On-page SEO checklist

[On-page SEO Checklist] Publiceer NIKS voordat je dit gelezen hebt

Er wordt online zoveel gepraat over backlinks, marketingstrategieën en allerlei andere SEO-technieken dat de meeste mensen on-page SEO compleet vergeten. Ze denken dat ze klaar zijn met hun on-page SEO door simpelweg Yoast te installeren en een sitemap te maken.

Maar on-page SEO is veel omvattender dan dat. En het speelt een cruciale rol in elke goede SEO-strategie. Alles van de snelheid van je site, tot hoe je je content presenteert, tot aan hoe je optimaliseert voor social media: het heeft een impact op je SEO.

More...

Er zijn nogal wat dingen om rekening mee te houden en je vergeet al snel iets. Daarom is het handig om een on-page SEO checklist te gebruiken!

Met behulp van de onderstaande checklist heb je alles in handen om on-page SEO goed toe te passen en je website naar de top van Google te brengen.

De checklist is overzichtelijk, praktisch en to-the-point. Veel succes!

Wat je leert in deze post

  • Hoe je issues met je website oplost voor betere zoekmachineoptimalisatie
  • Hoe je content vormgeeft voor maximale SEO-impact
  • Het geheim van onweerstaanbare headlines
  • Hoe de pro's hun meta-tags en meta-data optimaliseren voor het beste resultaat in search en social
  • De stappen die je moet volgen na publicatie om gigaveel traffic naar je site te halen

1

Website-issues oplossen


De snelheid en performance van je website en het gemak waarmee je site gedeeld kan worden in social media, hebben een grote impact op hoe zoekmachines je website ranken. Voor je op de publiceer-knop klikt, zijn er enkele website-issues die je moet oplossen.

Sommige zijn makkelijk aan te pakken en andere hebben wat meer tijd nodig, maar uiteindelijk zijn ze allemaal belangrijk. Want waarom zou je uren besteden aan het schrijven van content als de basis niet goed staat? Dat is zonde van je tijd! 

Laten we eens kijken hoe je deze issues kunt fiksen!

1. Site-snelheid verhogen

Google houdt van sites die snel laden. Het eerste dat je dus moet doen, is je site-snelheid verhogen.

Zorg in ieder geval dat je deze 3 dingen doet:

Snel thema

Kies een solide website-thema dat snel laadt. Zelf gebruik ik een thema van Thrive Themes (aff.). Makkelijk aan te passen, goed gecodeerd en snel.

Goede hosting

De kwaliteit en snelheid van je host hebben een direct effect op de laadsnelheid van je website. Kies dus voor een snelle, betrouwbare webhost.

Caching

Met caching laden statische elementen op je website snel in. Een gratis cachingplugin voor WordPress is W3 Total Cache.

Een andere handige tip is om te kijken naar de Core Web Vitals.

Core Web Vitals vindt Google belangrijk: ze zorgen ervoor dat je een goede 'page experience' biedt aan je gebruikers. Naast een snelle laadtijd, gaat het dan ook om interactiviteit en visuele stabiliteit van je webpagina's.


2. Share-buttons voor social media instellen

Er zijn 2 redenen waarom je social-share buttons op je website nodig hebt:

  • Meer shares: met share-buttons kunnen bezoekers je content makkelijker delen, waardoor je meer traffic uit social media krijgt.
  • Betere SEO: zoekmachines gebruiken social media-signalen als een rankingfactor. Bovendien zorgen shares ervoor dat meer mensen je content ontdekken en vervolgens naar je kunnen linken.

Misschien zijn share buttons al ingebakken in je thema. Anders kan je ze toevoegen met een plugin.

3. Afbeeldingsoptimalisatie automatiseren

Afbeeldingen zijn vaak de zwaarste elementen op je website qua bestandsgrootte. Afbeeldingen optimaliseren voor betere performance scheelt bakken laadsnelheid. Het effect is vooral merkbaar als je veel afbeeldingen op je site gebruikt.

Upload-grootte beperken

Met Imsanity kun je de maximale upload-grootte van bestanden beperken. Dat scheelt weer wat handmatig werk.  

Afbeeldingen comprimeren

Compressieplugins verkleinen de bestandsgrootte van afbeeldingen. Bijvoorbeeld Kraken.io en Shortpixel.

Gebruikmaken van lazy load

Lazy load betekent dat de browser een afbeelding  pas laadt als de gebruiker ernaartoe scrollt. Dit maakt je site een stuk sneller.

Als je toch bezig bent, let dan ook hierop:

1

Bestandsnaam

Gebruik een duidelijke bestandsnaam om de afbeelding te beschrijven. Gebruik zoekwoorden waar mogelijk.

2

Alt-teksten

Gebruik de alt-tekst om de inhoud van een afbeelding te beschrijven. Gebruik zoekwoorden waar mogelijk.

4. Pas op voor zoekwoord-kannibalisatie

Hetzelfde zoekwoord gebruiken voor meerdere posts is niet slim. Dan ga je namelijk met jezelf concurreren en dat wil je niet. Dit heet zoekwoord-kannibalisatie.

Om te checken of je een zoekwoord al eerder hebt gebruikt, kun je een spreadsheet bijhouden. Of gebruik een van de onderstaande methodes:

Methode #1

Nodig: Yoast SEO

Yoast
  • Download en installeer de Yoast-plugin
  • Ga naar 'berichten' en zoek naar je bericht met het hoofdzoekwoord
  • Check of dit overeenkomt met het focus-zoekwoord van Yoast

Methode #2

Nodig: Ahrefs

  • Log in op Ahrefs en ga naar de 'Positions Explorer'
  • Vul je domein in
  • Ga naar 'Organic Keywords' in de linker sidebar
  • Zoek op je hoofdzoekwoord. Check of je post in de lijst verschijnt.

Methode #3

Nodig: een browser

Site commando Google zoeken
  • Ga naar Google.nl
  • Gebruik de zoekopdracht: site:jouwwebsite.nl "hoofdzoekwoord"
  • Check of jouw hoofdzoekwoord in de title staat van een van de resultaten: zo ja, dan heb je dit zoekwoord al eens gebruikt.

2

Content oppoetsen

Enter your teGo to Google.com

Content is net als olie. Als het niet geraffineerd is, kun je er niet zoveel mee en is het net een waardeloze hoop modder. Maar als je eraan werkt en het zorgvuldig oppoetst, wordt het echt waardevol.

Veel mensen denken dat de truc is om content te schrijven en het dan zo snel mogelijk te publiceren. Maar schrijven is slechts de eerste stap.

Hieronder staan wat dingen die je moet doet voordat je op die publiceer-knop drukt.

1. Grammatica en spelling checken

Vertrouw jij een recensie of een dieetadvies dat eruitziet alsof het geschreven is door iemand uit groep 8?

Google zal er misschien niet al te veel van wakker liggen, maar je gebruikers zullen zich er wel aan storen als je teksten barstensvol fouten staan. En wat slecht is voor gebruikers, is ook slecht voor SEO.

Dus: voordat je je artikel publiceert, zorg eerst dat grammatica en spelling in orde zijn. Gebruik hiervoor de spellingchecker van Word of van je browser.

2. Gebruik tussenkopjes

Tussenkopjes zijn haast net zo belangrijk als de content zelf. Ze verbeteren je structurele SEO (zoekwoorden in kopjes weegt Google zwaarder mee bij het beoordelen van een webpagina) en ze maken je content ook makkelijker leesbaar.

Je kunt meer lezen over het gebruik van tussenkopjes in dit artikel van Gary Korisko op SmartBlogger.com.

1

Gebruik tussenkopjes

Tussenkopjes maken je tekst beter leesbaar. Gebruik ze veelvuldig in je teksten.

2

Meerdere niveaus

Gebruik tussenkopjes om je content goed te structureren.

3

Gebruik longtail zoekwoorden

Gebruik longtail zoekwoorden in je tussenkopjes.

3. Check het gebruik van zoekwoorden en zoekwoorddichtheid

Met de Hummingbird-update is Google steeds beter geworden in het begrijpen van een webpagina zonder daar heel veel zoekwoorden voor nodig te hebben.

Desondanks is zoekwoordgebruik nog steeds heel belangrijk als je goed wilt ranken op een bepaalde term.

Je hoeft het niet te overdrijven, maar let in ieder geval hierop:

  • Gebruik je zoekwoord enkele keren in de tekst
  • Zet je zoekwoord in het begin, midden en eind van je tekst

Druk op CTRL+F en typ je zoekwoord in. Nu zie je in één oogopslag alle vermeldingen van je zoekwoord.

SEO checklist Ctrl F

4. Zorg voor een betere tekstopmaak

Een lange brij van tekst met een paar tussenkopjes kan echt niet meer.

Als je er tegenwoordig uit wilt springen, heb je niet alleen fantatische content nodig, maar ook een fantastische presentatie en opmaak.

Met de WordPress-editor kom je tegenwoordig al een heel eind.

Wil je nog een stapje verder gaan en professioneel gedesignede sales pages maken? Kies dan voor een page builder, zoals Thrive Architect (aff.).

Opmaakregels voor fantastische content

  • Gebruik alinea's van maximaal 4-6 regels voor betere leesbaarheid
  • Gebruik bulletpoints voor mooie opsommingen
  • Verdeel je content in secties en gebruik tussenkopjes om de 3-4 alinea's
  • Gebruik relevante afbeeldingen ter illustratie en/of om content in secties op te delen
  • Verwijs met links naar interne/externe bronnen, zodat de lezer meer te weten kan komen over het onderwerp
  • Gebruik meerdere Call To Actions om je lezer aan te sporen tot actie

3

Afbeeldingen en multimedia


Hele lappen saaie tekst op je website zetten, is een goede manier om bezoekers snel weer weg te jagen.

De aandacht van websitebezoekers is vluchtig. En als er geen afbeeldingen of video's op een website staan, zijn ze zo weer weg.

Hier wat tips om je artikelen interessanter te maken met afbeeldingen en multimedia.

1. Gebruik verschillende soorten media in je artikel

Zelf je eigen media maken is een fantastische strategie.

Waarom?

Andere websites embedden dit soort authentieke media en gaan ernaar linken. Dat levert je een hoop extra links op!

Het is niet zo eenvoudig om zelf video's te maken of designers in te huren. Maar dit zijn juist wel de dingen die je links en shares opleveren.

Hier zijn een paar makkelijk te maken media-types die je in je artikelen kunt gebruiken:

  • Memes (gebruik een memegenerator)
  • Excel-grafieken
  • Quote-afbeeldingen (bijvoorbeeld met Canva)
  • Powerpoint-presentaties (bijvoorbeeld via Slideshare)
  • Screenshots

Er zijn er nog meer te bedenken, maar deze zijn makkelijk te doen.

Moz toonde aan dat webpagina's die verschillende soorten content hebben - tekst, afbeeldingen, video's etc. - meer shares en links krijgen dan webpagina's met alleen tekst.

Het effect van multimedia op het aantal shares: screenshot van Moz.

Bron: Moz

Als je je eigen afbeeldingen wilt maken, kijk dan eens naar Canva. Een superhandige en makkelijke tool.

2. Gebruik relevante afbeeldingen

Je hoef natuurlijk niet alle media op je website zelf te maken en te ontwerpen. Dat zou wel erg veel tijd en moeite kosten.

Gebruik dus zeker ook bestaande afbeeldingen om je artikelen te verfraaien en illustreren.

Deze zijn meestal niet zo goed als afbeeldingen die je zelf maakt, maar ze doen de job als je geen inspiratie of tijd hebt. Pas wel op met copyright! Je kunt danig in de problemen komen als je zonder toestemming afbeeldingen gebruikt waar copyright op zit.

Zorg ervoor dat je Creative Commons gebruikt voor rechtenvrije afbeeldingen en vermeld de bron waar dat wordt gevraagd.

Hier zijn wat goede sites waar je rechtenvrije afbeeldingen kunt vinden:

3. Voeg video's toe waar mogelijk

Afbeeldingen vinden we leuk. Maar we zijn pas echt compleet weg van video's!

Er worden steeds meer video's bekeken op internet en de verwachting is dat dit alleen maar toe zal nemen.

Video's voegen weer een extra laag aan interactiviteit aan je site toe en maken je content veel rijker en interessanter. Het geeft je ook weer een kans om nog wat dieper in een onderwerp te duiken dan je alleen met tekst zou kunnen.

Het beste is om je video's zelf te maken. Het maakt je lezers meer betrokken en geeft je tegelijk weer een extra bron van bezoekers via YouTube.

Maar als dat niet lukt, zoek dan naar een gerelateerde YouTube-video en embed hem in je artikel. Dit is makkelijk, snel en zorgt ervoor dat je blogartikelen er veel beter uitzien.

Let op! Upload je video's niet rechtstreeks naar WordPress - de meeste webhosts kunnen dit niet aan. Upload je video's naar YouTube, Vimeo of Wistia en embed ze vervolgens op je site.


4

Koppen

Koppen

Koppen/titels hebben een supergroot effect op de populariteit en deelbaarheid van je artikelen. Ze zijn ook een van de belangrijkste SEO-elementen op een pagina. Volg de onderstaande stappen om er zeker van te zijn dat je koppen het geweldig doen in Google en social media:

1. Gebruik koppen waar sneller op geklikt wordt

De kop is het belangrijkste element op een pagina. De meeste mensen beslissen om je artikel al dan niet te lezen op basis van de kop.

Zoals de grote David Ogilvy eens zei:

"Five times as many people read the headline as the body copy. When you have written your headline, you have spent 80 cents of your dollar" -- David Ogilvy

Click to Tweet

Een fantastische kop kan het verschil maken tussen een redelijk artikel en een sensationeel artikel dat viraal gaat. Grote websites zoals Buzzfeed en Upworthy hebben hun succes vrijwel geheel te danken aan hun goede koppen.

Maar hoe schrijf je nu zo'n supergoede kop? Dit is een hele studie op zich, maar hou je om te beginnen in ieder geval aan de volgende richtlijnen:

  • Gebruik cijfers (bij voorkeur oneven) in je koppen ("7 manieren om X te doen", "6 dingen die je nog niet wist over X", etc.): deze artikelen zijn makkelijker te scannen voor lezers
  • Gebruik krachtige woorden die sterke emoties oproepen, zoals "pijn", "eng", "spectaculair", "fantastisch", etc. Lees dit artikel voor meer voorbeelden van dit soort "power words"
  • Bied "geheime" kennis door woorden te gebruiken als "truc", "hack", "geheim", "onbekend", "methode", etc.
  • Trigger nieuwsgierigheid door zinnen te gebruiken als "je gelooft niet dat het echt is", "#9 is echt ongelooflijk", etc. Dit werkt alleen in bepaalde niches: zie ViralNova.com voor wat inspiratie.

Jon Morrows e-book 25 Headline Hacks is een prima gratis e-book om meer te leren over het schrijven van betere headlines.

Upworthy raadt aan om meerdere versies te schrijven voor elke titel. Plug de beste versies vervolgens in CoSchedule's Headline Analyzer voor een artikel dat gegarandeerd veel kliks op gaat leveren!

Betere headlines schrijven

2. Gebruik zoekwoorden in je koppen

Je hoeft je zoekwoord niet langer tig keer te herhalen in je content om het goed te doen in de zoekmachines. Maar het is nog steeds slim om je zoekwoord in de kop zetten.

Dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Zoekwoorden verwerken in een headline en tegelijk zorgen dat ie goed leesbaar en klik-waardig is, kan lastig zijn!

Volg de onderstaande richtlijnen om dit makkelijker te maken:

  • Gebruik je zoekwoord aan het begin van de kop. Als dat niet lekker loopt, probeer dan een streepje na het zoekwoord, zoals "On-page SEO checklist - 5 essentiële do's and dont's"
  • Gebruik modifiers, zoals "beste", "recensie", "handleiding" etc. om gerelateerde zoekwoorden te targeten. Bijvoorbeeld, verander "On-page SEO checklist" naar "Beste on-page SEO checklist"
  • Gebruik sterke bijvoeglijke naamwoorden om het zoekwoord catchy te maken. Woorden zoals "fantastisch", "onmisbaar", "cruciaal", etc. werken goed. Bijvoorbeeld: "De onmisbare on-page SEO checklist handleiding voor bloggers" 

5

Social media en meta's


Dit is een stap die veel bloggers vaak overslaan. Maar de echt succesvolle schrijvers weten dat dit soort kleine dingetjes het verschil kunnen maken. Volg de onderstaande stappen om social media en meta-data te optimaliseren voor de beste resultaten.

1. Optimaliseer koppen voor verschillende platformen

Elk platform heeft zijn eigen voorkeuren als het om koppen gaat. Klik-waardige koppen die nieuwsgierigheid opwekken doen het goed op social media, terwijl korte headlines met zoekwoorden en sterke "search snippets" het beter doen in Google.

Het mooie is dat de kop die je boven je artikel zet, niet dezelfde hoeft te zijn als je kop voor Google of social media. Je kunt gemakkelijk je koppen optimaliseren voor elk afzonderlijk platform met behulp van de plugin Yoast SEO.

Kop voor Google

  • Optimaliseer de SEO-titel voor meer kliks vanuit Google
  • Gebruik het zoekwoord in de titel en snippet
  • Gebruik max 50-60 karakters
SEO-titel Yoast

Titel voor social

  • Optimaliseer voor meer kliks vanuit social media
  • Gebruik koppen die nieuwsgierigheid opwekken en meer shares opleveren
  • Gebruik maximaal 60 karakters
Titel Social in Yoast

2. Optimaliseer meta-omschrijvingen

De meta-omschrijving is al lang geen rankingfactor meer voor Google. Desondanks wordt deze omschrijving nog steeds gebruikt in de zoek-snippet en bepaalt hij in grote mate of iemand wel of niet op jouw site klikt in de zoekresultaten.

Verwacht geen stortvloed aan traffic als je de meta-omschrijving verbetert. Maar als het ook maar een klein beetje helpt, waarom zou je het dan niet eventjes doen?

Je kunt een meta-omschrijving toevoegen in Yoast:

meta-omschrijving Yoast


Let bij het maken van je meta-omschrijving op het volgende:

  • Beperk jezelf tot 155-160 karakters. Langere omschrijving worden afgebroken in Google.
  • Gebruik zoekwoorden. Google maakt zoekwoorden vet in de snippet en dit vergroot je CTR (click through rate).
  • Schrijf overtuigende meta-omschrijvingen. Gebruik "power words" en beschrijvende bijvoeglijke naamwoorden om meer kliks te genereren.

3. Optimaliseer de URL

Standaard gebruikt WordPress de volledige titel als de URL van de pagina. Dit is niet wenselijk voor SEO en user experience. Gelukkig kun je 'm eenvoudig aanpassen.

Volg deze stappen om je URL te optimaliseren:

  • Verwijder stopwoordjes, zoals 'van', 'en', 'of', 'de', etc.
  • Gebruik zoekwoorden in de URL.
  • Hou de URL zo kort mogelijk. 3 tot 6 woorden is de ideale lengte.
  • Zorg dat de URL leesbaar is. Een gebruiker zou aan de hand van de URL moeten kunnen zien waar de pagina over gaat.

Bijvoorbeeld, een blogartikel over "10 SEO-tips die elke blogger zou moeten weten" kan een URL hebben als:

voorbeeld.nl/top-10-seo-tips

Of

voorbeeld.nl/seo-tips

Wil je meer weten over hoe je maximaal SEO-voordeel haalt met je URL? Lees dan deze mooie post op Moz.

4. Optimaliseer afbeeldingen voor social media

Een manier om veel meer shares en kliks te krijgen op social media, is om meta-data en afbeeldingen op maat te gebruiken voor de verschillende sociale netwerken.

Met Yoast kun je een titel, omschrijving en afbeelding invoeren voor Facebook en Twitter:

Social titel en afbeelding Facebook


5. Check hoe je artikel eruit komt te zien op social media

Als je alle stappen hierboven hebt doorlopen en je artikel hebt gepubliceerd, ga dan naar de Facebook Debug Tool en check hoe je post eruit komt te zien op Facebook.


6

Leadgeneratie en businessdoelen

Als je iets wilt verdienen met je website, is het handig om e-mailadressen te verzamelen en leads te genereren. Dat kan bijvoorbeeld met content-upgrades.

1. Content-upgrades

Content-upgrades zijn een ideale manier om leads te verzamelen. Het zijn PDF's, handleidingen en andere dingen die je kunt downloaden die goed aansluiten op de inhoud van je artikel. Deze upgrades werken goed en zorgen voor een boel nieuwe leads.

Gebruik deze 2 tools om content-upgrades te maken en versturen:

Thrive Leads

Thrive Leads (aff.)

De beste leadgeneratie-plugin voor WordPress

E-mailmarketing

Een programma voor e-mailmarketing, zoals Mailchimp of Active Campaign

2. Affiliate-links

Als het artikel helemaal klaar is, kan je erdoorheen lopen en links toevoegen naar affiliate-producten die je aanraadt.

Verwijs alleen naar goede producten waar je achter staat. Maak je content lekker praktisch door tutorials/video's toe te voegen die laten zien hoe je de producten kunt gebruiken.


7

Inplannen en promoten

Enter your text here...

Als je je artikel hebt gepubliceerd, is het tijd om te gaan promoten!

De beste manier om dit te doen is om een en ander te automatiseren en zoveel mogelijk mensen op zoveel mogelijk platforms te bereiken. Volg onderstaande stappen om je nieuwe artikelen te promoten.

1. Publiceer op de juiste tijd

De tijd waarop je je artikel publiceert, kan een grote impact hebben op hoe succesvol je post is. Publiceer op tijden waarop veel gepost wordt en je kunt ondersneeuwen in een lawine van andere content. Maar publiceer je op rustigere tijden, dan krijg je misschien te weinig bezoekersverkeer.

Er is al heel wat onderzoek gedaan naar de beste tijden om een blogpost te publiceren. De belangrijkste takeaways zijn:

Ochtenden

De meeste mensen lezen blogposts in de ochtend.

Maandag

Op maandag worden de meeste blogs gelezen.

9 - 11 uur

De meeste views zijn tussen 9-11 uur 's ochtends.

Let op: dit zijn algemene richtlijnen. Misschien is het voor jouw site en doelgroep wel compleet anders!

Pin je dus zeker niet vast op deze tijden. Er zijn meer dan genoeg blogs die de hele week door publiceren.

2. Plan meerdere posts in voor social media

Als je je artikel voor het eerst op social media publiceert, wordt het alleen gezien door een handjevol van je volgers voordat het ondergesneeuwd wordt door andere updates.

Bijvoorbeeld, onderzoek toont aan dat een tweet een 'half-life' heeft van slechts 18 minuten. Dit betekent dat na 18 minuten je tweet nog slechts de helft van zijn potentiële lezers bereikt.

De levensduur van een tweet is slechts 18 minuten.

Dit betekent dat je je artikel meerdere keren en gedurende een aantal weken op social media moet promoten om er alles uit te halen.

De beste manier om dit te doen is om meerdere updates van tevoren in te plannen.

Tools die je kunt gebruiken om dit allemaal te automatiseren, zijn Hootsuite, Social Bee en Buffer.

3. Stuur een mail naar je e-mail-lijst

Is je artikel gepubliceerd? Stuur dan ook een mail over je nieuwe artikel naar je mail-lijst.

Ga naar Mailchimp, Active Campaign of welk e-mailprogramma je ook gebruikt en laat je volgers weten dat je een mooi nieuw artikel op je site hebt gepubliceerd.

4. E-mails sturen naar mensen die je in je artikel hebt genoemd

Als je mensen of bedrijven in je artikel hebt genoemd, is het altijd een goed idee om hen op de hoogte te stellen.

Dit is goed om te netwerken, maar het kan je ook een tweet of een Facebook-share opleveren.

5. Voeg links toe in je oude artikelen naar je nieuwe artikel

Dit kost je weinig moeite en het werkt bijzonder goed als je het consequent doet.

Het is moeilijk om externe links naar je content te krijgen, maar interne links bouwen is easy. Alles wat je hoeft te doen is naar je oude artikelen gaan en daarin links toevoegen naar je nieuwe artikel. Dit geeft je nieuwe artikel gelijk een mooie SEO-boost.

Volg hiervoor de volgende stappen:

1 - Zoek in Google op "site:jouwwebsite.nl" "zoekwoord"

Site search Google

2 - Check welke artikelen gerelateerd zijn aan je nieuwe artikel en voeg een link naar het nieuwe artikel toe in de oude post.

Klaar is Kees :).

Bonus-download

Zeker weten dat je niks vergeet? Download dan de On-page SEO Checklist. Print hem uit en loop alle punten na voordat je een nieuw artikel publiceert. Zo haal je maximaal SEO-resultaat met je content.

Conclusie

On-page SEO is een van de belangrijkste ingrediënten van een goede marketingstrategie, maar het krijgt zelden de aandacht die het verdient. Hoe je je content opmaakt, je meta-data optimaliseert of je afbeeldingen gebruikt, heeft een directe impact op je rankings en user experience.

Deze checklist lijkt misschien wat lang, maar gelukkig hoef je de meeste punten maar één keer te doen. Andere kosten vaak maar een paar minuten als je eenmaal een goede workflow te pakken hebt.

En bedenk: als je al uren investeert om ijzersterke content te maken, dan kun je ook nog wel wat extra minuten besteden om de beste resultaten te halen met je harde werk.

Tot slot nog een paar gouden regels om op te letten:

  • Wat goed is voor gebruikers, is goed voor SEO. IJzersterke content, correcte grammatica en een mooie opmaak maken je lezers én Google happy.
  • Wat werkt op 1 platform, werkt niet altijd op het andere. Optimaliseer headlines, afbeeldingen en meta-data apart voor social en search.
  • Investeer in de infrastructuur van je website. Zorg dat je website snel laadt en kies een goede, betrouwbare webhost. Dit is de basis van je business - beknibbel er niet op.
  • Ga als eerste voor de quick wins, voordat je de meer arbeidsintensieve dingen oppakt.

Dit artikel werd oorspronkelijk gepubliceerd op Authority Hacker en is met toestemming vertaald.

Michiel Brand
Updated 07/11/2022

Gerelateerde artikelen

Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}