgt die je met elkaar kunt vergelijken, dan is de keus snel gemaakt.

2. Internet is steeds mobieler geworden

Haast iedereen heeft wel een smartphone. Ben je in een stad die je niet kent, dan pak je gewoon even je mobieltje en zoek je in Google naar leuke restaurantjes in de buurt. Het aantal lokale zoekopdrachten is daardoor explosief gestegen.

3. Google kan steeds beter omgaan met lokale SEO

En ten slotte kan Google ook steeds beter omgaan met lokale SEO. Google-updates als Venice en Pigeon hebben ervoor gezorgd dat lokale zoekresultaten steeds beter worden weergegeven.

Zoekresultaten worden afgestemd op de locatie waar jij je bevindt als je een zoekopdracht intypt. Gebruik je je mobieltje voor een zoekopdracht, dan ziet Google waar je je precies bevindt. En ook met je laptop of PC kan Google aan de hand van je IP-adres zien vanaf waar je zoekt. Google gebruikt deze locatiegegevens om jou zo relevant mogelijke, lokale zoekresultaten te laten zien.

Google is ook nog eens zo slim dat hij weet welke zoekopdrachten een lokale zoekintentie hebben. Zoek in Google maar eens op fietsenmaker. Dan krijg je zoekresultaten terug van fietsenmakers bij jou in de buurt.

Je hoeft nog niet eens je plaatsnaam toe te voegen aan de zoekopdracht. Google weet dat iemand met de zoekopdracht fietsenmaker op zoek is naar een fietsenmaker in de buurt. En dus krijg je zoekresultaten te zien die tegemoetkomen aan je lokale zoekintentie.

De zoekresultaten voor "fietsenmaker": 3 fietsenmakers op een paar honderd meter afstand

Lokale SEO: moet ik daarmee aan de slag gaan?

Lokale SEO is zeker niet alleen van belang voor ondernemers met een fysieke bedrijfslocatie.

Sterker nog, lokale SEO is zo veelomvattend dat de meeste websites er baat bij hebben.

Lokale SEO is nuttig voor:

1. Ondernemingen die klanten ontvangen op een fysieke bedrijfslocatie

Bijvoorbeeld een kapper, tandarts, notaris of een fietsenmaker.

2. Ondernemingen met een fysieke bedrijfslocatie die diensten/producten leveren bij de klant

Bijvoorbeeld een schilder, loodgieter of schoonmaakbedrijf.

3. Landelijk werkzame ondernemingen met een lokale component

Denk bijvoorbeeld aan een webdesigner of tekstschrijver. Ook al werken deze ondernemers online en hebben ze vaak klanten door heel Nederland, toch geven klanten vaak de voorkeur aan een lokale ondernemer. Iemand die in Amsterdam woont, zal toch vaak een voorkeur hebben voor een webdesigner die ook in Amsterdam zit, zodat je daar makkelijk een keer op de koffie kan gaan.

Lokale SEO is voor de meeste ondernemers dus wel van belang. Alleen als je echt geen lokale component hebt – bijvoorbeeld een landelijk actieve webshop zonder fysieke winkel zoals Bol.com – is lokale SEO niet relevant.

Lokale zoekresultaten

De lokale zoekresultaten bestaan uit 2 componenten:

  • 1
    Local Pack
  • 2
    Gelokaliseerde zoekresultaten
lokale zoekresultaten

Lokale zoekresultaten voor de zoekopdracht 'fysiotherapeut'

De Local Pack bestaat uit enkele uitgelichte zoekresultaten met een Google Maps-afbeelding.

Daaronder staan de gelokaliseerde zoekopdrachten: normale zoekresultaten, maar dan van lokale ondernemingen.

Het doel van lokale SEO is dat je met jouw website goed zichtbaar bent in de Local Pack en de gelokaliseerde zoekresultaten.

Hoe kun je nu beter gaan scoren in de lokale zoekresultaten?

Je krijgt het voor elkaar met deze 4 stappen:

  • 1
    Een Google Mijn Bedrijf-profiel aanmaken
  • 2
    Vermeldingen aanmaken
  • 3
    On-page en off-page optimalisatie
  • 4
    Reviews

1

Google Mijn Bedrijf-profiel aanmaken

De eerste stap voor lokale SEO is om een gratis Google Mijn Bedrijf-profiel aan te maken. Hiermee krijg je een vermelding van je bedrijfsgegevens op Google.

Aanmelden is eenvoudig en je wordt vanzelf door alle stappen heen geleid. Vul zo veel mogelijk informatie in over je bedrijf. Uiteraard je bedrijfsgegevens, zoals naam, adres en telefoonnummer, maar ook zaken als bedrijfscategorie en openingstijden.

Je Google Mijn Bedrijf-vermelding wordt pas actief als je je aanmelding verifieert. Meestal gaat dit met een postkaart die Google naar je opstuurt. Daar staat een code op die je vervolgens in je Google Mijn Bedrijf-profiel moet invullen ter verificatie. Op die manier controleert Google of je bedrijf wel echt op de locatie gevestigd is die je hebt opgegeven.

Is je profiel aangemaakt en geverifieerd, dan ben je al gelijk beter zichtbaar in de lokale zoekresultaten.

Google weet nu van je bedrijf waar je gevestigd bent, wat je precies doet en wat je openingstijden zijn. Dat helpt enorm met je lokale SEO. Google kan je bedrijfsgegevens nu gebruiken om informatie over jouw bedrijf weer te geven als mensen via Google Zoeken of Google Maps zoeken naar jouw bedrijf of vergelijkbare bedrijven.

Ook komt je bedrijfsinformatie nu prominent naar voren als mensen in Google zoeken op jouw bedrijfsnaam. Dan krijg je aan de rechterkant van de zoekresultaten het zogenaamde ‘kennisvenster’ te zien met bedrijfsinformatie.

Kennisvenster aan de rechterkant van de zoekresultaten in Google

Een kennisvenster is een groot pluspunt voor lokale SEO: mensen zien gelijk alle informatie over jouw bedrijf, zoals openingstijden en reviews.

Let op: Google garandeert niet dat voor elk bedrijf een kennisvenster wordt getoond.


Ook moet je soms een wat specifiekere zoekopdracht invoeren in Google om jouw kennisvenster te zien. Bij veel bedrijven wordt het kennisvenster weergegeven als je zoekt op de bedrijfsnaam, maar soms moet je zoeken op bedrijfsnaam + plaatsnaam om het kennisvenster op te roepen.

Google Mijn Bedrijf is een essentiële eerste stap voor lokale SEO. Je geeft Google alle relevante informatie over je bedrijf en dat wordt in combinatie met andere bronnen gebruikt om een compleet profiel van je bedrijf te kunnen weergeven.

Google gebruikt hiervoor de volgende bronnen:

  • 1
    De informatie die je zelf opgeeft via Google Mijn Bedrijf
  • 2
    Je website
  • 3
    Gebruikers
  • 4
    Externe bronnen

Heb je een profiel aangemaakt bij Google Mijn Bedrijf? Dan gaan we door naar stap 2!

2

Vermeldingen aanmaken voor lokale SEO

Vermeldingen zijn online vermeldingen van je bedrijfsnaam, adres, telefoonnummer en website. Die vermeldingen zijn vooral te vinden op bedrijvengidsen, zoals Alle Bedrijven In.

Hoe vaker je bedrijf wordt genoemd op internet met de juiste gegevens, hoe krachtiger het signaal voor Google is dat je een sterke lokale aanwezigheid hebt in de plaats waar je gevestigd bent. Het helpt je met lokale SEO en bovendien levert het je ook meer klanten op. Veel mensen zoeken namelijk in bedrijfsgidsen naar lokale ondernemingen.

Ga aan de slag met je vermeldingen en zorg dat:

  • 1
    Je huidige online vermeldingen correct zijn
  • 2
    Je nieuwe vermeldingen aanmaakt

Stap 1 is vooral belangrijk als er ooit iets is veranderd in je bedrijfsgegevens. Bijvoorbeeld als je verhuisd bent of een nieuw telefoonnummer hebt gekregen.

Het is belangrijk dat je dan checkt of je online vermeldingen nog wel up-to-date zijn. Hiervoor kun je de volgende zoekopdrachten in Google gebruiken:

  • “Bedrijfsnaam” “oud telefoonnummer”
  • “Adres” “oude bedrijfsnaam”
  • “Bedrijfsnaam” “oude adres”

Kom je in de zoekresultaten vermeldingen tegen met de verkeerde bedrijfsgegevens? Neem dan contact op met de webbeheerder om je vermelding aan te laten passen. Of pas zelf je gegevens aan als je een account hebt bij de betreffende website.

Nieuwe vermeldingen aanmaken kun je doen op bedrijvengidsen of andere relevante websites, zoals branche-specifieke sites of sites van lokale ondernemersverenigingen.

3

On-page en off-page optimalisatie

On-page optimalisatie heeft te maken met je eigen website. Off-page optimalisatie richt zich op andere websites (linkbuilding).

Voor on-page optimalisatie, kun je het volgende doen:

  • Vermeld je bedrijfsnaam, adres en telefoonnummer op je website. Dat kan bijvoorbeeld in de footer en uiteraard op je contactpagina.
  • Plaats eventueel een Google Maps-kaartje op je website. Bijvoorbeeld in de footer en/of de contactpagina. Dit is vooral handig voor bedrijven die klanten ontvangen op hun locatie. 
  • Eventueel kun je ook normale on-page optimalisatie toepassen. Vermeld dan de plaatsnaam waar je gevestigd bent in bijvoorbeeld de titel van de pagina, de tekst en de meta description.

Ook off-page optimalisatie is belangrijk. Dit zijn de links vanaf andere websites naar jouw website. Als andere websites naar jou linken, is dat een signaal voor Google dat je populair bent en zul je hoger komen in de zoekresultaten.

Voor lokale SEO zijn natuurlijk vooral links van lokale websites van belang. Hierbij kun je denken aan:

  • Websites van lokale kranten: vraag of ze een artikel over je willen schrijven als je bijvoorbeeld een bedrijfsopening hebt of een evenement organiseert
  • Websites van lokale ondernemersverenigingen
  • Lokale websites met toeristische informatie
  • Recensie-websites die bedrijven in de omgeving reviewen

4

Reviews

Reviews zijn belangrijk om nieuwe klanten binnen te halen. Positieve reviews leveren een stukje ‘social proof’ op en zorgen ervoor dat mensen eerder geneigd zijn om ook klant bij jou te worden.

Ook spring je er veel duidelijker uit in de zoekresultaten als je reviews hebt. Google laat reviews namelijk zien bij je bedrijfsinformatie in de Local Pack, Google Maps en het kennisvenster. Staan er positieve recensies bij je bedrijfsvermelding, dan levert dat direct meer klikken naar je website en meer klanten op.

En als klap op de vuurpijl kom je ook nog eens hoger te staan in de lokale zoekresultaten als je positieve recensies hebt. Dit is een sterk signaal naar Google dat je populair bent en dat gebruikers jouw bedrijf waarderen. Google beloont dit met hogere rankings in de lokale zoekresultaten.

“Het aantal Google-recensies en de score worden meegenomen bij de rangschikking van lokale zoekresultaten. Hoe meer recensies en positieve beoordelingen, hoe beter de positie van een bedrijf waarschijnlijk is in de lokale zoekresultaten. Uw positie in de webresultaten is ook een factor, dus de praktische tips voor SEO zijn van toepassing op het optimaliseren van lokale zoekresultaten.”


Bron: https://support.google.com/business/answer/7091?hl=nl

Nu is natuurlijk de vraag: waar kun je het beste reviews proberen te krijgen en hoe kom je aan nieuwe reviews?

Hier zijn wat nuttige tips

TIPS

Lokale SEO: aan de slag voor betere lokale vindbaarheid

Lokale SEO wordt steeds belangrijker: tegenwoordig heeft bijna de helft van de zoekopdrachten in Google een lokale component. Hoog tijd dus om met lokale SEO aan de slag te gaan.

Volg de 4 stappen van lokale SEO om beter te scoren in de lokale zoekresultaten:

  • 1
    Google Mijn Bedrijf-profiel aanmaken
  • 2
    Werken aan je online vermeldingen
  • 3
    On-page en off-page optimalisatie
  • 4
    Reviews

Heb jij nog aanvullingen op deze tips over lokale SEO? Laat dan hieronder een reactie achter.

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: