Hoog in Google komen gaat niet van de ene op de andere dag.
Vooral als je een nieuwe website hebt, kan het even duren voordat je SEO-succes begint te zien.
Wat moet je dan als beginnende, kleine website doen om maximaal SEO-resultaat te behalen op zo kort mogelijke termijn? Dat ontdek je in dit artikel!
We kregen deze podcast-vraag binnen van Sebastiaan van Helden:
- Ik ben net begonnen met Afilliate Marketing en probeer de SEO van mijn website te verbeteren. Alleen hoe zinvol is dat voor een kleine beginnende website? Dus als onderwerp tips voor beginnende, kleine websites. Mij zou je er enorm mee helpen!
Een leuke vraag. Hier vind je de belangrijkste tips en tricks om SEO-succes te boeken met je beginnende website.
Hoe trek je bezoekers naar je website?
Een website leeft van zijn bezoekers. Zonder bezoekers kom je nergens. Maar hoe trek je die naar je website?
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden:
- Online advertenties, op websites of in de zoekmachine via Google Ads
- Social media: via advertenties of organisch met gratis posts op je eigen kanaal, zoals Facebook, Instagram, Pinterest etc.
- SEO: via gratis zoekresultaten in Google
SEO is onze favoriete manier.
Er is alleen één maar… Je zult niet van de een op de andere dag succes hebben. SEO is een langetermijnstrategie.
💡 Voor SEO moet je wat geduld hebben. Pas op de langere termijn ga je echt succes zien. Het is belangrijk om een goede basis te leggen. Start op de juiste manier, zodat je op de lange termijn meer succes boekt!
SEO voor beginnende websites
Ben je nog aan het bouwen aan je website of staat hij pas net online? Dan kan het even duren voordat je bezoekers uit Google gaat trekken.
Om zo snel mogelijk succes te boeken, kun je beginnen met dit stappenplan met handige tips.
1 – De basis goed zetten
Als je basis goed staat aan het begin, is dat de eerste stap richting toekomstig SEO-succes.
Dit betekent:
- Zoekwoordenonderzoek doen
- Keywords to Content-plan maken
- Websitestructuur opzetten
1: Zoekwoordenonderzoek
Met een zoekwoordenonderzoek achterhaal je de zoekwoorden waar je doelgroep naar zoekt.
Kies de zoekwoorden die voldoen aan deze drie eigenschappen:
- Relevantie
- De concurrentie te verslaan
- Goed zoekvolume (aantal mensen dat erop zoekt per maand in Google)
Zoekwoordenonderzoek kun je uitvoeren met behulp van tools.
Je kunt bijvoorbeeld gebruikmaken van de gratis Google Zoekwoordplanner.
Een nadeel van de Zoekwoordplanner is dat hij geen exacte zoekvolumes geeft als je geen betaalde advertentiecampagnes bij Google hebt lopen. Ook kun je niet direct de concurrentie inschatten van een zoekwoord.
Een betere tool om zoekwoordenonderzoek te doen is KWFinder (aff.). Hierbij krijg je exacte zoekvolumes te zien en kun je de concurrentie beoordelen met de Keyword Difficulty Score. Met deze tool kun je snel de beste zoekwoorden achterhalen voor je site.
💡 KWFinder (aff.) is een betaalde tool, maar je kunt beginnen met een gratis trial van 10 dagen.
2: Keywords to Content-plan maken
Heb je een mooie lijst met zoekwoorden gemaakt?
Dan is het nu tijd om die zoekwoorden te koppelen aan content die je gaat maken.
Maak een overzicht in Excel met:
- Je voorlopige artikeltitels/URL’s
- Bij elke artikeltitel/URL je hoofdzoekwoorden en supporting zoekwoorden die daaraan gerelateerd zijn
That’s it!
Je hebt nu een mooi plan in handen om content te gaan maken voor je site.
3: Websitestructuur opzetten
Een goede websitestructuur is cruciaal. Zo kunnen bezoekers én zoekmachines hun weg goed vinden.
💡 Heb je een website over een breed onderwerp met een aantal verschillende subonderwerpen? Dan kun je je site onderverdelen in silo’s. Dat zijn pijlers per onderwerp waarin je de gerelateerde content aan elkaar knoopt.
Dat kan bijvoorbeeld met content hubs.
Een goede structuur met silo’s en content hubs zorgt ervoor dat je hoger gaat ranken in de zoekmachines:
- Je krijgt meer autoriteit door de semantische relatie tussen content te versterken met interne links
- Je pagina’s worden sterker door het slim verspreiden van SEO-waarde tussen je gerelateerde pagina’s
- Je maakt mooie resources die goed zijn voor gebruikers: dit levert je weer meer links op
2 – Content maken
Oké, goed werk! Je hebt je zoekwoorden, je Keywords to Content-map en je websitestructuur op poten. De basis staat klaar. Nu is het tijd om content te maken!
Door sterke SEO-teksten te schrijven help je bezoekers met goede content en ga je hoger scoren in Google.
Goede content maken doe je met deze stappen:
- Maak een plan en contentkalender: welke artikelen voor welke silo’s ga je wanneer publiceren?
- Formats uitdenken, bijvoorbeeld voor review-posts. Volg je dezelfde structuur voor bepaalde posts dan gaat het sneller!
- Optimaliseer je artikelen op een natuurlijke manier voor je zoekwoorden.
- Link artikelen intern aan elkaar binnen je silo.
- Laat subpagina’s teruglinken naar je cornerstone content.
💡 Meer weten over content? Lees dan het artikel 7 tips om killer webteksten te schrijven.
3 – Techniek
Ook de techniek van je site is belangrijk. Google moet je website wel goed kunnen crawlen en indexeren.
In het kort gaat het hierom:
- Zorg dat de snelheid van je site goed op orde is
- Gebruik Search Console om de SEO-gezondheid van je site in de gaten te houden
- Voorkom 404’s en gebroken links
- Check je site op orphan pages en los ze op
💡 Wil je meer weten over technische SEO? Check dan deze uitgebreide guide van Hubspot.
4 – Contentpromotie en linkbuilding
Nu is het tijd om je content te promoten en te gaan linkbuilden. Zo bouw je aan de autoriteit van je website en ga je steeds hoger scoren in Google.
- Zet je social media op en deel je artikelen + bouw aan een netwerk
- Gebruik een nieuwsbrief en lead magnet
- Netwerk met andere websites in je niche
- Bouw links, bijvoorbeeld door te gastbloggen, links aan te maken op startpagina’s, en andere sites te benaderen of ze naar een goed artikel van jou willen linken
💡 Wil je meer weten over linkbuilding? Ga dan naar 5 belachelijk simpele linkbuilding-tips en Linkbuilding zonder hoofdpijn: praktische tips van een expert.
5 – Monitoren en bijsturen
Je hebt het hele proces mooi doorlopen. De basis staat goed en je hebt gewerkt aan de drie pijlers van SEO: content, techniek en promotie/linkbuilding. Nu is het wachten op de resultaten!
In de laatste stap ga je de resultaten monitoren en bijsturen waar nodig.
- Check je rankings in Google
- Waar komt traffic vandaan (SEO, social media/referral etc.)
- Monitor verkopen/offerte-aanvragen/affiliate sales etc.: welke artikelen leveren de meeste sales op?
- Bijsturen, A/B-testen, content verbeteren/tweaken
Op weg naar succes
Dit is de weg naar SEO-succes voor beginnende websites:
- De basis goed zetten (zoekwoordenonderzoek, keyword to content-map, websitestructuur opzetten)
- Content maken
- De techniek op orde maken
- Contentpromotie en linkbuilding
- Monitoren en bijsturen
😀 Heb je vragen/opmerkingen over dit artikel? Of een andere SEO-vraag voor de Podcast? Laat het me weten!