3

Nofollow links: nuttig of verspilde moeite?

Het achterlaten van reacties op forums en blogs is een bekende linkbuildingtechniek. Veel van de backlinks die je op deze manier naar je eigen site aanlegt zijn automatisch nofollow: Google volgt ze dan ook niet.

Is het reageren op blogs een achterhaalde manier van linkbuilding en kan je je tijd maar beter ergens anders aan besteden? De zin en onzin van nofollow links.

Nofollow links

In 2005 introduceerde Google het nofollow attribuut, dat kan worden toegevoegd aan een hyperlink. Dit attribuut werd in het leven geroepen om comment spam tegen te gaan. Steeds vaker werden blogs namelijk overspoeld door spam: mensen die de zoekmachinerankings van hun eigen website wilden opkrikken door veelvuldig reacties op blogs achter te laten met links naar hun site. Bloggers werden hoorndol van al die spam en Google was er ook al niet blij mee.

In HTML-code ziet het nofollow element er als volgt uit: <a href=”http://www.mijnsite.nl” rel=”nofollow”>linktekst</a>.

Door de bron van een webpagina te bekijken, kan je dus zien welke links nofollow zijn. Een makkelijkere manier om meteen te zien welke links op een pagina nofollow zijn, is om gebruik te maken van een plugin zoals SEO for Firefox.

Wat doet Google met nofollow links?

Als we Google mogen geloven is het antwoord op deze vraag kort maar krachtig: niks. Op zijn supportpagina’s zegt Google het volgende over nofollow links:

We volgen ze [nofollow links] in principe niet. Dat betekent dat Google geen PageRank of ankertekst over deze links verzendt. Wanneer u het attribuut nofollow gebruikt, worden de targetlinks verwijderd uit onze overzichtsgrafiek van internet. De targetpagina’s kunnen echter nog steeds worden weergegeven in onze index als andere sites een link hiernaar bevatten zonder nofollow, of als de URL’s naar Google worden verzonden in een sitemap. Andere zoekmachines verwerken nofollow-attributen mogelijk op een iets andere manier.

Google doet ogenschijnlijk dus niks met nofollow links. Tóch zijn ze waardevol en zou het verkrijgen van nofollow links onderdeel uit moeten maken van elke linkbuildingstrategie. Hieronder lees je waarom.

1. Meer bezoekers

Het hoofddoel van linkbuilding is het verhogen van je posities in zoekmachines. Een belangrijk bij-effect van linkbuilding wordt nogal eens over het hoofd gezien: het vergroten van je online zichtbaarheid. Elke link die je aanmaakt op een andere site, is immers weer een extra toegangspoort naar je eigen site. Mensen kunnen op deze link klikken en dit levert je direct extra bezoekers op. Of die link nu nofollow is of niet.

Als je linkbuildinginspanningen niet direct het gewenste resultaat in de zoekmachines hebben, ga dan niet bij de pakken neerzitten. Bedenk dat al je werk niet voor niets is en dat elke link die je aanmaakt je online aanwezigheid versterkt en weer nieuwe bezoekers en klanten kan opleveren!

2. Een natuurlijk linkprofiel

Een kunstmatig en gemanipuleerd linkprofiel wordt niet snel vertrouwd door Google en kan zelfs tegen je werken. Je linkprofiel moet er dus “natuurlijk” uitzien.

Als al je backlinks precies dezelfde ankertekst hebben en allemaal dofollow zijn, zal dat wel de nodige wenkbrauwen doen fronsen en loop je het risico op negatieve effecten voor je zoekmachinerankings.

Maak dus ook nofollow links aan en zorg op die manier voor een geloofwaardig, divers en natuurlijk linkprofiel van je site.

3. Betere rankings?

Uit de quote van Googles supportpagina’s blijkt dat Google niets doet met nofollow links. Matt Cutts zegt in bovenstaand filmpje dat “nofollow links niet meegenomen worden in Googles linkdatabase en dat ze irrelevant zijn vanuit het oogpunt van zoekmachines”. Volgens Google zelf hebben nofollow links dus geen enkele invloed op zoekmachinerankings. Is dit werkelijk zo of worden we hier voor het lapje gehouden?

In de praktijk ligt het wat genuanceerder en kunnen nofollow links wel degelijk een positieve invloed op rankings hebben, al is dat eerder indirect dan direct.

Ten eerste dragen nofollow links zoals gezegd bij aan een natuurlijk linkprofiel. Als een website veel backlinks heeft, is het logisch dat een substantieel deel daarvan nofollow is. Een natuurlijk linkprofiel dat een redelijk aantal nofollow links heeft, zal positiever worden gewaardeerd door Google dan een linkprofiel dat alleen uit dofollow links bestaat.

Ten tweede hebben nofollow links waarde door de zogeheten TrustRank. Google kijkt niet langer meer alleen naar of een link follow of nofollow is. Elke link kan de reputatie en relevantie van een website ondersteunen/versterken. Ook al is een link nofollow, het is nog steeds een blijk van vertrouwen en het helpt Google om te bepalen wat de relevantie en autoriteit van je website is voor een bepaald onderwerp.

Ten derde leiden links tot meer links. Elke nofollow link vergroot de bekendheid van je website op internet en kan weer leiden tot nieuwe dofollow links. Op die manier kunnen nofollow links weer indirect bijdragen aan betere rankings in de zoekmachines.

Flinke schep zout

Kennelijk moeten we Googles officiële statements dus met een flinke schep zout nemen. In de praktijk blijkt namelijk dat nofollow links rankings in zoekmachines wel degelijk positief kunnen beïnvloeden.

Eigenlijk is het ook niet meer dan logisch dat Google dit officieel ontkent. Als ze zouden toegeven dat nofollow links rankings kunnen verbeteren, zou dit de weg openen voor spammers om massaal nofollow links te vergaren. En dat terwijl het nofollow attribuut nu juist in het leven was geroepen om dergelijke spam tegen te gaan.

Het nut van nofollow links

Als je bezig bent met linkbuilding, is het verstandig om ook nofollow links aan te maken naar je site. Ze zorgen voor meer bezoekers, dragen bij aan een natuurlijk linkprofiel, en (ook al zegt Google zelf van niet) ze kunnen ook een positief effect hebben op je rankings.

Als je nofollow links op blogs aanmaakt, zorg dan wel dat je een inhoudelijke reactie geeft die echt wat toevoegt aan het blog. Ga je dus niet te buiten aan spam door zinloze reacties te geven en zoekwoorden te verwerken in je auteurslinks.

Nofollow links waardeloos? Ik dacht het niet!

Click Here to Leave a Comment Below 3 comments
Job Burg - 06/12/2016

Beste Michiel,

allereerst bedankt voor je artikel. Is het mogelijk om een link op grote websites te krijgen zonder no-follow? En kun je mij een voorbeeld sturen van hoe jij met een link iets bijdraagt aan een blog in een reactie? Trouwens de link naar SocialSEO redirect naar de home blog.

Graag hoor ik van je.

Met vriendelijke groet,
Job Burg
https://coffeeit.nl/

Reply
    Michiel Brand - 06/12/2016

    Dank voor je reactie Job!

    Het is zeker mogelijk om op grotere websites een link te krijgen zonder no-follow. Sommige websites maken de links in blogreacties gewoon dofollow. En daarnaast worden natuurlijk vaak links geplaatst naar goede artikelen: als je een goede post publiceert die veel waarde geeft, heb je een stuk meer kans dat mensen naar je gaan linken.

    Een link in de tekst van de reactie zelf, zoals je hier doet, is niet nodig (en wordt vaak gezien als spam). De naam van de commenter bevat zelf al de link naar je website.

    Ik zie dat die link naar SocialSEO inderdaad niet meer werkt: het artikel is kennelijk van de site gehaald (of naar een andere URL verplaatst).

    Reply
Jan - 24/07/2018

Beste Michiel,

Hartelijk dank voor deze intreassante artikel.

Reply

Leave a Reply: