Slim omgaan met zoekwoorden in 2019

In de vorige aflevering van de SEO-podcast hadden we het over hoe Google steeds slimmer is geworden.

In deze aflevering duiken we daar dieper in met betrekking tot zoekwoorden.

  • Hoe kun je slim omgaan met zoekwoorden in 2019, het Rankbrain-tijdperk?
  • Hoe pas je je aan semantisch zoeken aan?
  • Welke zoekwoordstrategie geeft je in 2019 het meeste resultaat?

Je ontdekt het in de tweede aflevering van de SEO Podcast.

Show notes

Als eerste gaan we kijken naar de achtergrond van ‘het nieuwe zoeken’ door kort in te gaan op de Google-updates ‘Hummingbird’ en ‘Rankbrain’.

Wil je meteen door naar de tips hoe je slimmer met zoekwoorden om kunt gaan? Met deze link ga je direct naar de tips.

Hoe werkt Google in 2019?

Om echt goed te begrijpen hoe je beter en slimmer om kunt gaan met zoekwoorden, is het belangrijk om eerst even te schetsen hoe Google precies veranderd is.

Wat is er anders dan vroeger? En waarom moet je bij SEO tegenwoordig een andere zoekwoordenstrategie hanteren?

Het antwoord vinden we bij 2 veranderingen van Google:

  • Hummingbird, en
  • Rankbrain

Hummingbird: Google gaat naar een nieuwe manier van zoeken

In 2013 lanceerde Google Hummingbird.

In tegenstelling tot eerdere updates als Pinguïn en Panda die als add-ons werden toegevoegd aan het algoritme, is Hummingbird veel meer dan dat.

Het is eigenlijk een compleet nieuwe versie van het kernalgoritme van Google. Zo belangrijk is Hummingbird dus.

Maar wat doet Hummingbird (in het Nederlands: kolibrie) dan precies?

Google Hummingbird

Met Hummingbird heeft Google de stap gezet naar semantisch zoeken. Vroeger was de zoekmachine nog redelijk dom en keek het alleen naar de letters van een woord.

Zocht je bijvoorbeeld op ‘boom’, dan keek Google simpelweg naar alle webpagina’s op het internet waar het woord ‘boom’ op voorkwam. De zoekmachine zag het alleen als een woord van 4 letters en daar moest hij het mee doen.

Maar sinds Hummingbird begrijpt Google wat een ‘boom’ precies is, wat de eigenschappen van een boom zijn, welke verschillende soorten bomen er zijn en ga zo maar door.

Net als een mens, begrijpt Google nu dat het woord ‘boom’ meer is dan een woord van 4 letters:

  • Er zijn grote en kleine bomen
  • Het hout van een boom is brandbaar
  • Een boom heeft bladeren en in de herfst vallen die eraf
  • Een boom zorgt voor zuurstof
  • Er zijn coniferen, sparren, eikenbomen, berken…

Zo kun je nog wel even doorgaan. Google begrijpt woorden nu steeds beter, net als mensen dat doen. Woorden krijgen voor de zoekmachine een betekenis.

Met Hummingbird is Google van ‘strings’ naar ‘things’ gegaan. Met ‘strings’ keek de zoekmachine alleen naar de letters van een woord. Nu zijn het ‘things’: woorden zijn entiteiten, objecten geworden met bepaalde eigenschappen en relaties tot andere entiteiten.

De focus ligt nu op semantisch zoeken: van exacte zoekwoorden naar relevantie in de context.

Rankbrain: de stap naar Kunstmatige Intelligentie

Kunstmatige intelligentie is een van de belangrijkste ontwikkelingen voor de toekomst. Het gaat de hele wereld zoals wij die kennen compleet veranderen.

Ook Google maakt er nu gebruik van. En wel met Rankbrain.

Rankbrain werd gelanceerd in 2015. Inmiddels is het een ontzettend belangrijk onderdeel van Google. Het is het 2 na belangrijkste rankingsignaal (na content en links).

Google Rankbrain:
Kunstmatige Intelligentie

Werd het algoritme voorheen nog door mensen in elkaar gezet, Rankbrain opereert helemaal op zichzelf. Het is een automatisch algoritme dat zelf kan leren (machine learning) en zichzelf aanpast.

Rankbrain lost een groot probleem van Google op. En dat is dat elke dag 15% van de zoekopdrachten compleet nieuw zijn: deze heeft de zoekmachine nog nooit eerder gezien. Dagelijks worden er ongeveer 3 miljard zoekopdrachten gedaan, dus 15% is zo’n 450 miljoen nieuwe zoekopdrachten.

There are trillions of searches on Google every year. In fact, 15 percent of searches we see every day are new—which means there’s always more work for us to do to present people with the best answers to their queries from a wide variety of legitimate sources.

Bron: https://blog.google/products/search/our-latest-quality-improvements-search/

Rankbrain wordt ingezet om sneller en steeds beter antwoord te geven op deze nieuwe zoekopdrachten.

Een van de grootste innovaties van Hummingbird en Rankbrain is dat het steeds meer draait om zoekintentie. De zoekmachine begrijpt steeds beter wat je wil weten, wat de intentie achter jouw zoekvraag is. Er komt vast een tijd dat Google (en andere kunstmatige intelligentie) beter begrijpt wat we willen, dan dat we dat zelf weten….

De gevolgen voor SEO en zoekwoorden

Oké. Leuk dat hele Hummingbird en Rankbrain, maar wat betekent het nu voor SEO en zoekwoorden?

De grootste verandering is dat webpagina’s tegenwoordig ranken voor heel veel verschillende zoekwoorden.

Vroeger beschouwde de zoekmachine woorden alleen als een verzameling letters. En dus zag het niet in dat sommige woorden eigenlijk (vrijwel) hetzelfde betekenen.

Verkeerd gespeld, enkelvoud/meervoud, verkleinwoordjes… Google zag ze allemaal echt als verschillende zoekwoorden. En hetzelfde gold voor synoniemen. Dat waren in de ogen van Google ook gewoon heel andere woorden.

Dat betekende voor SEO dat je voor al die woorden afzonderlijke webpagina’s moest aanmaken. Die je dan optimaliseerde voor alle varianten, zoals:

  • Fitnessschema
  • Fitnessschemaatje
  • Fitness schema
  • Workoutschema
  • Trainingschema
  • Etc.

Met Hummingbird en Rankbrain hoeft dat niet meer.

Een webpagina kan nu ranken voor heel veel verschillende zoekwoorden. Tientallen, honderden en soms zelfs meer dan 1.000. Google begrijpt nu dat synoniemen, verkeerd gespelde varianten, enkelvoud/meervoud en gerelateerde termen allemaal op hetzelfde wijzen.

4 handige tips om slim met zoekwoorden om te gaan in 2019

Weten hoe je nu slimmer met zoekwoorden om kunt gaan, zodat je helemaal inspeelt op Hummingbird en Rankbrain?

Hier zijn 4 handige tips!

Tip #1 – Stop met 1 zoekwoord = 1 pagina

Voorheen was de beste strategie om voor elk zoekwoord een aparte pagina te maken. Pas dan kon je op al die varianten scoren in de zoekresultaten.

Had je een zoekwoordenlijst met ‘functioneringsgesprek’, ‘voortgangsgesprek’, ‘functioneringsgesprekje’, etc.? Dan was je het beste af om daar allemaal aparte pagina’s voor te maken.

Tegenwoordig hoeft dat niet meer, omdat Google snapt dat deze woorden hetzelfde betekenen. Je kunt ze dus gewoon op 1 pagina kwijt.

Gelukkig maar. Want zo wordt het schrijven een stuk makkelijker en wordt het internet steeds toegankelijker. Pagina’s die enkel en alleen voor zoekmachines bedoeld zijn, zullen zo langzaamaan steeds minder nodig zijn.

“One-keyword-one-page is really, really dead”

Bron: https://moz.com/learn/seo/google-rankbrain

Tip #2 – Verwerk meerdere zoekwoorden op 1 pagina

1 zoekwoord = 1 pagina hoeft niet meer.

Dus nu heb je de mogelijkheid om meerdere zoekwoorden te verwerken op 1 pagina!

We zagen eerder al dat webpagina’s soms wel voor honderden of duizenden zoekwoorden kunnen ranken.

Betekent dat dat je die allemaal moet proberen te verwerken in je pagina?

Nee, gelukkig niet. Google kan gewoon zijn eigen gang gaan om jouw webpagina te gaan ranken voor bepaalde zoekwoorden. En daar zitten soms zoekwoorden tussen waar je helemaal niet aan had gedacht bij het schrijven.

Maar hoe moet het dan wel?

Aangezien de SEO-titel en de H1 belangrijke SEO-elementen zijn, kun je niet direct voor heel veel verschillende zoekwoorden tegelijk je pagina optimaliseren. Je hebt immers maar beperkt ruimte in een titel.

En het zou schrijven ook best wel lastig maken als je met zoveel zoekwoorden tegelijk rekening moet houden.

Kies dus voor 1 tot 3 hoofdzoekwoorden voor een pagina en verwerk die in je SEO-titel en H1. Verwerk vervolgens extra zoekwoorden in je tekst die daaraan gerelateerd zijn. Denk aan synoniemen, enkelvoud/meervoud, gerelateerde woorden etc. Vaak hoef je je nog niet eens druk te maken over SEO, want al die extra zoekwoorden komen vanzelf wel in je tekst terecht als je op een natuurlijke manier over het onderwerp schrijft.

Tip # 3 – Cluster je zoekwoorden in groepjes

De zoekwoorden waarop je met een webpagina kunt ranken, zijn uiteraard allemaal sterk gerelateerd aan elkaar.

Het is jouw taak om de zoekwoorden die je in je zoekwoordenonderzoek hebt gevonden, gaat clusteren. Zet de zoekwoorden bij elkaar die sterk aan elkaar gerelateerd zijn. Die kun je vervolgens op 1 pagina verwerken. Of op een serie van pagina’s die je aan elkaar koppelt.

Je kunt zoekwoorden groeperen aan de hand van:

  • Zoekintentie
  • Betekenis

Vooral de zoekintentie is belangrijk. Komt die sterk overeen? Dan is er goede kans dat een gebruiker en Google die graag op 1 pagina zien.

Twijfel je over de zoekintentie? Zoek dan gewoon eens in Google op die zoekwoorden (bijvoorbeeld ‘voortgangsgesprek’ en ‘functioneringsgesprek’) en kijk wat voor informatie je terug krijgt. Als die grotendeels hetzelfde is, beschouwt Google ze kennelijk als met dezelfde zoekintentie.

Houd ook in het algemeen rekening met de zoekintentie van gebruikers. Er zijn 4 verschillende typen:

  1. Informatie: hoe, wat, waarom (bijv. hoe plak je een band)
  2. Navigatie: merkzoekopdrachten (Facebook, Bol.com)
  3. Commercieel: uitzoeken wat je moet kopen (bijv. beste cv-ketel 2019)
  4. Koopgericht: zoekwoorden met ‘kopen’, ‘downloaden’, etc.

Cluster je zoekwoorden in groepjes. Kijk hierbij naar betekenis en zoekintentie.

Tip #4 – Kijk naar de autoriteit van je eigen domein

Websites die veel autoriteit hebben in de ogen van Google, kunnen makkelijker met 1 pagina scoren op veel verschillende zoekwoorden.

Heb je een sterke website, dan kun je dus proberen om op veel verschillende zoekwoorden te scoren. Is je website wat minder sterk, dan is het verstandiger om dat wat in stukken op te knippen en meerdere pagina’s aan te maken voor zoekwoorden. Je maakt dan wat kleinere groepjes.

Je kunt de autoriteit van website checken met de handige Moz Bar. Kijk goed naar concurrenten met een vergelijkbare domeinautoriteit als die van jou. Op hoeveel zoekwoorden ranken zij met 1 pagina? Dat geeft een goed uitgangspunt om je eigen zoekwoordstrategie te maken.

Heb je een goed overzicht gemaakt en je zoekwoorden in groepjes verdeeld? Dan kun je ze vervolgens verwerken in je contentstructuur en SEO-teksten gaan schrijven.

Zo ga je slim om met zoekwoorden in het Rankbrain-tijdperk

Google wordt steeds slimmer en slimmer.

Webpagina’s ranken voor steeds meer zoekwoorden en het is belangrijk om daarop in te spelen.

Gebruik hiervoor de volgende 4 handige tips:

  1. Stop met 1 zoekwoord = 1 pagina
  2. Verwerk meerdere zoekwoorden op 1 pagina
  3. Cluster je zoekwoorden in groepjes en gebruik hiervoor zoekintentie en betekenis
  4. Kijk naar de autoriteit van je website: hoe sterker je site, hoe meer zoekwoorden je succesvol op 1 pagina kunt verwerken

Altijd op de hoogte van de laatste podcast?

Volg ons dan op Soundcloud of abonneer je via iTunes.

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: