SEO en je marketingstrategie.

Meer dan SEO: haal alles uit je online strategie

We gaan het vandaag hebben over een onderwerp waar je niet zoveel over hoort of leest. Binnen SEO gaat het vaak over… SEO 😃!

Dat is leuk, maar SEO is natuurlijk maar 1 stukje van de puzzel.

Je gehele online marketingstrategie is vaak een stuk breder, zeker als je een wat groter bedrijf hebt.

Lees/luister verder en ontdek meer over:

  • Hoe past SEO in het totale plaatje van je marketingstrategie?
  • Hoe kunnen je verschillende marketingmethodes elkaar versterken en aanvullen?

Luister naar aflevering 32 van de SEO Podcast met speciale gast Dennis Pettinga van Bureau Graas.

SEO als onderdeel van je totale marketingstrategie

SEO is de spin in het web van je marketingstrategie.

via GIPHY

Maar hoe kun je er nu voor zorgen dat SEO goed samenwerkt met je andere marketingmethodes?

We kijken wat dieper naar SEO in combinatie met:

  • SEA
  • E-mailmarketing
  • Social media

SEO en SEA (adverteren via Google)

SEA staat voor Search Engine Advertising.

Hierbij adverteer je in Google om zo extra bezoekers naar je website te trekken.

💡 Lees hier meer over de verschillen tussen SEO en SEA (en waarom beide belangrijk zijn).

Dit moet je weten over SEO en SEA en hoe je ze mooi laat samenwerken:

👉 SEA levert directe feedback op voor zoekwoorden waar je op adverteert. Dit kun je weer gebruiken voor SEO.

Dankzij SEA krijg je veel interessante data over aantal kliks + conversies. Zo zie je gelijk wat de meest interessante zoekwoorden zijn voor je site. En die kun je weer mooi gebruiken om vol op in te zetten voor SEO!

👉 SEA geeft je mooi inzicht in zoekintentie + de waarde van zoekwoorden.

Gebruik deze inzichten om je resultaten met SEO te verbeteren.

👉 Goede SEO-content = meer resultaten met SEA.

Heb je kneitergoede SEO-teksten geschreven in de vorm van mooie landingspagina’s die zich goed op zoekwoorden richten?

Daar profiteer je enorm van met SEA. Hoe beter je landingspagina is, hoe beter je betaalde zoekverkeer converteert naar klanten. Je advertentiecampagne wordt stukken succesvoller met goede SEO-content waar je traffic naar kunt sturen!

👉 Je kunt makkelijk A/B-testen met je advertenties. Dit levert gouden informatie op die je voor SEO kunt gebruiken.

Welke advertentieteksten werken het beste? Deze teksten kun je mooi verwerken in je SEO-titels en meta descriptions.

Met sterke SEO-titels en meta descriptions verhoog je het aantal kliks vanuit de zoekresultaten naar je website. En zo ga je weer hoger ranken in Google.

👉 Je vergroot je bereik en ‘brand awareness’.

Ben je zichtbaar in Google bij zowel de advertenties als de gratis/organische zoekresultaten?

Dat vergroot je bereik en ‘brand awareness’ enorm. Gebruikers zien je site/merknaam vaker terugkomen in de zoekresultaten. Dit leidt tot meer vertrouwen in je bedrijf/merknaam en levert meer klanten op.

👉 SEO en SEA vullen elkaar aan qua zoekintentie.

Advertenties zijn vaak gericht op de meer commerciële zoekwoorden. SEO is daarentegen vaak gericht op informationele zoekwoorden.

Zet je zowel SEO als SEA in, dan kun je deze twee typen zoekwoorden beter en efficiënter bestrijken.

💡 Nog een belangrijke tip: zet SEA alleen in als je een goede website hebt met goede content. Anders wordt adverteren echt een bodemloze put waar je geld in blijft strooien. Je betaalt voor bezoekersverkeer via advertenties, maar als die bezoekers vervolgens geen klant worden, is het een duur grapje…

SEO en e-mailmarketing

E-mailmarketing is een heel krachtige vorm van marketing. Je bereikt mensen rechtstreeks in hun mail-inbox met leuke content en mooie aanbiedingen.

via GIPHY

Dit moet je weten over SEO en e-mailmarketing en hoe je ze mooi laat samenwerken:

👉 Maak gebruik van enquêtes die je via je nieuwsbrief verstuurt.

