XML sitemap blog image

XML-sitemap: wat is het en waarom moet je website er een hebben

Een XML-sitemap is een must-have voor elke website. Je gaat er beter door ranken in Google.

En het is supermakkelijk om er eentje aan te maken, in een paar klikken is het gepiept.

Dus, heb je nog geen XML-sitemap of wil je weten welke pagina’s je er eigenlijk in moet zetten? Lees dan snel verder!

Waarom je een XML-sitemap nodig hebt

Googlebot – de zoekrobot van Google – struint het hele internet af, op zoek naar webpagina’s om op te nemen in de index van de zoekmachine.

De zoekrobot navigeert over het web door middel van links. Staat er ergens op het internet een link naar jouw website? Dan is er goede kans dat Googlebot via die link op jouw website terechtkomt.

Als hij eenmaal is aangeland op je site, kan hij via de interne links (bijvoorbeeld in je hoofdmenu) weer verder navigeren over je website om de verschillende URL’s en webpagina’s in kaart te brengen.

Is dit een garantie dat hij alle pagina’s op je website vindt? Nee, helaas niet.

Er kunnen namelijk webpagina’s op je site staan die niet te bereiken zijn via interne links. Dit zijn zogenaamde orphan pages.

💡 Om dit op te lossen, kun je gebruikmaken van een XML-sitemap. Dat is een overzicht van alle URL’s op je website. Zie het als een wegenkaart voor Googlebot. Of een inhoudsopgave van je site.

Een XML-sitemap is een handig hulpmiddel voor Googlebot om alle webpagina’s van je site in kaart te brengen.

Hoe ziet een XML-sitemap eruit?

Hieronder zie je de XML-sitemap van mijn website. De indexpagina linkt naar 2 verschillende sitemaps, voor posts en pagina’s.

Als je doorklikt naar een van deze sitemaps, krijg je een overzicht van alle URL’s die onder die sitemap vallen. Zo krijgt Googlebot inzicht in de structuur van de website.

De datum aan het eind van elke regel (last modified) laat zien wanneer er voor het laatst een wijziging heeft plaatsgevonden.

Dit is nuttig voor SEO, want dan weet Googlebot gelijk of er nieuwe pagina’s en artikelen zijn toegevoegd aan je website. Zo kan Google je nieuwe content snel crawlen en in de index zetten.

Welke pagina’s moet je opnemen in je XML-sitemap?

Zet alle pagina’s in je XML-sitemap waarvan je graag wilt dat ze gevonden kunnen worden via Google.

Dit zal gelden voor de meeste pagina’s van je website.

Maar er kunnen ook webpagina’s zijn die je liever niet in Google wilt zien. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • Bedankpagina’s die worden getoond na een bestelling of download
  • Pagina’s van een gratis cursus die je alleen wilt laten zien aan je nieuwsbriefabonnees
  • Factuurpagina’s van bestellingen in je webshop

Wil je deze pagina’s niet in Google hebben, dan moet je er een noindex op zetten. Zorg er ook voor dat je ze uitsluit van je sitemap.

Hoe maak je een XML-sitemap?

Als je een WordPress-website hebt, beschik je al automatisch over een XML-sitemap. Deze functie zit ingebouwd in WordPress core sinds WordPress 5.5.

Deze standaard sitemap is alleen nogal basic. Ook kun je niet zo eenvoudig instellen wat je wel en niet wilt opnemen in de sitemap.

Een betere optie is om een XML-sitemap aan te maken met de plugin Yoast SEO. In de onderstaande video wordt uitgelegd hoe je een sitemap aanmaakt met Yoast.

Heb je een ander websiteplatform, zoals Joomla of Drupal? Zoek dan naar een goede plugin waarmee je een XML-sitemap kunt aanmaken voor je website.

Moet elke website een XML-sitemap hebben?

Google zelf geeft aan dat XML-sitemaps het makkelijker maken om je website te crawlen, met name als je site aan een van de volgende criteria voldoet:

  • De site is erg groot
  • De site heeft een groot archief met pagina’s die geïsoleerd zijn of niet goed aan elkaar gekoppeld
  • De site is nieuw en heeft nog weinig inkomende backlinks
  • De site heeft veel video’s/afbeeldingen of wordt getoond in Google News

Vooral bovenstaande sites hebben baat bij een XML-sitemap. Maar eigenlijk is het gewoon voor iedere website aan te raden er eentje aan te maken.

XML-sitemaps maken het Googlebot makkelijker om je website te crawlen. Je geeft de zoekrobot een complete plattegrond van je website, zodat hij de complete structuur van je site kent.

✅ Een XML-sitemap heeft een duidelijk SEO-voordeel en is dus nuttig voor elke website.

Hoe weet Google waar je XML-sitemap staat?

De zoekrobot van Google kan je XML-sitemap vanzelf tegenkomen.

Maar om er zeker van te zijn dat hij weet waar de sitemap staat, kun je hem het beste indienen bij Google via Google Search Console.

Klik in het linkermenu op ‘Sitemaps’, vul de URL van je sitemap in en klik op ‘verzenden’.

Als Google je XML-sitemap heeft verwerkt, krijg je de resultaten te zien in Google Search Console.

Zie je hier dat Google maar een beperkt aantal van alle webpagina’s heeft geïndexeerd? Dan is er mogelijk iets aan de hand met je site.

💡 De XML-sitemap heeft ook nog een broertje: de HTML-sitemap. Wat dat is, de verschillen, en of je er een nodig hebt, lees je in het artikel Het belang van sitemaps voor SEO.

Aan de slag met je XML-sitemap

Heeft je site nog geen XML-sitemap? Ga er dan snel mee aan de slag!

Ook als je er al wel een hebt, is het slim om eens te kijken of de juiste pagina’s erin staan en hij wel netjes ingediend is bij Google.

📌 Maak een XML-sitemap aan en zet er alle webpagina’s in die je graag in Google zou willen zien. Verzend de sitemap naar Google via Google Search Console. Check vervolgens of Google je XML-sitemap goed heeft verwerkt en hoeveel pagina’s er opgenomen zijn in de index.

Michiel Brand
Updated 02/04/2024

Gerelateerde artikelen

Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}