SEO is hot! Het is een van de goedkoopste vormen van online marketing en dé manier om je website op de kaart te zetten.
Maar zo makkelijk is het allemaal nog niet. Er wordt allerlei onzin geroepen over SEO. En er zijn ook behoorlijk wat dingen om rekening mee te houden als je SEO toepast op je site.
Fouten worden dan ook regelmatig gemaakt (helaas kom ik ze maar al te vaak tegen).
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat jij die fouten ook maakt met je website.
In dit artikel zet ik 7 veelgemaakte SEO-fouten op een rijtje en geef ik je tips om ze snel te fiksen!
More...
1
Zoekwoorden gebruiken waar niemand op zoekt
Enige tijd geleden werd ik via e-mail benaderd door een bedrijvenwebsite. Op die site kon je tegen betaling een vermelding krijgen van je eigen bedrijf.
Ze gaven aan dat een vermelding grote SEO-voordelen zou opleveren. Ze konden zelfs garanderen dat een vermelding op hun website op nummer 1 in Google zou komen te staan voor de zoekterm “tekstproducent Tilburg”.
O, maar dat is geweldig, op nummer 1 in Google! Wie wil dat nu niet.
Maar uh... wel een beetje een gekke term, “tekstproducent Tilburg”. Even kijken in mijn favoriete zoekwoordtool KWFinder (aff.) hoeveel mensen er precies zoeken op dat zoekwoord... Ah, ik zie het al: welgeteld 0.
Op nummer 1 ranken in Google is leuk, maar als er niemand op die zoekterm zoekt, heb je er natuurlijk niks aan. Stop dus geen moeite en energie in het optimaliseren van je website voor zoekwoorden waar niemand op zoekt. En laat je ook niet inpalmen door loze beloftes van schimmige bedrijvenwebsites.
Oplossing
Doe altijd eerst een goed zoekwoordenonderzoek. En ga dan je website optimaliseren voor gunstige zoekwoorden. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de superhandige zoekwoordtool KWFinder (aff.). Richt je alleen op zoekwoorden waar ook daadwerkelijk op wordt gezocht!
KWFinder geeft aan dat niemand zoekt op de zoekterm "tekstproducent Tilburg"
2
Zoekwoorden gebruiken waar je nooit op kunt ranken (te veel concurrentie)
Een fout die nog vaker gemaakt wordt dan fout nummer 1, is om zoekwoorden te gebruiken waar je nooit op zult ranken.
Zoekwoorden waar maandelijks veel mensen op zoeken lijken op het eerste gezicht erg aantrekkelijk. Hoe meer mensen op een zoekwoord zoeken, hoe beter. Toch?
Dat klopt in beginsel ook. Maar je moet natuurlijk wél op die zoekwoorden kunnen ranken.
Met andere woorden: om hoog in Google te komen, moet je je concurrenten kunnen verslaan. En als er heel veel mensen op een bepaalde zoekterm zoeken, betekent dat vrijwel altijd dat er ook heel veel sterke concurrentie op die zoekterm zit.
Ga niet achter onhaalbare zoekwoorden aan
Stel dat je een lokaal reisbureau hebt en zoekwoordenonderzoek gaat doen voor je website. In de Google Zoekwoordplanner zie je dat de zoekterm "vakantie boeken" erg populair is. Er wordt maar liefst tussen de 10.000 en 100.000 keer per maand op gezocht! Zo op het eerste oog een prachtig zoekwoord.... maar is het ook haalbaar?
Als je in Google zoekt op "vakantie boeken" zie je bij de zoekresultaten bedrijven staan als TUI, Sunweb, Neckermann en Corendon. Grote, bekende bedrijven met sterke websites.
Kan je die als lokaal reisbureau verslaan? Weinig kans. Je kunt beter een ander zoekwoord kiezen, dan proberen om tegen de grote jongens op te boksen.
Het is verleidelijk om meteen te gaan voor zoekwoorden waar heel veel mensen op zoeken. Maar vaak zijn die nu juist niet de beste keus, omdat er veel concurrentie op zit.
Ga in plaats daarvan voor zoekwoorden waar je ook echt kans maakt om hoog te ranken in Google. Pick your battles!
Oplossing
Kies alleen zoekwoorden waar je ook daadwerkelijk kans maakt om de concurrentie te verslaan en hoog in Google te komen.
