SEO-teksten schrijven: in 5 stappen naar de perfecte SEO-tekst

Om goed vindbaar te zijn in Google, heb je SEO-teksten nodig. Dat zijn teksten die geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines.

Met SEO-teksten kom je hoog in Google op de zoekwoorden die voor jou van belang zijn. Zo trek je meer bezoekers naar je website én haal je meer klanten binnen.

Is dat niet ontzettend lastig, goede SEO-teksten schrijven? Dat valt best mee.

In dit artikel leg ik je precies uit hoe het moet. In een simpel stappenplan met duidelijke instructies.

En om het je nog wat makkelijker te maken, heb ik alle stappen samengevat in een handige checklist.

More...

Checklist SEO-teksten schrijven

Klaar om aan de slag te gaan en meer bezoekers naar je website te halen? Lees dan gauw meer over de 5 stappen voor de perfecte SEO-tekst.

Liever je SEO-teksten laten schrijven? Neem dan contact met me op. Ik help je graag verder.

1

Stap 1: Zoekwoordenonderzoek

Als mensen zoeken in Google, gebruiken ze daar zoekopdrachten voor. Bijvoorbeeld “yogaschool Amsterdam Noord”.

Heb jij een sterke SEO-tekst geschreven voor je website die helemaal gericht is op precies deze zoekopdracht? Dan maak je goede kans om hoog in Google te komen. Dat levert je direct nieuwe bezoekers en klanten op.

Maar hoe weet je nu welke zoekwoorden je precies moet gebruiken voor je SEO-teksten?

Daar kom je achter met een zoekwoordenonderzoek. Hierbij gaan we de meest gunstige zoekwoorden in kaart brengen met de hoogste kans op succes voor onze website.

TIP

Let op: een zoekwoord kan bestaan uit 1 woord, maar ook uit meerdere woorden. ‘Yoga’ is dus een zoekwoord, maar ‘beste yogaoefeningen voor thuis’ is net zo goed een zoekwoord.

Wat dat betreft zou ‘zoekopdrachten’ of ‘zoektermen’ eigenlijk een betere benaming zijn. Maar in de SEO-wereld is het gebruikelijk om te spreken van ‘zoekwoorden’, dus daar sluit ik me in dit artikel bij aan.

Longtail zoekwoorden: de sleutel tot succes

Zoekwoorden die specifiek zijn en uit meerdere woorden bestaan, zijn vaak het meest interessant. Dit noemen we longtail zoekwoorden.

Doen we zoekwoordenonderzoek voor onze yogaschool in Amsterdam, dan zouden we deze 2 zoekwoorden kunnen tegenkomen:

KW Finder yoga

Het algemene zoekwoord ‘yoga’ lijkt op het eerste oog erg interessant. Er zoeken maar liefst 22.000 mensen per maand op in Google (kolom ‘Search’).

Maar kijken we naar de kolom KD (Keyword Difficulty), dan wordt het al een heel ander verhaal.

De KD-score geeft aan hoe moeilijk het is om hoog te scoren op dit zoekwoord in Google. Een score van 40 is relatief hoog. Dit betekent dat er veel concurrentie op het zoekwoord zit en dat het erg moeilijk zal zijn om hoog te scoren in Google.

Het longtail zoekwoord ‘yogaschool Amsterdam Noord’ is een stuk minder populair. Er zoeken elke maand 50 mensen op in Google. Maar de Keyword Difficulty is ook een stuk lager. Een KD-score van 13 betekent dat er weinig concurrentie op dit zoekwoord zit. We zouden dus relatief makkelijk hoog kunnen komen in Google.

Laat je niet foppen door hoge zoekvolumes.

Hoe meer mensen in Google zoeken op een bepaald zoekwoord, hoe sterker de concurrentie over het algemeen zal zijn. Kies je voor zo’n algemeen zoekwoord, dan maak je weinig kans om hoog in Google te komen.

Bovendien zijn longtail zoekwoorden vaak nog interessanter ook. Zoekt iemand op ‘yogaschool Amsterdam Noord’, dan zijn ze specifiek op zoek naar wat wij aanbieden. Er is een grote kans dat iemand klant bij ons wordt als hij via deze zoekterm op onze website terechtkomt.

Aan de andere kant, iemand die op ‘yoga’ zoekt in Google, is misschien helemaal niet op zoek naar ons. Misschien wil hij wel alles weten over de geschiedenis van yoga. Of zoekt hij een overzicht van yoga-oefeningen om thuis te doen. Met zo’n algemeen zoekwoord, is het lastig om in te schatten wat die persoon graag wil weten. Het kan van alles zijn.

TIP

Longtail zoekwoorden zijn het meest interessant voor je SEO-teksten. De concurrentie op deze zoekwoorden is vaak laag, zodat je er relatief makkelijk op kunt scoren in Google. En de zoekintentie is vaak heel specifiek. Hierdoor maak je een grotere kans dat je websitebezoekers klant van je worden.

Longtail zoekwoorden vinden voor je SEO-teksten

Je kunt een zoekwoordenonderzoek uitbesteden aan een specialist. Ik doe regelmatig zoekwoordenonderzoek voor klanten en heb er veel ervaring mee. Maar je kunt het natuurlijk ook zelf doen. 

Maak hiervoor een lijst van hoofdzoekwoorden die aansluiten op wat je aanbiedt. Gebruik vervolgens zoekwoordtools om gunstige, gerelateerde zoekwoorden te vinden.

Een handige gratis tool is bijvoorbeeld Ubersuggest.

Zelf maak ik graag gebruik van Keyword Finder (aff.), een tool met wat meer mogelijkheden. Je kunt Keyword Finder enkele keren per dag gratis gebruiken. En met een abonnement is de tool nog krachtiger.

Heb je een lijst van mooie zoekwoorden gevonden, dan is het tijd om de beste eruit te pikken. Selecteer ze op de volgende criteria:

  • Relevant: ze sluiten goed aan op wat jij aanbiedt
  • Populair: mensen zoeken op deze zoekwoorden in Google
  • Haalbaar: je maakt een goede kans om de concurrentie op deze zoekwoorden te verslaan en hoog in Google te komen

Kies een zoekwoord uit dat je wilt gaan gebruiken voor je SEO-tekst. Als hoofdregel kun je uitgaan van 1 tot 3 zoekwoorden per SEO-tekst, maar soms kun je er ook meer gebruiken.

Als je meerdere zoekwoorden gebruikt, let er dan in ieder geval op dat ze aan elkaar gerelateerd zijn en goed op dezelfde pagina zouden passen.

Bijvoorbeeld: het heeft weinig zin om de zoekwoorden ‘geschiedenis van de stofzuiger’ en ‘goedkope stofzuiger kopen’ op één pagina te combineren. Beide zoekwoorden hebben namelijk een compleet andere zoekintentie. Het zou veel slimmer zijn om aparte SEO-teksten voor die zoekwoorden te schrijven.

Zoekwoordenonderzoek

Wil je meer weten over zoekwoordenonderzoek, zodat je de juiste zoekwoorden kunt gebruiken bij het SEO-schrijven? Meld je dan aan voor mijn gratis SEO-cursus. Hier leer je stap voor stap met video’s hoe je zoekwoordenonderzoek moet doen.

Of lees de uitgebreide handleiding zoekwoordenonderzoek op Backlinko.

2

Stap 2: Doel en doelgroep van je SEO-tekst bepalen

Laat ik eerst een misverstand uit de wereld helpen.

Ook al lijkt de naam anders te suggereren, SEO-teksten schrijf je echt niet voor de zoekmachines.

Google wordt namelijk geen klant van je. En hoeft ook niet het antwoord op een zoekvraag te weten.

Wat Google wél wil, is zijn gebruikers zo goed mogelijke zoekresultaten voorschotelen. Dat zijn de webpagina’s die het beste aansluiten op de zoekvraag en daar een zo goed mogelijk antwoord op geven.

Dat is dan ook jouw missie bij het schrijven van SEO-teksten.

Geef de bezoeker waar hij of zij naar op zoek is. Schrijf teksten die perfect aansluiten op zowel doel als doelgroep.

Het doel van je SEO-tekst

Maak eerst duidelijk voor jezelf wat je met je SEO-tekst wilt bereiken.

Wat moet een bezoeker doen als hij op jouw webpagina landt? Denk bijvoorbeeld aan:

  • Een product of dienst kopen
  • Een offerte aanvragen
  • Aanmelden voor je nieuwsbrief
  • Een antwoord vinden op zijn zoekvraag

Je doel wordt snel duidelijk als je naar de zoekwoorden kijkt die je voor je SEO-tekst gaat gebruiken.

 

Welk doel heeft iemand die dat zoekwoord in Google intypt? Wat zoekt hij? Wat is zijn zoekintentie?

Stel dat je de volgende zoekwoorden in je lijst hebt staan:

  • Yogaoefeningen bij zwangerschap
  • Proefles yoga boeken
  • Goede yogaschool Amsterdam

Bij de eerste zoekopdracht is iemand voornamelijk op zoek naar informatie en is niet direct van plan om lid te worden bij een yogaschool.

De tweede en derde zoekopdracht daarentegen, zijn juist meer gericht op actie. Deze personen willen eens kennismaken met yoga en zouden graag lid worden van een yogaschool.

Heb je het doel van je tekst bepaald? Dan wordt schrijven 10 x makkelijker.

Het doel van dit blogartikel bijvoorbeeld, is om een antwoord geven op de vraag hoe je het beste SEO-teksten kunt schrijven. Met dat doel in het achterhoofd, weet ik precies wat ik moet schrijven en hoe ik dat het beste kan doen.

Doelgroep van je SEO-tekst bepalen

Het is ook belangrijk om je doelgroep goed te bepalen. Voor wie schrijf je eigenlijk?

Onze yogaschool in Amsterdam Noord zou eens op een rijtje kunnen zetten hoe hun gemiddelde klant eruit ziet. Bijvoorbeeld, laten we zeggen dat de meeste klanten in het volgende straatje passen:

  • Middelbare leeftijd
  • Woonachtig in Amsterdam Noord
  • Interesse in yoga en mindfulness

Dan heb je al goed voor ogen hoe je je SEO-teksten het best kunt schrijven om specifiek deze doelgroep aan te spreken.

TIP

Schrijf je SEO-teksten alsof je rechtstreeks tegen je gemiddelde klant/websitebezoeker praat. Dat maakt je tekst veel persoonlijker: de lezer voelt zich echt aangesproken.


De inhoud, de stijl, je woordkeus en de ‘tone of voice’: stem het allemaal zo goed mogelijk af op je doelgroep. Je zult zien dat je teksten veel effectiever worden.

3

Stap 3: SEO-teksten schrijven

Oké, stap 1 en 2 zijn achter de rug.

We hebben een of meerdere gunstige zoekwoorden die we gaan gebruiken voor onze SEO-tekst. En ook het doel en de doelgroep hebben we helder voor ogen.

Nu is het tijd voor het echte werk: SEO-teksten schrijven!

De onderstaande tips helpen je om effectieve en krachtige SEO-teksten te schrijven, waarmee je:

  • Hoog scoort in Google op de zoekwoorden die je in je SEO-tekst verwerkt
  • Het doel bereikt dat je met de SEO-tekst voor ogen hebt

SEO-teksten schrijven

Twijfel je of je zelf je SEO-teksten gaat schrijven of dat je het liever uitbesteedt? Een SEO-tekst verschilt niet zo heel veel van een gewone tekst. Je verhaal op een goede manier naar voren brengen is het belangrijkst. Optimaliseren voor zoekmachines is een kwestie van je zoekwoorden op de juiste plaatsen in de tekst verwerken.

Ben je een goede schrijver, vind je het leuk om je eigen SEO-teksten te schrijven en heb je handigheid met het aanpassen van je website? Dan kom je met de hulp van dit stappenplan al een heel eind. Wil je je SEO-teksten laten checken door een specialist of het schrijven helemaal uitbesteden? Dan weet ik nog wel een goeie SEO-tekstschrijver :).

1. Research

Begin met research voor je tekst. Dan heb je snel een goed idee waarover je kunt schrijven.

Ga naar Google en typ het belangrijkste zoekwoord in dat je voor je SEO-tekst gaat gebruiken. Bekijk de zoekresultaten en open de artikelen die je interessant lijken.

Handige tip

Houd CTRL ingedrukt op je toetsenbord en klik op een zoekresultaat.

De webpagina opent dan in een nieuw tabblad. Zo kun je snel meerdere artikelen tegelijk openen.

Doe een snelle check van elk artikel en beoordeel of het artikel de moeite waard is. Ga het niet in zijn geheel lezen.

Sluit de tabjes van de artikelen die niet interessant zijn. En zorg dat je minimaal 5 goede artikelen overhoudt.

Lees de artikelen vluchtig door en let op:

  • Het antwoord op de zoekvraag
  • Onderwerpen die in de artikelen naar voren komen

2. Outline maken

Maak een outline voor je artikel. Dit is een kort overzicht van de onderwerpen die je wilt gaan bespreken en in welke volgorde.

Een bullet list is het handigste. Elke bullet staat dan voor een kopje/paragraaf in de SEO-tekst die je gaat schrijven. Zo zie je al gelijk de structuur van je hele artikel voor je.

Gebruik eventueel sub-bullets om aan te geven wat je precies allemaal gaat bespreken per bullet/kopje.

Maak altijd een outline. Dit is de kapstok van je artikel. Het helpt je om gestructureerd en effectief te schrijven.

3. Schrijf je SEO-tekst

Je research is compleet en met de outline staat de structuur van je artikel op poten. Nu is het tijd om je SEO-tekst te schrijven!

Focus, ontspan je vingers, en typen maar:

  • Begin met de inhoud van je artikel en bewaar de inleiding voor het laatst. Je kunt pas een echt goede inleiding schrijven als je hele artikel af is.
  • Werk rustig van A tot Z. Begin bij het eerste onderdeel van je outline en werk alle bullets een voor een af.
  • Maak je niet te veel zorgen over spelling en of je zinnen wel allemaal goed lopen. Schrijf lekker door: redactie en bijschaven kun je doen als je SEO-tekst helemaal op papier staat.

4. Schrijftips voor SEO-webteksten

Webteksten schrijven is andere koek dan schrijven voor print. Mensen lezen online namelijk een stuk vluchtiger.

Let er maar eens op hoe je zelf artikelen online leest.

Je scant vluchtig de inleiding en de koppen in het artikel. Lijkt het artikel je interessant, dan begin je van voren te lezen. Vaak lees je niet van A tot Z, maar pik je de delen/kopjes uit die je aandacht trekken.

Lezen in een F-patroon

Heatmap: zo lezen mensen online. Bron: studie van de Nielsen Group.

Zo maak je je SEO-webteksten makkelijk leesbaar:

  • Gebruik veel witruimte en tussenkopjes
  • Schrijf in korte, duidelijke zinnen
  • Schrijf korte alinea’s (50 tot 70 woorden)
  • Maak slim gebruik van bullet points, tabellen en afbeeldingen
  • Begin met je belangrijkste punten en leg die daarna pas uit: zo hou je de aandacht vast
  • Gebruik signaalwoorden om alinea’s aan elkaar te knopen, zoals eerst, daarna, dus, toen, vervolgens

4

Stap 4: Optimaliseren van je SEO-teksten

Het is eindelijk zover: je artikel staat op papier. Maar we zijn er nog niet…

Het is nu tijd voor de finishing touch: we gaan de tekst optimaliseren voor zoekmachines. Zo maak je er een echte SEO-tekst van die hoog kan scoren in Google. Hiervoor moeten we zo goed mogelijk duidelijk maken aan Google dat onze tekst over onze zoekwoorden gaat.

Hoe je dat doet, lees je hieronder.

1. Maak de perfecte Google-snippet

De zoekresultaten van Google bestaan allemaal uit ‘snippets’. Afhankelijk van de zoekopdracht die je hebt ingetypt, kunnen dat video’s, afbeeldingen of tekstblokjes zijn.

Een tekst-snippet bestaat uit 3 elementen:

  • SEO-titel
  • URL
  • Meta-omschrijving
Google snippet voorbeeld

Deze 3 elementen kun je zelf bepalen voor je SEO-tekst. Google neemt ze dan over in de snippet.

Soms past Google de SEO-titel en meta-omschrijving aan als ze denken dat dat beter bij de ingevoerde zoekopdracht past. Maar meestal neemt Google ze één-op-één over.

De SEO-titel, URL en meta-omschrijving zijn belangrijke elementen voor je SEO-teksten.

Zorg dat je ze zo goed mogelijk invult. Dat helpt je om hoger te komen in Google én het zorgt ervoor dat meer mensen doorklikken naar je website vanuit de zoekresultaten.

2. De SEO-titel: een belangrijk SEO-element

De SEO-titel is een van de belangrijkste SEO-elementen. Google gebruikt de titel om te kijken waar de pagina precies over gaat. En in de snippet komt de SEO-titel prominent naar voren als blauwe, klikbare link.

  • Verwerk je zoekwoorden in de SEO-titel. Liefst vooraan, dan kent Google er meer gewicht aan toe.
  • Schrijf een krachtige titel die uitnodigt om door te klikken.
  • Gebruik niet meer dan 60 tot 65 karakters voor je titel, anders breekt Google hem af.

Je kunt de SEO-titel zelf invullen op je website. Gebruik je WordPress, dan kan dat eenvoudig met de plugin Yoast SEO. Met Yoast kun je gelijk controleren of je titel binnen het maximaal aantal karakters past.

Snippet Yoast SEO

Tool Tip

Heb je geen WordPress, check dan de juiste lengte van je SEO-titel met de snippet tool van SEOmofo.

Gooi al je schrijftalent en charmes in de strijd om een zo verleidelijk mogelijke titel te maken. Je wilt natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen naar je website doorklikken.

Maak je SEO-titel kort, krachtig en uitnodigend. Ga geen zoekwoorden lopen spammen in je titel en maak er ook geen saaie opsomming van.

  • Yogalessen Amsterdam, yoga en yogaoefeningen yogaschool Amsterdam

Zo moet het dus niet. Deze titel nodigt niet echt uit om door te klikken. Bovendien staat het vol met zoekwoorden en Google is daar niet blij mee.

Hoe het wel moet?

  • Yogaschool Amsterdam: gezond van geest en lijf (1e les gratis)
  • Yogaschool Amsterdam: elke avond open, gratis proefles!

Zoek je wat inspiratie, kijk dan eens naar deze uitgebreide lijst van titel-formules. Zo heb je in no time een krachtige titel te pakken.

3. Maak zoekmachinevriendelijke URL’s

Je komt ze nog wel eens tegen. Van die superlange, onbegrijpelijke URL’s. Bijvoorbeeld zoiets als:

www.yogaschool.nl/product.aspx?ID=128934234&IT=5g7e3d.

Enig idee waar deze pagina over zou kunnen gaan? Ik niet. En een zoekmachine ook niet.

Deze URL is veel beter: www.yogaschool.nl/yoga-matje-zwart.

Met een geoptimaliseerde URL scoor je hoger in Google. En voor gebruikers is het ook duidelijker.

  • Maak je URL kort en duidelijk
  • Zet je belangrijkste zoekwoord in de URL
URL aanpassen in WordPress

Zo pas je de URL aan in WordPress

4. Een pakkende meta-omschrijving

De meta-omschrijving heeft geen directe invloed op je rankings. Maar indirect kan je er wel hoger mee komen in de zoekresultaten.

De meta-omschrijving wordt namelijk getoond in de snippet. Is hij goed en duidelijk geschreven, dan zullen mensen sneller doorklikken naar je site. En dat helpt (waarschijnlijk) weer om hoger te komen in Google!

  • Schrijf een mooie meta-omschrijving voor je SEO-tekst die uitnodigt om door te klikken
  • Zet je belangrijkste zoekwoorden erin: als iemand hierop zoekt, geeft Google ze vetgedrukt weer in je meta-omschrijving
  • Gebruik maximaal 156 karakters: test dit weer met Yoast of SEOmofo

5. Stop zoekwoorden in de koppen

Verwerk je zoekwoorden ook in de koppen van je artikel.

Koppen krijgen meer nadruk in de tekst en Google geeft er dan ook wat meer gewicht aan. Staan je zoekwoorden in de koppen, dan levert je dat weer wat bonuspunten op.

Overdrijf hier trouwens niet mee. Het gaat erom dat je mooie koppen schrijft, zodat de lezer snel kan zien welke onderwerpen in je artikel worden besproken. Zet er dus niet elke keer geforceerd je zoekwoorden in. Je schrijft voor de bezoeker en niet de zoekmachine!

In HTML-code kun je verschillende koppen gebruiken. H1 is de belangrijkste voor bezoekers én Google. Zet deze bovenaan je artikel en verwerk hier zeker je zoekwoorden in.

Subkoppen kun je opmaken als H2 t/m H6. In WordPress kan dat eenvoudig met de tekst-editor.

Koppen aanpassen in WordPress

6. Verwerk zoekwoorden in je SEO-tekst

Uiteraard zet je je zoekwoorden ook in de tekst zelf. Zet ze in ieder geval aan het begin van de tekst. Dan weet de zoekmachine gelijk wat het belangrijkste onderwerp van je tekst is.

Ga niet krampachtig je zoekwoorden door de tekst heen strooien. Het moet er wel natuurlijk uit blijven zien en prettig lezen. En noem je zoekwoorden ook niet te vaak: dan ben je aan het spammen en dat kan je in de problemen brengen met Google.

Overgeoptimaliseerde tekst

Zo moet het dus niet. Slecht leesbaar en Google is niet blij met dit soort spam-teksten.

Yoast is een handig hulpmiddel om te kijken of je zoekwoord vaak genoeg voorkomt in de tekst. Dit wordt gemeten aan de hand van de zoekwoorddichtheid of ‘keyphrase density’. Dit cijfer geeft in procentvorm weer hoe vaak je zoekwoord wordt genoemd.

Als algemene richtlijn zou je moeten mikken op een zoekwoorddichtheid van tussen de 0,5 en 2,5%. Zit je daar net buiten, dan is dat niet zo erg. Maar zit je ver van deze marge verwijderd, dan noem je je zoekwoord waarschijnlijk te weinig of te vaak.

Zoekwoorddichtheid in Yoast

Yoast geeft de keyphrase density van je SEO-tekst weer

7. Multimedia brengen je tekst tot leven

Een lap tekst zonder plaatjes werkt in een boek nog wel goed. Maar online heb je meer nodig om de aandacht van mensen vast te houden.

Gebruik veelvuldig multimedia om je SEO-teksten spannend en afwisselend te houden:

  • Afbeeldingen
  • Screenshots
  • Video’s
  • Tabellen en grafieken
  • Infographics
  • Gifjes

Multimedia maken je tekst veel interessanter voor gebruikers. En je komt er ook weer hoger door in Google.

Sommige SEO-specialisten denken namelijk dat Google let op “dwell time” (de tijd dat iemand jouw webpagina bekijkt voor hij of zij weer terugklikt naar de zoekresultaten).

Een lange “dwell time” betekent dat de gebruiker jouw website interessant vindt en dus zou Google je hoger plaatsen in de zoekresultaten. En interessante, sterke teksten met veel multimedia verhogen de dwell time.

Of Google dit echt gebruikt als rankingfactor? Dat weten we niet zeker.

Maar echt belangrijk is het ook weer niet. Google wil zijn gebruikers de beste, meest relevante zoekresultaten tonen. Als jouw content de moeite waard is en gebruikers er blij mee zijn, dan is Google ook blij. Dan komen die rankings vanzelf.

Gebruik van multimedia kan trouwens ook op nog een andere indirecte manier voor hogere rankings in Google zorgen.

Uit een onderzoek van Moz blijkt dat SEO-teksten met verschillende soorten content – zoals tekst, video’s, afbeeldingen – meer links en shares krijgen. En links zorgen weer voor….precies, hogere rankings!

Links en shares van blogposts

Teksten met multimedia krijgen meer links. Bron: Moz.

8. Optimaliseer de afbeeldingen 

Een zoekmachine begrijpt niet direct wat er op een afbeelding staat. Dus moet je hem een handje helpen.

Heeft een afbeelding de bestandsnaam IMG78938.jpg, dan kan de zoekmachine daar geen chocola van maken. Maar geef je je afbeelding de naam yogaoefening-zonnegroet.jpg, dan is het al een stuk duidelijker!

Geef de afbeelding ook een goede alt-tekst mee. Dat is een omschrijving van wat er op het plaatje staat. Hierdoor weet de zoekmachine waar de afbeelding over gaat.

Een alt-tekst is ook handig voor gebruikers. De alt-tekst wordt namelijk weergegeven in de browser als de afbeelding niet goed ingeladen kan worden. Voor blinden en slechtzienden zijn ze essentieel: spraak-browsers lezen de alt-teksten voor.

Verwerk je zoekwoorden in de bestandsnaam en alt-tekst van afbeeldingen, dan scoort je SEO-tekst weer wat beter.

Maar overdrijf het niet, spammen is niet de bedoeling!

Alt-tekst invullen

Een alt-tekst invullen in WordPress

9. Gebruik interne links in je SEO-teksten

Het internet drijft op links. Dankzij links kunnen gebruikers van pagina naar pagina navigeren en wordt het internet aan elkaar geknoopt.

Ook voor Google zijn links ontzettend belangrijk:

  • De automatische zoekrobot van Google gebruikt links om nieuwe pagina’s op het internet te vinden
  • Links geven SEO-waarde door: webpagina’s waarnaar veel wordt gelinkt, komen hoger in de zoekresultaten
  • Google krijgt inzicht in de relatie tussen content als vergelijkbare webpagina’s via links aan elkaar worden verbonden

Deze voordelen gelden niet alleen voor externe links vanaf andere websites, maar ook voor de interne links op je eigen website. Pagina’s op je website die veel interne links hebben, scoren hoger in de zoekresultaten.

Verwerk dus interne links in je SEO-teksten naar andere, gerelateerde pagina’s op je website.

Zet hier ook de belangrijkste zoekwoorden in van de pagina waarnaar je linkt. Zo weten zoekmachines en bezoekers gelijk naar wat voor pagina ze klikken.

  • Interne links geven je lezer meer achtergrondinformatie, waardoor je artikel waardevoller wordt
  • Met interne links blijft een bezoeker langer op je website rondhangen: een langere ‘dwell time’ heeft een positief effect op je rankings in Google

10. Gebruik externe links in je SEO-tekst

Het is ook waardevol om externe links in je SEO-tekst te verwerken.

Toch zijn veel webmasters daar een beetje huiverig voor en doen ze dat liever niet.

De redenering is dan:

"Als ik externe links in mijn artikel zet, klikken mensen weg van mijn website en ben ik ze kwijt. Bovendien geef ik SEO-waarde weg aan andere websites door het plaatsen van externe links. Die SEO-waarde wil ik liever op mijn eigen website houden."


Bron: een huiverige webmaster

Dat klinkt op zich logisch, maar het is een te beperkte manier van denken. Als iedereen zo zou denken als die huiverige webmaster, zou niemand meer externe links plaatsen naar andere sites.

En voor negatieve effecten hoef je echt niet bang te zijn.

Sterker nog: externe links in je SEO-teksten hélpen je juist. En wel zo:

  • Waardevolle SEO-teksten scoren het hoogst in de zoekresultaten. Met externe links geef je gebruikers weer extra interessante achtergrondinformatie. Je artikel wordt er waardevoller door: bezoekers blij, Google blij!
  • Externe links verhogen je autoriteit, omdat je je beweringen onderbouwt met bronnen.
  • Als je linkt naar andere websites, kunnen ze in hun bezoekersgegevens zien dat jij bezoekers naar hun website toestuurt. Misschien delen ze dan wel je artikel op social media, of plaatsen ze een link op hun website terug naar die van jou.
  • En tot slot, er zijn studies gedaan die aantonen dat externe links je Google-rankings kunnen verhogen.

Ook in deze Whiteboard Friday-video van Moz wordt betoogd dat externe links juist goed kunnen zijn voor je SEO.

Voeg alleen externe links toe in je SEO-teksten als ze van toegevoegde waarde zijn voor de gebruiker. Bieden links waardevolle extra informatie en onderbouw je je verhaal er beter door? Dan is het zeker goed om ze toe te voegen.


Op commerciële pagina’s op je site ligt het vaak niet zo voor de hand om externe links te plaatsen. Maar in informatieve blogartikelen juist weer wel!

11 Hoe lang moeten je SEO-teksten zijn?

Yoast geeft als algemene richtlijn dat je SEO-tekst minimaal 300 woorden moet zijn.

Yoast: minimaal 300 woorden voor je SEO-teksten

Die 300 woorden zijn nog aan de voorzichtige kant.

Zoekmachines zijn namelijk dol op lange teksten.

Uit verschillende studies blijkt dat lange SEO-teksten het een stuk beter doen in de zoekresultaten. Uit een analyse van 1 miljoen Google-zoekresultaten concludeerde Backlinko bijvoorbeeld dat de bovenste posities ingenomen worden door artikelen van gemiddeld 2.000 woorden.

Relatie aantal woorden SEO-tekst en rankings

Bron: Backlinko

Een mogelijke reden voor deze correlatie tussen tekstlengte en rankings is het aantal shares en links:

"Long form content consistently receives more shares and links than shorter-form content."


Bron: Moz

Ook zou het kunnen komen, omdat Google de context en het onderwerp beter begrijpt bij langere teksten.

Betekent dit dan dat je maar zo lang mogelijke SEO-teksten moet schrijven? Nee, zeker niet!

Het hangt er maar van af wat het beste is voor de gebruiker. Sommige zoekopdrachten kun je met heel weinig tekst al goed beantwoorden.

Staar je dus niet blind op het aantal woorden van je SEO-tekst. Kijk nog eens goed naar je zoekwoorden en vraag jezelf af wat een gebruiker wil weten als hij hierop zoekt. Stem vervolgens de lengte van je tekst af op de zoekvraag.

Ga niet geforceerd hele lange SEO-teksten schrijven, omdat je denkt dat dat moet. Een product- of dienstpagina heeft echt geen lappen tekst nodig. Maar een diepgaand blogartikel over een breed onderwerp weer wel.

Dit artikel over SEO-teksten heeft bijvoorbeeld meer dan 5.000 woorden. Maar er valt dan ook heel wat te schrijven over dit onderwerp!

12 Maak slim gebruik van SEO-tools

Zoals je ziet, is SEO-teksten schrijven best wat werk. Je moet op heel wat dingen letten!

Gelukkig zijn er tools die je kunnen helpen bij het SEO-schrijven.

Yoast SEO bijvoorbeeld, is een onmisbare plugin voor WordPress die je teksten checkt op SEO. Je krijgt direct te zien welke punten je nog moet aanpassen in je tekst. Zo wordt SEO-schrijven heel wat makkelijker!

Yoast SEO analyse SEO-tekst

Analyse van een SEO-tekst in Yoast SEO

Heb je geen WordPress, dan kun je gebruikmaken van de online SEO-checker van Yoast.

5

Stap 5: Je SEO-tekst publiceren en promoten

Het was een lange zit tot nu toe, maar we zijn er bijna. Nog één stap te gaan.

Schenk nog even een kop koffie in, dit zijn de laatste loodjes.

Met stap 1 tot en met 4 achter de rug, hebben we een mooi eindresultaat. Een krachtige SEO-tekst die op de juiste manier is geoptimaliseerd voor de beste zoekwoorden.

Je bent nu klaar om je artikel te delen met de rest van de wereld. Dus druk maar op die publicatie-button om de SEO-tekst live te zetten op je site!

Loop voor de zekerheid nog even je tekst na als hij online staat voor een laatste check:

  • Heb je de meta-omschrijving en SEO-titel goed ingevuld?
  • Zitten er geen foutjes meer in de tekst?
  • Staat de opmaak goed en zijn de afbeeldingen op de juiste plekken ingevoegd?

Ben je tevreden met je SEO-tekst, dan moet je nog één ding doen. Want alleen je artikel online zetten is niet genoeg.

Je zult je SEO-tekst moeten promoten om hem onder de aandacht te brengen. Dat doe je zo.

1. Je SEO-tekst delen op social media

Uiteraard deel je je nieuwe SEO-tekst allereerst op social media om hem onder de aandacht te brengen van je volgers.

Een gunstige tijd om je artikel te delen is in de ochtend, dan lezen de meeste mensen over het algemeen blogposts.

Plan meerdere posts in voor social media om zo veel mogelijk volgers te bereiken. Dat doe je bijvoorbeeld met tools als Buffer of Hootsuite.

2. Een mailtje sturen naar je e-maillijst

Stuur je e-maillijst een mailtje dat je een nieuw artikel hebt gepubliceerd.

Je kunt deze mail inplannen, zodat hij op een gunstig tijdstip uitgaat. Bijvoorbeeld in de ochtend.

3. Neem contact op met mensen die je in je artikel noemt

Heb je mensen genoemd in je SEO-tekst en/of heb je gelinkt naar hun website? Dan kun je die personen een e-mailtje of een berichtje via social media sturen.

Ze vinden het vast leuk om te horen dat je iets over hen hebt geschreven of naar ze hebt gelinkt. Goede kans dat ze je artikel delen op social media of een link terugplaatsen naar jouw website.

4. Plaats interne links naar je nieuwe artikel

Links zijn erg belangrijk om hoger te scoren in de zoekresultaten.

Een makkelijke manier om je artikel beter onder de aandacht te brengen van zoekmachines en gebruikers, is om interne links in je oude artikelen te plaatsen naar je nieuwe artikel.

Op die manier geef je SEO-waarde door van je oude artikelen naar je nieuwe artikel.

1 – Zoek gerelateerde artikelen op je website

Zoek in Google op [site:jouwsite.nl zoekwoord].

Zoeken in Google op SEO-teksten

Je krijgt nu een overzicht van pagina’s op je website die gerelateerd zijn aan het belangrijkste zoekwoord van je nieuwe SEO-tekst.

2 – Voeg interne links toe vanaf de gerelateerde artikelen naar je nieuwe artikel

Ga niet geforceerd overal linkjes proppen naar je nieuwe artikel.

Hou zoals altijd de gebruiker in het achterhoofd en plaats alleen links naar je nieuwe artikel als dat passend is.

Aan de slag met SEO-teksten schrijven

SEO-teksten schrijven vergt wat kennis en handigheid. Maar als je de 5 stappen van dit artikel volgt, gaat het je vast lukken:

  • Stap 1: Zoekwoordenonderzoek doen
  • Stap 2: Doel en doelgroep bepalen
  • Stap 3: SEO-teksten schrijven
  • Stap 4: Optimaliseren van je SEO-teksten
  • Stap 5: Publiceren en promoten

Handige checklist

Om je nog wat verder op weg te helpen, heb ik het volledige stappenplan samengevat in een handige checklist.

Zo wordt SEO-teksten schrijven helemaal een makkie.

Volg de checklist en streep alle actiepunten één voor één af.

Laat die hoge Google-rankings nu maar komen!

Checklist SEO-teksten schrijven

PS

Heb je nog vragen of aanvullingen? Laat dan hieronder een reactie achter.

En vond je dit artikel leuk om te lezen, deel het dan op social media. Daar maak je mij ook weer heel blij mee :).

Click Here to Leave a Comment Below 2 comments
Bov - 21/11/2018

Goede post!

Als je voor een website met affiliate content een nofollow link gebruikt. Is dat dan nadelig voor je seo ranking. Heeft de link dan ook geen seo waarde? En zijn daar tips en trucksjes voor?
Groetjes Bob

Reply
    Michiel Brand - 21/11/2018

    Dank voor je reactie, Bob! Als je een affiliate-link plaatst op je site, moet je die van een nofollow voorzien (het wordt gezien als betaalde link). Nofollow links geven geen SEO-waarde door (in beginsel dan) en helpen dus niet voor je ranking. Maar links kunnen ook directe traffic genereren natuurlijk dus zijn altijd waardevol voor de site waarnaar wordt gelinkt.

    Reply

Leave a Reply: