WordPress en andere CMS’en beschikken over tags. Dit zijn korte steekwoorden, zoekwoorden, die je kunt toevoegen aan content.
In deze blog/podcast leer je er meer over:
- Hebben tags eigenlijk zin voor SEO of kun je ze beter negeren?
- Moet je ze op je site gebruiken en zo ja, hoe?
- Zitten er ook gevaren aan het gebruik van tags?
Wat zijn tags?
WordPress en andere websiteplatformen maken gebruik van tags.
Dit zijn korte steekwoorden, zoekwoorden, die je kunt toevoegen aan content.
Bijvoorbeeld, als je een blogartikel schrijft over stofzuigers, zou je deze tags kunnen gebruiken:
- stofzuigers
- Philips
- snoer
- schoonmaken
Andere platformen maken ook gebruik van tags. Op YouTube kun je bijvoorbeeld tags toevoegen bij een video. En de hashtag op Twitter is ook enigszins vergelijkbaar.
💡 Tags zijn belangrijk voor de taxonomie van je site. Taxonomie is een duur woord voor het indelen van, in dit geval, informatie.
Een andere belangrijke manier om de informatie op je site in te delen zijn categorieën.
Categorieën zijn de algemene topics op je site en tags zitten daar weer onder: die zijn veel meer gedetailleerd. Categorieën kunnen hiërarchisch zijn dus hoofd- en subonderwerpen, en tags hebben dat niet.
- Op je site zou bijvoorbeeld de categorie ‘stofzuigers’ kunnen zijn en de tags die je daarbij voor individuele producten gebruikt ‘Philips’, ‘rode stofzuiger’, ‘lang snoer’, etc.
Tags: wat kun je ermee?
Het hoofddoel van tags (net als categorieën) is duidelijk:
Gebruikers de weg wijzen op je site door ze in staat stellen om door te klikken naar vergelijkbare informatie.
Heb je een productpagina voor een Philips-stofzuiger stofzuiger met de tag Philips? Dan kun je die tag laten zien op je productpagina. Klikt een gebruiker op die tag, dan krijgt hij alle content op je website te zien die de tag “Philips” heeft. Handig!
Het verschilt per thema of en waar de tags automatisch getoond worden bij je content (bijvoorbeeld aan het eind van artikel of in de sidebar in een tag cloud).
Helpen tags ook voor je SEO?
Ga je er door tags beter ranken in de zoekmachines of is het alleen nuttig voor gebruikers?
💡 Een tag heeft geen direct effect voor de rankings van je content zelf. Je gaat dus niet beter ranken met je artikel voor een zoekwoord als je daarvoor een tag toevoegt aan het artikel!
Dit is dus een SEO-mythe. Je gaat niet beter ranken door een hele trits tags toe te voegen aan je content.
Maar indirect kan een taxonomie met tags een zoekmachine wel helpen en je kunt het gebruiken voor specifieke SEO-doeleinden om met je tag-overzichtspagina’s te ranken. Vooral categorieën worden hier vaak voor gebruikt, tags wat minder vaak.
Mogelijke SEO-voordelen van tags
Een zoekmachine begrijpt informatie-indeling/structuur beter met tags en categorieën.
📌 Met name categoriepagina’s kunnen essentieel zijn voor SEO, bijvoorbeeld voor ecommerce-sites. Productpagina’s sneeuwen namelijk al snel onder op een grote ecommerce-site. Maar als je een categoriepagina als overzichtspagina hebt, dan kun je die laten ranken in de zoekmachines.
Bijvoorbeeld, met de categorie ‘stofzuigers’ kun je een categoriepagina aanmaken met een overzicht van alle content in de categorie ‘stofzuigers’ en die pagina kun je dan laten ranken in Google.
Op die manier voorkom je dat individuele pagina’s met elkaar gaan concurreren voor een hoofdzoekterm.
Als je 1.000 pagina’s over stofzuigers hebt, kunnen die niet allemaal ranken op het woord ‘stofzuiger’. Maar als je 1 overkoepelende categoriepagina hebt waar als die losse pagina’s onder hangen, dan kun je die ene categoriepagina laten ranken in Google op het zoekwoord ‘stofzuiger’.
De losse productpagina’s kun je dan laten ranken op het specifieke product, bijvoorbeeld de “Philips stofzuiger XL Dust Cleaner 2.000”.
Tag-pagina’s kun je op dezelfde manier inzetten, maar voor kleinere sites is dat vaak wat te specifiek: tags zitten meer op micro-niveau en dat zijn er dan meer dan categorieën.
Persoonlijk gebruik ik geen tags, maar je kunt zeker wel proberen om die tag-pagina’s te laten ranken in Google.
Yoast.com bijvoorbeeld gebruikt ook tag-pages. Dit is zo’n tag-pagina op hun site over content SEO.
Zorg wel voor unieke content
Out of the box maakt WordPress van een categorie/tagpagina alleen een overzichtspagina met een korte snippet van alle artikelen op chronologische volgorde.
Voor een gebruiker wel handig om alle artikelen zo te zien, maar wil je ook met die pagina in de zoekmachine komen? Het is in feite duplicate content: je biedt geen unieke content aan, maar herhaalt wat er al elders op je site staat.
📌 Als je iets wil met die pagina’s voor SEO, als je erop wilt ranken, dan zou je unieke content moeten toevoegen op die pagina. Bijvoorbeeld een uitleg over die tag/categorie + je belangrijkste, meest gelezen artikelen over dat onderwerp.
Je kunt er een zogenaamde hub page van maken. Een centrale pagina waarop je doorlinkt naar allerlei relevante informatie over dat onderwerp. Zo maak je een mooie, overzichtelijke contentstructuur op je website.
Gevaren van tags + tips
1- Gebruik er niet te veel
Als je tags gebruikt → houd het overzicht en gebruik er niet te veel!
Bijvoorbeeld: geen tags voor enkelvoud/meervoud. En ga niet tientallen tags toevoegen aan een artikel. Ga ook niet dezelfde tags toevoegen als de categorie die al aan de content is gekoppeld.
Bijvoorbeeld, voeg je de tags stofzuiger, Philips, rode stofzuiger toe, dan maken die tags dus 3 extra pagina’s op je site met bijvoorbeeld de url /tag/stofzuiger etc. Dat zijn een hoop nieuwe URL’s en out of the box is dat allemaal duplicate content!
⚠️ Bedenk dat elke nieuwe tag een nieuwe pagina op je site creëert.
Ook voor gebruikers is dit niet handig. Gebruik je elke keer weer andere tags, dan maak je dus tag-overzichtspagina’s met misschien maar 1 artikel waar die tag ooit is gebruikt. Dat is niet handig voor bezoekers.
💡 Zorg dat je tag-pages dus op zijn minst nut hebben voor bezoekers. En gebruik er niet te veel!
2 – Vraag jezelf af of de tag-pages nut hebben voor Google
Beoordeel ook of de tag-pages nut hebben voor Google.
Wil je met die pagina’s ranken in Google? Zorg dan voor unieke content op je tag-pages, zodat je er een soort van hubpage, een mooie overzichtspagina van maakt.
3 – De gevaren van tags
Dat is dan ook meteen het gevaar van tags. Voeg je er te veel toe? En heb je helemaal geen unieke content staan op die pagina’s?
Dan heeft een zoekmachine er niks aan en kan het zelfs tegen je werken. Je hebt dan een hele trits aan loze pagina’s met duplicate content die elders op je site ook al staat.
Om dat probleem te voorkomen, kun je die tag-pagina’s beter noindexen.
Hiermee geef je aan de zoekmachine aan dat hij de tag- of categoriepagina niet moet opnemen in de index. Je wilt er toch niet op ranken en het is alleen voor gebruikers: dan kun je ze beter uit de index laten.
In WordPress kun je dat bijvoorbeeld doen met de plugin Yoast SEO via zoekweergave > taxonomieën.
Andere doelen voor tags: intern gebruik
Je kunt tags ook op andere manieren inzetten, bijvoorbeeld om content intern te labelen.
Ik gebruik een handige plugin genaamd Thrive Leads (aff.) op mijn site die bepaalde opt-informulieren laat zien bij blogartikelen. Ik kan in die plugin bijvoorbeeld aangeven, dat alle artikelen met een bepaalde tag, die formulieren juist niet moeten laten zien.
Zo kun je tags ook intern gebruiken om content te markeren met een bepaalde tag.
Je kunt het bijvoorbeeld ook intern gebruiken voor plugins die het delen op social media makkelijk maken.
Tags: de do’s en dont’s
👉 Tags helpen niet DIRECT voor beter ranken van je artikel. Dus met een tag ‘stofzuiger’ ga je niet beter ranken met die pagina voor dat zoekwoord.
👉 Tags zijn wel nuttig voor gebruikers: ze kunnen doorklikken naar tagpagina’s met alle content over die tag.
👉 Gebruik er niet te veel voor 1 artikel: daar hebben gebruikers niet zoveel aan.
👉 Mogelijk is het ook nuttig voor SEO: je kunt bijvoorbeeld met overzichtspagina’s van tags ranken in Google.
👉 Maak die tag pages dan wel uniek!
👉 Zijn ze niet uniek en alleen een overzicht van artikelen en dus duplicate content? Zet ze dan op no-index. Of gebruik helemaal geen tags.
Dank voor je reactie Eveline! Het is zeker een pluspunt om duidelijke categorieën te maken voor je blog. Dat helpt bezoekers om te navigeren op onderwerp en ook Google ziet zo beter de structuur van je website.
Het aantal woorden hangt af van de zoekwoorden die je target en wat Google daar graag bij wil zien (veel content of weinig content). Als categoriepagina’s alleen stukjes introtekst laten zien van artikelen in die categorie (net als op je blogoverzichtspagina) heeft het weinig toegevoegde waarde voor Google. Alleen als je unieke tekst hebt staan op de categoriepagina’s heeft het zin om ze te laten indexeren.
Beste groeten,
Michiel
Hoi Michiel,
Duidelijke info. Hier was ik al naar op zoek.
Is het zo dat een duidelijk categorie overzicht helpt voor SEO?
En weet jij of als je een categorie pagina maakt deze beter scoort met 1000 of zelfs 2000 woorden?
Alvast bedankt
Groet Eveline