SEO basisbeginselen

SEO draait om drie elementen: content, linkbuilding en techniek.

De een is wat belangrijker dan de ander, maar een solide SEO-strategie rust altijd op deze drie pijlers.

SEO

SEO staat voor Search Engine Optimization, ofwel zoekmachineoptimalisatie. Het doel van SEO is het verkrijgen van meer relevante bezoekers naar je site door het verhogen van je positie in de zoekmachines. SEO is dus een vorm van online marketing op basis van zogenaamde organische, niet-betaalde zoekresultaten.

Succesvolle SEO is afhankelijk van zowel on-site als off-site factoren:

  1. Content
  2. Linkbuilding; en
  3. Techniek.

Content

We beginnen maar meteen met de belangrijkste SEO-factor: content. De bekende uitspraak van Bill Gates in 1996 “Content is king”, is vandaag de dag nog steeds zo relevant als toen. En eigenlijk is dit niet meer dan logisch. De missie van Google is immers om gebruikers de meest relevante resultaten te tonen voor hun zoekvraag. De webpagina’s die qua inhoud het beste aansluiten bij iemands informatievraag komen dan logischerwijs als eerste naar voren.

De content van een pagina bestaat niet alleen uit de tekst, maar ook uit koppen en subkoppen, de titel en meta tags. Voordat je content vormgeeft, moet je natuurlijk wel eerst een zoekwoordenonderzoek doen. Vervolgens stem je de hele content van je SEO-teksten af op de keywords die uit je onderzoek naar voren zijn gekomen. Doe dit wel op een gebalanceerde manier. Je hele tekst volstoppen met keywords vermindert de leesbaarheid en kan bovendien leiden tot een penalty van Google.

Linkbuilding

Een heel belangrijke off-site SEO factor is linkbuilding. Elke externe link naar jouw eigen website wordt gezien als een “stem” voor je site. Hoe meer stemmen je krijgt, des te relevanter je site is voor een zoekmachine. Externe links hebben dus invloed op de positie van je site in de zoekresultaten.
linkbuildingHier komt content meteen weer om de hoek kijken. Als je namelijk zorgt voor interessante content op je site zullen mensen vaker naar je site gaan linken. Zo verzamel je dus “op natuurlijke wijze” links. Maar voor de beste resultaten, zul je daarnaast ook zelf actief aan linkbuilding moeten doen. Bijvoorbeeld door webmasters te benaderen van sites, waarvan je graag een link zou krijgen. Of door het starten van een linkbait campagne, waarbij je gericht bezig bent om links te verzamelen. Dit kan bijvoorbeeld door het plaatsen van nieuwswaardige of controversiële berichten op je site die veel aandacht krijgen, of door iets nuttigs gratis weg te geven aan leden van je doelgroep die het vervolgens via links verder gaan verspreiden.

Bedenk wel dat niet alleen de hoeveelheid links naar je site van belang is, maar ook de kwaliteit van die links. Een link vanaf een populaire site met autoriteit is veel waardevoller dan een link van een persoonlijke homepage of een linkverzamelpagina. Ook de relevantie van de verwijzende site is belangrijk: hoe dichter de website die naar je linkt aansluit op het onderwerp van jouw eigen website, hoe beter.

Techniek

Voor zoekmachines is het ook belangrijk dat je site technisch goed is opgebouwd. De HTML-code die je gebruikt moet bij voorkeur semantisch correct zijn. De sitestructuur moet goed opgezet zijn, je gebruikt de juiste metatags en de URL’s zijn mooi en logisch vormgegeven.

Zoekmachines hebben moeite om de inhoud van een afbeelding te bepalen en kunnen ook slecht overweg met menu’s en links in JavaScript. Door gebruik te maken van het attribuut alt vertel je zoekmachines precies waar de afbeelding over gaat. Menu’s geef je vorm zonder gebruik te maken van JavaScript en links maak je met het element a en het attribuut href. Als de techniek van je site op orde is, maak je het zoekmachines zo makkelijk mogelijk en kunnen ze soepel en onbelemmerd je site spideren!

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: