[On-page SEO Checklist] Publiceer NIKS voordat je dit gelezen hebt

Bonus-download

Download en print de on-page SEO checklist PDF en haal meer rendement en bezoekersverkeer uit je content! Download de bonus hier

Er wordt online zoveel gepraat over backlinks, marketingstrategieën en allerlei andere SEO-technieken dat de meeste mensen on-page SEO compleet vergeten. Ze denken dat ze klaar zijn met hun on-page SEO door simpelweg Yoast te installeren en een sitemap te maken.

Maar on-page SEO is veel omvattender dan dat. En het speelt een cruciale rol in elke goede SEO-strategie. Alles van de snelheid van je site, tot hoe je je content presenteert, tot aan hoe je optimaliseert voor social media: het heeft een impact op je SEO.

More...

Er zijn nogal wat dingen om rekening mee te houden en je vergeet al snel iets. Daarom is het handig om een on-page SEO checklist te gebruiken!

Met behulp van de onderstaande checklist heb je alles in handen om on-page SEO goed toe te passen en je website naar de top van Google te brengen.

De checklist is overzichtelijk, praktisch en to-the-point. Veel succes!

Wat je leert in deze post

  • check
    Hoe je issues met je website oplost voor betere zoekmachineoptimalisatie
  • check
    Hoe je content vormgeeft voor maximale SEO-impact
  • check
    Het geheim van onweerstaanbare headlines
  • check
    Hoe de pro's hun meta-tags en meta-data optimaliseren voor het beste resultaat in search en social
  • check
    De stappen die je moet volgen na publicatie om gigaveel traffic naar je site te halen

1

Website-issues oplossen


De snelheid en performance van je website en het gemak waarmee je site gedeeld kan worden in social media, hebben een grote impact op hoe zoekmachines je website ranken. Voor je op de publiceer-knop klikt, zijn er enkele website-issues die je moet oplossen.

Sommige zijn makkelijk aan te pakken en andere hebben wat meer tijd nodig, maar uiteindelijk zijn ze allemaal belangrijk. Waarom zou je uren besteden aan het schrijven van content, als de basis niet goed staat? Dat is zonde van je tijd! 

Laten we eens kijken hoe we deze issues kunnen fiksen!

1. Site-snelheid verhogen

Het is allang geen geheim meer. Google houdt van sites die snel laden. Pak twee vergelijkbare websites en de snelste zal altijd hoger in Google staan. Het eerste dat je dus moet doen, is je site-snelheid verhogen.

Deze post over het verhogen van website-snelheid zonder al te veel technische kennis, is een goed beginpunt. Maar als je haast hebt, zorg dan in ieder geval dat je ten minste deze 3 dingen doet:

Sneller thema

Niet alle thema's zijn op dezelfde manier gebouwd. Een lichter thema laadt een stuk sneller. Ik gebruik zelf Thrive Themes: dit zijn goed gecodeerde en snelle thema's.

Betere hosting

De kwaliteit en snelheid van je host heeft een direct effect op de laadsnelheid van je website. Een snelle webhost met een gunstige prijs is Siteground.

Caching

Caching zorgt ervoor dat alle statische elementen op je website snel laden. Een gratis cachingplugin die je kunt gebruiken voor je WordPress-site is W3 Total Cache.


2. Share-buttons voor social media instellen

Er zijn 2 redenen waarom je social-share buttons op je website nodig hebt:

  • check
    Meer shares: met share-buttons is het makkelijker voor je bezoekers om je content te delen, waardoor je meer traffic uit social media krijgt
  • check
    Betere SEO: zoekmachines gebruiken social media-signalen als een ranking factor. Bovendien zorgen shares ervoor dat meer mensen je content ontdekken en vervolgens naar je kunnen linken.

Zwevende share-buttons werken vaak het beste, maar je kunt experimenteren met verschillende lay-outs. Probeer een van deze 3 WordPress-plugins om je share-buttons te installeren:

Sumo Me

Gratis

Mashshare

Gratis

Easy Social Share Buttons

$19

Dit lijkt voor de hand te liggen, maar je zult versteld staan hoeveel websites geen share-buttons gebruiken.

3. Afbeeldingsoptimalisatie automatiseren

Afbeeldingen zijn vaak de zwaarste elementen op je website in termen van bestandsgrootte. Afbeeldingen optimaliseren voor betere performance kan gemakkelijke seconden van je laadsnelheid afschaven. Het effect is vooral merkbaar als je veel afbeeldingen op je site gebruikt (wat je zeker zou moeten doen).

De slimme manier om dit te doen is om het hele proces van optimalisatie te automatiseren door middel van de volgende drie stappen:

Upload-grootte beperken

Gebruik Imsanity om de maximale upload-grootte van bestanden te beperken. Vooral handig als je een scherm met hoge resolutie gebruikt.

 

Afbeeldingen comprimeren

Plugins voor compressie van afbeeldingen verkleinen automatisch de bestandsgrootte. Handige plugins zijn Kraken.io en WP Smush.it.

Gebruikmaken van Lazy Load

'Lazy Load' betekent dat de browser pas een afbeelding laadt als de gebruiker ernaartoe scrollt. Dit maakt je site een stuk sneller (maar kan wel indexering beïnvloeden).

Als je toch bezig bent, automatiseer dan ook gelijk de afbeeldingsoptimalisatie voor SEO. Volg hiervoor de volgende 2 stappen:

1

​​​​Bestandsnaam veranderen

Verander de bestandsnaam om de afbeelding te beschrijven. Gebruik zoekwoorden waar mogelijk. Met de plugin Media File Renamer gaat dit sneller.

2

Alt-teksten aanpassen

Gebruik de Alt-tekst om de inhoud van een afbeelding te beschrijven. Gebruik alleen zoekwoorden waar dat natuurlijk overkomt. Met SEO Friendly Images kun je dit proces automatiseren.

Als je bestandsnamen zoekwoorden bevatten, is ook je SEO-optimalisatie goed verzorgd.

4. Pas op voor zoekwoord-kannibalisatie

Voordat je op de publiceer-knop drukt, moet je erop letten dat je je hoofdzoekwoord in je tekst hebt geplaatst en dat het een zoekwoord is dat je niet al in een andere post hebt gebruikt. Je wilt niet met jezelf gaan concurreren (zoekwoord-kannibalisatie)!

Je kunt een spreadsheet gebruiken om dat bij te houden, maar als je die niet hebt kun je ook deze methode gebruiken om te kijken of je al een pagina hebt die je zoekwoorden al gebruikt:

Methode #1

Benodigd: Yoast SEO

Yoast
  • check
    Download en installeer de Yoast-plugin
  • check
    Ga naar 'berichten' en zoek naar je bericht met het hoofdzoekwoord
  • check
    Check of dit hetzelfde zoekwoord is als het focus-zoekwoord van Yoast

Methode #2

Benodigd: Ahrefs

Ahrefs
  • check
    Log in op Ahrefs en ga naar de 'Positions Explorer'
  • check
    Vul je domein in
  • check
    Ga naar 'Organic Keywords' in de linker sidebar
  • check
    Zoek op je hoofdzoekwoord. Check of je post in de lijst verschijnt.

Methode #3

Benodigd: een browser

Site commando Google zoeken
  • check
    Ga naar Google.nl
  • check
    Gebruik de zoekopdracht: site:jouwwebsite.nl "hoofdzoekwoord"
  • check
    Check of jouw hoofdzoekwoord in de title staat van een van de resultaten: zo ja, dan heb je dit zoekwoord al eens gebruikt!

2

Content oppoetsen

Enter your teGo to Google.com

Content is net als olie. Als het niet geraffineerd is, kun je er niet zoveel mee en is het net een waardeloze hoop modder. Maar als je eraan werkt en het zorgvuldig oppoetst, wordt het heel waardevol.

