zoekwoord-kannibalisatie

Last van zoekwoord-kannibalisatie? Zo los je dat op!

Zoekwoord-kannibalisatie kan negatieve gevolgen hebben voor je rankings in Google.

In deze blogpost/podcast leer je:

✅ Hoe je ontdekt of jouw site last heeft van zoekwoord-kannibalisatie

✅ Hoe je het kunt voorkomen

✅ En hoe je zoekwoord-kannibalisatie kunt oplossen

Geef kannibalisatie geen kans en lees snel verder!

Zoekwoord-kannibalisatie is een bekend SEO-probleem waar je website flink last van kan hebben.

De eerste vraag die natuurlijk op je lippen brandt, is…. 

Wat is zoekwoord-kannibalisatie?

💡 Zoekwoord-kannibalisatie doet zich voor wanneer meerdere pagina’s op je website dezelfde zoekterm targeten.

De Engelse term voor zoekwoord-kannibalisatie is keyword cannibalization.

Maar let op…

Een zoekterm moet voldoende specifiek zijn om te spreken van kannibalisatie.

Heb je bijvoorbeeld een website over schoenen, dan is de term “schoenen” geen zoekwoord dat je specifiek zou willen targeten (het is veel te algemeen en er zit veel te veel concurrentie op).

Kannibalisatie is hier dan ook geen probleem. Op een site met schoenen is het logisch dat tig pagina’s over het onderwerp schoenen gaan en dat ook de paginatitels en metadescriptions de zoekterm “schoenen” bevatten. Dat is geen probleem en kun je niet echt cannibalization noemen.

Het wordt anders bij specifieke termen. Zoals “basketbalschoenen maat 43 voor mannen”. Heb je meerdere pagina’s op je site die zich richten op deze zoekterm? Dan is er sprake van cannibalization.

Is zoekwoord-kannibalisatie een probleem?

Kannibalisatie van zoekwoorden kan een probleem zijn in bepaalde gevallen, maar het hoeft niet.

Google laat meestal 1, 2, hooguit 3 resultaten van hetzelfde domein zien in de zoekresultaten voor een bepaalde zoekterm.

Zoek je bijvoorbeeld op “competitor backlink analysis” in Google, dan krijg je 2 resultaten van de site Ahrefs.com op plaats 3 en 4.

2 zoekresultaten van hetzelfde domein in Google.

Dit kan verschillende problemen opleveren:

Probleem: een ongewenste pagina staat hoger

Stel dat er 2 pagina’s van jouw website in de zoekresultaten staan voor dezelfde zoekterm.

Op plaats #2 in Google rankt een pagina die je 5 jaar geleden hebt geschreven en die eigenlijk een beetje verouderd is.

Op plaats #8 in Google rankt een pagina die je een paar weken terug hebt gepubliceerd en die actueel is.

In dit geval staat de ongewenste pagina hoger in de zoekresultaten.

Probleem: het kan de rankings aantasten

Heb je meerdere pagina’s die zich richten op dezelfde zoekterm, dan kan dat de rankings van die pagina’s aantasten.

💡 Zoekwoord-kannibalisatie zorgt ervoor dat links en content gaan verwateren. Dit kan je rankings in Google aantasten.

Inkomende links vanaf andere websites bepalen voor een groot deel je rankings. Heb je veel links vanaf andere websites, dan kom je hoger in Google.

Stel nu dat je 2 pagina’s hebt die zich op hetzelfde zoekwoord richten.

  • Pagina 1 heeft 10 links
  • Pagina 2 heeft 40 links

Je verspreidt nu de waarde van die links over 2 pagina’s. Als je in plaats daarvan 1 pagina had gehad met 50 inkomende links, zou die veel beter scoren.

Ook verwatert mogelijk de content van je SEO-teksten. In plaats van 2 pagina’s over hetzelfde onderwerp, ben je waarschijnlijk beter af met 1 uitgebreidere pagina die het hele onderwerp uitvoerig behandelt.

Maar kannibalisatie kan ook goed uitpakken!

Heb je 2 pagina’s op je site die op dezelfde zoekterm ranken op #1 en #2 in Google?

Dat levert je alleen maar voordeel op:

  • Je site pakt met 2 zoekresultaten veel ruimte bovenaan in Google
  • Er gaan minder kliks naar concurrerende sites
Mens health met 2 pagina's op plaats 1 en 2 in Google.

Hier staat de site van Men’s Health op plaats 1 en 2 in Google voor de zoekterm “biceps workout”.

Zoekwoord-kannibalisatie is nu geen probleem. 2 pagina’s bovenaan in Google en minder kliks naar je concurrenten is alleen maar voordelig.

Hoe voorkom je kannibalisatie?

Voorkomen is beter dan genezen.

Op deze manieren kun je zoekwoord-kannibalisatie voorkomen op je website:

  1. Keyword mapping. Maak een Excel-sheet met zoekwoorden per pagina/URL. Zo heb je een mooi overzicht en maak je geen dubbele pagina’s die hetzelfde zoekwoord targeten.
  2. Maak gebruik van Yoast SEO in WordPress. Bij elke post kun je een zoekterm opgeven (focus keyphrase). Maak je later een nieuwe post met hetzelfde zoekwoord, dan krijg je een waarschuwing van Yoast.
  3. Voordat je een nieuw artikel gaat schrijven, zoek je eerst in Google op [site:mijndomein.nl “zoekwoord”]. Op die manier zie je of je eerder al artikelen hebt geschreven over dat zoekwoord.

Hoe spoor je cannibalization op?

Je kunt zoekwoord-kannibalisatie op de volgende manieren opsporen:

#1 – Google Search Console

Check in Google Search Console of er zoekwoorden zijn waar je met meerdere pagina’s op je website voor rankt.

Zoekwoord-kannibalisatie opsporen in Google Search Console.
  1. Ga naar Prestaties
  2. Klik op gemiddelde CTR
  3. Klik op gemiddelde positie
  4. Klik onder zoekopdrachten op een zoekterm waar je site nu al op scoort
  5. Klik op pagina’s

Staan er meerdere pagina’s op je website bij 1 zoekwoord? Dan kan er sprake zijn van kannibalisatie.

# 2 Search Analytics for sheets

Elke keer op zoekopdrachten klikken en dan kijken of er meerdere pagina’s zijn die daarop ranken, kost je veel tijd.

Het kan sneller met de Google Sheets-add-on ‘Search Analytics for Sheets‘.

Met deze add-on importeer je zoekopdrachten uit Google Search Console in een spreadsheet van Google Docs:

  1. Maak een lege Google Spreadsheet
  2. Ga naar Add-ons > Add-ons toevoegen
  3. Zoek, installeer en valideer Search Analytics for sheets
  4. Klik op Add-ons > Search Analytics for sheets > Open sidebar
  5. Je ziet nu een sidebar
  6. Selecteer je site en Date Range
  7. Zet Group By op: Query en Page
  8. Geef bij Results Sheet op: Blad 1
  9. Klik op Request Data
  10. Als de instellingen kloppen importeert de plugin nu de gegevens

# 3 – Een betaalde tool

Je kunt ook cannibalization opsporen met een betaalde tool als Ahrefs of SEM Rush.

In dit artikel lees je hoe je dat moet doen.

Moet je kannibalisatie fiksen?

Soms is fiksen niet nodig.

Bijvoorbeeld als je op plaats 1 en 2 rankt in Google met relevante artikelen.

Maar sta je op lagere plaatsen en met artikelen die bijvoorbeeld verouderd zijn, dan moet je in actie komen.

Dat kun je op de volgende manieren doen.

1 – De-optimaliseren

Rankt de kannibaliserende pagina voor heel veel verschillende zoekwoorden? Dan wil je hem natuurlijk behouden.

Je kunt kannibalisatie fiksen door te de-optimaliseren voor zoekwoorden die kannibaliseren en waarvoor je liever een andere pagina hoger laat ranken.

Dat doe je zo:

  • Haal het betreffende zoekwoord uit de content
  • Pas interne links aan (zoekwoord in de ankertekst van links verwijderen)

2 – Combineren

Combineer de kannibaliserende pagina’s samen tot 1 episch artikel.

  • Zet het artikel op een nieuwe URL of gebruik de URL van de meest relevante pagina
  • Redirect de pagina’s die je laat vallen naar de nieuwe pagina

3 – Deleten/redirecten

Is de kannibaliserende content helemaal niet relevant meer? Delete de content dan.

Heeft de pagina nog SEO-waarde (bijvoorbeeld omdat andere sites ernaar linken), redirect de pagina dan.

4 – Noindex

Heeft de kannibaliserende pagina nog waarde voor je bezoekers, maar wil je ‘m uit de zoekresultaten halen?

Zet ‘m dan op noindex. Dan laat Google hem niet meer zien in de zoekresultaten.

5 – Canonical erop

Wil je de pagina nog wel op je website laten staan, dan kun je er ook een canonical op zetten. Daarmee geef je aan dat er een andere pagina op je website is, die je wilt laten zien in de zoekresultaten.

Meer lezen

Michiel Brand
Updated 07/11/2022

Gerelateerde artikelen

Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  1. Jazeker, comments zijn gewoon onderdeel van de tekst van een pagina en Google crawlt dat. De zoekmachine ziet wel dat het comments zijn en geeft daar niet hetzelfde gewicht aan als de body content zelf. Waardevolle comments/discussies maken een tekst interessanter voor lezers en dat biedt weer voordelen, mogelijk ook voor SEO. Voor de voordelen van user generated content, zie bijvoorbeeld https://www.link-assistant.com/news/user-generated-content.html

  2. Haha, ja en nu jij het nog een paar keer extra noemt hier in de comments, is het al helemáál keyword stuffing natuurlijk .

  3. ‘Last van ZOEKWOORD_KANNIBALISATIE? Zo los je dat op!
    ZOEKWOORD_KANNIBALISATIE kan negatieve gevolgen hebben voor je rankings in Google.

    In deze blogpost/podcast leer je:

    Hoe je ontdekt of jouw site last heeft van ZOEKWOORD_KANNIBALISATIE
    Hoe je het kunt voorkomen
    En hoe je ZOEKWOORD_KANNIBALISATIE kunt oplossen
    Geef kannibalisatie geen kans en lees snel verder!’

    —— Over keyword stuffing gesproken 😉

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}