Dit geeft je een enorm goed inzicht in je volgers: wat beweegt ze, wat vinden ze interessant?

Hier kun je weer goede SEO-content voor maken. En schrijf je precies over de dingen waar jouw doelgroep geïnteresseerd in is!

👉 Gebruik de data over de onderwerpen van je e-mails.

Welke e-mails worden het beste gelezen? Dit zijn onderwerpen waar je volgers de meeste interesse in hebben > maak hier SEO-content over.

💡 Onderwerpregels die het goed doen voor je e-mails kun je ook weer mooi gebruiken voor je H1’s, SEO-titels en meta descriptions.

👉 E-mailmarketing levert meer verkeer naar je website op.

Meer verkeer is altijd leuk en kan je weer nieuwe klanten opleveren. Het heeft geen directe invloed op je SEO, maar indirect mogelijk weer wel. Doordat meer mensen je content zien, is de kans weer wat hoger dat mensen een backlink naar jouw content plaatsen op hun eigen website. En die backlinks kunnen je rankings weer verbeteren.

👉 Zet e-mailmarketing in om reviews te vragen aan je klanten.

Reviews zijn een belangrijke rankingfactor voor lokale SEO.

👉 Je nieuwsbrief levert meer shares/backlinks op.

Vraag mensen je nieuwbrief door te sturen naar een vriend of je nieuwsbrief/blogartikel te delen op social media.

Hierdoor komt je content meer onder de aandacht en dat levert je meer bezoekersverkeer, shares en backlinks op.

SEO en social media

via GIPHY

Social media heeft in directe zin niet zo heel veel effect op SEO. Maar indirect des te meer.

Dit moet je weten over SEO en social media en hoe je ze mooi laat samenwerken:

👉 Een betere social media-strategie = meer kliks naar je site = meer traffic + (hopelijk) meer backlinks.

👉 Social media is ideaal om een enquête/poll te houden.

Dit levert waardevolle inzichten in je doelgroep op die je kunt gebruiken voor je SEO-content. 

👉 Met social media kun je relaties opbouwen met anderen: dit levert je meer backlinks op.

👉 Social media geeft inzichten in waar je over zou moeten bloggen.

Wat zijn je meest populaire posts op social media? Waar wordt het meest op gereageerd? Dit zijn populaire onderwerpen waar je over zou moeten blogen.

💡 Onderwerpregels/Call to actions die het goed doen op social media, kun je mooi gebruiken voor je SEO-titels en meta descriptions.

👉 SEO levert meer traffic naar je site op > dit resulteert weer in meer volgers op social media.

Meer dan SEO

Zoals je ziet, kun je SEO perfect inbedden in je overige marketingstrategie.

Zorg voor een sterk doordachte marketingstrategie waarin alle onderdelen op elkaar zijn afgestemd. Met een goede wisselwerking haal je maximaal resultaat!

💡 Zijn er nog dingen die jij specifiek doet om alle marketingonderdelen mooi op elkaar af te stemmen? Laat het weten in de comments!

Michiel Brand
Updated 29/10/2023

Gerelateerde artikelen

Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  1. Bedankt voor deze inzichten! Dit artikel bevat een handig overzicht van de voordelen van SEO op andere online marketing onderdelen.

  2. Bedankt voor dit artikel Michiel! Ik wist niet dat SEO zo goed af te stemmen is met andere technieken. Toch wel de moeite waard om daar mee aan de slag te gaan voor mijn eigen bedrijf.

    1. Dank voor je reactie Nabil! Ja ik vind SEO het leukst en daar ben ik het meest mee bezig, maar het is ook wel goed om te denken aan andere marketingtechnieken zoals adverteren. Als je SEO combineert met andere vormen van online marketing kun je nog mooiere resultaten halen!

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}