De ultieme SEO-titel

Zo schrijf je de ultieme SEO-titel (boost je kliks en rankings)

De SEO-titel kan je artikel maken of breken.

Je kunt hem vergelijken met een krantenkop. Of een headline op de cover van een magazine. Een goede SEO-titel trekt direct de aandacht en vertelt je waar het artikel over gaat. Dat is niet alleen fijn voor gebruikers, maar zeker ook voor zoekmachines.

Heb je een krachtige titel verzonnen? Dan scoor je hoger in Google én krijg je meer kliks naar je website.

In dit artikel leer je onder andere waar je de SEO-titel tegenkomt, hoe je hem invult en hoe een goede titel in elkaar zit. Ook laat ik je de formule zien om verleidelijke SEO-titels te schrijven die het goed doen bij gebruikers en zoekmachines.

Klaar om kickass SEO-titels te schrijven? Lees dan snel verder!

More...

1

Deel 1 – Wat je moet weten over SEO-titels

Wat is een SEO-titel?

De SEO-titel is de titel van een webpagina. De titel vertelt zoekmachines en gebruikers wat het onderwerp van die webpagina is.

De SEO-titel staat bekend onder verschillende (Nederlandse en Engelse) benamingen. Je kunt hem tegenkomen als:

  • SEO-titel
  • SEO title
  • Title tag
  • Meta-titel
  • Paginatitel
  • Page title

Waar kom je de SEO-titel tegen?

De SEO-titel is niet direct zichtbaar op de webpagina.

Je vindt hem op de volgende 4 plekken:

  1. In de browser
  2. In de broncode
  3. In de zoekresultaten
  4. Op social media als iemand de webpagina deelt

1 – In de browser

De SEO-titel staat in het tabblad boven in je browser.

Meestal is de titel niet helemaal zichtbaar. Om de volledige titel te zien, kun je met je muis op het tabblad gaan staan. De SEO-titel verschijnt dan in een tooltip.

SEO-titel in browsertabblad

2 – In de broncode

De SEO-titel staat ook in de broncode van de webpagina. Om die te bekijken, klik je met de rechtermuisknop en selecteer je ‘Paginabron weergeven’. Of gebruik de toetsencombinatie Ctrl+U.

In code ziet de SEO-titel er zo uit:

SEO-titel in de broncode

3 – In de zoekresultaten

Google neemt de SEO-titel van een webpagina vaak over in de zoekresultaten. De titel is dan de blauwe klikbare link:

SEO-titel in de zoekresultaten

Help! Waarom neemt Google mijn SEO-titel niet over?


Google kan altijd besluiten om een andere titel te laten zien in de zoekresultaten dan de SEO-titel die je hebt opgegeven voor je webpagina.


Google wil een titel laten zien die een goede beschrijving geeft van de webpagina en die aansluit op de zoekopdracht die iemand heeft ingetypt. Voldoet jouw SEO-titel aan die criteria, dan neemt Google hem over.


Is je titel volgens Google minder geschikt, dan laten ze een andere titel zien in de zoekresultaten. In dat geval maakt Google een alternatieve titel aan de hand van de content van je webpagina of de externe links die naar de webpagina wijzen.

4 – Op social media

Als je een artikel deelt op social media, wordt de SEO-titel één op één overgenomen.

SEO-titel in social media

Waarom is de SEO-titel belangrijk?

Een goede SEO-titel zorgt voor:

  1. Hoge rankings in Google
  2. Meer kliks naar je website vanuit de zoekresultaten

De SEO-titel is een belangrijk element van on-page SEO. De title tag geeft namelijk het hoofdonderwerp van de pagina aan.

Verwerk dus altijd je belangrijkste zoekwoorden in de titel. Dan maak je wat meer kans om hoog in Google te komen voor die zoekwoorden. Volgens een onderzoek van Matthew Barby hebben webpagina’s die hoog in Google ranken het zoekwoord vaker in de titel.

Zoals we hebben gezien, neemt Google de SEO-titel vaak over als titel in de zoekresultaten. Schrijf je een krachtige en interessante title tag, dan levert je dat meer klikken op naar je website.

Met een sterke titel die aansluit op de zoekopdracht en die mensen nieuwsgierig maakt, haal je een hogere click-through rate (CTR).

De CTR is het aantal kliks naar je website gedeeld door het aantal vertoningen. Vertoonde Google jouw website 100 keer in de zoekresultaten en klikten daarvan 10 mensen door naar je site? Dan is je CTR 10/100 = 10%.

Extra bonus

Meer kliks en een hogere CTR levert je volgens sommige SEO-specialisten ook weer hogere rankings op.

Hoe zit het dan met de H1-kop?

In HTML kun je gebruikmaken van verschillende koppen: H1 t/m H6.

Koppen aanpassen in WordPress.

De H1-kop is de belangrijkste kop en gebruik je normaal gesproken als eerste kop bovenaan je artikel.

In tegenstelling tot de SEO-titel is de H1-kop wel zichtbaar op de webpagina. Kijk je in de broncode, dan ziet de H1-kop er zo uit:

<h1>Dit is een H1-kop</h1>

De H1-kop is de titel van het artikel. Vaak is hij dan ook precies hetzelfde als de SEO-titel. Maar dat hoeft niet. Je kunt ervoor kiezen om een andere H1-kop te schrijven.

Dat kan nuttig zijn, omdat de SEO-titel en de H1-kop op verschillende plekken getoond worden. De SEO-titel wordt meestal overgenomen in de zoekresultaten in Google. En de H1-kop is zichtbaar op de pagina zelf.

Misschien wil je bijvoorbeeld de prijs van je product wel in de SEO-titel zetten, zodat die zichtbaar is in Google, maar niet op je productpagina zelf.

Ook is de SEO-titel gebonden aan een maximum aantal karakters, anders breekt Google de titel af. Vind je dat niet genoeg, dan kun je de H1-kop wat langer maken dan je SEO-titel.

LET OP

Je kunt best een andere H1-kop kiezen voor je artikel. Maar zorg er dan wel voor dat de SEO-titel en H1-kop goed op elkaar aansluiten.


Een gebruiker ziet namelijk eerst je SEO-titel in de zoekresultaten van Google. En als hij doorklikt naar je site, ziet hij de H1-kop boven je artikel staan. Als de H1-kop nu compleet anders is dan de SEO-titel, zal de bezoeker denken: “Hé, dit is niet wat ik zocht”. En is hij zo weer weg van je site.

Waar vul je de SEO-titel in?

Waar je de SEO-titel precies in moet vullen, hangt af van het platform dat je gebruikt voor je website. Weet je niet precies waar je de title tag in moet vullen, vraag het dan na bij de beheerder van je website of je webhost.

Gebruik je WordPress, dan kun je de SEO-titel invullen met een plugin als Yoast SEO.

Ga in de back-end naar je bericht of pagina. Scroll naar beneden tot je bij de box voor Yoast SEO bent. Yoast genereert automatisch een SEO-titel, maar je kunt hem hier zelf aanpassen als je wilt.

De SEO-titel aanpassen met Yoast SEO

TIP

Je kunt in Yoast ook een aparte titel opgeven voor social media. Klik op het tabje ‘Sociaal’: hier kun je voor Facebook en Twitter een titel opgeven. Dit is handig als je een andere titel wilt laten zien als mensen je bericht delen op social media.

Titel social media Yoast aanpassen

Ook hier geldt weer: als je de titel voor social media aanpast, zorg dan wel voor een titel die goed aansluit op de SEO-titel en de H1. Verschillen de titels te veel van elkaar, dan heeft iemand die doorklikt vanuit social media het idee dat hij niet op de juiste pagina is beland.

2

Deel 2 – 5 tips voor optimale SEO-titels

Je weet nu wat een SEO-titel is en waarom ie zo belangrijk is. Nu is het tijd om kickass SEO-titels te gaan schrijven! Dat doe je met de volgende 5 tips...

1. Schrijf je titel voor de gebruiker

Een algemene hoofdregel in SEO is: focus niet te veel op de zoekmachine en houd altijd vooral de gebruiker in gedachten.

Het is belangrijk dat een zoekmachine aan de hand van de SEO-titel precies weet waar je webpagina over gaat. Maar uiteindelijk wordt een zoekmachine geen klant van je. Je schrijft voor je bezoekers.

Ga dus niet allerlei zoekwoorden proppen in je title tags om te proberen hoger te scoren in de zoekmachines (keyword stuffing). Dit werkt toch niet. En bovendien schrik je de gebruiker er alleen maar mee af.

Op welke titel zou jij eerder klikken:


  • Goedkope dekbedden kopen? Goedkope dekbedden, de beste dekbedden.
  • Eindelijk eens lekker slapen? Bij ons vind je de beste dekbedden. Vandaag besteld = morgen in huis.

2. Zet je zoekwoorden in de SEO-titel, liefst vooraan

Google kijkt naar de SEO-titel om te bepalen waar de webpagina precies over gaat. Verwerk dus altijd je zoekwoorden in de SEO-titel.

Zet je zoekwoorden ook het liefst vooraan in de title tag. Dat heeft 3 voordelen:

  1. Het trekt wat meer de aandacht. Als iemand in Google zoekt op “groene smoothie-recepten” en de SEO-titel van jouw artikel is “10 groene smoothie-recepten voor de echte liefhebber”, dan valt je artikel direct op in de zoekresultaten. Een gebruiker ziet gelijk dat jouw artikel relevant is voor zijn zoekopdracht.
  2. Het helpt je een klein beetje met SEO. Als je zoekwoorden vooraan in de SEO-titel staan, geven zoekmachines er wat meer gewicht aan. Het maakt geen wereld van verschil, maar het geeft je weer een klein pluspuntje.
  3. Je krijgt mogelijk meer links met zoekwoorden in de ankertekst. Als andere websites naar jouw artikel linken, is de kans wat groter dat ze je zoekwoorden in de ankertekst van de link zetten. En met zoekwoorden in de ankertekst van inkomende links, ga je weer wat beter scoren in de zoekmachines.

Nog even terug naar tip 1: houd ook weer altijd de gebruiker in het achterhoofd en ga niet overdreven zoekwoorden in je titel zitten proppen.

👉 Het doel is om SEO-titels te schrijven die gebruikers verleiden om door te klikken.

Loopt je titel veel beter als je je zoekwoorden in het midden of achteraan zet? Doe dat dan vooral. Je zoekwoorden vooraan zetten, levert je namelijk maar een klein pluspuntje op. Het belangrijkste is om een goede SEO-titel te schrijven die het goed doet bij gebruikers.

Voorbeeld: vergelijk deze 2 titels maar eens:

  • 5 handige tips om als een echte pro je band te plakken
  • Band plakken: 5 handige tips

Bij de tweede titel staat het zoekwoord “band plakken” vooraan. Maar ik zou hier toch kiezen voor de eerste titel. Die leest veel prettiger en gebruikers zouden hier waarschijnlijk eerder op klikken.

Afgezien van de SEO-titel, moet je je zoekwoorden ook op andere plekken in je tekst verwerken. Wil je daar meer over weten? Lees dan mijn artikel over SEO-teksten schrijven.

3. Geef elke pagina een unieke title tag

Een goede title tag met zoekwoorden erin helpt zoekmachines om te begrijpen waar je pagina over gaat. Ook gebruikers zien graag duidelijke SEO-titels in de zoekresultaten en social media. Vul dus voor elke pagina op je website een eigen paginatitel in.

Zorg er ook voor dat elke pagina een unieke SEO-titel heeft.

Als er meerdere pagina’s op je site staan met exact dezelfde titel, weet Google niet wat de meest relevante pagina voor een bepaald zoekwoord is. Je bent dan eigenlijk met jezelf aan het concurreren (zoekwoordkannibalisatie). Maak deze fout niet en geef elke pagina een eigen, unieke title tag.

Geef elke pagina op je website een eigen, unieke SEO-titel. Zo voorkom je dat je met jezelf concurreert en scoor je hoger in de zoekresultaten.

Click to Tweet

4. Maak je SEO-titel niet te lang

Is je SEO-titel te lang, dan breekt Google hem af in de zoekresultaten. En dat wil je natuurlijk niet.

Te lange SEO-titel

Zorg dat je titel niet langer is dan zo'n 600 pixels (ongeveer 60 tot 70 karakters). Dit check je in WordPress met Yoast of met de handige online tool van Mangools.

5. Merknaam in de titel: ja of nee?

Heb je een bekende merknaam? Dan kan het voordelig zijn om die in je SEO-titels te zetten.

Mensen klikken namelijk eerder op zoekresultaten met een merknaam in de titel die ze kennen en vertrouwen.

Bol.com titel

Heeft je bedrijf (nog) niet zo'n bekende naam? Zet 'm dan alleen in de paginatitel als je daar nog ruimte voor hebt.

3

Deel 3 – De formule voor verleidelijke SEO-titels

Je hebt nu alle basiskennis in huis over SEO-titels én je weet hoe je een optimale titel schrijft voor zoekmachines.

In het laatste deel van dit artikel lees je hoe je SEO-titels schrijft die meer kliks naar je website opleveren. Want dat is uiteindelijk het doel van je SEO-titels: hogere rankings in Google én meer kliks naar je site.

1. Sluit aan op doelgroep en zoekvraag

Kijk eens goed naar de zoekwoorden die centraal staan in je artikel. Wie zou hierop zoeken en wat wil die persoon nu precies weten?

Laat je SEO-titel zo goed mogelijk aansluiten op de doelgroep en de zoekvraag. Als iemand zich gelijk in jouw SEO-titel herkent, krijg je de meeste kliks naar je site.

Gaat je artikel bijvoorbeeld over het zoekwoord ‘slaaptips’? Dan bestaat je doelgroep uit mensen die slaapproblemen hebben.

Om nog een duidelijker beeld te krijgen, zou je kunnen proberen uit te zoeken welke mensen hier het meest last van hebben. Misschien zijn dit wel mannen in de leeftijdscategorie 40 tot 60 jaar die te maken hebben met stress op het werk. Dan heb je al een goed idee in wat voor stijl je je SEO-titel (en je artikel) moet schrijven.

Qua zoekvraag zijn gebruikers op zoek naar tips om beter te slapen. Googel je op het zoekwoord ‘slaaptips’, dan valt op dat veel zoekresultaten het aantal tips in de titel noemt. Lijstjesartikelen doen het vaak goed in Google, dus misschien zouden we hierbij moeten aansluiten als we zelf een titel gaan verzinnen.

Slaaptips zoekresultaten

2. Wees uniek

Natuurlijk is het niet de bedoeling dat je de title tag van een van je concurrenten gewoon kopieert. Om ertussenuit te springen in de zoekresultaten, moet je een unieke en originele SEO-titel hebben.

Denk eens na over jouw Unique Selling Point. Wat kun je voor unieks aan klanten bieden? En waarom is jouw artikel nuttig voor lezers?

Misschien is de kracht van jouw artikel wel dat je hele simpele slaaptips biedt die mensen direct kunnen toepassen. Dan zou je kunnen denken aan een SEO-titel als:

  • 25 simpele slaaptips die je direct kunt toepassen (en je slaapt weer als een roos)
  • 37 eenvoudige slaaptips om snel van je slaapproblemen af te komen

SEO-titels van anderen kopiëren is niet slim. Schrijf altijd unieke titels. Zo spring je er echt tussenuit in de zoekresultaten.

Click to Tweet

3. Roep emoties op met powerwoorden

Probeer een titel te verzinnen die de lezer raakt en een bepaalde emotie oproept.

Voor commerciële productpagina’s is dat misschien wat lastig, maar bij informatieve blogartikelen kun je deze techniek in veel gevallen wel toepassen.

Gebruik bijvoorbeeld powerwoorden in je titel om hem extra krachtig te maken, zoals:

  • Controversieel
  • Geheim
  • Revolutionair
  • Magisch
  • Opvallend
  • Geweldig
  • Authentiek
  • Gegarandeerd
  • Bewezen

Dan zou je zoiets krijgen als:

  • 25 revolutionaire slaaptips die je direct kunt toepassen (je slaapproblemen zijn gegarandeerd voorbij)
  • 37 geheime slaaptips die je altijd al had willen weten

Nog meer inspiratie voor powerwoorden? Lees dan het artikel 167 powerwoorden die de aandacht trekken.

4. Beter goed gejat…

Beter goed gejat dan slecht bedacht, zeggen ze wel eens.

Ben je mooie blogtitels tegengekomen? Of was je in de supermarkt en zag je daar geweldige headlines op tijdschriften die gelijk je aandacht trokken? Schrijf ze op en gebruik ze als inspiratie voor je volgende title tag.

Deze titels hebben zich al bewezen, dus waarom zou je opnieuw het wiel willen uitvinden?

Ga niet rechtstreeks dingen lopen kopiëren. Geef er je eigen draai aan, zodat het goed aansluit op jouw artikel.

Bijvoorbeeld, maak van ‘7 idioot simpele computertips die zelfs je oma nog begrijpt’, iets als ‘25 idioot simpele slaaptips die zelfs de moeilijkste slaapproblemen oplossen’.

Nog meer inspiratie voor goede titels? Lees dan dit artikel van SEO Zwolle met 350 toptitels voor je blog.

5. Laat je inspireren door AI-tools

Wist je dat AI-tools, zoals ChatGPT, de perfecte schrijfassistent zijn?

Vraag Chat bijvoorbeeld:

"Geef me 5 SEO-titels van maximaal 60 karakters voor een blogartikel over [onderwerp]. De titels moeten sterk geschreven zijn, nieuwsgierigheid opwekken en uitnodigen om door te klikken naar onze website."

Dat levert je geheid een flinke dosis inspiratie op voor een krachtige SEO-titel.

Meer weten over hoe je AI-tools in kunt zetten voor SEO en (SEO-)schrijven? Lees dan:

Krachtige SEO-titels schrijven een eitje?

Oké. Supermakkelijk is het ook weer niet om een krachtige SEO-titel te schrijven.

Maar als je blijft oefenen, gaat het je steeds beter af. Voor je het weet, schud je de ene na de andere mooie titel uit je mouw.

En dat loont.

Een goede SEO-titel helpt je namelijk om beter te scoren in Google. En zorgt ook voor meer kliks en bezoekers naar je website 📈.

Kwak dus niet zomaar een titel boven je artikel, maar besteed er echt wat aandacht aan.

Wat ook goed helpt, is om meerdere versies op te schrijven voor je title tag. Zet ze naast elkaar, vergelijk ze, slaap er nog een nachtje over en kies dan de beste uit.

Hoe schrijf jij je SEO-titels? Heb je nog goede tips? Deel ze in de reacties hieronder!

Michiel Brand
Updated 27/10/2023

Gerelateerde artikelen

Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  1. Beste

    Super goed artikel en steek er heel veel van op ga steken voor schrijven van mijn teksten

    Ik heb een taxi bedrijf en heb een zoekwoordenonderzoek gedaan. Ik heb de volgende zoektermen: gent, taxi, voordelig, altijd bereikbaar, luchthavenvervoer, goedkoopste, gastvriendelijk.

    1) Hoe kan ik daar een SEO titel en SEO beschrijving van maken

    Ik heb als voorbeeld: Taxi | Gent | Altijd de goedkoopste en snelste dienst

    2) Hoe kan ik mijn H1 kop het beste schrijven en wat schrijf ik in de subkop (H2)
    Kan ik hier de PAS formule toepassen in de vorm van <probleem_vraag> = <oplossing of voordeel> ?

    3) Als ik een one-page website heb die bestaat uit sectie waar ga ik dan de H1 kop plaatsen is dat in de header dus gans bovenaan?

    4) Is dat één unieke H1 kop en één of meerdere H2 en H3 koppen in de sectie

    Met vriendelijke groet
    Stephane

    1. Mooi dat je het artikel waardevol vond Stephane!

      1) Probeer je te verplaatsen in je klant/lezer en vraag je af welke titel jij het meest aantrekkelijk zou vinden. Kijk voor inspiratie eens in de top 10 in Google voor een van je zoekwoorden: welke titels spreken jou daar het meeste aan?

      2) De PAS-formule is niet zozeer bedoeld voor titels, maar meer voor stukjes tekst in de body copy, zoals een inleiding of enkele paragrafen.

      3) Je kunt de H1 plaatsen waar je maar wilt op de pagina. Het meest gebruikelijk is om de H1 ergens bovenaan de pagina te zetten, maar dat hoeft dus niet.

      4) Je bent helemaal vrij in het aantal H1's, op SEO heeft dat geen invloed. Het is best practice om 1 H1 per pagina te gebruiken, zodat de hiërarchie duidelijk is voor lezers (meestal heeft de H1 een grotere lettergrootte). Maar voor een one page site zijn meerdere H1's op zich wel weer logisch, omdat je waarschijnlijk meerdere hoofdonderwerpen op 1 pagina plaatst.

  2. Dag Michiel,

    Dank jewel voor de tips en leerzame SEO lessen. Wat ik er zo nuttig aan vond is dat het voor mij precies duidelijk werd hoe, waar en wat ik moet veranderen aan mijn website(s). Goed kunnen schrijven is niet genoeg. Relevant, strategisch, dynamisch en kick-ass schrijven, daar gaat hem om. Oefenen baart kunst.

    Chinello Ifebigh
    The-Confidante.nl

    1. Leuk om te horen dat je het artikel met plezier hebt gelezen Rinze. En mooi dat de puzzelstukjes wat in elkaar beginnen te vallen. Veel succes met het schrijven van kickass SEO-titels :)!

    1. Dank voor je reactie Wouter! En voor je nuttige artikel: handig zo, al die powerwoorden :).

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}