De menu’s op je website zijn erg belangrijk voor gebruikers en zoekmachines. Vooral het hoofdmenu!
Hoe kan je je menu het beste vormgeven, zodat gebruikers snel hun weg vinden en je tegelijk maximaal SEO-effect bereikt?
Lees en luister snel verder als je alles wilt weten over menu’s en SEO.
Menustructuur
Heb je eenmaal je zoekwoorden en je contentstructuur op poten staan? Dan is het zaak om al die informatie op je website ook goed toegankelijk te maken met een goede menu-structuur.
💡 Meer weten over digitale toegankelijkheid? Lees dan het artikel Jouw website suckt qua digitale toegankelijkheid. Zo los je het op.
Vraag van een luisteraar
Ik ontwikkel een nieuwe website en worstel met de menustructuur. Die ga ik herindelen, er komt een flink aantal nieuwe pagina’s bij. Moet je die allemaal in het hoofdmenu opnemen voor SEO? Als ik het menu inperk ben ik bang dat dat SEO negatief beïnvloedt.
Mirjam de Winter, Topscriptie
Een goede vraag, want het menu heeft een grote invloed op SEO. Laten we eerst maar eens kijken waarom dat precies is.
Linkjuice en PageRank
Elke webpagina heeft een bepaalde SEO-waarde. Dit noemen we PageRank. Hoe hoger de PageRank van een webpagina, hoe hoger de pagina scoort in de zoekresultaten.
PageRank wordt doorgegeven via links op het internet. Dit noemen we ook wel “linkjuice”.
💡 Stel dat een webpagina 10 PageRank-punten heeft. En er staan 10 links op de pagina.
Dan geeft elke link 1 PageRank-punt door naar de pagina waarnaar gelinkt wordt.
In een afbeelding ziet dat er zo uit:
Op je website kun je die linkjuice mooi verspreiden met een sitemap.
Maar je menu’s zijn ook erg belangrijk! Daar staan namelijk allemaal links in naar andere pagina’s op je site.
Je menu’s zijn zo belangrijk, omdat ze op elke pagina van je website staan.
Dat betekent dat elke pagina van je website linkt naar de pagina’s die in je menu staan.
💡 Stel dat je website 1.000 pagina’s heeft. Je hoofdmenu staat op al die pagina’s.
Dat betekent dat de pagina’s die in je menu staan, maar liefst 1.000 interne links hebben. Zo krijgen ze dus vanzelf heel wat SEO-waarde en linkjuice!
Je ziet nu wel in hoe belangrijk zo’n menu is voor je SEO.
De pagina’s waarnaar je in je menu linkt krijgen heel wat SEO-waarde mee. En zo maken ze een stuk meer kans om hoog te komen in de zoekresultaten.
Eigenlijk is dat ook niet meer dan logisch. De items in je menu staan op elke pagina. En dus kan een bezoeker die pagina’s overal met slechts 1 klik bereiken.
Daarmee staan die pagina’s allemaal hoog in je contentstructuur. Dan is het ook logisch dat het de sterkste pagina’s zijn die vaak de meeste kans maken om hoog te komen in de zoekresultaten.
Ook de plaats van de links op de pagina is van belang. Het hoofdmenu is het meest prominent. De links die in het hoofdmenu staan, zijn dus het krachtigste.
Links in andere menu’s zoals in de footer, zijn minder belangrijk. Daar geeft Google dus ook wat minder gewicht aan.
📌 Check of er pagina’s op je website staan waar 0 interne links naartoe wijzen. Die moet je in ieder geval aanpakken, want dat heeft een hoop SEO-nadelen. Je leest er meer over in het artikel Orphan pages: zo los je deze SEO-nachtmerrie op.
Tips voor een effectief menu
Oké, we weten nu hoe belangrijk zo’n menu is.
Moeten we dan ook maar zoveel mogelijk links in ons hoofdmenu stoppen om de gelinkte pagina’s zoveel mogelijk waarde door te geven?
Tip 1: hoe meer links, hoe minder waarde per link
Voor SEO lijkt dat op het eerste oog een goed idee.
Maar, vergeet niet dat elke individuele link waarde doorgeeft. Dit betekent dat hoe meer links er op een pagina staan, hoe minder waarde elke individuele link doorgeeft.
Als een pagina 10 punten heeft en 10 links, dan geeft elke link 1 punt door. Maar staan er 100 links op de pagina, dan geeft elke link nog maar 0,1 punt door.
📌 Meer items/links in je menu betekent dus dat elke link wat minder waarde doorgeeft. Meer menu-items is dus niet per definitie zo’n goed idee. Je verspreidt de SEO-waarde namelijk over meer pagina’s, zodat elke individuele pagina wat minder waarde doorkrijgt.
Tip 2: ook voor gebruikers zijn grote menu’s niet fijn
Ben je wel eens op een website geweest met tig items in het hoofdmenu? En als je daar overheen muist, komen er nog eens tig sub-items op je scherm?
Niet fijn.
Keuze is leuk, maar tot op bepaalde hoogte.
Je wilt je gebruikers zeker niet vermoeien met keuzestress. Als je duizend-en-een mogelijkheden biedt om te klikken, wordt het er niet makkelijker op.
Grote kans dat ze het niet weten en maar lukraak ergens klikken. Of ze verliezen al snel de interesse als niet duidelijk is waar ze naartoe moeten.
Tip 3: beperk je tot de belangrijkste pagina’s in je hoofdmenu
De items in je hoofdmenu zijn belangrijk en krijgen veel SEO-waarde mee. Maar meer links betekent minder waarde per link, en ook gebruikers zijn niet happy met ellenlange menu’s.
Beperk je dus tot de belangrijkste pagina’s in je hoofdmenu.
Welke pagina’s wil je met 1 klik toegankelijk maken voor gebruikers? Die zet je in je hoofdmenu.
💡 Voor de website van een gemiddelde onderneming kan je je het best beperken tot 5 tot 7 hoofdmenu-items. En daaronder zo min mogelijk submenu-items.
Een compact menu geeft veel waarde door per link. En is fijn voor gebruikers.
Tip 4: zo ontdek je de belangrijkste pagina’s
Veel ondernemers vinden het moeilijk om te gaan schiften. Elke pagina op mijn site is toch belangrijk?
En voor je het weet, zit je toch weer met een ellenlang menu met tig links…
Je moet dus kritisch zijn. En je echt beperken tot de belangrijkste pagina’s. Dit kan je daarbij helpen:
👉 Belangrijke pagina’s ontvangen veel bezoekersverkeer. Kijk dus eens in je Google Analytics welke pagina’s veel worden bezocht. Die zijn kennelijk belangrijk!
👉 Zijn er pagina’s/producten die je veel omzet/klanten opleveren? Dat zijn prima kandidaten om in je hoofdmenu op te nemen.
👉 Welke pagina’s bieden de belangrijkste informatie voor bezoekers? Wat moeten ze echt weten/leren/doen als ze op jouw site zijn?
👉 Vraag eens aan je bezoekers wat hun voornaamste doel is als ze op jouw site zijn. Waar willen ze snel naartoe kunnen klikken?
Tip 5: pagina’s op een andere manier ontsluiten
In plaats van heel veel pagina’s in je menu zetten als sub-items, kun je die linkjes ook op een aparte pagina zetten.
Bijvoorbeeld, zet een item in je hoofdmenu, genaamd “golfkleding”. Klikt iemand daarop, dan komt hij op een pagina waarop je links plaatst naar allerlei subonderwerpen, zoals:
- Shirts met lange mouwen
- Shirts met korte mouwen
- Golfbroeken
- Golfpetten
- etc.
Je hoeft die items dus niet allemaal in je menu te zetten als sub-items. Ze passen ook prima op een nieuwe pagina. Wel zo overzichtelijk!
Je kunt natuurlijk ook links kwijt in:
- Het footermenu
- De sidebar
Tip 6: teken je menustructuur uit
Zet je menustructuur eerst op papier. Dan kun je mooi gaan schetsen hoe het er allemaal uit moet komen te zien.
Teken ‘m bijvoorbeeld uit op een whiteboard. Of gebruik een mindmap om een structuur te ontwerpen.
Tip 7: gebruik zoekwoorden in je menu
De tekst van links (de ankertekst) speelt ook mee voor SEO. Een zoekmachine kan aan de tekst van de link zien waar de pagina waarnaar wordt gelinkt over gaat.
Verwerk dus ook zeker je zoekwoorden in je menu-items.
Dat helpt je niet alleen voor SEO, maar is ook gebruiksvriendelijk.
Een menu-item als “diensten” zegt niet zoveel. Maar een menu-item als SEO-teksten weer wel!
Even over tip 7. Ik heb zelf wel eens geëxperimenteerd met het vervangen van het woordje ‘home’ of ‘homepage’ door een zoekterm. Maar doe ik tegenwoordig minder vaak. Had toch het idee dat gebruikers dat onhandig vinden omdat ze daar toch een homeknop verwachten. Hoe denk jij daarover?
Dat is een goeie inderdaad! Beetje het spanningsveld tussen SEO en gebruiksvriendelijkheid dat er af en toe is. Qua SEO zou het mogelijk wel een klein winstpuntje opleveren om een zoekterm te gebruiken in plaats van Home. Maar gebruiksvriendelijkheid is uiteindelijk belangrijker. De meeste gebruikers verwachten daar toch iets als ‘Home’ en het leidt alleen maar tot verwarring als je daar een andere term neerzet. Persoonlijk zou ik dus gewoon ‘Home’ gebruiken.