5 onmisbare weetjes over redirects.

5 onmisbare weetjes over redirects

Als je een beetje succes wilt hebben met je website, moet je ook verstand hebben van wat technische dingetjes. Zoals redirects bijvoorbeeld.

Of nou ja, technisch. Redirects klinkt misschien best ingewikkeld, maar in de praktijk valt dat best mee. In deze blog/podcast ontdek je alles wat je moet weten over redirects:

👉 Wat zijn redirects?

👉 Wat zijn de SEO-gevolgen?

👉 Wanneer gebruik je ze?

👉 Hoe maak je redirects?

👉 Waar moet je mee uitkijken?

1. Wat zijn redirects?

Een redirect is een omleiding van de ene URL naar de andere URL. Je kunt het dus zien als een soort verhuisbericht voor URL’s.

Bijvoorbeeld, maak je een redirect van URL A naar URL B, dan wordt iedereen die URL A wil bezoeken automatisch doorgestuurd naar URL B. Redirects worden vaak gebruikt op websites en zijn belangrijk voor SEO.

Wat is een redirect?

Verschillende typen redirects

Er zijn verschillende typen redirects:

👉 301 redirect. Dit is een permanente redirect en wordt verreweg het meest gebruikt.

👉 302 redirect. Dit is een tijdelijke redirect > je laat zoekmachines weten dat de pagina tijdelijk verhuisd is. Je geeft aan dat de content wel gevonden is, maar dat die nu tijdelijk op een andere locatie staat.

👉 307 redirect. Dit is ook een tijdelijke redirect > deze geeft een wat duidelijkere instructie aan de zoekmachine dat de redirect tijdelijk is. Het maakt niet zo gek veel uit of je kiest voor een 302 of een 307 bij een tijdelijke redirect. Wil je hier meer over weten, check dan deze video van Yoast over het verschil tussen een 302 en 307.

👉 En de andere nummers dan? Die zijn er inderdaad ook, maar zul je in de praktijk nauwelijks gebruiken. 

2. De SEO-gevolgen van redirects

Redirects worden vaak toegepast. Maar wat zijn eigenlijk de SEO-gevolgen?

Laten we eens kijken naar PageRank en hoe geredirecte URL’s worden getoond in de zoekresultaten.

PageRank

Elke URL op internet heeft een bepaalde SEO-waarde. Dit noemen we PageRank. De vraag is nu natuurlijk wat er gebeurt als je een URL redirect. Raak je de PageRank van die URL dan ook kwijt?

Voorheen bleek dit inderdaad het geval. Bij een redirect verloor je ongeveer 15% PageRank. Maar tegenwoordig is dat gelukkig niet meer het geval. In 2016 bevestigde Google-medewerker Gary Illyes dat 30x redirects geen PageRank meer verliezen. Dit geldt dus voor alle redirects, of het nu een 301, 302 of 307 is.

30x redirects verliezen geen PageRank.

Je kunt dus met een gerust hart een redirect plaatsen. De SEO-waarde van de oude URL wordt netjes doorgestuurd naar de nieuwe URL.

💡 Let op: dit geldt alleen als de pagina waarnaar je redirect ongeveer hetzelfde onderwerp heeft. Het heeft dus geen zin om tig oude blogartikelen te verwijderen en die allemaal te redirecten naar je homepage, om zo te proberen al je PageRank van die oude blogartikelen te behouden. In dat geval behandelt Google deze 301 redirects als een soft-404 en dan wordt er geen PageRank doorgegeven.

Welke URL komt in de zoekresultaten?

Hier zit een verschil tussen tijdelijke en permanente redirects.

Een 301-redirect is permanent. Dus als je een 301 redirect plaats van URL A naar URL B, dan zal Google URL B laten zien in de zoekresultaten.

Bij een 302 tijdelijke redirect is dit anders. Nu is er slechts een tijdelijke omleiding, dus zal Google de oorspronkelijke URL A in de zoekresultaten blijven laten zien.

📌 Blijft de tijdelijke 302 redirect gedurende een lange periode op de URL staan? Dan beschouwt Google de tijdelijke 302 uiteindelijk toch als een permanente 301 en komt de nieuwe URL in de zoekresultaten te staan. Als de 302 lang blijft staan, gaat Google er namelijk van uit dat je een foutje hebt gemaakt en dat het eigenlijk een 301 had moeten zijn.

3. Wanneer gebruik je (welke) redirects?

Er zijn verschillende redenen om een redirect te plaatsen. Bijvoorbeeld:

  • Je verandert de URL van een pagina.
  • Je verandert de linkstructuur op je site (bijvoorbeeld, je had eerst de categorienaam in de URL en die wil je er nu uit).
  • Je hebt meerdere blogs over hetzelfde onderwerp geschreven en die wil je samenvoegen naar 1 artikel. De blogs die je verwijdert, laat je redirecten naar het nieuwe artikel.
  • Je verhuist je website naar een andere domeinnaam.

In de meeste gevallen gebruik je een 301, permanente redirect.

Alleen als de verhuizing echt tijdelijk is, gebruik je een 302. Bijvoorbeeld: als je een tijdelijke kortingsactie hebt, zou je een 302 kunnen gebruiken.

Voorbeeld: 302 redirect bij een kortingsactie

💡 Je verkoopt wollen truien in je webshop en gedurende 2 weken heb je een speciale kerstkorting lopen voor je truien. Dan kan je een 302-redirect zetten op je URL mijnsite.nl/wollen-truien naar de kortingspagina mijnsite.nl/wollen-truien-kerstkorting. Na 2 weken verwijder je de kortingspagina weer en ga je terug naar de oorspronkelijke pagina.

4. Hoe maak je redirects?

Redirects kun je eenvoudig maken met een plugin. Voor WordPress kun je bijvoorbeeld gebruikmaken van de plugin Redirection. Vul de oude URL in, de nieuwe URL en of het een 301 of 302 moet zijn.

Redirects maken met de Redirection-plugin.

Je kunt ook redirects instellen met een .htaccess-file. Dit is een bestand op je webserver waarin je instructies kunt opnemen voor zoekmachines.

Een .htaccess werkt met code dus let wel op dat je geen typefouten maakt. Voor je het weet draait je site de soep in. Je kunt gebruikmaken van deze handige tool van Managed WP Hosting om redirect-codes te genereren voor je .htaccess-bestand.

5. Oppassen geblazen

Een redirect heb je zo aangemaakt. Maar toch is het oppassen geblazen: je kunt snel de mist ingaan.

Redirect chains

Stel, je plaats een 301 redirect van URL A naar URL B. En een jaar later plaats je wederom een 301 redirect, dit keer van URL B naar URL C. Dan krijg je een redirect chain.

Voorbeeld van een redirect chain.

Probeer redirect chains te voorkomen. Het zorgt voor extra laadtijd en gaat ten koste van de gebruikerservaring.

Google zegt het volgende over redirect chains:

While Googlebot can follow up to 10 hops in a “chain” of multiple redirects (for example, Page 1 > Page 2 > Page 3), we advise redirecting to the final destination. If this is not possible, keep the number of redirects in the chain low, ideally no more than 3 and fewer than 5. Chaining redirects adds latency for users, and not all user agents and browsers support long redirect chains.

Redirect loops

Een redirect loop is nog een graadje erger. Deze ontstaat als een ketting van redirects terugverwijst naar een andere URL in de ketting. Bijvoorbeeld: URL A > URL B > URL C > URL A.

Een voorbeeld van een redirect loop.

Dit veroorzaakt een oneindige loop die uiteindelijk een foutmelding oplevert in de browser. Let erop dat je dit soort loops voorkomt!

Foutmelding bij een redirect loop.

Redirect alleen als het nodig is

👉 Pas alleen redirects toe als het echt nodig is. Een redirect vergroot de laadtijd ietsjes. En als je niet uitkijkt, kunnen ze soms leiden tot een redirect chain of een redirect loop.

👉 Ook weet je nooit zeker wat de uiteindelijke effecten in Google zijn. Meestal gaat alles goed, maar dat hoeft niet altijd. Het kan bijvoorbeeld gebeuren dat je toch wat slechter gaat ranken na een redirect.

Michiel Brand
Updated 07/03/2023

Gerelateerde artikelen

Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}