De SEO-wereld is altijd volop in ontwikkeling.
Twee belangrijke ontwikkelingen van de laatste jaren hebben te maken met nofollow en review-sterren in de zoekresultaten.
Wat dat allemaal voor jouw website betekent en wat je moet doen? Daar lees je meer over in deze blog.
Ontdek:
- Hoe Google tegenwoordig tegen nofollow aankijkt
- De nieuwe richtlijnen voor review-sterren in de zoekresultaten
- Veranderingen in Google Search Console
Nofollow op de schop + 2 nieuwe linkattributen
Op 10 september 2019 maakte Google bekend dat ze nofollow anders gaan benaderen en dat er 2 nieuwe linkattributen bij komen.
Nofollow wordt veel gebruikt op internet, dus laten we daar eerst eens naar gaan kijken.
Korte uitleg: wat is nofollow?
Nofollow is een attribuut dat je kunt toevoegen aan links.
Google heeft nofollow in het leven geroepen in 2005 om comment-spam tegen te gaan. Die comment-spam ontstond als volgt.
Links van andere websites naar jouw website zorgen ervoor dat je hoger gaat scoren in Google. Dus gingen mensen massaal reacties op blogartikelen achterlaten met een linkje naar hun website. Dat soort comment-spam werd een steeds grotere frustratie voor webbeheerders met een blog.
De nofollow moest daar een eind aan maken. Vóór de verandering in september 2019 had nofollow deze effecten:
- Google volgde een nofollow-link niet.
- Dat betekent dat Google de pagina waar de nofollow-link naar verwijst in principe niet crawlt/indexeert.
- Ook verzendt een nofollow-link geen PageRank of ankertekst.
- Nofollow-links hadden dus in principe geen effect voor de rankings. Je ging niet hoger scoren in Google door een nofollow-link van een andere website naar jouw website.
Volgens Google deden ze dus niks met nofollow-links en hadden ze geen enkele invloed voor SEO.
Maar veel SEO-specialisten twijfelden hieraan. In de praktijk bleken nofollow-links wel degelijk een positieve invloed op rankings te hebben, al is dat voornamelijk indirect.
Wat verandert er?
💡 Nofollow wordt sinds 1 maart 2020 niet langer compleet genegeerd. Het wordt nu gezien als een hint. Dat betekent dat nofollow-links normaal gesproken nog steeds genegeerd worden, maar dat Google kan besluiten om er toch iets mee te doen.
Google geeft dus nu officieel aan dat ze wel degelijk iets doen met nofollow-links. Iets wat SEO-specialisten eigenlijk al wel langer vermoedden…
Nofollow-links worden normaal gesproken genegeerd, maar Google kan alsnog besluiten ze te gebruiken voor crawlen, indexen en ranking.
Je kunt dus mogelijk profiteren van hogere rankings als er nofollow-links naar je website wijzen. Waarschijnlijk zal dit vooral gebeuren als de nofollow-links op sites met hoge autoriteit staan, zoals bijvoorbeeld Wikipedia.
Nieuwe link-attributen
Google gebruikt tegenwoordig ook twee nieuwe link-attributen:
- rel=sponsored > voor betaalde links
- rel=ugc > user generated content
Rel=sponsored kun je gebruiken voor betaalde links. Bijvoorbeeld als je een advertentielink plaatst op je website.
Rel=ugc kun je gaan gebruiken voor user generated content. Dat zijn links die andere gebruikers op jouw website achterlaten. Denk aan reacties op je blogartikelen of berichten in een forum op je website.
Wat betekent dit voor mijn website?
Help! Moet je nu gelijk alle advertentielinks en links in blogreacties op je site gaan aanpassen?
Nee, gelukkig hoeft dat niet.
Google geeft aan dat je bestaande nofollows niet hoeft aan te passen naar sponsored of ugc. Google raadt wel aan om op termijn over te stappen, maar er zit geen haast achter.
❗ Op termijn kan het verstandig zijn om blogcomments op je site ugc te maken en betaalde links het attribuut sponsored te geven.
Gebruik je op dit moment nofollow voor je interne links om te zorgen dat Google de pagina waarnaar je linkt niet indexeert? Dan kun je dat beter niet meer doen.
Eigenlijk was dat sowieso al niet aan te raden. Als je niet wilt dat een pagina geïndexeerd wordt, moet je hem gewoon op noindex zetten.
Voor crawlen gebruiken sommige SEO-specialisten nofollow voor interne links om crawl-budget te besparen. Dit zou voor grote websites positief kunnen werken.
Je kunt dit nog steeds zo blijven doen, maar Google kan dit mogelijk negeren en alsnog de gelinkte pagina’s crawlen.
Starmaggedon
Je hebt ze vast wel eens gezien. Review-sterren in de zoekresultaten.
Superhandig voor gebruikers. Je ziet meteen een beoordeling van het product of het bedrijf.
Helaas werd er ook misbruik van gemaakt. Je kunt namelijk zelf review-markup toevoegen aan je webpagina om die sterren te krijgen in Google. En veel websites deden dat met reviews die ze zelf plaatsten.
Wat is er veranderd?
Google maakte op 16 september 2019 bekend dat ze een update hadden doorgevoerd ten aanzien van review-sterren in de zoekresultaten:
- Markup reviews voor de schema-types LocalBusiness en Organization worden niet meer getoond als reviews “self-serving” zijn. Hiervan is sprake als de website de reviews zelf controleert/plaatst.
Gevolgen voor je site
Deze verandering betekent het volgende voor je website:
- Voeg je zelf review-markup toe aan je site voor de types LocalBusiness of Organization, dan worden de sterren niet meer getoond in de zoekresultaten.
- Let op: dit geldt ook voor reviews die je plaatst met third party widgets, zoals bijvoorbeeld Trustpilot.
❗ De update geldt alleen voor LocalBusiness en Organization. Heb je bijvoorbeeld producten op je website staan met review-markup? Dan krijg je nog steeds sterren te zien. In de aankondiging van Google staan alle schema-types waar nog sterren voor worden getoond in de zoekresultaten.
Dit moet je doen
Moet je nog iets doen als je review-markup op je website hebt staan voor LocalBusiness of Organization?
Nee, dat hoeft niet.
Google geeft in zijn aankondiging aan dat je bestaande markup niet hoeft te verwijderen. Je krijgt ook geen penalty aan je broek als je ze op je site hebt staan.
Wel kan het verstandig zijn om de review-markup voor LocalBusiness of Organization te verwijderen. Google laat toch geen sterren meer zien voor die markup in de zoekresultaten.
Verse data in Google Search Console
Op 23 september 2019 maakte Google bekend dat Google Search Console voortaan versere data laat zien.
Een mooie update!
Maak je veranderingen aan de content van je site of heb je wat technische problemen opgelost? Je kunt nu gelijk zien wat de effecten daarvan zijn in Search Console.
Hi Michiel, vooral 1e deel van artikel over Nofollow attribuut bij links is voor mij interessant. Ten eerste omdat ik het bestaan ervan niet wist, maar ook omdat er kennelijk iets automatisch gebeurt, waar ik ook niet van op de hoogte was.
Ik vind het ingewikkeld. Vooral ook als je de gerelateerde artikelen leest waar je naar verwijst. Zo heb ik nu geen idee of deze reactie een positief of negatief effect heeft op de ranking van mijn website. -:) Ik noem die website niet in deze tekst en dus kan niemand er op klikken. Maar ik heb hem wel ingevuld in het derde veld hierboven. Dus…?
Ben benieuwd naar je reactie.
Ies
Dank voor je reactie Ies! De links in blog comments (bovenaan maar ook als je een link in reactie zelf zet) zijn meestal nofollow. Dat is een standaard instelling in WordPress. Die nofollow-links tellen in principe niet mee. Maar nu zegt Google dat dat alleen een hint is. In sommige gevallen kunnen ze dus wel meetellen en Google bepaalt zelf wanneer dat zo is. Indirect zijn ze sowieso meestal wel positief. Ze dragen namelijk bij aan een natuurlijk ogend linkprofiel en mensen kunnen er natuurlijk ook op klikken. Daardoor ontdekken ze je site (meer bezoekers) en misschien plaatsen ze ook weer een follow-link naar je als ze je website interessant vinden !