Sitemaps zijn er in twee soorten. XML-sitemaps en HTML-sitemaps.
- Wat zijn de verschillen?
- Moet je ze allebei voor je website gebruiken?
- En zijn er SEO-voordelen bij het gebruik van sitemaps?
Je leest er meer over in dit artikel!
Wat is een sitemap?
Een sitemap is een overzicht van alle pagina’s op je website.
Je kunt het een beetje vergelijken met de inhoudsopgave van een boek. In plaats van hoofdstukken en paragrafen, bevat de sitemap links naar alle pagina’s en artikelen op je website.
XML-sitemap
Een XML-sitemap is puur en alleen bedoeld voor zoekmachines. Het is een hulpmiddel voor zoekrobots om je website te kunnen doorgronden.
Normaal gesproken “crawlt” een zoekrobot het internet door links te volgen. De pagina’s die hij vervolgens tegenkomt, kan hij in de index van de zoekmachine opnemen.
Stel dat de zoekrobot nu op de homepage van jouw website belandt. Vanaf daar volgt hij dan alle interne links om zo door je hele website heen te gaan. Dit is natuurlijk geen garantie dat de zoekrobot ook elke pagina op je site vindt. Als er pagina’s zijn waar geen interne links naar toewijzen, kan de zoekrobot ze niet vinden.
Een XML-sitemap biedt hier uitkomst: het is het ideale hulpmiddel voor een zoekrobot. Hij krijgt hiermee namelijk een complete plattegrond van je website met links naar alle pagina’s.
Zo ziet de zoekrobot dus niets over het hoofd. Met een XML-sitemap kun je er zeker van zijn dat de zoekrobot je gehele website kan crawlen, van A tot Z.
Ook als je net een nieuwe site hebt met nog maar weinig links ernaartoe, biedt een XML-sitemap uitkomst. Een zoekmachine crawlt het internet door links te volgen. Als er nog niemand naar je website linkt, kunnen zoekmachines je website dus niet vinden. Geef je de zoekrobot een XML-sitemap, dan is dat probleem opgelost.
💡 Een XML-sitemap heeft grote SEO-voordelen. Je geeft de zoekrobot een complete plattegrond van je website, zodat hij alle pagina’s kan vinden en crawlen. Ook voor websites die pas online zijn gegaan en nog geen inkomende links hebben, is een XML-sitemap ideaal. Maak dus altijd een XML-sitemap aan voor je site en dien hem in bij Google!
Hoe maak je een XML-sitemap?
Als je een CMS gebruikt, kun je eenvoudig een XML-sitemap aanmaken met een plugin.
Voor WordPress, kan dat bijvoorbeeld met de plugin Yoast SEO.
Als je eenmaal een XML-sitemap hebt gemaakt, worden nieuwe pagina’s en posts automatisch aan je sitemap toegevoegd. Je hoeft er dus verder niks aan te doen!
XML-sitemap indienen
Is je sitemap klaar, dan moet je hem nog indienen bij Google. Dan kan via Google Search Console.
- Ga in de linker sidebar naar Sitemaps
- Geef de sitemap-URL op
- Klik op verzenden
HTML-sitemap
Een HTML-sitemap is in eerste instantie bedoeld voor de bezoekers van je website. Vooral op grote websites kan een HTML-sitemap handig zijn.
Een bezoeker navigeert over je website met behulp van het menu. Maar als je een grote site hebt, kun je niet altijd links naar alle pagina’s opnemen in het menu.
In dat geval kan een HTML-sitemap uitkomst bieden. Een bezoeker krijgt dan een overzichtspagina met links naar alle pagina’s op je website. Eindeloos rondklikken hoeft niet meer en een bezoeker kan sneller de juiste pagina vinden.
Websites met een HTML-sitemap hebben vaak een link naar de sitemap in de footer staan:
HTML-sitemap en bezoekers
📌 Vraag jezelf af of een HTML-sitemap een meerwaarde is voor je bezoekers. Heb je een kleine website met duidelijke menu’s waar de belangrijkste pagina’s in staan? Staat er een zoek-box op je site waarmee bezoekers binnen je website kunnen zoeken? Dan biedt een HTML-sitemap weinig meerwaarde voor bezoekers.
Zoekmachines en HTML-sitemaps
Ook een zoekmachine kan gebruikmaken van de HTML-sitemap. Het biedt de zoekrobot een overzicht van alle URL’s op je website.
Maar als je al een XML-sitemap hebt ingediend, heeft de zoekmachine al een complete plattegrond van je site.
Bovendien bevat een XML-sitemap (in tegenstelling tot zijn HTML-broertje) extra informatie die een zoekmachine kan gebruiken, zoals wanneer een pagina op je site voor het laatst een update heeft gehad.
Als je al een XLM-sitemap hebt ingediend (wat altijd aan te raden is), heeft een HTML-sitemap voor een zoekrobot dus geen toegevoegde waarde.
Maar mogelijk heeft de HTML-sitemap wel nog een ander SEO-voordeel. Je kunt er namelijk PageRank en link juice op een gelijkmatige manier mee over je site verspreiden.
Pagerank en link juice
PageRank geeft aan hoe belangrijk een webpagina is. Het is één van de vele factoren die Google gebruikt om websites te rangschikken in de zoekresultaten.
PageRank wordt op het internet doorgegeven van de ene naar de andere pagina via links. Dat kunnen interne links zijn op je eigen website of externe links vanaf andere websites. Vooral die externe links zijn belangrijk voor SEO.
De PageRank die via links doorgegeven wordt, noem je ook wel “link juice”.
Als je een link toevoegt, leg je dus eigenlijk een leiding aan waardoor link juice doorstroomt naar een andere pagina.
Normaal gesproken zal je homepage de hoogste PageRank binnen je site hebben. Die pagina ontvangt namelijk meestal de meeste interne en externe links. Elke link die je op je homepage plaatst, geeft dus een flinke hoeveelheid link juice door.
Staat er een link naar je sitemap op de homepage (bijvoorbeeld in de footer)? Dan stroomt er behoorlijk wat link juice naar je sitemap. Je sitemap bevat vervolgens weer links naar alle andere pagina’s van je site en geeft al die link juice dus ook weer mooi intern door.
Kortom, een HTML-sitemap is een handig middel om ervoor te zorgen dat alle webpagina’s binnen je site wat link juice krijgen.
SEO-voordeel HTML-sitemaps
💡 HTML-sitemaps zorgen voor een gelijkmatige spreiding van link juice door je site. Maar zo groot is dat SEO-voordeel ook weer niet.
Het hoofdmenu bevat namelijk normaal gesproken al links naar de belangrijkste pagina’s van je website. Die pagina’s krijgen dus al link juice via het hoofdmenu. HTML-sitemaps hebben op dit vlak wel een SEO-voordeel, maar het effect daarvan is beperkt. John Mueller van Google gaf ooit ook al eens aan dat HTML-sitemaps weinig doen voor SEO.
Hoe maak je een HTML-sitemap?
Als je gebruikmaakt van WordPress kun je eenvoudig een HTML-sitemap maken met een plugin.
Bijvoorbeeld met de plugin WP Sitemap Page.
Is je HTML-sitemap klaar? Zet hem dan op een pagina op je site die bezoekers snel kunnen vinden. Plaats bijvoorbeeld een link naar de sitemap in de footer.
XML-sitemap, HTML-sitemap, of allebei?
Het is altijd aan te raden een XML-sitemap te maken voor je site en in te dienen bij Google. Het is het perfecte hulpmiddel voor de zoekrobot om je website te crawlen.
Een HTML-sitemap is een nuttige toevoeging als het je bezoekers helpt om snel pagina’s op je website te vinden. Staan niet alle pagina’s in je navigatiemenu’s en heb je ook geen zoek-box waarmee bezoekers kunnen zoeken op je site? Dan biedt een HTML-sitemap uitkomst.
Een HTML-sitemap heeft het SEO-voordeel dat link juice gelijkmatig over je website wordt verdeeld. Maar dit effect is maar beperkt en zou geen reden hoeven zijn om een HTML-sitemap op je website te zetten. Een HTML-sitemap heeft alleen echt toegevoegde waarde als het ook nuttig is voor je bezoekers.
Conclusie XML- en HTML-sitemaps
👉 Een XML-sitemap heeft een duidelijk SEO-voordeel. Maak er dus altijd eentje aan en dien hem in bij Google via Google Search Console.
👉 Een HTML-sitemap is voor SEO niet strikt noodzakelijk. Denk je dat een HTML-sitemap wel nuttig zou zijn voor je bezoekers? Maak hem dan aan en link ernaar op een zichtbare plek, bijvoorbeeld in de footer van je site.