De ontwikkelingen gaan razendsnel in de SEO-wereld. Des te belangrijker is het om goed op de hoogte te blijven van wat er allemaal speelt.
- Wat zijn de belangrijkste SEO-trends?
- Waar moet je je echt in verdiepen?
- En wat moet je doen om in te spelen op deze trends, zodat je het beste scoort in de zoekresultaten?
Na het lezen/luisteren van deze blog/podcast ben je weer helemaal op de hoogte.
In deze podcast schuift een gast aan die meer kan vertellen over alle SEO-trends: Romano Groenewoud van seogeek.nl.
Trend 1: BERT
Op 25 oktober 2019 kondigde Google de BERT-update aan.
Ze noemden het de grootste algoritme-update van de laatste 5 jaar. Behoorlijk belangrijk dus!
Ik dacht gelijk dat BERT iets te maken had met Sesamstraat. Maar dat bleek toch niet het geval.
BERT is een afkorting voor Bidirectional Encoder Representations from Transformers.
Een hele mond vol. Maar wat betekent het precies?
In een notendop komt het hierop neer:
💡 BERT stelt Google in staat om taal beter te begrijpen, een beetje op dezelfde manier als een mens dat doet. Hierbij wordt gebruikgemaakt van Natural Language Processing (NLP).
Met BERT kan Google de woorden én de context in zoekopdrachten beter begrijpen. Dit leidt tot betere en relevantere zoekresultaten.
Google gaf het volgende voorbeeld om te verduidelijken hoe BERT de zoekresultaten beter maakt.
Stel dat je in Google zoekt op “Can you get medicine for someone pharmacy”.
Voorheen miste Google hier de betekenis van. En kreeg je zoekresultaten terug over het verkrijgen en inleveren van doktersrecepten.
Met behulp van BERT krijg je nu de juiste zoekresultaten te zien, namelijk of je voor iemand anders medicijnen kunt ophalen bij de apotheek.
Het stukje “for someone” maakt in deze zoekopdracht een wereld van verschil. En Google begrijpt nu precies wat je daarmee bedoelt.
Wat moet je hiermee?
Er is niet direct iets wat je anders zou moeten doen door BERT.
Maar een aantal van de dingen die voorheen ook al belangrijk waren voor SEO, worden mogelijk nog wat belangrijker.
👉 Richt je op unieke, sterke content die uitgebreid en gericht antwoord geeft op vragen.
👉 Gebruik een duidelijke structuur en opbouw in je content.
👉 Maak ook een duidelijke structuur in je website en besteed aandacht aan interne links.
👉 Zorg ervoor dat de belangrijkste pagina’s hoog in je website-hiërarchie liggen, zodat gebruikers er snel naartoe kunnen navigeren.
Trend 2: E-A-T
Kennelijk houdt Google wel van wat mysterieuze afkortingen. We gaan van BERT naar E-A-T.
Het E-A-T-concept staat beschreven in Google’s Search Quality Rater’s Guidelines. Dit zijn richtlijnen van Google die testers gebruiken om de kwaliteit van websites te boordelen.
E-A-T heeft niks met eten te maken, maar is een afkorting voor:
- Expertise
- Authority
- Trustworthiness
💡 Vroeger kon je in no time ranken in Google, maar die tijd is allang voorbij. Nu moet je langzaam je expertise, autoriteit en betrouwbaarheid vergroten als je het goed wilt doen in Google. De 3 pilaren van E-A-T dus!
E-A-T staat volop in de spotlights sinds in 2018 en 2019 gezondheidswebsites een zware klap kregen door updates in het algoritme.
Gezondheidskwesties zijn gevoelig en juist bij dat soort onderwerpen is het E-A-T-principe zo belangrijk. Lezers moeten erop kunnen vertrouwen dat je expertise en autoriteit hebt, en dat je website betrouwbaar is.
Bijvoorbeeld, het Voedingscentrum scoort hoog op deze aspecten en Google beloont dit met goede posities in de zoekresultaten. Blogs van kleinere voedingsdeskundigen hebben het dan wat lastiger en moeten hun E-A-T eerst maar zien te bewijzen om goede rankings te verdienen.
Wat moet je hiermee?
Zorg dat de E-A-T-score voor je website zo hoog mogelijk is. Dat doe je door:
👉 Expertise → laat de content op je website schrijven door iemand met vakkennis.
👉 Authority → verhoog de autoriteit door een sterk linkprofiel. Hoe meer relevante en gereputeerde websites linken naar jouw website, hoe hoger de autoriteit van je site. Focus op goede content die vanzelf links aantrekt en/of ga aan de slag met linkbuilding.
👉 Trust → verberg je niet: laat zien wie er achter de site zit. Vermeld je adres/KvK-nummer/persoonlijke informatie. Denk aan een over ons-pagina, contactpagina, maar ook aan privacybeleid en algemene voorwaarden. Onderbouw je content met links naar bronnen/autoriteitssites.
Trend 3: Van zoekmachine naar antwoordmachine
Vroeger werkte Google zo… Zoekopdracht > zoekresultaten > doorklikken naar website.
💡 Maar nu geeft Google steeds meer zélf de antwoorden. Google is van een zoekmachine meer een antwoordmachine geworden.
Google begon in 2012 met de knowledge graph. Dit is een soort van encyclopedie waarin Google informatie opslaat over allerlei verschillende onderwerpen.
Wil je meer weten over hoe de knowledge graph in elkaar steekt, bekijk dan even de video hieronder.
Zocht je vroeger in Google op “Hoe hoog is de Eiffeltoren”, dan kreeg je zoekresultaten te zien van webpagina’s en moest je doorklikken voor het antwoord.
Nu heeft Google die informatie in de knowledge graph staan. Je hoeft niet meer door te klikken, maar je krijgt het antwoord rechtstreeks in de zoekresultaten.
De knowledge graph is een slimme encyclopedie, want hij koppelt objecten ook aan elkaar.
Hierboven zie je bijvoorbeeld gelijk nog enkele andere markante, hoge gebouwen in de wereld waar je naar kunt doorklikken voor meer informatie.
Nog een stapje verder…
Met de knowledge graph kan je allerlei kennis tevoorschijn toveren in de zoekresultaten.
Maar Google ging nog een stapje verder.
Tegenwoordig geeft de zoekmachine ook rechtstreeks antwoord op langere en moeilijkere vragen.
De antwoorden worden gepresenteerd in zogenaamde featured snippets. Dit zijn uitgelichte zoekresultaten die meestal bovenaan de SERP (zoekresultatenpagina) worden weergeven.
Google haalt deze informatie niet uit zijn eigen database, maar uit websites van derden.
Bijvoorbeeld, dit laat Google zien als ik zoek op: “Wat is een SEO-titel?”
Google haalt deze informatie van een andere website.
Onder het antwoord staat de bron: een artikel op Sageon.nl, waar je naar kunt doorklikken.
📌 Heb je een featured snippet bemachtigd met een van je webpagina’s? Mooi! Je webpagina staat meer in de picture en kan meer bezoekers opleveren.
Maar een featured snippet werkt niet altijd positief. Als de snippet volledig antwoord geeft op de vraag van de gebruiker, klikt hij/zij meestal niet meer door naar je website. Dan kost het je juist bezoekers.
Verandering met betrekking tot featured snippets
Had je voorheen een featured snippet te pakken, dan werd jouw webpagina meestal ook nóg een keer weergegeven in de top 10 van normale zoekresultaten.
Daar is Google vanaf 23 januari 2020 mee gestopt. Heb je een featured snippet, dan wordt je webpagina niet nogmaals weergegeven in de top 10.
If a web page listing is elevated into the featured snippet position, we no longer repeat it in the first page of results. This declutters the results & helps users locate relevant information more easily. Featured snippets count as one of the ten web page listings we show….
— Google SearchLiaison (@searchliaison) January 23, 2020
Dat betekent dat de kans nu wat groter is dat een featured snippet nadelig voor je werkt doordat minder mensen doorklikken naar je website.
Of dat echt zo is, zal per geval verschillen. Het hangt bijvoorbeeld af van de featured snippet (geeft die volledig antwoord op de vraag of niet). Je zult het moeten testen.
Wat moet je hiermee?
Google laat vaker featured snippets zien. Dit kan kansen bieden voor je. Hier zijn wat stappen die je kunt volgen.
1 – Optimaliseren om featured snippets te bemachtigen
Wil je proberen om featured snippets te bemachtigen, volg dan dit stappenplan:
- Bepaal relevante vragen (zoekwoordenonderzoek, Answer the public, Quora)
- Beantwoord die vragen > zet de vraag bij voorkeur in een kopje en zet het antwoord er gelijk onder
- Maak pagina’s in FAQ-formaat, zodat je meerdere vragen/antwoorden onder elkaar hebt
- Is het antwoord een stappenplan: gebruik dan bullet lists/genummerde lists > Google geeft die vaak weer in de featured snippet
- Je kunt ook afbeeldingen toevoegen ter illustratie: die worden soms in de featured snippet weergegeven
2 – Checken of je website nu al featured snippets heeft
Check of je website nu al featured snippets heeft. Dit kun je doen met betaalde tools zoals SEM Rush.
Maar het kan ook met de gratis tool Google Search Console:
- Ga naar Prestaties
- Filter de zoekopdrachten naar je site, zodat je zoekopdrachten met vragen ziet > filter op wie, wat, waar, wanneer, hoe etc.
- Kijk naar de gemiddelde positie in de zoekresultaten: is die hoog (top 3), dan is er kans dat je een featured snippet hebt
- Zoek in Google op die zoekopdracht en check of je een featured snippet hebt
3 – Featured snippet houden of niet?
Het kan gebeuren dat een featured snippet juist voor minder kliks naar je website zorgt.
💡 Zou je zonder featured snippet hoog ranken in de normale zoekresultaten (positie 1-3)? Dan ben je mogelijk beter af zonder featured snippet. Test of dit bij jou het geval is en bepaal dan of je je featured snippet wilt behouden of niet.
Heb je een featured snippet voor een zoekopdracht? Zoek dan in Google op die zoekopdracht en voeg &num=9 toe aan het einde van de URL in Google. Zo kun je zien waar je zou ranken zonder featured snippet.
In dit artikel kun je lezen hoe je ervoor zorgt dat je je featured snippet weer kwijtraakt.
Doe dit alleen als je denkt dat het betere resultaten gaat opleveren. Bedenk ook dat als jij geen featured snippet meer hebt, die naar een concurrent gaat. Wellicht kost het je dan alsnog wat kliks.
3 SEO-trends
Oké, dit waren ze dan! 3 belangrijke SEO-trends:
- BERT
- E-A-T
- Van zoekmachine naar antwoordmachine
❓ Ken jij nog meer SEO-trends die de moeite waard zijn? En hoe ga je daarmee om? Laat het weten in de comments hieronder!
Wat een interessante blog. Ik heb nooit eerder van BERT gehoord en het is goed om deze informatie te kennen. De tips die erbij komen kijken vind ik heel belangrijk. Niets is zo vervelend als een website die niet gemakkelijk te navigeren is. Een website dient duidelijke links te hebben zodat de bezoeker meteen kan wezen waar ze willen zijn.
Nog een tip misschien: Sinds WordPress 5 kan je vrij makkelijk scoren met zogeheten answer boxes. Gebruik hiervoor de Structured Data Blocks uit de Yoast SEO-plugin.
Je kan dan eenvoudig een F.A.Q.-sectie toevoegen aan je artikel (met veelgestelde vragen over je onderwerp en relevante antwoorden).
Ik haal er goeie resultaten mee!
Dank voor je reactie Ben, dat is een goeie tip! Yoast biedt handige blocks voor structured data, er komen als het goed is ook weer nieuwe blocks bij. Mooi om te horen dat je goeie resultaten haalt met de FAQ-secties!