SEO 2021.

SEO 2021: 3 belangrijke actiepunten voor meer SEO-succes

SEO verandert in een razend tempo. In deze SEO Podcast/blogpost praten we je weer helemaal bij over de laatste ontwikkelingen.

We geven je 3 belangrijke actiepunten voor meer SEO-succes in 2021.

Lees/luister snel verder en ontdek:

  • Wat ons op het gebied van SEO te wachten staat in 2021
  • Welke ontwikkelingen van belang zijn
  • En hoe je daar het beste op inspeelt

3 belangrijke actiepunten SEO 2021

Dit zijn de 3 belangrijke actiepunten voor SEO-succes in 2021:

  1. Core Web Vitals
  2. Google zet helemaal in op Artificial Intelligence
  3. Van zoekwoorden naar onderwerpen

1 – Core Web Vitals 

Holy moly, Core Web Vitals… Alsof de SEO-wereld niet genoeg gekke termen heeft. Wat betekent dit nu weer 🤔?

Simpel gezegd komt het hierop neer.

In mei 2021 gaat Google de Page Experience-update uitrollen. Met deze update gaat Google websites die gebruikers een optimale ‘page experience’ geven nog meer belonen.

💡 Een goede ‘page experience’ betekent een webpagina die zo gebruiksvriendelijk mogelijk is.

Google gebruikt nu al enkele web vitals om de page experience van een webpagina te beoordelen:

  • Mobielvriendelijkheid
  • Safe browsing
  • Https
  • Geen storende interstitials (schermvullende pop-ups op mobiel)

Vanaf mei 2021 komen hier 3 core web vitals bij:

  • LCP – Largest Contentful Paint
  • FID – First Input Delay
  • CLS – Cumulative Layout Shift 
Core web vitals.
Bron: Backlinko

O jee. Nog meer afkortingen en ingewikkelde termen 😱!

Wees gerust, je hoeft niet alles hierover te weten.

Maar kortgezegd betekent het dit:

  • LCP – De laadsnelheid van het grootste content-element op de webpagina. Bijvoorbeeld, het grootste content-element kan de tekst op de webpagina zijn. Als die geladen is, kan de gebruiker beginnen te lezen, terwijl er nog andere elementen aan het laden zijn zoals afbeeldingen en video’s. Een goede LCP is maximaal 2,5 seconde.
  • FID – dit meet hoe snel je webpagina reageert op acties van een gebruiker. Klikt een bezoeker bijvoorbeeld op een link, hoe lang duurt het dan voordat de website reageert. Een goede FID is onder de 100 ms
  • CLS – dit meet de visuele stabiliteit van een webpagina door te kijken hoe vaak gebruikers ‘layout shifts’ ervaren. Een layout shift ontstaat als er elementen verspringen op de webpagina doordat andere elementen later worden ingeladen. Bijvoorbeeld: je leest een stuk tekst op de webpagina en ineens verspringt die tekst een stukje naar beneden, omdat er nog een advertentie of video wordt ingeladen. Google gebruikt hier een score voor, waarbij een CLS-score van onder de 0,1 goed is.
Core web vitals: beoordelingswaardes.

👉 Core Web Vitals gaan rankings beïnvloeden vanaf mei 2021. Het gaat waarschijnlijk geen gigantisch grote impact hebben. Je kunt nog steeds prima ranken als je een matige/slechte score hebt op de core Web Vitals.

Maar het is wel belangrijk om te zorgen dat je zo goed mogelijk scoort. Dit betekent een betere gebruikerservaring en bonuspunten voor Google.

Actiepunten Core Web Vitals

Je score voor de core web vitals checken en zo nodig verbeteren? Dat kan in Google Search Console.

👉 Ga in Google Search Console naar ‘Site-vitaliteit’. Check de rapporten voor mobiel en desktop.

Rapport site vitaliteit.
  • Check je scores. Zitten er URL’s bij met ‘slecht’ of ‘hebben verbetering nodig’?
  • Check URL’s die je wilt verbeteren met de tool PageSpeed Insights. Hier krijg je de scores te zien van een URL op de Core Web Vitals met advies hoe je de score kunt verbeteren.
  • Vaak is het een nogal technisch verhaal > vraag je webbouwer/webhost om hulp.

2 – Meer Artificial Intelligence

Tijdens het “Google Search On”-evenement in oktober 2020 gaf Google een inkijkje in de laatste ontwikkelingen van de zoekmachine, met name op het gebied van AI.

Dit zijn de belangrijkste ontwikkelingen:

De zoekmachine begrijpt steeds beter wat je zoekt > BERT wordt inmiddels voor vrijwel elke zoekopdracht in het Engels gebruikt. Dit geeft betere zoekresultaten voor de gebruiker.

Spelling > in oktober 2020 rolde Google een nieuw spellingsalgoritme uit. Ze kunnen nu nog beter verkeerd gespelde woorden ontcijferen.

Passage Ranking > Dit is een belangrijke update: Google kan nu nog beter passages van een webpagina zelfstandig laten zien in de zoekresultaten. Passage Ranking gaat volgens Google 7% van het aantal zoekopdrachten wereldwijd verbeteren.

Passage ranking lijkt sterk op featured snippets: je ziet passages van een webpagina rechtstreeks in de zoekresultaten. Het verschil is dat Google met deze nieuwe update nog beter losse passages kan beoordelen op relevantie voor een zoekvraag.

Actiepunten AI

👉 Gebruik je nog steeds bewust zoekwoorden met verkeerde spelling in je content om beter te scoren in Google? Foei 😐. Dat was al niet echt meer nodig, maar nu hoeft het écht niet meer.

👉 Maak unieke, sterke content die antwoord geeft op de zoekvraag. Dit wordt steeds belangrijker om goed te scoren in Google.

👉 Een pagina kan op steeds meer zoekwoorden/onderwerpen gaan ranken door ‘Passage Ranking’. Zorg ervoor dat je artikel geoptimaliseerd is voor de juiste zoekwoorden en vooral ook dat het goed gestructureerd is. Verdeel je artikel onder in aparte secties die over bepaalde subonderwerpen gaan.

Gebruik kopjes en subkopjes. Elk subonderwerp onder een kopje wordt een “mini-webpagina” door Passage Ranking. En daarmee kun je mooi ranken in Google!

👉 Lange content wordt nog belangrijker. Je kunt nu nog beter ranken op alle subonderwerpen in een lang artikel. Heb je meerdere pagina’s over onderwerpen die zeer sterk gerelateerd zijn? Overweeg ze dan in 1 artikel te zetten.

💡 Bijvoorbeeld: je hebt een kort artikel op je site over hoe je een goede conclusie schrijft. Daarnaast heb je een lang artikel dat in zijn geheel beschrijft hoe je goede blogartikelen schrijft. Er zit flinke overlap tussen deze 2 artikelen > delete het korte artikel over het schrijven van een goede conclusie en zet dat in je lange artikel.

3 – Van zoekwoorden naar onderwerpen

Vroeger was het simpel. 1 zoekwoord per pagina en je zat goed.

Maar deze benadering werkt al lang niet meer.

Webpagina’s ranken tegenwoordig vaak op meerdere zoekwoorden. Langere content scoort goed in Google en 1 pagina kan ranken op tientallen, honderden of zelfs duizenden zoekwoorden.

Keyword mapping is belangrijker dan ooit. Dit betekent: zoekwoorden bij elkaar groeperen voor 1 pagina.

✅ Groepeer zoekwoorden bij elkaar die sterk op elkaar lijken. Synoniemen, gerelateerde zoekwoorden, enkelvoud/meervoud enz. Zoekwoorden die te maken hebben met je hoofdonderwerp + die dezelfde zoekintentie hebben.

Welke zoekwoorden moet je dan op een aparte pagina zetten? Wanneer is het een apart subonderwerp?

Dit kan moeilijk zijn om te bepalen.

Een handige truc is om de top 10 zoekresultaten in Google te checken voor beide zoekwoorden. Zie je dezelfde zoekresultaten terugkomen in de top 10? Dat betekent dat deze webpagina’s ranken voor beide zoekwoorden.

Zit er veel overlap tussen de top 10 voor beide zoekwoorden, dan kun je ze het beste combineren op één pagina.

☝Voorbeeld

Tennisarm en tenniselleboog zijn synoniemen. Ze betekenen hetzelfde. Moet je ze dan ook op één pagina zetten?

Ga naar Google en zoek apart op beide zoekwoorden. Vergelijk de top 10 met elkaar. Zelf zie ik enige overlap: 4 zoekresultaten in de top 10 ranken op beide zoekwoorden.

Je zou ze dus zeker kunnen combineren. Maar splitsen is ook een goede optie. 6 zoekresultaten zijn verschillend en je zou dus wellicht beter kunnen scoren met 2 aparte pagina’s.

💡 Heb je een website met een hoge domeinautoriteit? Dan is combineren de beste optie hier. Heb je minder autoriteit, dan maak je waarschijnlijk meer kans op goede rankings met 2 aparte pagina’s.

Actiepunten zoekwoorden naar onderwerpen

👉 Ga zoekwoorden niet te veel splitsen en combineer ze waar dat mogelijk is. Groepeer zoekwoorden die bij elkaar horen op één pagina.

👉 Hoe doe je dat? Kijk naar de top 10 Google-zoekresultaten (gebruik een incognito-venster om de ongepersonaliseerde zoekresultaten te zien!). Overlappen ze voor 5 of meer? Dan kun je ze waarschijnlijk het beste op één pagina combineren.

👉 Gebruik tools, zoals Ahrefs, om dit sneller te checken.

👉 Ga uit van de gebruiker/zoekintentie: wat wil een gebruiker zien als hij/zij op een bepaalde zoekterm zoekt?

👉 Lange content doet het goed, maar hou het overzichtelijk. Als een subonderwerp zo uitgebreid is dat je er veel over te schrijven hebt, kan een aparte pagina zinvoller zijn.

👉 Je kunt tekst uitklapbaar maken met een accordion/toggle. Zou hou je een lang artikel overzichtelijk.

👉 Maak gebruik van een inhoudsopgave: dan kan een gebruiker gelijk doorklikken naar een subonderwerp in een lang artikel.

👉 Google helpt gebruikers ook hierbij in de zoekresultaten met featured snippets. Je klikt vanuit Google gelijk door naar de betreffende passage in het artikel. En de passage wordt geel gemarkeerd: superhandig! Met “Passage Ranking” gaat dit nog uitgebreider worden. Zo kun je toch snel in een lang artikel vinden wat je zoekt.

Doorklikken vanuit een featured snippet in Google:

Featured snippet.

Klaar voor 2021

Oké, dit waren ze dan! De drie belangrijke SEO-actiepunten voor 2021:

  1. Core Web Vitals
  2. Google zet helemaal in op Artificial Intelligence
  3. Van zoekwoorden naar onderwerpen

☝ Heb je vragen? Of ken jij nog meer SEO-ontwikkelingen die iedereen zou moeten weten? Laat hieronder een reactie achter!

Michiel Brand
Updated 06/01/2021

Gerelateerde artikelen

Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}