Wil je meer resultaat met je website? Dan heb je sterke SEO-teksten nodig. Dat zijn teksten die geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines.
Met SEO-teksten kom je hoog in Google op de zoekwoorden die voor jou van belang zijn. Zo trek je meer bezoekers naar je website én haal je meer klanten binnen.
Maar is dat niet ontzettend lastig, goede SEO-teksten schrijven? Nee hoor, dat valt best mee.
In dit artikel lees je precies hoe het moet. En krijg je een simpel stappenplan met duidelijke instructies.
Download ook de handige checklist als PDF. Dan heb je het volledige stappenplan altijd bij de hand.
More...
Checklist SEO-teksten schrijven
Klaar om aan de slag te gaan en meer bezoekers naar je website te halen? Lees dan gauw verder en ontdek de 5 stappen voor de perfecte SEO-tekst.
1
Stap 1: Zoekwoordenonderzoek
Mensen gebruiken allerlei verschillende zoekopdrachten in Google. Bijvoorbeeld “yogaschool Amsterdam Noord”.
Heb jij een sterke SEO-tekst geschreven voor je website die helemaal gericht is op precies die zoekopdracht? Dan maak je goede kans om hoog in Google te komen. Dat levert je direct nieuwe bezoekers en klanten op.
Maar hoe weet je nu welke zoekwoorden je precies moet gebruiken voor je SEO-teksten?
Daar kom je achter met een zoekwoordenonderzoek. Zo breng je de meest gunstige zoekwoorden in kaart met de hoogste kans op succes voor je website.
Let op: een zoekwoord kan bestaan uit 1 woord, maar ook uit meerdere woorden. ‘Yoga’ is dus een zoekwoord, maar ‘beste yogaoefeningen voor thuis’ is net zo goed een zoekwoord.
Wat dat betreft zou ‘zoekopdrachten’ of ‘zoektermen’ eigenlijk een betere benaming zijn. Maar in de SEO-wereld is het gebruikelijk om te spreken van ‘zoekwoorden’, dus daar sluit ik me in dit artikel bij aan.
Longtail zoekwoorden: de sleutel tot succes
Zoekwoorden die specifiek zijn en uit meerdere woorden bestaan, zijn vaak het meest interessant. Dit noemen we longtail zoekwoorden.
Doen we zoekwoordenonderzoek voor onze yogaschool in Amsterdam, dan zouden we deze 2 zoekwoorden kunnen tegenkomen:
Het algemene zoekwoord ‘yoga’ lijkt op het eerste oog erg interessant. Maar liefst 22.000 mensen per maand zoeken in Google op 'yoga' (kolom ‘Search’).
Maar kijken we naar de kolom KD (Keyword Difficulty), dan wordt het al een heel ander verhaal.
De KD-score geeft aan hoe moeilijk het is om hoog te scoren op dit zoekwoord in Google. Een score van 40 is relatief hoog. Dit betekent dat er veel concurrentie op het zoekwoord zit en dat het erg moeilijk zal zijn om hoog te scoren in Google.
Het longtail zoekwoord ‘yogaschool Amsterdam Noord’ is een stuk minder populair. Er zoeken elke maand 50 mensen op in Google. Maar de Keyword Difficulty is ook een stuk lager. Een KD-score van 13 betekent dat er weinig concurrentie op dit zoekwoord zit. We zouden dus relatief makkelijk hoog kunnen komen in Google.
Laat je niet foppen door hoge zoekvolumes.
Hoe meer mensen in Google zoeken op een bepaald zoekwoord, hoe sterker de concurrentie over het algemeen zal zijn. Kies je voor zo’n algemeen zoekwoord, dan maak je weinig kans om hoog in Google te komen.
Bovendien zijn longtail zoekwoorden vaak nog interessanter ook. Zoekt iemand op ‘yogaschool Amsterdam Noord’, dan zijn ze specifiek op zoek naar wat wij aanbieden. Er is een grote kans dat iemand klant bij ons wordt als hij via deze zoekterm op onze website terechtkomt.
Aan de andere kant, iemand die op ‘yoga’ zoekt in Google, is misschien helemaal niet op zoek naar ons. Misschien wil hij wel alles weten over de geschiedenis van yoga. Of zoekt hij een overzicht van yoga-oefeningen om thuis te doen. Met zo’n algemeen zoekwoord, is het lastig om in te schatten wat die persoon graag wil weten. Het kan van alles zijn.
TIP
Longtail zoekwoorden zijn het meest interessant voor je SEO-teksten. De concurrentie op deze zoekwoorden is vaak laag, zodat je makkelijker hoog in Google komt. En de zoekintentie is vaak heel specifiek. Hierdoor maak je een grotere kans dat je websitebezoekers klant van je worden.
Longtail zoekwoorden vinden voor je SEO-teksten
Maak eerst een lijst van hoofdzoekwoorden die aansluiten op wat je aanbiedt. En gebruik dan zoekwoordtools om gunstige, gerelateerde zoekwoorden te vinden.
Een handige gratis tool is bijvoorbeeld de Google Zoekwoordplanner.
Zelf maak ik graag gebruik van Keyword Finder (aff.), een tool met veel meer mogelijkheden. Ze hebben een gratis trial waarmee je de tool 10 dagen uit kunt proberen.
Heb je een lijst van mooie zoekwoorden gevonden, dan is het tijd om de beste eruit te pikken. Selecteer ze op de volgende criteria:
Kies de beste zoekwoorden uit voor je SEO-tekst. Als hoofdregel kun je uitgaan van 1 tot 3 focus-zoekwoorden per SEO-tekst. Eventueel kun je die aanvullen met extra, gerelateerde zoekwoorden.
Als je meerdere zoekwoorden gebruikt, let er dan in ieder geval op dat ze aan elkaar gerelateerd zijn en goed op dezelfde pagina zouden passen.
Bijvoorbeeld: het heeft weinig zin om de zoekwoorden ‘geschiedenis van de stofzuiger’ en ‘goedkope stofzuiger kopen’ op één pagina te combineren. Beide zoekwoorden hebben namelijk een compleet andere zoekintentie. Het zou veel slimmer zijn om aparte SEO-teksten voor die zoekwoorden te schrijven.
Zoekwoordenonderzoek
Wil je meer weten over zoekwoordenonderzoek? Meld je dan aan voor mijn cursus Succesvol SEO-schrijven. Hier leer je alles over de bliksemsnelle goudzeefmethode, waarmee je razendsnel de beste zoekwoorden voor je SEO-tekst vindt.
2
Stap 2: Doel en doelgroep van je SEO-tekst bepalen
Laat ik eerst een misverstand uit de wereld helpen.
Ook al lijkt de naam anders te suggereren, SEO-teksten schrijf je echt niet alleen voor de zoekmachines.
Google wordt namelijk geen klant van je. En hoeft ook niet het antwoord op een zoekvraag te weten.
Wat Google wél wil, is zijn gebruikers zo goed mogelijke zoekresultaten voorschotelen. Dat zijn de webpagina’s die het beste aansluiten op de zoekvraag en daar een zo goed mogelijk antwoord op geven.
Dat is dan ook jouw missie bij het schrijven van SEO-teksten.
Geef de bezoeker waar hij of zij naar op zoek is. Schrijf teksten die perfect aansluiten op zowel doel als doelgroep.
Het doel van je SEO-tekst
Maak eerst duidelijk voor jezelf wat je met je SEO-tekst wilt bereiken.
Wat moet een bezoeker doen als hij op jouw webpagina landt? Denk bijvoorbeeld aan:
Je doel wordt snel duidelijk als je naar de zoekwoorden kijkt die je voor je SEO-tekst gaat gebruiken.
Welk doel heeft iemand die dat zoekwoord in Google intypt? Wat zoekt hij? Wat is zijn zoekintentie?
Stel dat je de volgende zoekwoorden in je lijst hebt staan:
Bij de eerste zoekopdracht is iemand voornamelijk op zoek naar informatie en is niet direct van plan om lid te worden bij een yogaschool.
De tweede en derde zoekopdracht daarentegen, zijn juist meer gericht op actie. Deze personen willen graag eens kennismaken met yoga en zouden wél graag lid worden van een yogaschool.
Heb je het doel van je tekst bepaald? Dan wordt schrijven 10 x makkelijker.
Het doel van dit blogartikel bijvoorbeeld, is om een antwoord geven op de vraag hoe je het beste SEO-teksten kunt schrijven. Met dat doel in het achterhoofd, weet ik precies wat ik moet schrijven en hoe ik dat het beste kan doen.
Doelgroep van je SEO-tekst bepalen
Het is ook belangrijk om je doelgroep goed te bepalen. Voor wie schrijf je eigenlijk?
Onze yogaschool in Amsterdam Noord zou eens op een rijtje kunnen zetten hoe hun gemiddelde klant eruit ziet. Bijvoorbeeld, laten we zeggen dat de meeste klanten in het volgende straatje passen:
Dan heb je al goed voor ogen hoe je je SEO-teksten het best kunt schrijven om specifiek deze doelgroep aan te spreken.
TIP
Schrijf je SEO-teksten alsof je rechtstreeks tegen je gemiddelde klant/websitebezoeker praat. Dat maakt je tekst veel persoonlijker: de lezer voelt zich echt aangesproken.
De inhoud, de stijl, je woordkeus en de ‘tone of voice’: stem het allemaal zo goed mogelijk af op je doelgroep. Je zult zien dat je teksten veel effectiever worden.
3
Stap 3: SEO-teksten schrijven
Oké, stap 1 en 2 zijn achter de rug.
We hebben een of meerdere gunstige zoekwoorden die we gaan gebruiken voor onze SEO-tekst. En ook het doel en de doelgroep hebben we helder voor ogen.
Nu is het tijd voor het echte werk: SEO-teksten schrijven.
De onderstaande tips helpen je om effectieve en krachtige SEO-teksten te schrijven, waarmee je:
1. Research
Begin met research voor je tekst. Dan heb je snel een goed idee waarover je kunt schrijven.
Ga naar Google en typ het belangrijkste zoekwoord in dat je voor je SEO-tekst gaat gebruiken. Bekijk de zoekresultaten en open de artikelen die je interessant lijken.
Handige tip
Houd de CTRL-toets ingedrukt als je op een zoekresultaat klikt. De webpagina opent dan in een nieuw tabblad. Zo kun je snel meerdere artikelen tegelijk openen.
Doe een snelle check van elk artikel en beoordeel of het artikel de moeite waard is. Ga het niet in zijn geheel lezen.
Sluit de tabjes van de artikelen die niet interessant zijn. En zorg dat je minimaal 5 goede artikelen overhoudt.
Lees de artikelen vluchtig door en let op:
2. Outline maken
Maak nu een outline voor je artikel. Dit is een kort overzicht van de onderwerpen die je wilt gaan bespreken en in welke volgorde.
Een bullet list is het handigste. Elke bullet staat dan voor een kopje/paragraaf in de SEO-tekst die je gaat schrijven. Zo zie je al gelijk de structuur van je hele artikel voor je.
Gebruik eventueel sub-bullets om aan te geven wat je precies allemaal gaat bespreken per bullet/kopje.
Ben je meer visueel ingesteld? Maak dan een outline met een mindmap, bijvoorbeeld in Whimsical.
Maak altijd een outline. Dit is de kapstok van je artikel. Het helpt je om gestructureerd en effectief te schrijven.
3. Schrijf je SEO-tekst
Je research is compleet en met de outline staat de structuur van je artikel op poten. Nu is het tijd om je SEO-tekst te schrijven!
Focus, schenk nog een kopje koffie/thee in, ontspan je vingers, en typen maar:
4. Schrijftips voor SEO-webteksten
Webteksten schrijven is andere koek dan schrijven voor print. Mensen lezen online namelijk een stuk vluchtiger.
Let er maar eens op hoe je zelf artikelen online leest.
Je scant vluchtig de inleiding en de koppen in het artikel. Lijkt het artikel je interessant, dan begin je van voren te lezen. Vaak lees je niet van A tot Z, maar pik je de delen/kopjes uit die je aandacht trekken.
Zo maak je SEO-webteksten makkelijk leesbaar:
5. Schrijven met AI
Kun je wel wat hulp gebruiken bij het SEO-schrijven? AI-tools zijn nuttige assistenten voor allerlei taken in het schrijfproces, zoals researchen, outlinen, brainstormen, schrijven, redigeren enz.
Wil je hier meer over weten, lees dan de volgende artikelen:
4
Stap 4: Optimaliseren van je SEO-teksten
Yes! Het is eindelijk zover: je artikel staat op papier.
Maar we zijn er nog niet…
Het is nu tijd voor de finishing touch: de tekst optimaliseren voor zoekmachines. Zo maak je er een echte SEO-tekst van die hoog kan scoren in Google. Dat doe je als volgt.
1. Maak de perfecte Google-snippet
De zoekresultaten van Google bestaan allemaal uit ‘snippets’. Afhankelijk van de zoekopdracht die je hebt ingetypt, kunnen dat video’s, afbeeldingen of tekstblokjes zijn.
Een tekst-snippet bestaat uit 3 elementen:
Deze 3 elementen kun je zelf invullen voor je SEO-tekst. Google neemt ze dan over in de snippet. Nou ja, meestal dan. Want soms past Google de SEO-titel en meta-omschrijving aan als ze denken dat dat beter bij de ingevoerde zoekopdracht past.
De SEO-titel, URL en meta-omschrijving zijn belangrijke elementen voor je SEO-teksten.
Zorg dat je ze zo goed mogelijk invult. Dat helpt je om hoger te komen in Google én het zorgt ervoor dat meer mensen doorklikken naar je website vanuit de zoekresultaten.
2. De SEO-titel: een belangrijk SEO-element
De SEO-titel is een van de belangrijkste SEO-elementen. Google gebruikt de titel om te kijken waar de pagina precies over gaat. En in de snippet komt de SEO-titel prominent naar voren als blauwe, klikbare link.
Je kunt de SEO-titel zelf invullen op je website. Gebruik je WordPress, dan kan dat eenvoudig met de plugin Yoast SEO. Met Yoast kun je gelijk controleren of je titel binnen het maximaal aantal karakters past.
Tool Tip
Heb je geen WordPress, check dan de juiste lengte van je SEO-titel met deze snippet optimization tool.
Gooi al je schrijftalent en charmes in de strijd om een zo verleidelijk mogelijke titel te maken. Je wilt natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen naar je website doorklikken.
Maak je SEO-titel kort, krachtig en uitnodigend. Ga geen zoekwoorden lopen spammen in je titel en maak er ook geen saaie opsomming van.
Zo moet het dus niet. Deze titel nodigt niet echt uit om door te klikken. Bovendien staat het vol met zoekwoorden en Google is daar niet blij mee.
Hoe het wel moet?
Zoek je wat inspiratie, kijk dan eens naar deze lijst van 65 formules voor ijzersterke blogtitels. Zo heb je in no time een krachtige titel te pakken.
3. Maak zoekmachinevriendelijke URL’s
Je komt ze nog wel eens tegen. Van die superlange, onbegrijpelijke URL’s. Bijvoorbeeld zoiets als:
www.yogaschool.nl/product.aspx?ID=128934234&IT=5g7e3d.
Enig idee waar deze pagina over zou kunnen gaan? Ik niet. En een zoekmachine ook niet.
Deze URL is veel beter: www.yogaschool.nl/yoga-matje-zwart.
Met een geoptimaliseerde URL scoor je hoger in Google. En voor gebruikers is het ook duidelijker.
4. Een pakkende meta-omschrijving
De meta-omschrijving heeft geen directe invloed op je rankings. Maar indirect kan je er wel hoger mee komen in de zoekresultaten.
De meta-omschrijving wordt namelijk getoond in de Google-snippet. Is hij goed en duidelijk geschreven, dan zullen mensen sneller doorklikken naar je site. En dat helpt (waarschijnlijk) weer om hoger te komen in Google!
5. Stop zoekwoorden in de koppen
Verwerk je zoekwoorden ook in de koppen van je artikel.
Koppen krijgen meer nadruk in de tekst en Google geeft er dan ook wat meer gewicht aan. Staan je zoekwoorden in de koppen, dan levert je dat weer wat bonuspunten op.
Overdrijf hier trouwens niet mee. Het gaat erom dat je mooie koppen schrijft, zodat de lezer snel kan zien welke onderwerpen in je artikel worden besproken.
Zet er dus niet elke keer geforceerd je zoekwoorden in. Je schrijft voor de bezoeker en niet voor de zoekmachine.
In HTML-code kun je verschillende koppen gebruiken. H1 is de belangrijkste voor bezoekers én Google. Zet deze bovenaan je artikel en verwerk hier zeker je zoekwoorden in.
Subkoppen kun je opmaken als H2 t/m H6. In WordPress kan dat eenvoudig met de tekst-editor.
6. Verwerk zoekwoorden in je SEO-tekst
Uiteraard zet je je zoekwoorden ook in de tekst zelf.
Zet ze in ieder geval aan het begin van de tekst. Dan weet de zoekmachine gelijk wat het belangrijkste onderwerp van je tekst is.
Ga niet krampachtig je zoekwoorden door de tekst heen strooien. Het moet er wel natuurlijk uit blijven zien en prettig lezen.
Noem je zoekwoorden ook niet te vaak. Dan ben je aan het spammen en dat kan je in de problemen brengen met Google.
Zo moet het dus niet. Slecht leesbaar en Google is niet blij met dit soort spam-teksten.
Yoast is een handig hulpmiddel om te kijken of je zoekwoord vaak genoeg voorkomt in de tekst. Dit wordt gemeten aan de hand van de zoekwoorddichtheid of ‘keyphrase density’. Dit cijfer geeft in procentvorm weer hoe vaak je zoekwoord wordt genoemd.
Als algemene richtlijn zou je moeten mikken op een zoekwoorddichtheid van tussen de 0,5 en 3%. Zit je daar net buiten, dan is dat niet zo erg. Maar zit je ver van deze marge verwijderd, dan noem je je zoekwoord waarschijnlijk te weinig of te vaak.
7. Multimedia brengen je tekst tot leven
Een lap tekst zonder plaatjes werkt in een boek nog wel goed. Maar online heb je meer nodig om de aandacht van mensen vast te houden.
Gebruik dus multimedia om je SEO-teksten spannend en afwisselend te houden, zoals:
Multimedia maken je tekst veel interessanter voor gebruikers. En je komt er ook weer hoger door in Google.
Sommige SEO-specialisten denken namelijk dat Google let op “dwell time” (de tijd dat iemand jouw webpagina bekijkt voor hij of zij weer terugklikt naar de zoekresultaten).
Een lange “dwell time” betekent dat de gebruiker jouw website interessant vindt en dus zou Google je hoger plaatsen in de zoekresultaten. En interessante, sterke teksten met veel multimedia verhogen de dwell time.
Of Google dit echt gebruikt als rankingfactor? Dat weten we niet zeker.
Maar echt belangrijk is het ook weer niet. Google wil zijn gebruikers de beste, meest relevante zoekresultaten tonen. Als jouw content de moeite waard is en gebruikers er blij mee zijn, dan is Google ook blij. Dan komen die rankings vanzelf.
Gebruik van multimedia kan trouwens ook op nog een andere indirecte manier voor hogere rankings in Google zorgen.
Uit een onderzoek van Moz blijkt dat SEO-teksten met verschillende soorten content – zoals tekst, video’s, afbeeldingen – meer links en shares krijgen. En links zorgen weer voor... precies, hogere rankings!
8. Optimaliseer de afbeeldingen
Een zoekmachine begrijpt niet direct wat er op een afbeelding staat. Dus moet je hem een handje helpen.
Heeft een afbeelding de bestandsnaam IMG78938.jpg, dan kan de zoekmachine daar geen chocola van maken.
Maar geef je je afbeelding de naam yogaoefening-zonnegroet.jpg, dan is het al een stuk duidelijker!
Geef de afbeelding ook een goede alt-tekst mee. Dat is een omschrijving van wat er op het plaatje staat. Hierdoor weet de zoekmachine waar de afbeelding over gaat.
Een alt-tekst is ook handig voor gebruikers. De alt-tekst wordt namelijk weergegeven in de browser als de afbeelding niet goed ingeladen kan worden. Voor blinden en slechtzienden zijn ze essentieel: spraak-browsers lezen de alt-teksten voor.
Verwerk je zoekwoorden in de bestandsnaam en alt-tekst van afbeeldingen, dan scoort je SEO-tekst weer wat beter.
Maar overdrijf het niet, spammen is niet de bedoeling!
9. Gebruik interne links in je SEO-teksten
Het internet drijft op links. Dankzij links kunnen gebruikers van pagina naar pagina navigeren en wordt het internet aan elkaar geknoopt.
Ook voor Google zijn links ontzettend belangrijk:
Deze voordelen gelden niet alleen voor externe links vanaf andere websites, maar ook voor de interne links op je eigen website. Pagina’s op je website die veel interne links hebben, scoren hoger in de zoekresultaten.
Verwerk dus interne links in je SEO-teksten naar andere, gerelateerde pagina’s op je website.
Zet hier ook de belangrijkste zoekwoorden in van de pagina waarnaar je linkt. Zo weten zoekmachines en bezoekers gelijk naar wat voor pagina ze klikken.
Check of er pagina's op je website zijn met 0 interne links. Zoekmachines/bezoekers kunnen die pagina's moeilijk vinden en er zitten een hoop SEO-nadelen aan. Je leest er meer over in het artikel Orphan pages: zo los je deze SEO-nachtmerrie op.
10. Gebruik externe links in je SEO-tekst
Het is ook waardevol om externe links in je SEO-tekst te verwerken.
Toch zijn veel webmasters daar een beetje huiverig voor en doen ze dat liever niet.
De redenering is dan:
Dat klinkt op zich logisch, maar het is een te beperkte manier van denken. Als iedereen zo zou denken als die huiverige webmaster, zou niemand meer externe links plaatsen naar andere sites.
En voor negatieve effecten hoef je echt niet bang te zijn.
Sterker nog: externe links in je SEO-teksten hélpen je juist. En wel zo:
Ook in deze Whiteboard Friday-video van Moz wordt betoogd dat externe links juist goed kunnen zijn voor je SEO.
Voeg alleen externe links toe in je SEO-teksten als ze van toegevoegde waarde zijn voor de gebruiker. Bieden links waardevolle extra informatie en onderbouw je je verhaal er beter door? Dan is het zeker goed om ze toe te voegen.
Op commerciële pagina’s op je site ligt het vaak niet zo voor de hand om externe links te plaatsen. Maar in informatieve blogartikelen juist weer wel!
11. Hoe lang moeten je SEO-teksten zijn?
Yoast geeft als algemene richtlijn dat je SEO-tekst minimaal 300 woorden moet zijn.
Die 300 woorden zijn nog aan de voorzichtige kant.
Zoekmachines zijn namelijk dol op lange teksten.
Uit verschillende studies blijkt dat lange SEO-teksten het een stuk beter doen in de zoekresultaten. Uit een analyse van 1 miljoen Google-zoekresultaten concludeerde Backlinko bijvoorbeeld dat de bovenste posities ingenomen worden door artikelen van gemiddeld 2.000 woorden.
Een mogelijke reden voor deze correlatie tussen tekstlengte en rankings is het aantal shares en links:
Ook zou het kunnen komen, omdat Google de context en het onderwerp beter begrijpt bij langere teksten.
Betekent dit dan dat je maar zo lang mogelijke SEO-teksten moet schrijven? Nee, zeker niet!
Het hangt er maar van af wat het beste is voor de gebruiker. Sommige zoekopdrachten kun je met heel weinig tekst al goed beantwoorden.
Staar je dus niet blind op het aantal woorden van je SEO-tekst. Kijk nog eens goed naar je zoekwoorden en vraag jezelf af wat een gebruiker wil weten als hij hierop zoekt. Stem vervolgens de lengte van je tekst af op de zoekvraag.
Ga niet geforceerd hele lange SEO-teksten schrijven, omdat je denkt dat dat moet. Een product- of dienstpagina heeft echt geen lappen tekst nodig. Maar een diepgaand blogartikel over een breed onderwerp weer wel.
Dit artikel over SEO-teksten heeft bijvoorbeeld meer dan 5.000 woorden. Maar er valt dan ook heel wat te schrijven over dit onderwerp!
TIP
Nog steeds geen idee hoe lang je tekst moet zijn? Zoek dan eens in Google op de belangrijkste zoekwoorden van je SEO-tekst. Open de eerste 10 zoekresultaten en kijk hoeveel woorden die teksten hebben. Dan heb je een goed idee hoeveel tekst Google en gebruikers graag willen zien voor deze zoekwoorden.
Gebruik de Web Page Word Counter om te checken hoeveel woorden de webpagina heeft. Of copy-paste de tekst naar Word om het aantal woorden te tellen.
12. Maak slim gebruik van SEO-tools
Zoals je ziet, is SEO-teksten schrijven best wat werk. Je moet op heel wat dingen letten!
Gelukkig zijn er tools die je kunnen helpen bij het SEO-schrijven.
Yoast SEO bijvoorbeeld, is een onmisbare plugin voor WordPress die je teksten checkt op SEO. Je krijgt direct te zien welke punten je nog moet aanpassen in je tekst. Zo wordt SEO-schrijven heel wat makkelijker.
Heb je geen WordPress, dan kun je gebruikmaken van de online SEO-checker van Yoast.
5
Stap 5: Je SEO-tekst publiceren en promoten
Het was een lange zit tot nu toe, maar we zijn er bijna. Nog één stap te gaan.
Schenk nog even een kop koffie in, dit zijn de laatste loodjes.
Met stap 1 tot en met 4 achter de rug, hebben we een mooi eindresultaat. Een krachtige SEO-tekst die op de juiste manier is geoptimaliseerd voor de beste zoekwoorden.
Je bent nu klaar om je artikel te delen met de rest van de wereld. Dus druk maar op die publicatie-button om de SEO-tekst live te zetten op je site!
Loop voor de zekerheid nog even je tekst na als hij online staat voor een laatste check:
Ben je tevreden met je SEO-tekst, dan moet je nog één ding doen. Want alleen je artikel online zetten is niet genoeg.
Je zult je SEO-tekst nog moeten promoten om hem onder de aandacht te brengen. Dat doe je zo.
1. Je SEO-tekst delen op social media
Uiteraard deel je je nieuwe SEO-tekst allereerst op social media om hem onder de aandacht te brengen van je volgers.
Een gunstige tijd om je artikel te delen is in de ochtend, dan lezen de meeste mensen over het algemeen blogposts.
Plan meerdere posts in voor social media om zo veel mogelijk volgers te bereiken. Dat doe je bijvoorbeeld met tools als Buffer of Hootsuite.
2. Een mailtje sturen naar je e-maillijst
Stuur je e-maillijst een mailtje dat je een nieuw artikel hebt gepubliceerd.
Je kunt deze mail inplannen, zodat hij op een gunstig tijdstip uitgaat. Bijvoorbeeld in de ochtend.
3. Neem contact op met mensen die je in je artikel noemt
Heb je mensen genoemd in je SEO-tekst en/of heb je gelinkt naar hun website? Dan kun je die personen een e-mailtje of een berichtje via social media sturen.
Ze vinden het vast leuk om te horen dat je iets over hen hebt geschreven of naar ze hebt gelinkt. Goede kans dat ze je artikel delen op social media of een link terugplaatsen naar jouw website.
4. Plaats interne links naar je nieuwe artikel
Links zijn erg belangrijk om hoger te scoren in de zoekresultaten.
Een makkelijke manier om je artikel beter onder de aandacht te brengen van zoekmachines en gebruikers, is om interne links in je oude artikelen te plaatsen naar je nieuwe artikel.
Op die manier geef je SEO-waarde door van je oude artikelen naar je nieuwe artikel.
1 – Zoek gerelateerde artikelen op je website
Zoek in Google op [site:jouwsite.nl zoekwoord].
Je krijgt nu een overzicht van pagina’s op je website die gerelateerd zijn aan het belangrijkste zoekwoord van je nieuwe SEO-tekst.
2 – Voeg interne links toe vanaf de gerelateerde artikelen naar je nieuwe artikel
Ga niet geforceerd overal linkjes proppen naar je nieuwe artikel.
Hou zoals altijd de gebruiker in het achterhoofd en plaats alleen links naar je nieuwe artikel als dat passend is.
Aan de slag met SEO-teksten schrijven
SEO-teksten schrijven vergt wat kennis en handigheid. Maar als je de 5 stappen van dit artikel volgt, gaat het je vast lukken:
Voeg je vaak nieuwe SEO-teksten toe en/of heb je een site waar best veel content op staat? Dan is het ook belangrijk om af en toe eens een grote schoonmaak te houden. Content die verouderd/niet relevant meer is, kun je dan opschonen en updaten. Zo blijft je website fris en in goede conditie.
Hoe je dat het beste aanpakt, lees je in dit artikel over de content audit.
Handige checklist
Download de samenvatting van het stappenplan als handige checklist.
Zo wordt SEO-teksten schrijven helemaal een makkie.
Volg de checklist en streep alle actiepunten één voor één af.
Laat die hoge Google-rankings nu maar komen!
Succesvol SEO-schrijven
Wil je een echte pro in SEO-schrijven worden? Meld je dan aan voor mijn cursus Succesvol SEO-schrijven en ontvang:
PS
Heb je nog vragen of aanvullingen? Laat dan hieronder een reactie achter.
En vond je dit artikel leuk om te lezen, deel het dan op social media. Daar maak je mij ook weer heel blij mee :).
Beste,
Super goed artikel kan dat super goed gebruiken voor mijn website en blogs te schrijven.
Ik heb een one-page website gemaakt voor een Taxi bedrijf. Ik moet nog de website optimaliseren van SEO teksten.
Ik heb de volgende vragen:
In de header gebruik ik enkel daar die H1 tekst en maak ik daar een prikkelende tekst van
Wat zet ik dan in de H2 de subkop in mijn header?
– Gebruik ik maar één H1 kop per sectie of de ganse pagina en de rest H2 koppen per sectie?
– Wat zijn goede prikkelende koppen voor een taxi bedrijf?
Met vriendelijke groet
Stephane
Dank voor je reactie Stephane en mooi om te horen dat je het artikel goed kunt gebruiken!
Voor SEO ben je volledig vrij in het gebruik van H-koppen. Je kunt dus bijvoorbeeld prima meerdere H1-koppen gebruiken op één pagina. John Mueller van Google heeft eerder aangegeven dat je zoveel H1’s op één pagina kunt gebruiken als je wilt. Voor SEO heeft het dus geen impact. Voor het overige is het wel een best practice om één H1-kop per pagina te gebruiken, daarmee geef je namelijk duidelijk de hiërarchie aan in je content.
Voor een goede kop/titel is het belangrijk dat je: aansluit op de doelgroep en zoekvraag / uniek bent (laat jouw Unique Selling Point tot uitdrukking komen) / een sterke titel schrijft die iemand raakt. Veel succes!
Goed artikel en wellicht ook nog een paar belangrijke aanvullingen. Omdat het algoritme van Google steeds meer vanuit ai principes werkt is het goed om ook te onderzoeken of je de zogenaamde NLP zoektermen in je tekst hebt staan. Bovendien is het ook belangrijk je schrijfstijl en sentiment te toetsen bij Google. https://cloud.google.com/natural-language
Ook zou voor het schrijven van SEO teksten goed nadenken over de Topics/Silo's die er kunnen zijn. Ondersteunende pagina's en berichten met goede contextuele interne links zullen dan je primaire pagina's nog beter zichtbaar maken voor veel meer zoektermen.
Dank voor je aanvullingen Robert-Jan! AI, NLP en sentiment worden inderdaad ook steeds belangrijker. Tools als Surfer SEO zetten daar vol op in. Ook je algehele strategie en site-structuur in de vorm van hubs/silo’s kan helpen voor betere SEO en gebruiksvriendelijkheid.
Wow, dat is een epische blogpost!
Nog even en je staat hiermee op de eerste plek in Google (momenteel nummer 2) voor de zoekterm "SEO-teksten".
Want zo gaat dat tegenwoordig: lever veel waarde en Google ziet vanzelf dat mensen lang op de blogpost vertoeven, hem delen, ernaar linken, enzovoort.
Dank voor je reactie André! Ik schommel al een hele tijd tussen positie 1 en 2 voor de zoekterm “SEO-teksten”. Maar individuele zoektermen worden tegelijk ook wat minder belangrijk nu pagina’s voor vele zoektermen tegelijk kunnen ranken (zoals ook deze pagina). Inderdaad is waarde leveren enorm belangrijk in moderne SEO. Een matig geschreven tekst van 250 woorden en een paar keer het zoekwoord noemen is allang niet meer genoeg. Het draait om kwaliteit van content en waarde leveren aan lezers!
Bedankt voor de uitleg! heel duidelijk. Ik heb alleen een vraag.
Stel mijn keyword is 'appel' en ik wil hoog scoren op google. Moet ik dat 10 blogs schrijven over appel? en wat moet ik dan als keyword gebruikenin mijn artikel? Bijvoorbeeld:
blog 1: Waarom is appel zo lekker?
blog 2: Waar koop ik een appel?
etc etc.
Of moet ik specifiek de keyword 'appel' gebruiken in mijn blogs?
Je kunt het beste je zoekwoord maar op 1 pagina gebruiken. Anders krijg je keyword cannibalization. Stel dat je een zoekzin “lekkere appeltaart bakken” hebt. En je schrijft daar 10 blogs over die zich allemaal op diezelfde zoekterm richten. Dan heeft Google geen idee welke pagina nu het meest relevant is en welke hij moet tonen in de zoekresultaten voor die zoekterm. Je gaat dan met jezelf concurreren. Heb je dus een zoekterm uitgekozen, gebruik die dan maar op 1 pagina. Je kunt wel een cluster van content maken met zoekwoorden die aan elkaar gerelateerd zijn. Bijvoorbeeld, 1 pagina over “lekkere appeltaart bakken”, 1 pagina met “de beste appeltaartrecepten” enz.
Bedankt voor je reactie. Als mijn foucus keyword 'appel' is kan ik dan deze zoekzin “lekkere appeltaart bakken” gebruiken? Want er staat appeltaart. Hoe weet google dat ik appel als keyword wil gebruiken?
Dag Joerie, dat was gewoon maar een voorbeeld ter illustratie :). Als je zoekwoord daadwerkelijk ‘appel’ zou zijn, dan gebruik je uiteraard het woord ‘appel’ in je tekst. Een zoekwoord als ‘appel’ zou overigens ook niet geschikt zijn om daadwerkelijk te gebruiken. Dat is te algemeen en er zit veel concurrentie op (sterke websites in de top 10). Ook is het niet gefocust genoeg. Wat wil iemand weten die in Google op ‘appel’ zoekt? Dat kan van alles zijn: waar komen appels vandaan, welke soorten zijn er enz. Longtail zoekwoorden (waar minder op wordt gezocht) zijn daarentegen vaak veel interessanter. Ze zijn gerichter, hebben een duidelijkere zoekintentie en er zit minder concurrentie op.
Informatieve post! Mensen houden ervan om dingen ingewikkelder te maken, maar dit was heel goed geschreven en uitgelegd! Bedankt voor het delen
Wow! In een halve week de SEO-cursus (ik wacht nog op deel 4 😉 en deze handleiding doorgenomen en er is een wereld voor me open gegaan! Ik heb wel even het een en ander te herzien op mijn website, maar ben enthousiast om alle informatie te gaan toepassen voor mijn eigen blogs en in mijn werk met klanten.
Super bedankt! Ik ga je zeker linken.. maar eerst nog even een goede tekst daarvoor schrijven en wachten tot het ochtend is om te posten 😉
Dank voor je reactie Ingrid en wat leuk om te horen dat je veel hebt aan de SEO-cursus en deze handleiding :)! En nu inderdaad maar aan de slag . Veel succes met je site en als je vragen hebt, kan je me altijd even contacten. Zou tof zijn als je naar me linkt ook natuurlijk :).
Wat een handig en duidelijk overzicht! Veel mensen weten niet zo goed hoe ze zoekmachine optimalisatie het beste aan kunnen pakken. Wellicht helpt dit ze een eindje op weg :). Blijft toch wel erg belangrijk voor het aantrekken van nieuwe klanten..
Gr,
Joost
Bedankt voor deze handige tips!
Goede post!
Als je voor een website met affiliate content een nofollow link gebruikt. Is dat dan nadelig voor je seo ranking. Heeft de link dan ook geen seo waarde? En zijn daar tips en trucksjes voor?
Groetjes Bob
Dank voor je reactie, Bob! Als je een affiliate-link plaatst op je site, moet je die van een nofollow voorzien (het wordt gezien als betaalde link). Nofollow links geven geen SEO-waarde door (in beginsel dan) en helpen dus niet voor je ranking. Maar links kunnen ook directe traffic genereren natuurlijk dus zijn altijd waardevol voor de site waarnaar wordt gelinkt.