Veel mensen denken dat de truc is om content te schrijven en het dan zo snel mogelijk te publiceren. Schrijven is echter slechts de eerste stap. Hieronder staan wat dingen die je moet doet voordat je op die publiceer-knop drukt!

1. Grammatica en spelling checken

Vertrouw jij een recensie of een dieetadvies dat eruitziet alsof het geschreven is door iemand uit groep 8?

Google zal er misschien niet al te veel van wakker liggen, maar je gebruikers zullen zich er wel aan storen als je teksten barstensvol fouten staan. En wat slecht is voor gebruikers, is ook slecht voor SEO.

Dus: voordat je je artikel publiceert, zorg eerst dat grammatica en spelling in orde zijn. Gebruik hiervoor de spellingchecker van Word of van je browser (klik in Chrome met je rechtermuisknop en ga naar 'spellingcontrole').

2. Gebruik tussenkopjes

Tussenkopjes zijn haast net zo belangrijk als de content zelf. Ze verbeteren je structurele SEO (zoekwoorden in H2, H3 en H4-kopjes weegt Google zwaarder mee bij het beoordelen van een webpagina) en ze maken je content ook makkelijker leesbaar.

Je kunt meer lezen over het gebruik van tussenkopjes in het artikel van Gary Korisko op BoostBlogTraffic. In ieder geval moet je deze 3 stappen volgen voor het gebruik van tussenkopjes:

1

Gebruik meerdere headers

Tussenkopjes maken je tekst beter leesbaar. Gebruik ze veelvuldig in je teksten.

2

Gebruik meerdere niveaus

Gebruik H2, H3 en H4-kopjes om je content goed te structureren.

3

Longtail zoekwoorden

Gebruik longtail zoekwoorden in je tussenkopjes. Met de Zoekwoordplanner van Google kun je deze gemakkelijk vinden.

Zoekwoordplanner Google

3. Check het gebruik van zoekwoorden en zoekwoorddichtheid

Met de Hummingbird-update is Google steeds beter geworden in het begrijpen van een webpagina zonder daar heel veel zoekwoorden voor nodig te hebben.

Desondanks is zoekwoordgebruik nog steeds heel belangrijk als je goed wilt ranken op een bepaalde term.

Je hoeft het niet te overdrijven, maar je moet in ieder geval hierop letten:

  • check
    Gebruik je zoekwoord of een variant daarvan in de eerste 100 woorden
  • check
    Gebruik je zoekwoord of een variant daarvan in de laatste 100 woorden

Gebruik de toetsencombinatie CTRL+F in je browser en typ je zoekwoord in om alle vermeldingen van je zoekwoord te zien in je artikel.

SEO checklist Ctrl F

4. Zorg voor een betere tekstopmaak

Een lange brij van tekst met een paar tussenkopjes kan echt niet meer. Als je er tegenwoordig uit wilt springen, heb je niet alleen fantatische content nodig, maar ook een fantastische presentatie en opmaak.

Een goede opmaak kan een geweldige opsteker voor je traffic betekenen. Bij Authority Hacker slaagden ze er bijvoorbeeld in om 9.725% meer bezoekers naar een artikel te halen simpelweg door het verbeteren van de opmaak.

Zelf gebruik ik Thrive Architect om mijn artikelen en pagina's mooi op te maken.

Als je geen plugin gebruikt, volg dan in ieder geval deze regels:

Opmaakregels voor fantastische content

  • Gebruik alinea's van maximaal 4 regels voor betere leesbaarheid
  • Gebruik bulletpoints voor mooie opsommingen
  • Verdeel je content in secties en gebruik tussenkopjes om de 3-4 alinea's
  • Gebruik relevante afbeeldingen ter illustratie en/of om content in secties op te delen
  • Verwijs met links naar interne/externe bronnen, zodat de lezer meer te weten kan komen over het onderwerp
  • Gebruik meerdere Call To Actions om je lezer aan te sporen tot actie

3

Afbeeldingen en multimedia


Hele lappen aaneengesloten tekst publiceren op je website is een goede manier om bezoekers snel weer weg te jagen.

De aandacht van de meeste websitebezoekers is heel erg vluchtig en als er geen afbeeldingen of video's op een website staan, zijn ze zo weer weg:

Aandachtsspanne bezoekers

Hier wat tips om je artikelen interessanter te maken met afbeeldingen en multimedia:

1. Gebruik verschillende soorten media in je artikel

Zelf je eigen media maken is een fantastische strategie. Waarom? Andere websites embedden dit soort authentieke media en gaan ernaar linken. Dat levert je een hoop extra links op!

Het is niet zo eenvoudig om zelf video's te maken of designers in te huren. Maar dit zijn juist wel de dingen die je links en shares opleveren.

Hier zijn een paar makkelijk te maken media-types die je in je artikelen kunt gebruiken:

  • check
    Memes (gebruik memegenerator)
  • check
    Excel-grafieken (zie hierboven en hieronder)
  • check
    Quote-afbeeldingen (gebruik hier Canva voor)
  • check
    Powerpoint-presentaties (gebruik Slideshare om die te hosten)
  • check
    Screenshots (superhandig om je punt te illustreren)

Er zijn er nog meer te bedenken, maar deze zijn makkelijk te doen.

Op basis van data die Moz heeft verzameld, blijkt dat webpagina's die verschillende types content hebben - tekst, afbeeldingen, video's etc. - meer shares en links krijgen dan webpagina's met alleen tekst.

Moz shares

Bron: Moz

Als je je eigen afbeeldingen wilt maken, kijk dan eens naar Canva. Een superhandige en makkelijke tool.

2. Gebruik relevante afbeeldingen

Je hoef natuurlijk niet alle media op je website zelf te maken en te ontwerpen. Dat zou wel erg veel tijd en moeite kosten.

Gebruik bestaande afbeeldingen om je artikelen te verfraaien en illustreren.

Deze zijn meestal niet zo goed als afbeeldingen die je zelf maakt, maar ze doen de job als je geen inspiratie of tijd hebt. Pas wel op met copyright! Je kunt danig in de problemen komen als je zonder toestemming afbeeldingen gebruikt waar copyright op zit.

Zorg ervoor dat je Creative Commons gebruikt voor rechtenvrije afbeeldingen en vermeld de bron waar dat wordt gevraagd.

Hier zijn wat goede sites waar je rechtenvrije afbeeldingen kunt vinden:

Pixabay
Compfight
Pond 5

3. Voeg video's toe waar mogelijk

We vinden afbeeldingen leuk, maar we zijn pas echt compleet weg van video's!

Er worden steeds meer video's bekeken op internet en de verwachting is dat in 2018 maar liefst 84% van al het internettraffic zal bestaan uit het kijken van video's.

Video's voegen weer een extra laag aan interactiviteit aan je site toe en maken je content veel rijker en interessanter. Het geeft je ook weer een kans om nog wat dieper in een onderwerp te duiken dan je alleen met tekst zou kunnen.

Het beste is om je video's zelf te maken: het maakt je lezers meer betrokken en geeft je weer een extra bron voor bezoekers via YouTube.

Maar als dat niet lukt, zoek dan naar een gerelateerde YouTube-video en embed hem in je artikel. Dit is makkelijk, snel en zorgt ervoor dat je blogartikelen er veel beter uitzien.

Let op! Upload je video's niet rechtstreeks naar WordPress - de meeste webhosts kunnen dit niet aan. Upload je video's naar YouTube, Vimeo of Wistia en embed ze vervolgens op je site.


4

Koppen

Koppen

Koppen/headlines hebben een supergroot effect op de populariteit en deelbaarheid van je artikelen. Ze zijn ook een van de belangrijkste SEO-elementen op een pagina. Volg de onderstaande stappen om er zeker van te zijn dat je koppen het geweldig doen in Google en social media:

1. Gebruik koppen waar sneller op geklikt wordt

De kop is het belangrijkste element op een pagina. De meeste mensen beslissen om je artikel al dan niet te lezen op basis van de kop.

Zoals de grote David Ogilvy eens zei:

"Five times as many people read the headline as the body copy. When you have written your headline, you have spent 80 cents of your dollar" -- David Ogilvy

Click to Tweet

Een fantastische kop kan het verschil maken tussen een redelijk artikel en een sensationeel artikel dat viraal gaat. Grote websites zoals Buzzfeed en Upworthy hebben hun succes vrijwel geheel te danken aan hun goede koppen.

Maar hoe schrijf je nu zo'n supergoede kop? Dit is een hele studie op zich, maar hou je om te beginnen in ieder geval aan de volgende richtlijnen:

  • check
    Gebruik cijfers (bij voorkeur oneven) in je koppen ("7 manieren om X te doen", "6 dingen die je nog niet wist over X", etc.): deze artikelen zijn makkelijker te scannen voor lezers
  • check
    Gebruik krachtige woorden die sterke emoties oproepen, zoals "pijn", "eng", "spectaculair", "fantastisch", etc. Lees dit artikel voor meer voorbeelden van dit soort "power words"
  • check
    Bied "geheime" kennis door woorden te gebruiken als "truc", "hack", "geheim", "onbekend", "methode", etc.
  • check
    Trigger nieuwsgierigheid door zinnen te gebruiken als "je gelooft niet dat het echt is", "#9 is echt ongelooflijk", etc. Dit werkt alleen in bepaalde niches: zie ViralNova.com voor wat inspiratie.

Jon Morrows e-book 25 Headline Hacks is een prima gratis e-book om meer te leren over het schrijven van betere headlines.

Upworthy raadt aan om 25 versies te schrijven voor elke headline. Plug de beste versies vervolgens in CoSchedule's Headline Analyzer voor een artikel dat gegarandeerd veel clicks op gaat leveren!

Betere headlines schrijven

2. Gebruik zoekwoorden in je koppen

Je hoeft je zoekwoord niet langer tig keer te herhalen in je content om het goed te doen in de zoekmachines, maar je moet je zoekwoord nog steeds in je kop zetten.

Dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Zoekwoorden verwerken in een headline en tegelijk zorgen dat ie goed leesbaar en click-waardig is, kan lastig zijn!

Volg de onderstaande richtlijnen om dit makkelijker te maken:

  • check
    Gebruik je zoekwoord aan het begin van de kop. Als dat niet lekker loopt, probeer dan een streepje na het zoekwoord, zoals "On-page SEO checklist - 5 essentiële do's and dont's"
  • check
    Gebruik modifiers, zoals "beste", "recensie", "handleiding" etc. om gerelateerde zoekwoorden te targeten. Bijvoorbeeld, verander "On-page SEO checklist" naar "Beste on-page SEO checklist"
  • check
    Gebruik sterke bijvoeglijke naamwoorden om het zoekwoord catchy te maken. Woorden zoals "fantastisch", "onmisbaar", "cruciaal", etc. werken goed. Bijvoorbeeld: "De onmisbare on-page SEO checklist handleiding voor bloggers" 

5

Social media en meta's


Dit is een stap die veel bloggers vaak overslaan, omdat het veel werk lijkt te zijn. Maar de echt succesvolle schrijvers weten dat dit soort kleine dingetjes het verschil kunnen maken. Volg de onderstaande stappen om social media en meta-data te optimaliseren voor de beste resultaten.

1. Optimaliseer koppen voor verschillende platformen

​Elk platform heeft zijn eigen voorkeuren als het om koppen gaat. Click-waardige koppen die nieuwsgierigheid opwekken doen het goed op social media, terwijl korte headlines met zoekwoorden en sterke "search snippets" het beter doen in Google.