Je wilt het liefst op de eerste pagina van Google terechtkomen (de eerste 10 zoekresultaten). Dit zijn je concurrenten. Wil je weten of je die concurrenten kunt verslaan? Ga dan als volgt te werk:
Stap 1: MozBar installeren
Mozbar is een extensie voor de browser Chrome, waarmee je kunt zien hoe "sterk" een website is.
Stap 2: Typ je zoekwoord in Google in
Ga naar Google en zoek op het zoekwoord dat je graag zou willen gebruiken (in het voorbeeld hierboven: "vakantie boeken"). Met behulp van de MozBar krijg je nu voor elk zoekresultaat te zien hoe sterk die concurrent is.
MozBar geeft je de volgende data:
- PA (Page Authority, de autoriteit van de pagina)
- DA (Domain Authority, de autoriteit van het domein)
- Links (de hoeveelheid links die de webpagina heeft)
Stap 3: Beoordeel of je de concurrentie kan verslaan
Check eerst hoe sterk je eigen site is. Open je website in de browser en kijk naar de gegevens die Mozbar laat zien.
Heb je je de PA, DA en het aantal links voor jouw eigen website? Vergelijk die dan met de eerste 10 zoekresultaten voor jouw zoekwoord en kijk of je de concurrentie kunt verslaan.
Uiteraard hoeven jouw PA, DA en links niet hoger te zijn dan alle 10 de zoekresultaten om een kans te maken. Je hoeft ze niet allemaal te verslaan. Zolang je maar op de eerste pagina zou kunnen komen door een of meerdere concurrenten te verslaan.
Met de MozBar kun je in Google checken hoe sterk de concurrenten zijn. De concurrentie op het zoekwoord "vakantie boeken" is hoog. Je neemt het op tegen bedrijven als TUI en Sunweb die een hoge PA, DA en veel links hebben.
3
Alleen maar aan zoekmachines denken (overoptimaliseren)
Als je eenmaal een lijst van goede zoekwoorden hebt samengesteld, is de volgende stap om je website voor die zoekwoorden te optimaliseren.
Maak hierbij niet de fout om alleen maar aan zoekmachines te denken! Veel mensen gaan te enthousiast aan de slag en gaan overoptimaliseren.
Een veelgemaakte fout is om je tekst vol te gooien met zoekwoorden. Dan krijg je een tekst als deze:
"Vakantie boeken deze zomer? Bij ons kunt u een prachtige vakantie boeken! Een vakantie boeken naar Frankrijk, Duitsland of Italië is snel geregeld. Gaat u ook alvast uw vakantie boeken? Klik dan hieronder op de button "vakantie boeken"!
Dit lijkt een overdreven voorbeeld. Maar op internet kom je genoeg sites tegen die op een dergelijke manier zoekwoorden in hun teksten proppen. Met een dergelijke tekst denk je alleen aan zoekmachines en niet aan je bezoeker. Als een bezoeker dit soort teksten leest, rent hij (of beter gezegd: klikt hij) gillend weg!
Ga niet overoptimaliseren
Maak niet de fout om te denken dat je hoger gaat ranken in Google door maar zo vaak mogelijk je zoekwoord in de tekst te noemen. Dat werkte 10 jaar geleden misschien nog wel, maar tegenwoordig laat een zoekmachine zich echt niet meer op zo'n manier foppen.
Sterker nog: hierdoor kan je zelfs flink in de problemen komen! Door te veel zoekwoorden in je tekst te proppen, ben je duidelijk bezig om te proberen de zaken te manipuleren. Je bent feitelijk aan het spammen. Als je het overdrijft, kan je een penalty van Google aan je broek krijgen wegens spam.
Oplossing
Schrijf nooit overdreven voor zoekmachines en prop je teksten zeker niet vol met zoekwoorden! Zoekmachines worden geen klant van je. Bezoekers wel. Schrijf je teksten dus altijd voor je bezoekers en verwerk je zoekwoorden er op een natuurlijke manier in.
Gebruik je WordPress? Dan kun je gemakkelijk zien of je tekst op de juiste manier is geoptimaliseerd met de plugin Yoast SEO. Met behulp van gekleurde bolletjes zie je in een oogopslag of je tekst SEO-proof is. Te veel of juist te weinig zoekwoorden in je tekst? Je ziet het meteen!
Screenshot van Yoast SEO in actie. Je ziet gelijk of je tekst SEO-proof is!
4
Titels en meta descriptions niet invullen
Optimaliseren van alleen je tekst is niet genoeg!
Je zult je zoekwoorden ook moeten verwerken in de SEO-titel en meta-description van je pagina. Het is een veelgemaakte SEO-fout om alleen te focussen op de tekst en de titels en meta-beschrijvingen leeg te laten.
Oplossing
Zorg altijd dat je de titels en meta-beschrijvingen ook invult en verwerk hier je zoekwoorden in.
In WordPress kan je voor elke pagina een passende titel en beschrijving invullen met behulp van de plugin Yoast SEO.
Met Yoast SEO kun je de titel en meta-beschrijving invullen. De plugin checkt automatisch of de titel en beschrijving voldoen aan het maximaal aantal karakters.
5
Jezelf opeten: je bent toch geen kannibaal!
Keyword cannibalization (zoekwoord-kannibalisatie) is een veelgemaakte SEO-fout die je echt moet zien te vermijden. Maar wat is dat nu precies?
Ik sprak een keer een ondernemer die me vertelde hoe hij zijn website had geoptimaliseerd. Zijn belangrijkste zoekwoord was (ik zeg nu maar even wat): "tweedehands VW-busjes restaureren".
Trots vertelde hij me dat hij zijn gehele website had geoptimaliseerd voor die zoekterm. Met andere woorden: hij had de zoekterm "tweedehands VW-busjes restaureren" verwerkt in de tekst, titels en meta-descriptions van elke pagina op zijn website.
Als elke pagina van je website gericht is op hetzelfde zoekwoord, zal Google wel denken dat jouw website ontzettend relevant is voor die zoekterm. Leuk bedacht, maar helaas werkt het zo niet!
Google rangschikt webpagina's, geen websites
Als je in Google zoekt, krijg je individuele webpagina's te zien als zoekresultaten, geen hele websites.
Als iemand zoekt in Google, zal Google normaal gesproken slechts één webpagina per website laten zien in de zoekresultaten.
Als je elke pagina op je site gaat optimaliseren voor dezelfde zoekterm, ga je niet beter scoren in de zoekmachines. Sterker nog: dit werkt zelfs tegen je door het ontstaan van zoekwoordkannibalisering.
Als iemand in Google zoekt op "tweedehands VW-busjes restaureren" laat Google normaal gesproken maar één webpagina per website zien. Als jouw website wel 50 pagina's heeft die allemaal zijn geoptimaliseerd voor de zoekterm "tweedehands VW-busjes restaureren"... welke pagina moet Google dan kiezen?
Wat er hier gebeurt, is dat je met jezelf aan het concurreren bent! In plaats van dat je beter gaat ranken op dit zoekwoord, ga je in de meeste gevallen juist slechter ranken. Als een echte kannibaal, ben je je eigen pagina's en rankings aan het opeten.
Oplossing
Verwerk elk zoekwoord slechts op één webpagina en ga niet meerdere webpagina's optimaliseren voor hetzelfde zoekwoord.
Maak een overzichtelijke zoekwoordenlijst in Excel en koppel elk zoekwoord aan een afzonderlijke webpagina. Zo voorkom je dat je per ongeluk meerdere pagina's optimaliseert voor hetzelfde zoekwoord.
Heb je al meerdere webpagina's die zich allemaal op hetzelfde zoekwoord richten? Kies dan één pagina uit als je hoofdpagina voor dat zoekwoord. En stuur vervolgens alle andere, kannibaliserende pagina's naar je hoofdpagina door met behulp van een redirect.
6
Gemakzuchtig zijn met content
(Ctrl-C/Ctrl-V is niet de oplossing)
Een website maken die goed scoort in de zoekmachines, is veel werk. Bochten afsnijden heeft geen zin, hoe verleidelijk dat soms ook is.
Als je een hele lijst met gunstige zoekwoorden paraat hebt voor je website, dan zakt de moed je misschien al snel in de schoenen. Want voor al die zoekwoorden zul je geoptimaliseerde SEO-teksten moeten schrijven.
Veel website-eigenaren hebben daar niet zo'n zin in en zoeken naar een snellere, makkelijkere en goedkopere oplossing. En dan komen ze al snel uit bij Ctrl-C/Ctrl-V. Gewoon hele tekstblokken kopiëren en elke keer opnieuw gebruiken. Of - erger nog - teksten van de site van de concurrent kopiëren, wat woorden aanpassen en klaar is Kees!
Dat werkt dus niet. En je kunt er ook nog eens flink door in de problemen komen met Google.
Google wil zijn gebruikers de beste zoekresultaten voorschotelen. Als er voor een bepaalde zoekopdracht 10 inhoudelijk relevante webpagina's zijn met (vrijwel) exact dezelfde tekst, laat Google die uiteraard niet allemaal zien. Wat heeft een gebruiker eraan als alle zoekresultaten die hij te zien krijgt feitelijk een en hetzelfde artikel zijn?
Het gevaar van copy-pasten
Als je de gemakzuchtige oplossing kiest om te gaan zitten copy-pasten, maak je je schuldig aan het publiceren van dubbele inhoud (duplicate content). En daar houdt Google niet zo van.
Google laat maar één versie zien van hetzelfde artikel. Als je teksten van andere websites gaat kopiëren, zul je dus niet in de zoekresultaten worden getoond met dat artikel (Google laat dan gewoon het origineel zien). Je hebt er dus geen SEO-voordeel van.
En als vrijwel je hele website bestaat uit gekopieerde artikelen, kan Google je zelfs uit de index gooien. Jouw website heeft dan geen toegevoegde waarde voor Google om aan zijn gebruikers te laten zien. O ja, en het klakkeloos kopiëren van teksten van andere websites kan je ook juridisch in de problemen brengen door het schenden van copyright. Niet doen dus!
Ook enkele woorden vervangen of wat zinnen door elkaar husselen, helpt overigens niet. Google is tegenwoordig slim genoeg om dat soort trucjes te doorzien.
Oplossing
Kies niet voor de gemakzuchtige "oplossing" en schrijf unieke, originele teksten voor je website. Blijf dus van die Ctrl-C/Ctrl-V-toetsen af.
Het kan ook gebeuren dat er duplicate content op je website staat zonder dat je dat zelf in de gaten hebt. Wil je hier meer over weten en hoe je dit zou kunnen oplossen? In dit artikel lees je meer over de problemen en oplossingen van duplicate content.
7
Niet investeren in je website
Zoals SEO-fout nummer 6 ook al duidelijk maakte: bochten afsnijden werkt niet.
Een succesvolle website die het goed doet in Google krijg je niet zomaar. Je zult in je website moeten investeren!
Dat betekent een flinke investering in tijd (als je zelf je website maakt en beheert) en/of geld (als je zaken uitbesteedt).
Waar je website aan moet voldoen
Als je goed wilt scoren in de zoekmachines, moet je website aan heel wat eisen voldoen. Dit zijn de belangrijkste:
- Snel laden
- Mobielvriendelijk
- Gebruiksvriendelijk en goed te navigeren
- Een mooi design
- Goed geschreven, unieke teksten
Oplossing
Neem je website serieus en kies niet voor de goedkope oplossing.
Als je je website succesvol wilt maken en hoog wilt scoren in de zoekmachines, vraagt dat een flinke investering in tijd en/of geld.
Breng je website naar de top van Google
Als je hoog wilt scoren in de zoekmachines, zijn er veel dingen om rekening mee te houden.
Zorg in ieder geval dat je deze 7 veelgemaakte SEO-fouten niet maakt! Hier zijn ze nog eens op een rijtje:
7 veelgemaakte SEO-fouten
- 1Zoekwoorden gebruiken waar niemand op zoekt
- 2Zoekwoorden gebruiken waar je nooit op kunt ranken (te veel concurrentie)
- 3Alleen maar aan zoekmachines denken (overoptimaliseren)
- 4Titels en meta descriptions niet invullen
- 5Jezelf opeten (zoekwoordkannibalisering)
- 6Gemakzuchtig zijn met content (Ctrl-C/Ctrl-V is niet de oplossing)
- 7Niet investeren in je website
Heb jij nog andere SEO-fouten die aan de lijst zouden kunnen worden toegevoegd?
Laat het weten door hieronder een comment achter te laten!