Analyseren van SERPs.

SERPs analyseren: de beste tips & tricks

Voordat je een zoekwoord gaat gebruiken voor je SEO-tekst, is het slim om eerst de zoekresultatenpagina voor dat zoekwoord te analyseren.

Zo’n zoekresultatenpagina heet een SERP (Search Engine Results Page).

Een SERP vertelt je een heleboel over de kansen die er liggen voor een zoekwoord. Het vertelt je meer over:

  • Relevantie
  • Concurrentie
  • Zoekintentie

In deze blog/podcast leer je hoe je precies zo’n SERP analyseert. Get ready voor de beste tips & tricks!

In deze aflevering hebben we een leuke gast die je alles kan vertellen over SERPs, namelijk Niels Zee.

Waarom SERPs analyseren?

Als je een zoekwoordenonderzoek doet kijk je als eerste naar:

  • Zoekvolume (hoeveel mensen zoeken gemiddeld per maand op dit zoekwoord), en
  • Keyword Difficulty (hoe moeilijk is het om voor dit zoekwoord te ranken).

Met mijn favoriete zoekwoordtool KWFinder (aff.) ziet dat er bijvoorbeeld zo uit:

Overzicht van KWFinder.

Dat geeft je al een heleboel info of je voor dit zoekwoord zou moeten gaan of niet.

Maar toch moeten we nog wat dieper graven en kijken naar de SERPs. Dan weet je pas echt of je kans maakt voor dit zoekwoord én – als je ervoor gaat – hoe je de beste SEO-tekst zou kunnen schrijven.

Analyseer de SERP en check:

  • Hoe ziet de top 10 van Google eruit?
  • Kan je hier tussen komen?
  • Hoe zien de artikelen die ranken in de top 10 eruit en kan jij het beter doen?

De beste tips & tricks

Wil je op de beste manier de SERPs analyseren?

Hier zijn wat handige tips & tricks om op te letten.

1 – Relevantie

Is het zoekwoord relevant voor jouw site? Het lijkt een beetje een open deur, maar denk hier zeker even over na.

  • Kijk naar de eerste 10 zoekresultaten > hoe zien die artikelen er precies uit, waar gaan ze over?
  • Zouden je lezers dit onderwerp interessant vinden?
  • Sluit het aan bij de overige content op je site?

💡 Denk ook na over het doel dat je met deze content voor ogen hebt. Wil je een puur informatief artikel maken? Is het de bedoeling dat je een product of dienst promoot in je artikel?

2 – Zoekintentie

Achter elk zoekwoord, zit een zoekintentie. Wat wil de persoon weten die deze zoekopdracht intypt?

Er zijn verschillende mogelijkheden:

  1. Informatie > bijvoorbeeld “hoe plak ik een band”
  2. Commercieel > bijvoorbeeld “nieuwe televisie 43 inch kopen”
  3. Navigatie > bijvoorbeeld “Burger King” (in Google zoeken naar de website van Burger King)

Bedenk of die zoekintentie aansluit bij je website.

💡 Heb je bijvoorbeeld een puur informatief blog over basketbal? Dan is het zoekwoord ‘basketbalschoenen’ niet geschikt. Kijk maar eens in Google: dit is een zoekwoord met puur commerciële intentie en Google laat alleen webshops zien. Heb jij zelf geen webshop, dan heb je dus niks aan dit zoekwoord: het sluit niet aan bij de zoekintentie.

Bedenk ook dat zoekintentie kan verschuiven in de loop der tijd.

Zocht je in 2019 in Google op ‘corona’, dan kreeg je zoekresultaten die te maken hadden met het biertje. Of het Boutique Hotel Corona in Den Haag. Maar in 2020 zag die zoekresultatenpagina er ineens heel anders uit en ging het voornamelijk over het virus.

Let erop dat de top 10 ook een gemixte zoekintentie kan hebben. Bijvoorbeeld: je kunt een mix zien van commerciële en informatieve artikelen.

En, wat voor informatie zoeken gebruikers precies? Ook dat kan verschillen.

Een zoekwoord als Ajax kan van alles betekenen:

  • De voetbalclub
  • Het schoonmaakmiddel
  • De Griekse mythologische held
  • Het merk brandblussers
  • De afkorting voor Asynchronous JavaScript and XML
Zoekresultaten Ajax.

📌 Een zoekwoord kan verschillende betekenissen hebben. Check de SERP om te zien of de content die je wilt gaan maken hierbij aansluit. Welke betekenis van het zoekwoord domineert in de SERP?

3 – Concurrentie

Met een zoekwoordtool als KWFinder (aff.) zie je gelijk de Keyword Difficulty. Hoe hoger dit cijfer, hoe moeilijker het is om ervoor te ranken, omdat er veel concurrentie op zit.

Heb je deze tool niet, dan is het de moeite waard om de concurrentie nader te analyseren door goed naar de SERP te kijken.

Een handige tool daarvoor is de gratis Chrome-extensie MozBar.

Met deze extensie zie je wat nuttige data in de zoekresultaten verschijnen:

  • PA (Page Authority)
  • Links (aantal backlinks naar de pagina)
  • DA (Domain Authority

Dat ziet er bijvoorbeeld zo uit:

SERP analyseren met behulp van MozBar.

Vergelijk deze data met die van je eigen website en voilà: je hebt een idee of je de concurrentie zou kunnen verslaan!

Kijk verder ook naar de SEO-titel en de metadescription van alle zoekresultaten. Sluiten ze aan bij de zoekvraag? Zo niet, dan kan jij het vast wel beter…

4 – Soort zoekresultaat

Er zijn allerlei verschillende soorten zoekresultaten die Google kan laten zien:

  • Video’s
  • Afbeeldingen
  • Nieuws
  • Featured snippets
  • Blogartikelen

Sluit de content die jij wilt gaan maken hierbij aan?

📌 Check hoe de top 10 zoekresultaten eruit zien. Ben je van plan om een blogartikel te schrijven en zie je vooral video’s in de top 10 staan? Dan kan je beter ook een video gaan maken. Of een ander zoekwoord kiezen.

5 – De content checken

Klik door naar alle zoekresultaten en check de content.

  • Wat is de kwaliteit van de content?
  • Sluit het aan bij de zoekintentie?
  • Wat voor soort content is het (informatief blogartikel, sales page enz.)?
  • Kan jij het beter dan de content die nu in de top 10 rankt?

6 – Wees creatief

Binnen wat Google graag wil zien, is er vaak genoeg ruimte.

Bedenk iets creatiefs wat matcht met de zoekintentie achter het zoekwoord, maar tegelijk een unieke invalshoek biedt ten opzichte van de concurrentie in de top 10.

📌 Nog een handige tip: bedenk een betere SEO-titel dan de artikelen in de top 10. Kan jij een andere invalshoek bedenken die net wat interessanter is? En die gieten in een onweerstaanbare titel waar mensen wel op moeten klikken? Go for it!

Doorgrond de geheimen van de SERPs

Met deze tips en tricks heb je alles in handen om de SERPs te analyseren op alle belangrijke vlakken.

Zoekwoordenonderzoek is de eerste stap van je SEO-campagne.

Maar al die data in je Excel-sheet vertelt maar het halve verhaal.

Je weet pas echt wat je kansen zijn en hoe je je content moet gaan maken aan de hand van een analyse van de top 10 in Google.

Let op deze 6 punten en je bent een analysemeester van de SERPs:

  1. Relevantie van het zoekwoord
  2. De zoekintentie achter het zoekwoord
  3. De concurrentie > kan je die verslaan?
  4. De verschillende soorten content in de zoekresultaten
  5. De content van elk zoekresultaat checken
  6. En ten slotte: wees creatief!

Michiel Brand

Updated 05/10/2020

Gerelateerde artikelen
Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}