Het mooie is dat de kop die je boven je artikel zet, niet dezelfde hoeft te zijn als je kop voor Google of social media. Je kunt gemakkelijk je koppen optimaliseren voor elk afzonderlijk platform met behulp van de plugin Yoast SEO.

Kop voor Google

  • check
    Optimaliseer voor clicks in zoekmachines ("SEO-titel" in Yoast)
  • check
    Gebruik het zoekwoord in de titel en snippet
  • check
    Beperk de titel tot 54 karakters, zodat het ook op mobiele schermen goed past
SEO-titel Yoast

Titel voor social

  • check
    Optimaliseer voor clicks in social media (icoontje "sociaal" in Yoast)
  • check
    Gebruik koppen die nieuwsgierigheid opwekken en meer shares opleveren
  • check
    Gebruik maximaal 60 karakters
Titel Social in Yoast

2. Optimaliseer meta-omschrijvingen​

De meta-omschrijving is al lang geen ranking factor meer voor Google. Desondanks wordt deze omschrijving nog steeds gebruikt in de zoek-snippet en bepaalt hij in grote mate of iemand op jouw site klikt in de zoekresultaten of niet.

Verder wordt de meta-omschrijving nog steeds door Bing en andere zoekmachines gebruikt als ranking factor. Verwacht geen stortvloed aan traffic van je meta-omschrijving, maar als het ook maar een klein beetje helpt, waarom zou je het dan niet eventjes doen?

Je kunt een meta-omschrijving toevoegen in Yoast:

meta-omschrijving Yoast


Let bij het maken van je meta-omschrijving op het volgende:

  • check
    Beperk jezelf tot 156 karakters. Langere omschrijving worden afgebroken in Google.
  • check
    Gebruik zoekwoorden. Google maakt zoekwoorden vet in de snippet en dit vergroot je CTR (click through rate)
  • check
    Schrijf overtuigende meta-omschrijvingen. Gebruik "power words" en beschrijvende bijvoeglijke naamwoorden om meer clicks te genereren.

3. Optimaliseer de URL

Standaard gebruikt WordPress de volledige kop als de URL van de pagina. Dit is niet wenselijk voor SEO en user experience.

Je kunt de URL aanpassen door in WordPress bij "permalink" te klikken op "bewerken":

permalink WordPress

Volg deze stappen om je URL te optimaliseren:​

  • check
    Verwijder stopwoordjes, zoals 'van', 'en', 'of', 'de', etc.
  • check
    Gebruik zoekwoorden in de URL. Deze worden vet weergegeven in de zoekresultaten.
  • check
    Hou de URL zo kort mogelijk. 3 tot 6 woorden is de ideale lengte.
  • check
    Zorg dat de URL leesbaar is. Een gebruiker zou aan de hand van de URL moeten kunnen zien waar de pagina over gaat.

Bijvoorbeeld, een blogartikel over "10 SEO-tips die elke blogger zou moeten weten" kan een URL hebben als:

Example.com/top-10-seo-tips

Of

Example.com/seo-tips

Wil je meer weten over hoe je je URL moet maken voor maximaal SEO-voordeel, lees dan deze mooie post op Moz.

4. Optimaliseer afbeeldingen voor social media

Een manier om veel meer shares en clicks te krijgen op social media, is om meta-data en afbeeldingen op maat te gebruiken voor de verschillende sociale netwerken.

Met Yoast kun je een titel, omschrijving en afbeelding invoeren voor Facebook en Twitter:

Social titel en afbeelding Facebook


Afbeeldingsdimensies zijn belangrijk. Elk sociaal netwerk heeft zijn eigen ideale afmetingen voor de optimale weergave van afbeeldingen:

Facebook

1200 x 268

Twitter

1024 x 512

Google+

800 x 1200

Ideaal gesproken zou je afbeeldingen op maat moeten maken voor elk sociaal netwerk en ze vervolgens in Yoast uploaden. De 1200 x 628-maten werken goed op de meeste sociale netwerken (met uitzondering van Pinterest wellicht).

Met Pablo kun je afbeeldingen maken voor de verschillende sociale netwerken.

​5. Check hoe je artikel eruit komt te zien op social media

Als je alle stappen hierboven hebt doorlopen en je artikel hebt gepubliceerd (je kunt dit niet eerder doen), ga dan naar de Facebook Debug Tool en check hoe je post eruit komt te zien op Facebook.

Facebook Debug Tool

Scroll naar beneden om te zien hoe de post eruit zal komen te zien als iemand hem deelt op Facebook:

Facebook debug voorbeeld

Als alles er goed uitziet, ben je klaar om je artikel te publiceren. Zo niet, maak dan wat aanpassingen voordat je je volgers laat weten dat je een nieuw artikel online hebt staan.


6

Leadgeneratie en businessdoelen

If you want to actually make money from your site (obviously), you need to capture emails and generate Als je iets wilt verdienen met je website, zul je e-mailadressen moeten verzamelen en leads moeten genereren. Met de onderstaande methode kun je veel leads verzamelen met weinig moeite.

1. Content-upgrades

Content-upgrades zijn een ideale manier om leads te verzamelen. Het zijn PDF's, handleidingen en andere dingen die je kunt downloaden die goed aansluiten op de inhoud van je artikel. Deze upgrades werken goed en zorgen voor een boel nieuwe leads.

In deze post kun je meer lezen over het maken van content-upgrades.

Gebruik deze 2 tools om content-upgrades te maken en versturen:

Thrive Leads

Thrive Leads

De beste leadgeneratie-plugin voor WordPress

E-mailmarketing

Een programma voor e-mailmarketing, zoals Mailchimp of Active Campaign

2. Affiliate-links

Als het artikel helemaal klaar is, kan je erdoorheen lopen en verwijzingen toevoegen naar affiliate-producten die je aanraadt.

Verwijs alleen naar goede producten waar je achter staat. Je kunt hier je content ook praktischer maken door tutorials toe te voegen of video's die laten zien hoe je de producten kunt gebruiken.


7

Inplannen en promoten

Enter your text here...

Als je je artikel hebt gepubliceerd, is het tijd om te gaan promoten!

De beste manier om dit te doen is om een en ander te automatiseren en zoveel mogelijk mensen op zoveel mogelijk platforms te bereiken. Volg onderstaande stappen om je nieuwe artikelen te promoten:

1. Publiceer op de juiste tijd

De tijd waarop je je artikel publiceert, kan een grote impact hebben op hoe succesvol je post is. Publiceer op tijden waarop veel gepost en je kunt begraven worden in een lawine van andere content. Maar publiceer je op rustigere tijden, dan krijg je misschien te weinig bezoekersverkeer.

Er is al heel wat onderzoek gedaan naar de beste tijden om een blogpost te publiceren. De belangrijkste takeaways zijn:

Ochtenden

De meeste mensen lezen blogposts in de ochtend.

Maandag

Op maandag worden de meeste blogs gelezen.

9 - 11 uur

De meeste reacties/views zijn tussen 9-11 uur 's ochtends.

Dit zijn algemene richtlijnen. Misschien is het voor jouw site net wel weer anders!

Pin je ook niet vast op deze tijden. Er zijn meer dan genoeg blogs die de hele week door publiceren: dit is slechts een aandachtspunt om in de gaten te houden als dat mogelijk is.

2. Plan meerdere posts in voor social media

Als je je artikel voor het eerst op social media publiceert, wordt het alleen gezien door een handjevol van je volgers voordat het ondergesneeuwd wordt door andere updates.

Bijvoorbeeld, onderzoek toont aan dat een tweet een 'half-life' heeft van slechts 24 minuten. Dit betekent dat na 24 minuten je tweet nog slechts de helft van zijn potentiële lezers bereikt.

Lifetime van een tweet

Dit betekent dat je je artikel meerdere keren en gedurende een aantal weken op social media moet promoten om er alles uit te halen.

De beste manier om dit te doen is om meerdere updates van tevoren in te plannen. Ideaal gesproken zou je een update-planning moeten hebben die er ongeveer zo uitziet:

je blog promoten

Tools die je kunt gebruiken om dit allemaal te automatiseren, zijn Hootsuite of Buffer.

3. Stuur een update naar je e-mail-lijst

Als je je artikel hebt gepubliceerd, is het een goed idee om een update naar je e-mail-lijst te sturen over je nieuwe artikel.

Ga naar Mailchimp, Active Campaign of welk e-mailprogramma je ook gebruikt en laat je volgers weten dat je een mooi nieuw artikel op je site hebt gepubliceerd.

4. E-mails sturen naar mensen die je in je artikel hebt genoemd

Als je mensen of bedrijven in je artikel hebt genoemd, is het altijd een goed idee om hen op de hoogte te stellen. Dit is goed om te netwerken, maar het kan je ook een tweet of een Facebook-share opleveren.

Zou jij je volgers niet dolgraag willen vertellen dat er iemand wat over je heeft geschreven?

Om je e-mails te versturen kun je een tool als Buzzstream of Boomerang gebruiken om het proces te automatiseren.

5. Voeg links toe in je oude artikelen naar je nieuwe artikel

Deze is makkelijk om te doen, maar werkt bijzonder goed als je het consequent doet.

Het is moeilijk om externe links naar je content te krijgen, maar interne links bouwen is easy. Alles wat je hoeft te doen is naar je oude artikelen gaan en daarin links toevoegen naar je nieuwe artikel. Dit verbetert de SEO-prestaties van zowel je oude als je nieuwe artikel!

Volg hiervoor de volgende stappen:

1 - Zoek in Google op "site:jouwwebsite.nl" "zoekwoord"

Site search Google

2 - Check welke artikelen gerelateerd zijn aan je nieuwe artikel en voeg een link naar het nieuwe artikel toe in de oude post.

Klaar is Kees 🙂


Gratis Bonus

On-page SEO Checklist


Conclusie

On-page SEO is een van de belangrijkste ingrediënten van een goede marketingstrategie, maar het krijgt zelden de aandacht die het verdient. Hoe je je content opmaakt, je meta-data optimaliseert of je afbeeldingen gebruikt, heeft een directe impact op je rankings en je user experience.

Deze checklist lijkt misschien wat lang, maar realiseer je dat de meeste van deze punten slechts een keer hoeven te worden gedaan. Andere kosten vaak maar een paar minuten als je eenmaal een goede workflow te pakken hebt. In ieder geval, als je al uren besteedt om ijzersterke content te maken, is het niet meer dan logisch dat je nog wat extra minuten investeert om de beste resultaten te halen met je harde werk.

Tot slot nog een paar gouden regels die niet genoeg benadrukt kunnen worden. Deze regels zijn niet alleen belangrijk vanuit het oogpunt van SEO, maar ook voor hoe je online marketing bedrijft:

  • check
    Wat goed is voor de gebruiker, is goed voor SEO. Correcte grammatica en een goede presentatie en opmaak maken je lezers blij. De rankings volgen dan vanzelf.
  • check
    Wat werkt op 1 platform, werkt niet altijd op het andere. Optimaliseer headlines, afbeeldingen en meta-data apart voor social en search.
  • check
    Investeer in de infrastructuur van je website. Koop en snel thema en goede hosting. Dit is de basis van je business - beknibbel er niet op.
  • check
    Ga als eerste voor de quick wins. Verhoog de snelheid van je site en gebruik SEO-plugins voordat je de meer arbeidsintensieve dingen oppakt, zoals meta-data op maat.

Wat is jouw workflow voor het publiceren van een nieuwe blogpost? Laat het hieronder weten in de reacties! Goede suggesties kan ik toevoegen aan het artikel, zodat de checklist nog beter wordt.

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: