Blogpost cover image: is zoekwoordenonderzoek de omgekeerde wereld?

Is zoekwoordenonderzoek de omgekeerde wereld?

Een zoekwoordenonderzoek voelt soms als de omgekeerde wereld.

Is het niet beter gewoon eerst een goede tekst te schrijven en daarna pas te kijken wat de mogelijkheden zijn voor SEO?

In deze blog/podcast leer je:

👉 Wat de waarde is van een zoekwoordenonderzoek
👉 Of je dit het beste vooraf of achteraf kunt doen
👉 Of je altijd zoekwoordenonderzoek moet doen of niet

Zoekwoordenonderzoek: yuk

Veel mensen gruwelen ervan 😖.

Zoekwoordenonderzoek is:

  • Saai
  • Ingewikkeld
  • Beperkt je vrijheid (ik wil gewoon stukkies schrijven!)
  • Te veel rekening houden met Google

Maar is echt allemaal zo erg?

Laten we eerst eens kijken waarom je eigenlijk zoekwoordenonderzoek zou willen doen.

Waarom doe je zoekwoordenonderzoek?

Zoekwoordenonderzoek heeft een aantal grote voordelen:

👍 Je kunt precies achterhalen waar mensen op zoeken: dit geeft waardevolle inzichten om goede SEO-teksten te schrijven.

👍 Het is eigenlijk een beetje marktonderzoek dat je aan het doen bent. Wat interesseert mensen? Superhandig om te weten en gebruik van te maken.

👍 Je gaat hoger ranken in Google: je helpt jezelf met meer bezoekers naar je website én je helpt je lezers met goeie content voor de trefwoorden waar zij op zoeken.

Wat als je nooit zoekwoordenonderzoek doet?

👎 Dan haal je veel minder SEO-resultaat met je content.

👎 De kans is aanwezig dat je je gaat richten op zoekwoorden waar niemand op zoekt: zonde van je tijd en moeite!

👎 Je krijgt de gevreesde ‘big spike of hope’ gevolgd door de ‘flatline of nope’. Een piek in traffic als je een nieuw artikel publiceert en daarna leest niemand je artikel meer, omdat je geen bezoekers blijft binnenhalen uit Google.

Big spike of hope.
Bron: https://ahrefs.com/blog/evergreen-content/

💡 Zoekwoordenonderzoek heeft grote voordelen. Het is niet altijd een leuk klusje om te doen, maar je hebt er ontzettend veel SEO-voordeel van.

Zoekwoordenonderzoek vooraf of achteraf?

De beste strategie is om zoekwoordenonderzoek vooraf te doen:

  • Uitgebreid zoekwoordenonderzoek: doe dit in 1 keer vooraf: dan heb je een hele database van zoekwoorden die je kunt gebruiken.
  • Inspiratie voor onderwerpen: superfijn, zo’n lijst, je hebt voldoende inspiratie voor allerlei onderwerpen om over te schrijven waar mensen in geïnteresseerd zijn.
  • Sneller werken: je richt je artikel gelijk op de juiste zoekwoorden, dat werkt lekker snel.

Achteraf kán ook. Eerst schrijven, dan zoekwoordenonderzoek. Maar dat heeft wel wat nadelen:

  • Apart zoekwoordenonderzoek: voor elk artikel dat je schrijft moet je weer apart zoekwoordenonderzoek doen.
  • Extra tijd kwijt: als je na het schrijven weer dingen om moet gooien om alsnog specifieke zoekwoorden in je artikel te verwerken.
  • Misschien zoekt niemand erop: doe je geen research vooraf, dan kan je zomaar met een artikel zitten over een onderwerp waar niemand op zoekt. Of waar veel minder mensen op zoeken dan een ander zoekwoord.

💡 Heb je bijvoorbeeld net een heel artikel zitten schrijven over ‘notelaar snoeien’, kom je erachter dat ‘vlinderstruik snoeien’ 1.190 x populairder is. Oei.

Screenshot van KWFinder. Vergelijking zoekvolumes van de zoekwoorden notelaar snoeien en vlinderstruik snoeien.
Let altijd op zoekvolume: hoe populair is een zoekwoord? Bron: mijn favoriete zoekwoordtool KWFinder (aff.)

Moet je dan altijd zoekwoordenonderzoek doen?

Nee hoor, dat is zeker niet nodig.

Heb je het gevoel dat zoekwoordenonderzoek je creatieve vrijheid beperkt? Heb je er gewoon even geen zin in? Doe het dan niet.

SEO is niet de enige bron van traffic

Je kunt ook op andere manieren bezoekers naar je website halen. Bijvoorbeeld via adverteren of social media.

Je hoeft niet voor elk blogartikel zoekwoordenonderzoek te doen

Schrijf je bijvoorbeeld blogs over je persoonlijke leven? Dan is zoekwoordenonderzoek niet direct nodig. Ook kun je ervoor kiezen niet altijd zoekwoordenonderzoek te doen. Voor deze podcastblogs bijvoorbeeld doe ik zelden zoekwoordenonderzoek.

Conclusie

👉 Zoekwoordenonderzoek is altijd waardevol. Je ontdekt waar mensen precies op zoeken en je kunt het prima gebruiken als marktonderzoek. Je gaat hoger ranken in Google: dit is de basis van SEO-succes voor je website.

👉 Vooraf zoekwoordenonderzoek doen is de beste strategie. Maak een lijst van zoekwoorden waar mensen op zoeken. Dit geeft inspiratie waar je over kunt schrijven en je richt je content op de juiste zoekwoorden. Doe het 1 keer en dan ben je er voorlopig van af.

👉 Je hoeft niet voor elk stuk content zoekwoordenonderzoek te doen. Je kunt kiezen voor andere bronnen van traffic, zoals adverteren en social media. Verder is het niet voor elk blogartikel op je site nodig en kun je rustig ook stukjes schrijven zonder rekening te houden met zoekwoorden/SEO.

Michiel Brand
Updated 30/06/2023

Gerelateerde artikelen

Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}