XML sitemap blog image

XML-sitemap: wat is het en waarom moet je website er een hebben

In een eerder artikel hebben we al eens gekeken naar het belang van sitemaps en het verschil tussen HTML- en XML-sitemaps.

In dit artikel vertel ik je meer over XML-sitemaps en hoe ze je kunnen helpen om beter te ranken in Google.

Ik laat je zien hoe je een XML-sitemap aanmaakt en welke pagina’s je daarin wel en niet moet opnemen. Soms kun je bepaalde pagina’s namelijk maar beter niet in je XML-sitemap zetten. Welke dat zijn en hoe je die pagina’s moet uitsluiten, lees je verderop in dit artikel.

Maar eerst gaan we het hebben over wat een XML-sitemap is en hoe hij er uitziet.

Wat is een XML-sitemap?

Googlebot – de zoekrobot van Google – struint het gehele internet af, op zoek naar webpagina’s om op te nemen in de index van de zoekmachine.

De zoekrobot navigeert over het web door middel van links. Staat er ergens op het internet een link naar jouw website? Dan is er goede kans dat Googlebot via die link op jouw website terechtkomt.

Als hij eenmaal is aangeland op je site, kan hij via de interne links (bijvoorbeeld in je hoofdmenu) weer verder navigeren over je website om de verschillende URL’s en webpagina’s in kaart te brengen.

Is dit een garantie dat hij alle pagina’s op je website vindt? Nee, helaas niet.

Er kunnen webpagina’s zijn die niet te bereiken zijn via de links op je site. En dan kan Googlebot er niet bij.

💡 Om dit op te lossen, kun je gebruikmaken van een XML-sitemap. Dat is een overzicht van alle URL’s op je website. Zie het als een landkaart voor Googlebot. Of een inhoudsopgave van je site.

Een XML-sitemap is een handig hulpmiddel voor Googlebot om alle webpagina’s van je site in kaart te brengen.

Hoe ziet een XML-sitemap eruit?

Hieronder zie je de XML-sitemap van mijn website. De indexpagina linkt naar 2 verschillende sitemaps, voor posts en pagina’s.

XLM Sitemap voor een WordPress-website, aangemaakt met Yoast SEO.
Indexpagina van een XML-sitemap, gemaakt met Yoast SEO.

Als je doorklikt naar een van deze sitemaps, krijg je een overzicht van alle URL’s die onder die sitemap vallen. Zo krijgt Googlebot inzicht in de structuur van de website.

De datum aan het eind van elke regel (last modified) laat zien wanneer er voor het laatst een wijziging heeft plaatsgevonden.

Dit is nuttig voor SEO, want dan weet Googlebot gelijk of er nieuwe pagina’s en artikelen zijn toegevoegd aan je website. Zo kan Google je nieuwe content snel crawlen en in de index zetten.

Welke pagina’s moet je opnemen in je XML-sitemap?

Zet alle pagina’s in je XML-sitemap waarvan je graag wilt dat ze gevonden kunnen worden via Google.

Dit zal gelden voor de meeste pagina’s van je website.

Maar er kunnen ook webpagina’s zijn die je liever niet in Google wilt zien. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • Bedankpagina’s die worden getoond na een bestelling of download
  • Pagina’s van een gratis cursus die je alleen wilt laten zien aan je nieuwsbriefabonnees
  • Factuurpagina’s van gedane bestellingen in je webshop

Let er dus op dat je dit soort pagina’s uitsluit van je sitemap.

Hoe maak je een XML-sitemap?

Als je een WordPress-website hebt, beschik je al automatisch over een XML-sitemap. Deze functie zit ingebouwd in WordPress core sinds WordPress 5.5.

Deze standaard sitemap is alleen nogal basic. Ook kun je niet zo eenvoudig instellen wat je wel en niet wilt opnemen in de sitemap.

Een betere optie is om een XML-sitemap aan te maken met de plugin Yoast SEO. In de onderstaande video wordt uitgelegd hoe je een sitemap aanmaakt met Yoast.

Heb je een ander websiteplatform, zoals Joomla of Drupal? Zoek dan naar een goede plugin waarmee je een XML-sitemap kunt aanmaken voor je website.

Moet elke website een XML-sitemap hebben?

Google zelf geeft aan dat XML-sitemaps het makkelijker maken om je website te crawlen, met name als je site aan een van de volgende criteria voldoet:

  • De site is erg groot
  • De site heeft een groot archief met pagina’s die geïsoleerd zijn of niet goed aan elkaar gekoppeld
  • De site is nieuw en heeft nog weinig inkomende backlinks
  • De site heeft veel video’s/afbeeldingen of wordt getoond in Google News

Vooral bovenstaande sites hebben baat bij een XML-sitemap. Maar eigenlijk is het gewoon voor iedere website aan te raden er eentje aan te maken.

XML-sitemaps maken het Googlebot makkelijker om je website te crawlen. Je geeft de zoekrobot een complete plattegrond van je website, zodat hij de complete structuur van je site kent.

Een XML-sitemap heeft een duidelijk SEO-voordeel en is dus nuttig voor elke website!

Hoe weet Google waar je XML-sitemap staat?

De zoekrobot van Google kan je XML-sitemap vanzelf tegenkomen.

Maar om er zeker van te zijn dat hij weet waar de sitemap staat, kun je hem het beste indienen bij Google via Google Search Console.

Klik in het linkermenu op ‘Sitemaps’, vul de URL van je sitemap in en klik op ‘verzenden’.

Een XML-sitemap toevoegen via Google Search Console.
Een XML-sitemap indienen via Google Search Console.

Als Google je XML-sitemap heeft verwerkt, krijg je de resultaten te zien in Google Search Console.

Zie je hier dat Google maar een beperkt aantal van alle webpagina’s heeft geïndexeerd? Dan is er mogelijk iets aan de hand met je site.

Aan de slag met je XML-sitemap!

Je weet nu dat het belangrijk is om een XML-sitemap aan te maken en dat het goed is voor de SEO van je website.

💡 Zet alle webpagina’s die je graag in Google zou willen zien in je sitemap. Verzend de sitemap naar Google via Google Search Console. Check vervolgens of Google je XML-sitemap goed heeft verwerkt en hoeveel pagina’s er opgenomen zijn in de index.

Heeft je site nog geen XML-sitemap? Ga er dan snel mee aan de slag!

Michiel Brand
Updated 10/03/2021

Gerelateerde artikelen

SEO-teksten schrijven: in 5 stappen naar de perfecte SEO-tekst
Zo schrijf je de ultieme SEO-titel (voor meer kliks en hogere rankings)
Lokale SEO: in 4 stappen beter vindbaar in de lokale zoekresultaten

Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}