Het belang van sitemaps voor SEO

Sitemaps zijn er in twee soorten: een HTML en een XML sitemap. Beide sitemaps zijn belangrijk voor SEO. Het is dus aan te raden om ze ook allebei te gebruiken voor je site!

HTML Sitemap

Een HTML sitemap kent vrijwel iedereen wel. Het is een webpagina die de hele structuur van je website weergeeft, met links naar alle belangrijke pagina’s. Dit is ten eerste erg handig voor bezoekers: zo kunnen ze snel elke pagina binnen je site vinden. Vooral voor grote websites, waar niet elke pagina makkelijk te bereiken is via een menu, is dit handig. Maar ook kleinere sites hebben baat bij een HTML sitemap. Ze zorgen namelijk voor betere zoekmachineoptimalisatie.

Met een HTML sitemap maak je het zoekmachines makkelijk om snel je hele site te crawlen en indexeren. Een zoekmachine gebruikt hyperlinks om van pagina naar pagina te surfen. Als je nu op elke pagina een link naar je sitemap plaatst, komt de zoekmachine al snel uit bij je sitemap vanwaar hij meteen makkelijk alle links kan volgen naar de overige pagina’s in je site.

Daarnaast is een HTML sitemap een uitgelezen manier om PageRank en link juice op een gelijkmatige manier over je site te verspreiden. Wat houdt dit precies in?

Pagerank en link juice

PageRank geeft aan hoe belangrijk een webpagina is en wordt uitgedrukt met een cijfer van 0 tot 10. Het is één van de vele factoren die Google gebruikt om websites te rangschikken in de zoekresultaten. De PageRank van een pagina wordt met name bepaald door het aantal links van andere websites naar die pagina. Hoe meer links vanaf andere sites, hoe belangrijker jouw webpagina in de ogen van een zoekmachine wordt en dus hoe hoger je PageRank.

Maar ook de PageRank van de verwijzende site speelt hierbij een rol. Een link naar jouw pagina vanaf een site met een hoge PageRank is veel waardevoller dan een link van een pagina met een lage PageRank. PageRank wordt dus als het ware doorgegeven van de ene pagina naar de andere. Dit kan worden geïllustreerd met de term “link juice”.

link juice

Als je een link toevoegt aan een pagina, leg je eigenlijk een leiding aan waardoor link juice doorstroomt naar een andere pagina. Pagina’s met een hogere PageRank hebben ook meer link juice te verdelen. Normaal gesproken zal je homepage de hoogste PageRank binnen je site hebben. Externe links van andere sites verwijzen immers meestal naar je homepage. Elke link die je op je homepage plaatst, geeft dus een flinke hoeveelheid link juice door.

Met een link naar je sitemap vanaf je homepage, stroomt er behoorlijk wat link juice naar je sitemap. Je sitemap bevat vervolgens weer links naar alle andere pagina’s van je site en geeft al die link juice dus weer mooi intern door. Kortom, een sitemap is een handig middel om ervoor te zorgen dat alle webpagina’s binnen je site wat link juice krijgen.

XML Sitemap

Een XML sitemap is puur en alleen bedoeld voor zoekmachines. Deze sitemap zorgt ervoor dat de zoekmachine alle pagina’s op je site in de gaten heeft. Zo ben je er zeker van dat ook de pagina’s worden geïndexeerd, die Googlebot moeilijk kan vinden in zijn normale crawl proces.

Ook als je net een nieuwe site hebt met nog maar weinig links ernaar toe, biedt een XML sitemap uitkomst. Een zoekmachine crawlt het internet door links te volgen van de ene pagina naar de andere en zal jouw site dus moeilijk kunnen vinden als er nog niet veel naartoe wordt gelinkt. Als je een CMS gebruikt, kun je je XML sitemap aanmaken met een plugin. Vervolgens kun je je XML sitemap aanmelden bij Google via Google Webmaster Tools.

Sitemaps voor zoekmachineoptimalisatie

Zowel HTML als XML sitemaps zorgen voor een betere vindbaarheid van je site in de zoekmachines. Zoals Mr. Google himself, Matt Cutts, zegt in onderstaande video: Googlebot smult van lekkere sitemaps!

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: